Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 5 liter blikken tapje  (gelezen 21287 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een hle lange weg, maar komen zal ik er!
5 liter blikken tapje
« Gepost op: 19-06-2004 01:32 u »
Ik heb nu 3 keer een 5 liter blikken tapje gevuld (zonder koolzuur patronen of iets dergelijks), en ben er nog nooit tevreden over geweest. Nu is bij mij 3 x scheepsrecht want deze keer alweer geen koolzuur in het bier..

Ik kreeg een mooie schuimkraag maar in het bier zat totaal geen koolzuur (het bier is de laatste keer getapt met een bierking 2000).

Ik heb het bier lekker laten gisten in het vat en gelagerd bij koelkast temperatuur.

Iemand een idee waarom er totaal geen koolzuur in het bier zat ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gast

• Vol lid
Re:5 liter blikken tapje
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2004 18:56 u »
Of misschien een tip waarop ik moet letten bij het volgende blik?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2004 19:12 u »
Hoi Jordi,

Jouw probleem komt mij bekend voor maar ik heb er geen oplossing voor.
Vaker heb ik gezien dat zelfgebrouwen bier dat gefust is weinig koolzuur in het bier heeft. Ik denk dat dat komt door de beperkte koolzuuropname van het bier. De druk op de blikken mag niet te hoog zijn want dan vervormen ze. Door de lage koolzuurdruk lost er niet zo veel koolzuur in het bier op als in een flesje.

:degroeten: Jacques

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2004 00:13 u »
Ik heb inderdaad wel es een vervormd blik gehad. Maar wanneer je ca de helft(+) van de bottelsuiker die je aan flessenbier toe zou voegen aan een blik meegeeft, moet je toch best een koolzuurhoudend biertje kunnen produceren. Als je wilt, kan ik es kijken of ik er nog aantekeningen van heb.

Herman

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2004 16:51 u »
Herman,

Beetje late reactie maar beter laat als nooit zal ik maar zeggen.. :P

Ik zou heel blij zijn met die aantekeningen!

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #5 Gepost op: 24-08-2004 09:45 u »
Ik heb rubberen afsluitdopjes gekocht bij Brouwland, en ga het volgende brouwsel ook eens op een 5 liter vaatje plaatsen.
Ik ga het afvullen met 5 gram suiker per liter (25 gram dus) in plaats van 8 gram.
Misschien moet ik er dan toch maar 6 gram in doen.
Overdruk ontsnapt volgens mij toch bij de tapkraan.
(ik draai er wel een handoek omheen tijdens de nagisting.)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 24-08-2004 10:43 u »
Ha Gelfling,

Het gaat niet alleen om het ontsnappen van overdruk, maar ook om het tappen zelf. Als je teveel suiker toevoegt, tap je slechts schuim en geen bier (aan den lijve ondervonden). 5 gram per liter is wel het maximum wat je kunt toevoegen voor een tapbaar bier. Mijn ervaring is echter met een gewoon fust van 30 liter, dus hoe het met die 5 liter vaatjes zit weet ik niet.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-08-2004 21:12 u »
Mijn ervaring met de vaatjes is dat je de helft van het suiker moet toevoegen van wat je zou doen als je het in fles bottelt. Meer levert vooral schuim op.

Grt, Bas H.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 24-08-2004 21:19 u »
Ik zou heel blij zijn met die aantekeningen!
Ik heb ze opgezocht, maar dat gegeven had ik nu net niet opgeschreven en de digitale versie is foetsie! Helaas.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 24-08-2004 21:50 u »
Daarom backup ik mijn recepten op 4 plaatsen (oa de netwerk schijf op mijn werk)

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2004 08:37 u »
Ik probeer deze week nog te brouwen, en vul zo'n vaatje.
Daarbij voeg ik 5 gram per liter toe.
Het resultaat zal ik naderhand even vermelden.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
Re: 5 liter blikken tapje
« Reactie #11 Gepost op: 25-12-2004 08:58 u »
Hallo Brouwers,

hoe zit het nou met het vullen van een 30 liter vat. Als ik dit vat aansluit op een normale tap met een koolzuurfles moet ik dan minder suiker toevoegen. Wordt het koolzuur niet toegevoegd door de aangesloten koolzuurfles bij het tappen.??

