Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie heeft de ultieme tip om een kraan op lamel waterdicht te krijgen?  (gelezen 4550 keer)

Offline Hai

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
Beste Brouwers

Wie heeft de ultieme tip om een kraan op een gamel waterdicht te krijgen?

Ik heb al veel geprobeerd:
-lassen aan de binnenkant gaat niet, ik kom er niet goed omheen.
-O ringen lukt niet
-carter ringen lukt
-zelf ringen maken uit silicone bakblikken werkt ook al niet goed.

Please help me!

Haike

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Re: Wie heeft de ultieme tip om een Kraan op lamel waterdicht te krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2009 12:43 u »
Ik heb van die muffinvormpjes gebruikt, de silicone variant. Hier heb ik ringen uit gesneden. Wel moet je de ketel waar de kraan komt enigszins plat maken (Of meerdere lagen siliconen zou ook moeten werken) Mijn weckketels lekten eerst een beetje, nadat ik de plek van de kraan wat plat had gemaakt was het waterdicht!

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-10-2009 12:43 u »
Misschien kan je ff een foto plaatsen van de constructie, want nu is het lastig inschatten wat precies het probleem (en dus de oplossing) is.

Over het algemeen kan je met teflon tape ook veel dingen waterdicht maken.

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2009 20:11 u »
Voor de gamellen heb ik gebruikt een 50 mm verlengstuk voor kranen, Gamma. Binnen 1/2 ", buiten 1/2".(1/2BUX50mm CHROOM €5,99), je kunt er alles op aanslu. Werkt perfect . Binnenkant van de gamel met een 1/2"-15mm knel verloopknie(90 graden  1/2BIX15mm messing, € 3,99) met daarin een klein stukje 15 mm pijp tot vlak boven de bodem. Binnen zijde... :  is het probleem werkt niet nylon ring 1/2"., silicone ring, carter ring.

Haike

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2009 20:19 u »

Zelf heb ik een dergelijke constructie in mijn gamellen (HERMS).
De beste afdichting is een holle koperen ring. Omdat ik daar toendertijd niet over kon beschikken heb ik gebruik gemaakt van Loctite vloeibare pakking. Dit zit nu al ruim dertig brouwsels naar tevredenheid.

Bert

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2009 20:21 u »
Hoe werkt Loctite vloeibare pakking?

Haike

Offline weed

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2009 20:53 u »
Dat Gamma verlengstuk en knietje gebruik ik ook.

Daarnaast heb ik nog "Rubber Dichting 4/4 5 stuks" gekocht ook bij de Gamma dat zijn rubberen ringen 4 bij 4 mm dik dus vierkant (hoe leg je zo iets uit??).
Bij een goede ijzerwarenzaak roodkoper ringen kopen binnendiameter 20 en 22 buitendiameter resp 30 en 32 dus 5mm.
Die 5 mm heb je nodig om te voorkomen dat je rubberen ring niet vanonder de koperenring geperst wordt.
Daarna in elkaar setten en flink aandraaien zodat de rubberenring ook langs het verlengstuk afsluit.

Indien je niet aan de koperen ringen kan komen kan je ze mogelijk zelf maken uit een stuk 22 mm pijp.
Stuk pijp afsnijden van een cm of 4 daarna in de lengte doorzagen en platslaan met de klokzaak een gat van 20 mm erin en de buitenom rondom afzagen. Afvijlen en schuren en klaar is Haike
 :degroeten:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2009 20:57 u »

Het is een pasta die je op de schroefdraad en de te dichten vlakken aanbrengt. Het hardt uit bij afsluiting van zuurstof.

Bert

Offline leen123

• Junior lid
  • **
Re: Wie heeft de ultieme tip om een kraan op lamel waterdicht te krijgen?
« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2009 10:12 u »
Hoi,
Voor de doorvoer heb ik gewoon een aantal huiddoorvoeren (messing) gebruikt. G3/8
Voor de afdichting tussen de ketel en de doorvoer zijn o ringen perfect, nog beter van viton ipv rubber.
Ik gebruik loctite producten en viton O ringen voor een heleboel toepassingen en altijd met succes
voor de schroefdraad afdichtingen gebruik ik loctite dan kan ook de kogelkranen mooi rechtzetten.
Zorg wel voor loctite thread sealant ipv thread locker, de laatste is allen om te borgen.
zelf heb ik rode loctite zie link
http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/loctite-3216.htm?iname=Loctite+542&countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=1000000LSJC

Vorige week proefgedraaid met de Herms, na een 3tal dagen bouwen en dit weelend dus voor het eerst een lekker blondje brouwen denk

Succes!!

Offline Hai

• Super lid
Re: Wie heeft de ultieme tip om een kraan op lamel waterdicht te krijgen?
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2009 11:56 u »
Allen bedankt voor de tips.

Ik heb zelf silicone ringen (O ringen) uit de bakvorm geknipt en hier vervolgen een grote metalen ring overheen geplaatst.
De O ringen worden nu niet meer weggedrukt.
De kranen zijn dicht.

Haike

Tags: materiaalkeuze