Even voorstellen: Tommie

Gestart door Tommie, 26-10-2009 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tommie

Hallo, mijn nick is Tommie. Ik ben 36 jaar en woon in Vlaams-Brabant Belgiƫ. Reeds meer dan 15 jaar geleden ben ik begonnen met wijn te maken, het is altijd een droom geweest van zelf bier te brouwen maar omwille van de nogal complexe installatie (t.o.v. wijn) is het er tot nog toe niet van gekomen. Momenteel ben ik nog bezig aan het opbouwen van mijn 'brouwinstallatie'. Heb al volgende onderdelen:
-2 Weckketels elektrisch (1 met een Auber Pid regelaar met ssr).
-zelfgemaakte hevelfilter.
-zelfgemaakte tegenstroomkoeler.
-de nodige recipienten e.d. (beginnerset van Brewferm)
-een Maltmill is onderweg en heb ik waarschijnlijk deze week nog (komt van The grape and granery)
Normaal gesproken Zondag mijn eerste brouwsel compleet vanaf mout, tot nu toe heb ik alleen zo een blik gekocht van Brouwland. Deze week nog de nodige inkopen doen bij Brouwland, heb een paar dagen verlof.  Ik zie al uit naar zondag :hoera:
 :degroeten: Tommie

Leeghwater

Hee Tommie, welkom hier... leuk dat je deze geweldige hobby opgepakt hebt.
Klinkt als een flinke installatie die je al hebt. Ik heb mijn eerste biertjes (blikken) gemaakt in de pannen van mijn meisje. 4 pannen water op het vuur!
Wel fijn als je kan beginnen met de juiste spullen.
Bijna alle informatie die je nodig hebt kan je hier vinden. want er is enorm veel kennis parraat! mhou ons op de hoogte hoe je eerste brouwsel verloopt!

Proost!

William

Dat gaat helemaal goed komen Tommie. Het ziet er naar uit dat je al jouw zaakjes op orde hebt.

Weet je al wat je gaat brouwen en ga je met vloeibare gist of korrelgist beginnen? We horen het wel!

Tommie

Bedankt voor de reacties!
Voor ik begin met het 'echte' brouwen probeer ik van zoveel mogelijk technische spullen te hebben zodat ik niet teveel moet beginnen knoeien met plakkerig wort e.d.  Heeft iemand goeie recepten voor een beginner of een bepaald type van bier dat aangeraden is? Ik denk dat ik het ga proberen met korrelgist, maar weet eerlijk gezegd niet of dat de beste keuze is...

 :degroeten:

Hopmans

Citaat van: Tommie op 26-10-2009  21:45 uIk denk dat ik het ga proberen met korrelgist, maar weet eerlijk gezegd niet of dat de beste keuze is...

Hey Tommie,

Korrel is wel makkelijk, en ze worden steeds beter.
Ik zou er wel mee beginnen, en ze in ieder geval allemaal even uitproberen.

Ik persoonlijk vind verse gist het lekkerst, maar ik heel wat gebrouwen met korrel.
Soms pakken ze zelfs beter uit.

 :degroeten:

Adrie

Ik ben het met Hopmans eens. De meeste korrelgisten zijn prima, zeker als je het gistende bier niet te warm laat worden. Ik gebruik ook regelmatig korrelgisten, met name als ik een brouwsel niet vooruit kan plannen maar snel brouw als ik gelegenheid heb om te brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.