Gr.       :beersmiley:

Huub.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #12 Gepost op: 25-12-2004 09:16 u »
Het gebruik van CO2-flessen is voornamelijk om de vloeistof (bier) tot beweging aan te zetten. Het bier wordt amper rijker aan koolzuurgas hierdoor en moet daarom vantevoren al het nodige koolzuurgas bevatten. Er zijn wel manieren om het koolzuurgas uit de gasfles te gebruiken om het bier te carboniseren, maar wat ik ervan begrijp is dit nogal lastig. Je moet de boel regelmatig schudden en de druk goed in de gaten houden. Lees hier hoe iemand met meer verstand ervan dit uitlegt: http://www.byo.com/mrwizard/1271.html

Groeten vanuit een op het nippertje kerstwit geworden Oslo

Eduard  samenvol

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #13 Gepost op: 25-12-2004 10:35 u »
Bedankt voor de informatie. Nog een gelukkig kerstfeest gewenst.

:degroeten:

Huub.

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2005 17:38 u »
Afgelopen week heb ik 4 vaatjes gevuld. Wat me opviel (achteraf) was dat bij het mengen van de suiker ik door het schudden al koolzuur kwijtraakte. Ik denk dat we de suiker ongeveer 4 dagen eerder moeten toevoegen en dan eerst de gist nog wat koolzuur moeten laten produceren voordat we "vatten" (bottelen in vaatjes). Naar mijn mening wordt er koolzuur op moleculair niveau gebonden zodat dit de "prik" kan geven.

Peerrr.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 07-01-2005 19:57 u »
Als je de suiker als kristallen hebt toegevoegd, is dat koolzuurverlies een klassieker! De suiker oplossen en koken voorkomt dat natuurlijk. 4 dagen is wel veel, het is dan moeilijk in te schatten hoeveel suiker er al door de gist is verbruikt n hoeveel koolzuurgas er al is ontsnapt. Bovendien ontsnapt er dan weer meer gas tijdens het 'vatten'.

Moleculair aan bier gebonden koolzuurgas is geloof ik twijfelachtig. Volgens mij lost het gewoon op. Er zijn wel subtiele wisselwerkingen in het bier die bepalen he een bier 'prikt' (fijn of grof bijvoorbeeld), maar ik geloof dat die erg complex zijn. Er wordt wel beweerd dat het toevoegen van jong, zoet 'kraeusend' bier een extra fijne prik geeft.

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2005 20:36 u »
Edgar,

Zeker weten dat het op enige manier gebonden wordt, anders zou het altijd verdwijnen. Kijk maar bij het overhevelen naar de lagering, hoe voorzichtig je dit ook doet er komt altijd koolzuur vrij, te herkennen door het kleine beetje schuim wat op het bier komt te staan. Probeer anders maar eens te zien wat er gebeurt als je de lageringsfles door elkaar schudt: BIjna gelijk zie je de fijne schuimbellen naar boven stijgen. Iets moet ze loslaten, net zoals in een glas pils.

Je hebt wel gelijk vwb het oplossen van de suiker in water, dat doe ik eigenlijk vanaf het begin al. (Ik heb echt geen geduld om per fles alles af te wegen) Gewoon uitrekenen wat erin moet en dan dat gewoon oplossen in kokend water, even afkoelen en hoppatee. 4 dagen gaf ik ook als voorbeeld om de discussie te starten, ik ga het gewoon uitproberen met de "De eerste 2e keer", daarvan heb ik 45 liter in de lagering dus kan ik rustig wat experimenteren.

Overigens heb ik mijn pils met 4 gram per liter in de vaatjes gevat en daar stond, ondanks dat de gisting nog niet voorbij is, afgelopen vrijdag behoorlijk prik op. Mijn broertje, de pilsdrinker, dronk met wat hulp van mijn zijde in ieder geval het 1ste vaatje in krap anderhalf uur leeg.....

Peerrr.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2005 21:06 u »
Zeker weten dat het op enige manier gebonden wordt, anders zou het altijd verdwijnen. Kijk maar bij het overhevelen naar de lagering, hoe voorzichtig je dit ook doet er komt altijd koolzuur vrij, te herkennen door het kleine beetje schuim wat op het bier komt te staan. Probeer anders maar eens te zien wat er gebeurt als je de lageringsfles door elkaar schudt: BIjna gelijk zie je de fijne schuimbellen naar boven stijgen. Iets moet ze loslaten, net zoals in een glas pils.

