Gezamenlijk bierproject 2010

Gestart door JWVG, 20-10-2009 08:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat voor gezamelijk bierproject zullen we in 2010 doen?

Weizen recept aanscherpen (maischschema, vergistingstemperatuur)
15 (44.1%)
ESB ('klonen' Fullers ESB)
15 (44.1%)
Urtype pils (optimale hopgift, wel/niet decoctie, gist)
11 (32.4%)
Twentsche gist (testen op verschillende bierstijlen)
6 (17.6%)
Ik heb een ander geweldig idee dat ik hieronder ga toelichten
5 (14.7%)

Totaal aantal stemmen: 34

Stemmen gesloten: 19-11-2009 07:54 u

JWVG

Ha mensen,

Er zijn nu een aantal goede ideeƫn geopperd in de draad over een gezamenlijk project in 2010. Misschien tijd voor een poll. Ik heb het zo ingesteld dat iedereen twee keuzes kan maken (alhoewel dat niet hoeft), en dat de poll 30 dagen actief blijft. Daarna kunnen we kijken wat we doen, en wie eea gaat trekken. Dat hoef ik dus zeker niet zelf te zijn. Je kunt je keuzes gedurende die 30 dagen nog veranderen.

Vul deze poll alleen in als je serieus van plan bent om mee te doen! Idealiter mogen de stuurlui aan wal volop mee-discussiƫren, maar het lijkt me redelijk als de mensen die daadwerkelijk gaan brouwen besluiten wat voor project het wordt.

 :degroeten: JW.

PS Ik ga zelf voor de weizen en de ESB. In die volgorde, maar dat kan ik niet aangeven.

Maarten

Ik heb gisteren de ESB geproefd, het lijkt me geen slecht plan hier een kratje of wat van in huis te hebben. Hier wil ik dan ook graag aan meewerken. Als het iets anders wordt, doe ik natuurlijk ook mee. Ook heb ik de twentsche gist aangevinkt. Daar wil ik ook wel wat mee proberen.

Albertus


Vorige keer heb ik het Weizenproject laten lopen, daar had ik spijt van. Ik doe mee wanneer het ESB of Weizen wordt.
Om in de sfeer te komen brouw ik aanstaande vrijdag een ESB. :brouwen:

Bert

De-Geert

Ik heb ESB en Urtype ingevuld. Als ik tijd heb brouw ik volgende week een ESB om in de stemming te komen.


JWVG

Citaat van: Albertus op 20-10-2009  10:29 uIk doe mee wanneer het ESB of Weizen wordt.

Uiteraard staat het je wel vrij om wel of niet mee te doen aan verschillende projecten. Ik ga er vanuit dat mensen de poll invullen als ze van plan zijn om tenminste aan 1 project mee te doen. Voor urtype kan ik me bv voorstellen dat gecontroleerd vergisten voor lagers soms een probleem is bij mensen.

Spannend hoor  :o

 :degroeten: JW.

MO

Ik heb een grote voorkeur voor het ESB project, maar bij de weizen zou ik ook wel aan kunnen sluiten.

Johannes

Ik brouw vrijdag een bier met ESB gist, dus het ESB project is er al bijna (als ik mijn recept wat aanpas). Ik heb echter gekozen voor Urtyp. Ben erg benieuwd naar verschil in hoppigheid.

Edgar

Ik plan ook een bitter (misschien ESB) met Thames Valley 1275 komend weekend, maar heb ook voor Urtyp gestemd. Heb nog een karrevracht Saaz in de vriezer en die moet op.

Hopmans

Shit, ik had een ander geweldig idee, en ik zou deze toelichten, maar ik ben het vergeten.
 :stom:

P.S.: Is de Honey Dew geen leuk biertje om te klonen?
        Waarom moet het nu altijd van die bittere tinnef zijn?

        http://www.fullers.co.uk/rte.asp?id=50

JWVG

Citaat van: Hopmans op 20-10-2009  12:30 uShit, ik had een ander geweldig idee, en ik zou deze toelichten, maar ik ben het vergeten.

 ;D Grapjas.

Citaat van: Hopmans op 20-10-2009  12:30 uWaarom moet het nu altijd van die bittere tinnef zijn?

Je bedoelt bitter als in weizen: het bier van 15 IBU waar we net maanden werk, een enorme discussie, 20 brouwsels, een proefdag en een presentatie op de hobbybrouwendag in hebben gestoken?  :D

 :degroeten: JW.

