Bier wordt niet helder

Gestart door BuBS, 25-06-2004 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Een vraagje,

Ik heb anderhalve maand geleden een blond bier gebotteld en deze wil maar niet helder worden. Het bier smaak perfect, iets te gistachtig, maar dat is logisch. Ik heb het bier gemaischt op 67 graden 90 minuten, de stort bestond uit pilsmout en een klein beetje tarwemout en een deel suiker. Als gist heb een Wyeast 1187 (Ringwood) gebruikt. Deze staat bekend om zijn hoge uitvlokking! En dan op de fles niet helder worden? Wie kan mij een antwoord geven?

BuBs

MO

Kees,

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je bier niet helder wordt. Bij welke temperatuur en hoe lang heb je gelagerd en bij welke temperatuur rijpt je bier na op de fles tijdens de derde gisting?

Ik heb het een keer gehad met een opgekweekte Chimay gist. Het duurde 6 maanden voordat de gistsmaak was verdwenen en voordat het bier helder was. De tweede keer met Chimay gist had ik binnen een paar weken helder bier. Gek toch, gist....

gr
MO

Frank

Mijn tripel werd pas na een weekje in de koelkast helder dwz alles wat niet hoort te zweven was netjes aan de bodem aan kleven.
Ik was (te) ongeduldig, de rest werd buiten de koelkast ook wel helder alleen dat duurde wat weekjes langer. Zet die flesjes even een paar dagen koud weg.

Jacques

Hoi Kees,

Het niet helder worden van een lichtgekleurd bier is volgens mij een nadeel van de ééntemperatuursmaischmethode. Het voordeel is dat je een volle smaak krijgt en een zeer goede schuimhoudbaarheid.
Mijn ervaring is dat een bier dat gebrouwen is met de ééntemperatuursmaischmethode toch op den duur helder wordt. Het kan alleen heel lang duren, wel een half jaar of langer!

Overigens is het mij opgevallen dat dit verschijnsel zich alleen lijkt voor te doen bij lichtgekleurde bieren. Zodra het bier wat donkerder wordt door gebruik van donkere mout klaren de bieren een stuk beter.

Een ander raar verschijnsel is dat donkere bieren vaak een minder goede schuimbaarheid hebben dan lichtgekleurde bieren, terwijl heel donker gekleurde bieren zoals porters en stouts weer wel meestal een goede schuimbaarheid kennen.

Het een en ander zal wel te maken hebben met de isoelectrische waarde van de eiwitten in het bier. wanneer de eiwitten een elektrische lading hebben stoten ze elkaar af en vlokken ze niet zo makkelijk uit. Via de pH kan de isoelectrische waarde beïnvloed worden heb ik begrepen. Maar er zijn schijnbaar meer factoren die een rol spelen. Misschien dat de biochemici onder ons daar wat meer over kunnen vertellen.

:degroeten: Jacques

BuBS

Bedankt voor jullie reactie,
Met de Chimay gist heb ik ook problemen gehad met het helder worden, dat duurde wel enkele maanden. En de ervaringen die Jacques, zijn mijn ook al opgevallen. Dus zit er niks anders op dan te wachten.

Gr Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.