Ik wacht graag het oordeel van onze huischemicus Martin af, maar je overtuigt me niet. Een gas kan gewoon oplossen in een vloeistof zoals suiker kan oplossen. Het feit dat het bijna spontaan kan ontsnappen wijst er juis eerder op dat het net gebonden is. Een chemische binding laat in het algemeen niet 'los' door een schud of een schok. Een gas ontsnapt gemakkelijker dan bijvoorbeeld zout of suiker, omdat het bij die druk en temperatuur 'graag' in de gasvorm verkeert. Maar dat betekent nog niet dat het vr het ontsnappen chemisch gebonden was.

Ik sluit niet uit dat er bepaalde 'losse' complexen met het sterk polaire water worden gevormd. Maar CO2 zelf is geen polair molecuul, dus ik vraag me af of dat hout snijdt.

4 gram per liter klinkt als nogal weinig. Het is de helft van wat je in een Pils (in het algemeen sterk gecarboniseerd) zou verwachten. Ik weet dat in vaten vaak wat minder wordt gedaan (in 't IJ was het geloof ik 5 g/l; vond ik ook altijd te weinig...), maar 4 gram zou toch een vrij plat bier opleveren. Mits het bier was uitgegist natuurlijk.

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-01-2005 22:25 u »
Edgar,

Ik is geen gemikus,

Zo bedoelde ik het ook niet, ik ben niet zo'n ster in deze materie maar wat ik inderdaad wel bedoelde is dat het koolzuurgas op enige manier aanwezig is in de vloeistof. Je moet dan eigenlijk niet willen dat dit eruit gaat maar juist zorgen dat je het kan behouden (indien je inderdaad een prikkelend biertje wil hebben). Ik heb gewoon hier op het forum gekeken en daar werd op diverse plaatsen geroepen dat in het het geval van vaatjes 4 gram genoeg is. Naar mijn beginnersmening is dat ook zo. In ieder geval is het pils nog niet uitgegist, dat kon ik duidelijk proeven na het tappen. Het was overigens wel een goed tapbaar biertje waarbij je wordt gedwongen om de kraan gelijk goed open te drukken anders heb je zoals normaal alleen maar schuim.

Peerrr.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2005 06:57 u »
Ikkke ook geen chemie-buff. En ik sla gisteravond het clubblad van 'de Roerstok' open (Oktober 2004), en zie daar een kopje boven een paragraaf: "Gebonden CO2". Men bedoelt daarmee in dat verhaal eveneens 'opgelost CO2'. Ik wil maar zeggen, zo vreemd is het niet om die begrippen door elkaar te halen. Maar in feite zijn binden en oplossen wel heel verschillende dingen.

Ik ben ook al geen vatenvuller. Ik heb er nu wel een paar staan, maar dat zijn de eerste. Ik heb die dezelfde hoeveelheid suiker toebedeeld als mijn flesjes; een gram of 7-8. Ik zal wel zien of het teveel is. Misschien is het wel persoonlijk, maar er is een aantal dingen waar ik slecht tegen kan in bier: Ijzersmaak en te weinig koolzuur. Veel professionele brouwers veroorzaken het eerste, veel hobbybrouwers het tweede. Maar niet iedereen heeft daar last van.

Ik weet wel, er is nog de theorie van de temperatuur van het bier tijdens de gisting/lagering en het al aanwezige koolzuur, maar laten we dat voor het gemak even buiten beschouwing laten. Ik ben erg benieuwd of die 4 gram genoeg zal blijken, hou je ons op de hoogte?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2005 08:41 u »
Huis-chemicus? Klinkt toch wat badinerend, maar ook wel weer lief.

Welnu: CO2 is volgens deze chemicus NIET gebonden aan bestanddelen in bier. Mijn fysische chemie is heel slecht, hoe ik die tentamens heb gehaald, geen idee, maar het is denk ik meer een verhaal van druk en oplossen. Peer, als jij schrijft "Zeker weten dat het op enige manier gebonden wordt, anders zou het altijd verdwijnen" dan is dit helaas onzin. Een gas lost op in een oplossing tot het verzadigingspunt is bereikt. Bij lagere temperatuur dus beter dan bij hogere. En voor wat betreft druk: in een flesje zit bier met koolzuur, schenk dit uit en een half uur later is het meeste koolzuur verdwenen.

