Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol

Gestart door Henielma, 23-10-2009 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Als je het relatief verloop van de vergisting wilt volgen dan is de bellenteller in deze vorm best geschikt en hij kan zelfs pulsjes binnen minder dan 0.2 sec onderscheiden. Zie hieronder voor wat voorbeeldjes van vergistingen gevolg via het uitlezen van het display van de bellenteller. Zelfs met bellentreinen.

 

Het lichtsluisje dat bij deze teller zit is vrij nauw. Ik klem hem om de onderste hals van een klassiek waterslotje (7 - 9 mm). Ik weet niet of dat ook lukt met jouw waterslot.

janjansen

William,

ik vind het er gaaf uitzien.
Zou ik die bellenteller een paar weekjes van je kunnen lenen?

William

Citaat van: janjansen op 02-10-2010  19:10 uWilliam,

ik vind het er gaaf uitzien.
Zou ik die bellenteller een paar weekjes van je kunnen lenen?

Prima. Er moet misschien nog weer even iets teruggesoldeerd worden omdat er nu wat soldeerverbindingen waren doorgehaald om met TControl te werken. Ik zal 'ns kijken of ik nog exact weet hoe en wat.

Stuur me jouw gegevens maar even via een p.b.

Henielma

Jan,

Van de optische bellenteller zoals William gebruikt heb ik op de onderstaande manier een interface met Tcontrol gemaakt.



Eigenlijk gebruik je dan alleen het lichtsluisje van die bellenteller. Die kan je ook los kopen. Met dat lichtsluisje verbind je van de seriele poort van een PC pen 7 en 8. Dit is RTS en CTS. Het aantal maal dat deze twee signalen doorverbonden en weer verbroken zijn telt het programma Tcontrol en logt dit in een file. Tevens is hiervan op het scherm een grafiek te zien.

Zoals ik al eerder aangaf kijkt Tcontrol 1 maal per seconde naar deze ingang alles wat er in de tussentijd gebeurd ziet Tcontrol niet. Dit past goed bij de kiepbellenteller maar minder bij de bellenteller zoals William die gebruikt.

Jacques,

Ik heb er wel eens aan gedacht om een bellenteller in serie te laten maken maar ik betwijfel of het een buisness case is waar wat op verdient kan worden.
15 jaar geleden heb ik eens wat software gemaakt voor de agrarische sector. Deze software heeft slechts een handvol gebruikers gekend.
Hetzelfde zie ik nu bij Tcontrol. Op dit moment dat ik weet nog maar zo'n 5 of minder gebruikers. En Tcontrol is nog wel gratis.


janjansen

Henielma,

Bedankt voor de tekening.
Ik kan een paar diodes en weerstanden thuisbrengen, maar daar houdt mijn electronica-kennis zo ongeveer op.
Ik denk niet dat ik William's apparatuur ga blootstellen aan mijn vrijwel onbeperkt gebrek aan kennis op dit gebied.

* hij luistert ook mee, en ik moet nog wat van hem, snap-je  ;)*

Ik vind je initiatief op dit bellentellergebied in ieder geval erg aanstekelijk werken.
Als William me zijn bubblecounter wil lenen, en het ding bevalt me, dan schaf ik er zelf een aan.
Sta mij toe je er op dat moment nog eens wat vragen over te stellen, okee?

groet,
J.J.

Jacques

Citaat van: Henielma op 02-10-2010  19:35 uJacques,

Ik heb er wel eens aan gedacht om een bellenteller in serie te laten maken maar ik betwijfel of het een buisness case is waar wat op verdient kan worden.
15 jaar geleden heb ik eens wat software gemaakt voor de agrarische sector. Deze software heeft slechts een handvol gebruikers gekend.
Hetzelfde zie ik nu bij Tcontrol. Op dit moment dat ik weet nog maar zo'n 5 of minder gebruikers. En Tcontrol is nog wel gratis.

Dat is natuurlijk ook een kwestie van reclame maken op verschillende fora door de werking van de teller uit te leggen en proberen dat de uitgevers van Zymurgy en BYO belangstelling hebben om er een artikel aan te wijden.

