Even voorstellen: CaptCrash

Gestart door CaptCrash, 22-10-2009 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CaptCrash

Hallo allemaal,

Mijn nickname is CaptCrash, maar buiten internet heet ik Marc. Ik ben 29 en woon in Almere-Buiten. Ik ben werkzaam als procestechnoloog op de afdeling ontwikkeling bij een farmaceutisch bedrijf. Ik bedenk nieuwe producten/samenstellingen en mag deze op kleine schaal proberen te maken.

Het brouwen van bier heb ik altijd al willen doen en ben daar vorig jaar dan ook eindelijk mee begonnen. Om niet meteen teveel hop op de vork te nemen, ben ik eerst begonnen met een blik tarwebier van Brewferm (wel meteen een extra blik tripel meegenomen "voor het geval dat..."). Afgezien van de smaak (deze verschilde per flesje en was over het algemeen genomen was slapjes) was het toch gelukt om een redelijk biertje te maken. Na dit blik is het een tijdje stil geweest (de flesjes moesten natuurlijk eerst weer leeg), maar ben deze week eindelijk weer begonnen. Om er zeker van te zijn dat ik niets fout heb gedaan bij het bottelen en omdat het niet eeuwig houdbaar is, heb ik het tweede blik (de tripel) in bewerking genomen.

Na deze charge wil ik beginnen met het "echte" werk en dat is dan ook de reden dat ik lid ben geworden van dit forum. Er is hier veel kennis en dat moet je natuurlijk niet onbenut laten  ;D

De brouwspullen die ik heb zijn vrij standaard. Ik heb gewoon een beginnersset gehaald bij de Brouwmarkt.

Groet,

Marc

Derob

Hallo Marc,

Welkom op het forum!

Je zal zien dat hier allerlei slag mensen te vinden is, van blikbrouwers (waartoe ikzelf tot voor kort ook behoorde) tot absolute experts.
Profiteer van ieders kennis en ervaringen, en laat vooral zelf horen hoe het brouwen je bevalt!

Rob

Sjakie

Hoi Marc,

Leuk om er weer een brouwer bij te mogen hebben.
Lijkt wel of iedereen met een blik is begonnen. Ik ook hoor daar niet van.

Veel bouwplezier toegewenst de aankomende tijd. Daar ben ik ook nog steeds mee bezig. Een erg leuk ding om te doen. Telkens weer een beetje aanpassen om dingen beter/gemakkelijker te maken.
Schroom vooral niet om hulp te vragen.

Leeghwater

hee marc,

Welkom... Die blikken zijn echt geweldig als je zonder alteveel problemen je vrienden een eigenbier voor de neus wil zetten. En leuk opstap in deze geweldige hobby.
Leuk dat je nu ook verder wil gaan. Als ik zo vrij mag zijn. Ga niet meteen volmouten das lastig en goed bierbrouwen is al moeilijk genoeg. Er zijn nog zat stappen die je kan zetten naar het volmout brouwen. (Haastige spoed en zo)
Je moet maar eens gaan babbelen bij Brouwmarkt zit toch bij jou om de hoek. daar kunnen ze je wel een paar leuke opties geven. Het is ook kostbaar want je hebt een hoop materiaal nodig...
Maar doe vooral wat je leuk vindt!
De kennis is hier inderdaad enorm!

Jacques

Citaat van: Leeghwater op 22-10-2009  22:13 uAls ik zo vrij mag zijn. Ga niet meteen volmouten das lastig en goed bierbrouwen is al moeilijk genoeg. Er zijn nog zat stappen die je kan zetten naar het volmout brouwen. (Haastige spoed en zo)

Hallo Marc,

Ook van mijn kant hartelijk welkom.

Anders dan veel anderen ben ik wel meteen begonnen met volmoutbieren te brouwen. Het is eigenlijk allemaal niet zo moeilijk, je hebt alleen wat meer apparatuur nodig. Je kunt het een beetje vergelijken met het bakken van een pizza. Je kunt een diepvries pizza in de oven warm maken, je leert dan dat de oven een bepaalde temperatuur moet hebben en dat bij wijze van spreken de kaas gesmolten moet zijn. Maar je kunt ook een pizza helemaal zelf maken. Je moet dan een deeg voorbereiden, het deeg uitrollen, het bakblk invetten, de pizza beleggen en dan ook nog bakken. Drie keer raden welke pizza meer voldoening geeft!