Hopmans

Mmm,

Makes a point.
Doe dan maar de ESB.
 ;)

De-Geert

Het is mooi dat een aantal mensen al een ESB gaan brouwen. Als men ze nou ook ff vergelijkt met de Fullers, kan dat al een voorsprong geven voor een kloonproject.


Albertus

Citaat van: De-Geert op 20-10-2009  13:26 uHet is mooi dat een aantal mensen al een ESB gaan brouwen. Als men ze nou ook ff vergelijkt met de Fullers, kan dat al een voorsprong geven voor een kloonproject.

Verkoopt de Mitra Fullers?

Bert

De-Geert

Die in Eindhoven wel. Verder weet ik dat'ie bij Berts bierhuis in Utrecht en de bierkoning in A'dam staat.

Maarten

Ik heb m in Leiden bij de Bier en co geloof ik ook wel zien staan. En anders bestelt ie m wel voor je.

JWVG

Tjonge, het wordt wel spannend! Misschien moeten we nog een run-off tussen de twee hoogste scoorders organiseren  :denken:. Nou ja, eerst maar eens een paar dagen wachten naar verdere reacties.

Ik denk dat ik maar eens flink wat uit de kast ga halen, en naar een maisch effect ga kijken. Dus 2 (of 3?) bieren op een dag brouwen met verschillende maischschema's. Als dat aan de orde is in het project dat we kiezen, natuurlijk  :engel:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: Albertus op 20-10-2009  13:30 uVerkoopt de Mitra Fullers?

Die uit Eindhoven had zaterdag twee versies bij zich waarvan ik er nu Ć©Ć©n in de koelkast heb staan. :biersmile:

bazje

Dat van die twentse gist moet ik eerst eens opzoeken...

Die ESB pogingen en verhalen die ik de laatste dagen gelezen heb lijken mij een zeer interessant bier op te leveren.
Dat geniet dan ook de voorkeur en zal binnenkort de Mitra eens binnenwandelen.

EBC

Het zou geweldig zijn als er ook een optie was dat je niet meedoet, maar wel geinteresseerd bent in de uitslag. Die zie je immers slechts indien je stemt.

Nou ja, dat was al een geweldig idee natuurlijk.

Ik ben geen weizen fan en ESB zie ik ook niet zitten.
Urtype pils vind ik niet lekker en twijfel of het wel bestaat. Ik zit nu weer in Slowakije en drink hier diverse pilsen, maar niks dat lijkt op wat men bij ons urtype pleegt te noemen.

Ik heb mijn brouwsels al ingepland. Ik ga me vooral richten op eigen hop en of en dan hoe dat anders is dan gekochte hop.

De-Geert

Ik was al bijna bang niets van je te horen EBC.  ;D

De tussenstand:
Weizen 9
ESB 12
Urtype 8
Twentse Gist 6
Iets anders 3



Caspar

Ik ga voor de Urtype en als het even kan met dry-hop!

Adrie

Zoals ik ook al in die andere draad schreef: laten we eerst een bedenken wat we willen leren (welke vraag/vragen we willen beantwoorden) en daar dan het meest geschikte biertype bij zoeken.

De-Geert

Zoals ik al in de andere draad schreef  ;): de te beantwoorden vraag hangt toch samen met het biertype. Zoals bij de weizens: levert een 21 graden vergisting meer bananenaroma dan 17 graden. Dat kan je toch niet doortrekken naar andere biertypes?  :weetniet:
Of je moet het hebben over puur brouwtechnische vraagstellingen.

Ik zou zeggen verklaar je nader en/of doe eens een suggestie.


JWVG

Ik ben het met Geert eens. Ik kan die dingen niet los zien.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-10-2009  16:34 uZoals ik al in de andere draad schreef  ;): de te beantwoorden vraag hangt toch samen met het biertype.

Precies! Maar ik zou willen beginnen met de vraag, niet met het biertype. Persoonlijk vind ik een vraag als: levert first wort hopping meer of stabielere hoparoma's op dan laathoppen? interessant. Dit kun je uitzoeken met een urtyp, maar ook met een ESB.

Edgar

Lijkt me dat je langs beide kanten tot vragen kunt komen. Maar het type bepaalt natuurlijk Ć³Ć³k de interesse, en de interesse lijkt me dan weer bepalend voor het succes.

Mij maakt het allemaal niet zo veel uit. Zeker niet als een bitter ook lukt met Northern Brewer (wat denken jullie?), want daar heb ik ook nog een flinke stack van. Toch liever de urtyp.