De wereld is tegenwoordig een stuk groter dan een aantal jaren geleden. Daarnaast zijn er meer hobbybrouwers die bereid zijn te investeren in hun hobby.

Robertw

Janjansen,

Je moet het zelf weten of je tijd gaat steken in de waterslot/lichtsluis bellenteller, maar de kans dat je er echt de hoeveelheid geproduceerd CO2 mee kunt gaan meten acht ik niet groot. Juist dit was de reden dat ik de kiep-teller heb bedacht, afgekeken van de werking van een regenmeter. Tot op heden is er nog niet iets beters verschenen op het forum. Zo'n kiepteller is ook zo in elkaar gezet en bespaart je de teleurstelling achteraf dat de lichtsluis/waterslot teller toch net niet doet wat je had verwacht.

Succes,

Robert

Oscar

Citaat van: janjansen op 02-10-2010  10:38 uik ben wel geïnteresseerd  in het bellentelgebeuren.

Ik zie niet in hoe het bellentelgebeuren de kwaliteit van je bier verbeterd ?  :weetniet: >:D :P   ;)

William

Citaat van: Oscar op 03-10-2010  11:53 uIk zie niet in hoe het bellentelgebeuren de kwaliteit van je bier verbeterd ?  :weetniet: >:D :P   ;)

Ergens lol in hebben Oscar??

janjansen

@Oscar
Mwhahoehaha!
Je hebt daar wellicht een punt, maar dat ga ik vandaag in ieder geval niet toegeven! :degroeten:

Robertw

Citaat van: Oscar op 03-10-2010  11:53 uIk zie niet in hoe het bellentelgebeuren de kwaliteit van je bier verbeterd ?  :weetniet: >:D :P   ;)

Citaat van: Oscar op 29-11-2009  18:14 uIk nomineer de bellenteller als beste brouwidee van 2009!!! :groots:

Is er iemand die dat beweerd heeft dan? Zo kunnen we nog wel even...
Het is in ieder geval wel leerzaam en kan zicht geven wat zich afspeelt tijdens het gisten.

Oscar

Citaat van: William op 03-10-2010  11:56 uErgens lol in hebben Oscar??

Citaat van: Robertw op 03-10-2010  12:04 uIs er iemand die dat beweerd heeft dan?

JanJanssen begrijpt mijn opmerking :

Citaat van: janjansen op 03-10-2010  12:02 u@Oscar
Mwhahoehaha!

 ;D ;D ;D ;D   :proost2:

Henielma

Gisteren een tripel gebrouwen en dus is er weer een vergisting te volgen via de Tcontrol link in mijn onderschift.

De gist had duidelijk zin in het wort van 1078 want 4 uur na het enten van de gist zijn de eerste bellen getelt.

Omdat ik deze keer de bellenteller voor gebruik getest heb is hieronder de start van de vergising mooi te zien.


Nu 10 uur na het enten is de vergistingspiek alweer aan het afnemen.


jurgenfd

Citaat van: Henielma op 11-10-2010  18:42 uOmdat ik deze keer de bellenteller voor gebruik getest heb is hieronder de start van de vergising mooi te zien.

Ziet er mooi uit Herman. Het staat nog steeds op mijn lijstje om de brouwerij mee uit te breiden met zo'n vergistingscontroller.

Edgar

Citaat van: jurgenfd op 11-10-2010  19:57 uHet staat nog steeds op mijn lijstje om de brouwerij mee uit te breiden met zo'n vergistingscontroller.

Dat sentiment leeft volgens mij vrij breed, maar velen hebben koudwatervrees. Laatst las ik van Herman, dat de fraaie software die hij gratis ter beschikking stelt, in de praktijk toch nog maar heel weinig gebruikt wordt. Zou er geen manier zijn om dit door middel van een gezamenlijke actie dit wat op te schroeven? Ik vind het persoonlijk één van de mooiste 'spinoffs' van dit forum. Ik weet wel dat ik, hoewel het onderwerp me zeer interesseert, er geen goeie kandidaat voor ben. Maar er zijn vast en zeker forummers die beter zijn in solderen en netjes werken dan ik, die hiermee een spectaculaire aanvulling op hun systeem kunnen maken.

