Rodenbach recept Twortwat, juiste maischschema?

Gestart door petjez, 30-10-2009 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petjez

Hoi,

ik wil het Rodenback recept van Twortwat gaan brouwen. Leuk hoor, een brouwsel dat 1 jaar moet lageren met 2 soorten gist en eikenhout krullen, ben benieuwd. Het maischschema lijkt me alleen wat onlogisch. Ik moet storten bij 56 ºC. Daarna afkoelen naar 52 ºC en dit 20 vast houden?!

Kan iemand hier eens naar kijken, voor recept, zie : http://www.twortwat.nl/recepten?id=184

Bedankt,
Patrick

William

Ik denk dat men bedoeld dat door het storten bij een watertemperatuur van 56 °C door de mout de temperatuur daalt tot ongeveer 52 °C. Dan lijkt het me normaal.

petjez

Da's inderdaad normaal ja. Dus direct na het storten 20 miinuten laten staan?


Wat ben jij snel joh.

Bedankt,
Patrick

William

Op zich is die 20 minuten wel lang bij zo'n lage temperatuur maar misschien dat er wel een gedachte achter zit voor zo'n type bier.
Blijkbaar heeft de samensteller van het recept hier goede ervaringen mee. Bedenkt wel dat het vaak maar eenmalige recepten zijn die niet uitputtend beproefd zijn. Voor hetzelfde geldt voldoet 5 minuten ook. Maar ik zou zeggen: gewoon het recept volgen.

Ik vind die 6 minuten reactietijd van mij eigenlijk te lang ;D, doorgaans gaat dit nog sneller op dit forum :duimop:

toon van den broek

Hallo Patrick,

Ik ben zelf niet geheel op de hoogte van de diverse mouten, maar het lijkt me dat het niet robijnachtig rood wordt met de mouten die in het recept staan. Melanoidin mout (ebc 60-80) zou ik gebruiken 15-20%. Ook kan je carared ( met ebc 40-50) gebruiken 15-25%. Weyermann maakt deze mouten, en ik denk dat ze in Jubbega wel te koop zijn.
Succes, Toon van den Broek. 

toon van den broek

Hallo Patrick,

Hoe is het verder gegaan met je Rodenbach-brouwsel? We hebben er niets meer over gehoord. Heb je gebrouwen, en is er ook al iets van de smaak te zeggen?
Ben zelf ook van plan om dit bier te brouwen, maar neig meer naar een bier als de Petrus oudbruin, dus ietsje 'gewoner' van smaak dat de bieren van Rodenbach.
Zijn hier in het verleden mensen mee bezig geweest?

Hartelijke groeten, Toon van den Broek

Adrie


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.