Overigens: Ik heb mijn eerste graanbier (een Urtyp) vergist op zolder met een raam open. Temperatuurcontrole ging prima en het werd een bijzonder goed bier. Ook in schuren en kelders zijn best mogelijkheden zonder brouwkoelkast, dus dat argument zou ik niet sterk wegen.

JWVG

OK, je kunt inderdaad op Adrie's manier ook komen tot zinvolle vragen. Zelf voel ik daar wat minder voor, maar het kan wel  :duimop:. Dus laten we het zo doen: als iemand een zinvolle vraag heeft die hij (zij) liever wil beantwoorden dan 1 van de biertype-opties die ik in de peiling noem, dan gooien we die in de groep. Als ik het gevoel heb dat er wat interesse voor is, kan ik hem toevoegen aan de peiling. Iedereen kan zijn stem nog wijzigen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Kom maar op met een vraag, Adrie of anderen!  :brouwen:

 :degroeten: JW.

Adrie

Ik heb mijn vraag hierboven geformuleerd.

De-Geert

Volgens mij denk jij (Adrie) meer in algemene brouwtechnische zaken. Dat kan inderdaad ook goed, maar heeft mijn interesse iets minder. Dat lijkt me meer iets voor november. Het leuke van zo'n gezamenlijk project is dat je een beperkt aantal brouwtechnische zaken specifiek voor een biertype kan testen.





JWVG

Citaat van: Adrie op 22-10-2009  16:58 uIk heb mijn vraag hierboven geformuleerd.

OK, je zei 'een vraag als', dus ik wist niet zeker of dat 'm was. Maar prima dus!

Reacties! Zijn er meer mensen die hier iets in zien? De vraag is dus: "first wort hopping meer of stabielere hoparoma's op dan laathoppen? "

 :degroeten: JW.


Edgar

Die vraag hoef je trouwens helemaal niet aan Ć©Ć©n biertype te plakken. Kunnen we rustig Urtyp Ć©n ESB voor brouwen (en dan lekker speculeren waarom de verschillende bieren een tegengesteld effect geven... ::) )

De-Geert

Citaat van: Edgar op 22-10-2009  17:08 uDie vraag hoef je trouwens helemaal niet aan Ć©Ć©n biertype te plakken.
Dat was wel een beetje Adries punt geloof ik.

Edgar

Citaat van: De-Geert op 22-10-2009  17:09 uDat was wel een beetje Adries punt geloof ik.

Nou dat weet ik niet, ik denk dat Adrie ook uitgaat van een project met Ć©Ć©n biertype.

Maar nu misschien niet meer :)

JWVG

Citaat van: Edgar op 22-10-2009  17:08 uDie vraag hoef je trouwens helemaal niet aan Ć©Ć©n biertype te plakken. Kunnen we rustig Urtyp Ć©n ESB voor brouwen (en dan lekker speculeren waarom de verschillende bieren een tegengesteld effect geven... ::) )

Inderdaad - op zich makkelijk te realiseren door iedereen twee bieren te laten brouwen met verschillende hopbehandeling, en dan liefst met verschillende stijlen. Maar Edgar heeft gelijk - dat effect zal vast wel verschillen tussen stijlen.

 :degroeten: JW.

Adrie

Hellep. Mijn punt was alleen maar, eigenlijk, dat ik het merkwaardig vind om uit te gaan van een biertype en niet van een onderzoeksvraag Ć©n dat er onderzoeksvragen te bedenken zijn die niet afhankelijk zijn van 1 biertype. En dan kun je zelfs nog experimenten bedenken met een bier dat niet binnen een biertype past.

En als een effect van iets dat we willen onderzoeken verschilt tussen verschillende biertypen weten we dat ook weer. En inderdaad, Edgar, de vraag over FWH kan inderdaad met verschillende biertypen onderzocht worden.

JWVG

Wat is dan het ('hellep') probleem? Vragen kunnen geformuleerd worden, en bij voldoende belangstelling kiezen we die vraag. Dat is toch precies wat je wilt?

 :degroeten: JW.

Adrie

Hellep slaat op het gevoel dat mij bekruipt dat de communicatie nogal stroperig verloopt. Misschien spreek ik nog teveel Spaans?

JWVG

Volgens mij maak je het onnodig moeilijk. Iedereen mag nu een voorstel doen voor een experimenten concept. Of dat nou van een stijl, specifiek bier, gist (zie Oscar) of een meer generieke vraag uitgaat. En dan kijken we welk voorstel het meest populair is. Dat is toch vrij redelijk  :weetniet:.