Wild Chocolate

Welkom op het forum Marc!

Ik ben het grotendeels met Jacques eens, ik ben ook gelijk met volmout brouwen begonnen. De spullen heb je uiteindelijk toch nodig en ik wilde liever gelijk "goed" beginnen. Ik had wel de mazzel dat er bij de eerste keer brouwen iemand bij was die het al kon.

Wellicht is er een hobbybrouwer in Flevoland waar je eens mee kan kijken?

Groet,

Remco

CaptCrash

Goedemorgen allen!

Ik ben ondertussen alweer een uurtje aan het werk en dacht "laat ik eens kijken op het forum". Het blijft leuk om reacties te krijgen en helemaal als het om een dergelijk warm welkom gaat als hier  :hoera:

Blikken zijn inderdaad ideaal om mee te beginnen. Je wordt niet meteen overspoeld met allerlei (moeilijke) handelingen en kan redelijk vlot van je eerste biertje genieten.
Ik wil wel uiteindelijk alle stappen van het brouwen zelf doen, maar denk dat ik toch nog eerst een tussenstapje neem. Ik heb nog wel eens de neiging om wat te hard van stapel te lopen (het haastige spoed verhaal...). Ook moet ik nog even doorsparen voordat ik de wat duurdere spulletjes kan kopen. Aan de andere kant duurt het niet zo heel lang meer tot mijn verjaardag en misschien dat ik mijn lieve vrouwtje (of mijn ouders) zo gek kan krijgen om eens met mij mee te gaan naar de winkel...

Even tussen  neus en lippen door. Kan het kwaad om tijdens de vergisting de gistemmer te verplaatsen? Had deze gisteren nog in de keuken staan en dat vond mijn dochtertje (is 11/2) erg leuk  :stom: Daarom maar even naar zolder verplaatst.

Leeghwater

Het verplaatsen zou opzich geen probleem moeten zijn...
Ik zucht nog wel eens een beetje met het vat, als ik het idee heb dat de gist wat lui is.  Even zachjes het vat rammelen en dan gaat het waterslot weer vrolijk aan de gang.
Dus opzich moet het prima kunnen.
(nu ben ik nog steeds een beginner en fouten zijn snel gemaakt dus misschien dat je het even aan de ouwe rotten in het vak moet vragen)

Proost!

Kleine_Schriek

Welkom welkom.

Nee hoor, het is niet erg de vergistingsemmer te verplaatsen. Beetje schudden kan geen kwaad, kan zelfs juist erg goed doen (maar daar zijn de meningen hier over verdeeld). Je moet wel even kijken hoe koud de zolder is. Ik zou niet kouder dan 16 graden gaan met het vergisten van je blikbrouwsel. Wij (Erik en ik) zijn trouwens ook met blikken begonnen. Wel zo fijn en ik herken het hard van stapel lopen. Heb ik ook last van ;-)

Tip: als je straks meer spullen wilt kopen, even hier zoeken op draadjes over de spullen. Zo kun je een refractometer kopen voor 21 euro in plaats van 68 via Ebay en kan een platenkoeler via Ebay bijna net zo duur zijn als een zelfgemaakte koperspiraalkoeler (aangezien de koperprijs nogal hoog is). Gooi gewoon in de groep hier wat je wilt en je zult vast veel tips krijgen.

En ja, leuk he, even kijken op het forum of je al nieuwe berichtjes hebt gekregen.

Alvast:  :proost2:
Antoinette

Maarten

Ha Marc/CaptCrash!