Iemand een suggestie voor een manier om T-Control te promoten?

Henielma

Fijn dat Tcontrol interesse heeft.  :)

Om Tcontrol toe te gaan passen hoef je niet te solderen. Je koopt via ebay twee kant en klaar gemonteerde printen namelijk de USB relaisprint en de TL-400 temperatuursensorprint.

Verder moet je een PC met Windows XP of 7 hebben met een USB poort en een seriele poort (D9 connector).

Misschien dat het afschikt dat men zelf via ebay wat moet bestellen zonder heel zeker te weten of dit het juiste is.
Een ander punt van aandacht is dat je een paar dingen moet installeren. Maar als je de installatie handleiding volgt dan moet dat goed gaan.

Ik zou een aantal printen zelf via ebay kunnen kopen en verspreiden. Het nadeel is dan echter dat er 2 maal verzendkosten zijn.

Een bellenteller vergt wat handvaardigheid om die te knutselen maar is niet moelijk. Het magneetcontact van de bellenteller sluit je aan op de seriele poort die ook voor de TL-400 temperatuurregeling gebruikt wordt.
Als iemand mogelijkheden ziet en tijd heeft om een paar bellentellers in zijn vrije tijd in elkaar te knutselen dan kan dat de drempel voor andere lager maken om de vergisting te gaan volgen.

Iemand verder een suggestie voor een manier om Tcontrol te promoten?

William

Citaat van: Henielma op 11-10-2010  22:03 uIemand verder een suggestie voor een manier om Tcontrol te promoten?

Ik zou zeggen een artikel in b.v. BYO of een presentatie tijdens een event zoals het ONK of de hobbybrouwendag  ;D.

Een artikel in BYO zal het waarschijnlijk heel goed doen maar weet waar je aan begint. Je zult ook in staat moeten zijn om support te bieden om te voorkomen dat mensen gefrusteerd raken. Aan de andere kant, als het allemaal gratis is zou een goede handleiding voldoende moeten en zullen de mensen elkaar verder op weg helpen.

Adrie

Ik vind TControl schitterend. Maar wat mij tegenhoudt is dat ik dan een pc continu aan moet hebben. Dat vind ik zonde van de energie. Bierbrouwen kost toch al heel veel energie en water.

Sjakie

Ik ben op dit moment nog aan het wachten op het relais plaatje en dan kan ik ook gecontroleerd gaan vergisten.
Ik wil nog wel aan een vriend van mij vragen of hij geen simpel systeem kan bedanken voor de computer, die zoals ook Adrie opmerkt, nu continu aan moet staan. Dit moet toch simpeler kunnen?
De vriend waarover ik praat ontwerpt bijvoorbeeld de software voor trip computers in auto's. Ik neem aan dat er toch iets moet zijn waarop je dit kunt laten draaien.

Henielma

Citaat van: Adrie op 12-10-2010  09:32 uIk vind TControl schitterend. Maar wat mij tegenhoudt is dat ik dan een pc continu aan moet hebben. Dat vind ik zonde van de energie. Bierbrouwen kost toch al heel veel energie en water.

Het energiegebruik heeft mijn aandacht maar op dit moment niet mijn hoogste prioriteit.
Er zijn ook PC bordjes te koop van zo'n  EUR 150 waar Tcontrol in de huidige vorm op zou moeten kunnen draaien. Zo'n bordje werkt bijvoorbeeld op 12 V en gebruikt zo'n 6 ..  10 Watt. De monitor zet je uiteraard niet continue aan.

Overigens heb ik zojuist gemeten wat mijn oudere 800 MHz laptop met Tcontrol draaiend gebruikt. Dit is maar 16 Watt dus dat valt reuze mee. Dit heb ik gemeten met de accu los zodat die niet oplaad en het scherm dicht zodat de backlight uit is.
Dit lijkt me een acceptabel energieverbruik. Dit is ongeveer EUR 3 per maand als Tcontrol continue aan staat.