 :degroeten: JW.

PS als straf ga ik vanavond maar eens een slecht bier van je proeven - de bessenstout  >:D  ;)

Hopmans

Citaat van: Adrie op 22-10-2009  16:43 uPersoonlijk vind ik een vraag als: levert first wort hopping meer of stabielere hoparoma's op dan laathoppen?
Het antwoord op deze vraag is ja.
Dat is wereldwijd een algemeen bekend gegeven, en persoonlijk heb ik dit ook ervaren en diverse keren gepost.

Zoals EBC al aangeeft is een Urtyp een Nederlands marketing-verzinsel, dus is het logisch om voor een degelijk en eerlijk Engels bier te gaan.

De ESB dus.

 :dansen:
 

Adrie

Citaat van: JWVG op 22-10-2009  18:14 uVolgens mij maak je het onnodig moeilijk. Iedereen mag nu een voorstel doen voor een experimenten concept. Of dat nou van een stijl, specifiek bier, gist (zie Oscar) of een meer generieke vraag uitgaat. En dan kijken we welk voorstel het meest populair is. Dat is toch vrij redelijk  :weetniet:.

 :degroeten: JW.

PS als straf ga ik vanavond maar eens een slecht bier van je proeven - de bessenstout  >:D  ;)

Oei. Excuses, hoor. Maar vanmorgen stond ik al om kwart voor vier naast mijn bed, dus ik ben niet erg helder. Het wordt tijd voor mijn bed.  :slaperig:

JWVG

Citaat van: Adrie op 22-10-2009  18:33 uOei. Excuses, hoor. Maar vanmorgen stond ik al om kwart voor vier naast mijn bed, dus ik ben niet erg helder. Het wordt tijd voor mijn bed.  :slaperig:

Geen probleem, slaap ze  :duimop:.

De weizen maakt trouwens een comeback in de peiling  :o.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 22-10-2009  18:27 uHet antwoord op deze vraag is ja.
Dat is wereldwijd een algemeen bekend gegeven, en persoonlijk heb ik dit ook ervaren en diverse keren gepost.

Haha. Dat geldt natuurlijk voor bijna alles wat wij hier op het forum bedenken om te onderzoeken.

bazje

Even een ander boegje in deze inderdaad stroperige discussie:

Een Urtype is echt minder toegangkelijk dan een wiezen of ESB, ook al kun je zonder koelkast gecontroleerd vergisten.
Het is gewoon een muurtje waar je (als minder ervaren brouwer) tegenaan dreigt te lopen.
Al is het maar voor wat betreft de gist die je wel en niet in huis hebt.
Bovengistend moet het dus worden wil je deelnemers werven om een goed beeld te krijgen!

Oscar

Hoewel deze draad een peilig is, begint de discussie aardig samen te lopen met deze draad  :-\

Nerro

Ik heb gestemd op een weizen en een "andere"

Die andere is dan in mijn voorstel een zwaar rokerig bier voor de vĆ³lgende herfst, ik heb laatst een geweldige rookporter gedronken waar ik zelf ook wel eens een versietje van zou brouwen. Een bijna zwart bier met redelijk veel alcohol (9% of iets van die strekking), veel geroosterde smaakjes en natuurlijk een mooie rokerigheid. Om al dat smaakgeweld bij te staan maar niet in de weg te zitten stel ik een bitterheid voor in de trant van 30 IBU. Het is een zwaar bier wat lang zal moeten rijpen zodat we volgende herfst weer wat moois te drinken hebben :)

Een moutstort in de trant van 70% pale ale, 20% rauchmalz, 10% gebrande mouten of caramouten.
Een hopgift in de trant van bitteren met Target en dan aromatiseren op 20 en 5 minuten met EKG.
Een schone gist.

-Edit- Recept verwijderd.

Oscar

Citaat van: Nerro op 23-10-2009  01:14 uDie andere is dan in mijn voorstel een zwaar rokerig bier voor de vĆ³lgende herfst,

Met welke doelstelling? Welke onderzoeksvragen? Discussie over het recept lijkt mij hier niet gepast. Wellicht hiervoor een andere draad openen.
Ook hier weer: niet iedereen heeft de middelen om mout te roken (hoewel Johannes heeft uitgezocht en aangetoond dat het vrij simpel is  :groots:).
 