Duidelijk?

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 11-01-2005 09:25 u »
4 gram / liter voor een 5 liter blik is genoeg. Voor dit soort blikken moet je de helft nemen van wat je voor bottelen op fles zou nemen. Meer geeft een blik met schuim als resultaat (ik spreek uit ervaring, heb vroeger de nodige bieren in dit soort blik "gebotteld"). Let er op dat je ten minste 1 cm van het blik niet afvult. Verder kan het gebeuren dat er weinig koolzuur in het bier terechtkomt als je blik slecht afgesloten is. Ik heb goede ervaring met de gummy doppen die Brouwland verkoopt (zijn niet te duur), doppen die je als eens van het blik af hebt getrokken (om het te vullen) kunnen bij hergebruik wel eens slechter afsluiten waardoor de koolzuur kan ontsnappen. Kranen die sommige blikken hebben kunnen ook wel eens gaan lekken (het blijft goedkoop spul).

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 11-01-2005 09:32 u »
Heren,

Nog even een duit in het zakje van een semi-chemicus. Bij hogere druk en lagere temperatuur lost er meer koolzuurgas (of welk willekeurig ander gas) op in water. Het bier in de fles (of vat) is verzadigd met koolzuurgas. Trek je de kroonkurk van de fles, dan verlaagt de druk. Het koolzuurgas komt echter niet meteen vrij, gelukkig maar, anders zou je bijna een explosie krijgen. Koolzuurgas ondergaat een reactie met water, er ontstaat koolzuur, dat uiteenvalt in een waterstofion en een bicarbonaat-ion. In de oplossing is een evenwicht. Bij het wegvallen van de druk en het warmer worden van het bier is het bier plotseling oververzadigd met koolzuurgas. Een deel van dit gas ontsnapt, waardoor het chemisch evenwicht verschuift en er nog meer koolzuurgas vrijkomt.

Soms kan een oplossing oververzadigd zijn met een gas. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook in oppervlaktewater met veel waterplanten of algen. Deze produceren zuurstof en tijdens warme, zonnnige dagen kan het water zelfs oververzadigd zijn met zuurstof. Zelfs bij oververzadiging komt het gas dus niet meteen vrij. Je zou dit een soort binding kunnen noemen, maar dat is het strikt chemisch genomen niet.

Wil het gas vrijkomen, dan helpen zogenaamde condensatiekernen daarbij. Dit zijn bijvoorbeeld deeltjes in de oplossing of oneffenheden in het glas. Bij deze oneffenheden of deeltjes gaat het gas sneller uit oplossing. Dit effect zie je als je bijvoorbeeld een handje suiker in je bierglas gooit: het gaat meteen heftig schuimen.

Groeten,

A3

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-01-2005 09:44 u »
Verdraaid! Dat was ik nog even vergeten, het HCO3-/H+ verhaal van koolzuur in water. Het heet natuurlijk niet voor niets koolzuur. Knap suf. Dat is dan feitelijk toch een 'binding', zij het een niet zeer stabiele. In feite had Peer dus gelijk. Allho zeggen ze dan in Brugge.

Die 4 gram per liter blijf me verbazen. Bedoel je met 'genoeg' dat het net zoveel 'prik' bevat als flessenbier? Of is het de maximale hoeveelheid om schuimvaten te voorkomen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2005 09:47 u »
Koolzuurpruimen,

Ik heb ervaring met het vullen van 20 en 30-litervaten. Hieraan voegen wij altijd een gram of 5 suiker per liter toe. De koolzuurprikkeling is minder dan in een fles met 7 of 8 gram suiker per liter, maar voeg je meer toe, dan tap je alleen maar schuim. De koolzuurdruk die je op het vat zet zorgt voor nog wat extra koolzuuroplossing, maar dit is niet veel. Over het algemeen zit er in een tapbiertje dan ook minder koolzuur(prikkeling) dan in een biertje uit de fles.

Groeten,

A3