Nog andere suggesties om Tcontrol te promoten?

hansHalberstadt

Als je 's winters brouwt dan kun je die geproduceerde warmte van je pc meetsysteem misschien gebruiken om te helpen je gistingskast op temperatuur te houden. Dat is nog eens hergebruik van energie toch?.
HansH

Henielma

Ondertussen heeft Tcontrol gewoon doorgewerkt en is de vergisting ongeveer op tweederde. De verwarming heeft het nu overgenomen van de koeling en de temperatuur loopt nu met 1 ºC per dag op naar 24 ºC.



Ik kan Tcontrol iedereen die een beetje met een computer kan omgaan aanraden.  ;)

Edgar

Citaat van: Henielma op 11-10-2010  22:03 uOm Tcontrol toe te gaan passen hoef je niet te solderen. Je koopt via ebay twee kant en klaar gemonteerde printen namelijk de USB relaisprint en de TL-400 temperatuursensorprint.

Verder moet je een PC met Windows XP of 7 hebben met een USB poort en een seriele poort (D9 connector).

Een bellenteller vergt wat handvaardigheid om die te knutselen maar is niet moelijk.

Citaat van: Henielma op 12-10-2010  19:06 uOverigens heb ik zojuist gemeten wat mijn oudere 800 MHz laptop met Tcontrol draaiend gebruikt. Dit is maar 16 Watt dus dat valt reuze mee.

Kijk, dat zijn berichten!

Is het een idee Herman, om een overzicht te maken van minimale kosten en aanschafplaatsen? In de vorm van een overzichtelijk tabelletje, bedoel ik. En misschien een handleiding voor het knutselen van een bellenteller?

Misschien een nieuw topic in de vorm van "Stap in de Wereld van TControl" of zo :)

Citaat van: William op 11-10-2010  22:11 uIk zou zeggen een artikel in b.v. BYO

Da's nu ook iets gaafs. Maar reken maar dat als we hier met tientallen TControllers zitten, BYO wel bij Herman aanklopt :)

Henielma

Er zijn nu al een aantal tips gekomen om Tcontrol wat weider verbreid gebruikt te kijgen.

Artikel in BYO of een presentatie tijdens een hobbybrouwbijeenkomst.

Nieuw topic op dit forum bijvoorbeeld "Stap in de wereld van Tcontrol"

Wat misverstanden uit de wereld helpen zoals:
Dat je zou moeten kunnen solderen.
Hoog energieverbruik.

Mijn reactie op de tips is:
Voor een artikel in BYO is het nog (veel) te vroeg. Tcontrol zal eerst in het Nederlandstalige deel meer gebruikt moeten zijn daarna heeft het misschien zin om Tcontrol en de handleiding Engelstalig te maken en dan zou je weer verder kunnen denken. Overigens is er al een gebruiker in Canada die Tcontrol gebruikt om zijn HERMS aan te sturen.

Een nieuw topic aanmaken in de trand van Stap in de Wereld van Tcontrol zie ik wel zitten. Hierin zou kort en bondig uitgelegd moeten worden wat je nodig hebt en hoe je het aan elkaar maakt. Hierna kunnen anderen in dit topic aan de hand genomen worden met het in gebruik nemen.

Edgar

Citaat van: Henielma op 13-10-2010  20:28 uEen nieuw topic aanmaken in de trand van Stap in de Wereld van Tcontrol zie ik wel zitten. Hierin zou kort en bondig uitgelegd moeten worden wat je nodig hebt en hoe je het aan elkaar maakt. Hierna kunnen anderen in dit topic aan de hand genomen worden met het in gebruik nemen.

Precies. Je zou denken dat zo'n topic zou kunnen helpen. We moeten er dan een beetje op letten dat het geen discussiëertopic wordt maar vooral praktische uitleg aan geïnteresseerde T-Controllers.

In het begin een opsomming van de doelen/voordelen in de praktijk zou misschien ook goed zijn. En natuurlijk, als het even kan, goede plaatjes en eventueel video's.

Oh en natuurlijk de nodige relativerende kanttekeningen :). Immers we willen ook weer niet de indruk wekken dat je zonder sensoren en seriële poorten geen goed bier kunt brouwen. Er zijn natuurlijk mensen die daar overgevoelig voor zijn en die moeten we ook te vriend houden :-*


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.