Welkom hier, gezellig dat je je voorstelt. er zwerft een weelde van informatie rond, waar je inderdaad je voordeel mee kan doen. Een mooi startpunt om informatie te bladeren zijn de samenvattingen, daarvan staan links in de gele bovenbalk onder de groene balk met 'Hallo CaptCrash'. Hier staat veel over apparatuur aanschaffen, zelf maken, etc. Hoe handig je bent bepaalt hoeveel je zelf wilt maken, maar dit is wel vaak goedkoop. De samenvattingen zijn soms wat gedateerd, en dan loont het om ook even te zoeken of er niet een recentere discussie over is geweest. Vragen kan ook altijd.

Ik ben dan weer niet met blikken begonnen, meteen met mout. Achteraf had ik dit misschien wel willen doen. Ik ben nu bezig alles van schroten tot vergisten en bottelen uit aan het puzzelen, een blikbrouwsel geeft je een mooie gelegenheid om kennis en apparatuur op te bouwen om dat gecontroleerd te laten verlopen.

Overigens is het goed dat je meteen dit forum hebt gevonden. Ik had ten tijde van mijn eerste brouwsel deze informatiebron nog niet aangeboord.

Veel succes, plezier en Proost!

Adrie

Ha Marc,

Welkom op dit forum. Het is altijd heel plezierig als mensen zich eerst even voorstellen, vind ik. Ook ik ben gelijk met mout begonnen en als je de juiste informatie hebt, is het helemaal niet zo ingewikkeld. Als je een paar basisprincipes in de gaten houdt en je even goed inleest over de benodigde apparatuur, dan valt het allemaal reuze mee.

Succes met brouwen.

Foxy

Hallo,Marc
Leuk nog een mede stander /beginnend brouwer hiertegen te komen  die ook nog in Almere buiten woont :proost2:
 Ik ben eerst ook met blikwerk begonnen maar vond het meer koffie zetten dan brouwen en gisteren mijn eerste potje gekookt wat erg leuk was en sta nu te popelen voor de volgende dat gaat heeeel snel beginnen  ik heb een copleet pakket gekocht bij Brouwmarkt, makelijk hoef je niets te wegen of te berekenen :o en ga nu wel proberen te rekenen met hop en zo.
misschien leuk als je een contact opneemt zodat we eens van gedachte kunnen wisselen?
succes en wie weet tot ziens :gistsmile:

CaptCrash

Citaat van: Kleine_SchriekJe moet wel even kijken hoe koud de zolder is. Ik zou niet kouder dan 16 graden gaan met het vergisten van je blikbrouwsel.
De emmer staat op zolder in het washok. Dacht ook dat het daar misschien iets te fris zou zijn, maar er hangt een radiator die het gelukkig nog redelijk doet. Denk dat ik ergens tussen de 20 en 23ÂșC zit.

Heb trouwens de emmer een lekkere slag gegeven en het waterslot ging als een razende aan de borrel. Denk dat ik dit deze week nog wel een paar keer doe. Na een paar minuten gebeurt er namelijk helemaal niets meer, maar dat kan natuurlijk ook een slecht afsluitende emmer zijn.

Citaat van: Foxyik heb een copleet pakket gekocht bij Brouwmarkt, makelijk hoef je niets te wegen of te berekenen  en ga nu wel proberen te rekenen met hop en zo.
Dat pakket lijkt mij wel wat. Denk dat dat de volgende stap wordt in mijn leerproces. Zijn die paketten een beetje houdbaar? Ik moet van de week namelijk langs de Brouwmarkt voor wat kroonkurken en schoonmaakspul en dan zou ik dat alvast mee kunnen nemen.

Henielma

Er staat een houdbaarheidsdatum op die moutpakketen. Dus je kan het gewoon zien voor je koopt.

Twonky

Hoi  CaptCrash,

Welkom!

Leuk hoor al die Almeerders die gaan brouwen ;-)
En ook ik ben ook ooit met een blikje begonnen, toen vond ik een oude koffie molen, en zo ga je verder met verzamelen...
Het is een leuke multidisciplinaire hobby!

En het wordt nog leuker als je je eigen biertjes gaat serveren, en als ze dan gewaardeerd worden...

Veel suc6
Zwaai
 :degroeten:

Twonky

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.