Nerro

Rauchmalz is voor weinig te koop dus dat hoeft geen rem te zijn voor de brouwers.

Het recept was enkel als concept bedoeld, niet als punt van discussie. De doelstelling lijkt me dan om een bier te ontwikkelen wat elke herfst in plaats van bo(c)k gedronken kan worden, een mooi zwaar rokerig bier met een dik romig schuim om voor de open haard te drinken. Met als onderzoeksvragen wat nu toch echt een geschikt percentage gebrande mout is (iets waar telkens discussie over blijkt te ontstaan) en welke bitterheid het beste past bij een zwaar bier om van te nippen.

JWVG

Citaat van: Oscar op 23-10-2009  00:09 uHoewel deze draad een peilig is, begint de discussie aardig samen te lopen met deze draad  :-\

Ik zie het dan ook als een continuering van die draad. Als ik die draad kon sluiten, had ik het gedaan.

Ik vind trouwens niet dat deze discussie echt stroperig is. Het is een belangrijke beslissing, gaat een boel werk in zitten, en het hoeft niet morgen te beginnen. We kunnen er dus de tijd voor nemen. Laat maar een tijdje aankabbelen, dan komen er vanzelf wel ideeen bovendrijven (of niet, maar we hebben er nu ook al een paar goede).

 :degroeten: JW.

Johannes

Gezien de animo kunnen we zowel de ESB, Weizen en de Urtyp doen. Het proeven zou dan gezamenlijk kunnen, dat zou een groot festijn kunnen worden!  :proost2:

JWVG

Coordineer jij dat eventjes, Johannes?  :ziek:  :D

Ik denk dat het wel meevalt. Mensen kunnen twee stemmen uitbrengen. Bovendien zullen in de praktijk altijd flink wat mensen afvallen.

 :degroeten: JW.

Johannes

Citaat van: JWVG op 23-10-2009  08:18 uIk denk dat het wel meevalt. Mensen kunnen twee stemmen uitbrengen. Bovendien zullen in de praktijk altijd flink wat mensen afvallen.

Inderdaad, das waar ook. Dan zal het wel weer meetegenvallen. Ik ga met mijn eigen experiment bezig zo. Kijken of mijn roerstok het nog doet.

Maarten

Citaat van: Johannes op 23-10-2009  08:20 uIk ga met mijn eigen experiment bezig zo. Kijken of mijn roerstok het nog doet.

Is dat je onderzoeksvraag? Hoe veronderstel je dat te onderzoeken? Stel, het roeren lukt niet, kan dat niet aan een andere factor liggen? Ik zou als positieve controle een roerstok gebruiken vaarvan je zeker weet dat ie het doet. Brouw ook een bier zonder roerstok als negatieve controle. Ik zie uit naar de resultaten. Wat verwacht je?

Johannes

Ik kom niet uit Wageningen dus pak het iets anders aan  ;) Slag in de rondte met het ding: hij doet het.  :brouwen:

Anton

Citaat van: JWVG op 22-10-2009  18:45 uDe weizen maakt trouwens een comeback in de peiling  :o.

Help!
Ik wil stemmen, deelnemen aan de poll maar ik kan hem niet vinden :weetniet:
In het verleden heb ik wel eens meegedaan maar ik weet niet meer hoe?????
In ieder geval wil ik weer aan het weizenproject deelnemen.

Johannes

Bovenaan deze pagina als het goed is...

JWVG

Is het al gelukt, Anton?

Het blijft spannend. Ik denk dat we een run-off tussen de bovenste 2 (of 3?) moeten hebben....

 :degroeten: JW.

Sjakie

Citaat van: JWVG op 30-10-2009  07:44 uHet blijft spannend. Ik denk dat we een run-off tussen de bovenste 2 (of 3?) moeten hebben....

Run off tussen de bovenste 3 en dan 2 bieren maken/testen?
Volgens mij is er genoeg animo. Maar dan wel als iedereen die heeft gestemd op de run-off ook daadwerkelijk mee doet.

Gerb

Ik heb nu gestemd op een Weizen, omdat ik graag nog eens een lekkere Weizen wil maken die banaan en kruidnagel en liefst nog iets van vanille in zich heeft. Ik heb nu 4 keer een weizen gemaakt, maar elke keer valt het tegen.

Aan de andere kant ben ik bereid met elke optie mee te doen, als het maar niet van die zure zooi is  ;D

Oscar

Citaat van: Gerb op 30-10-2009  11:44 uals het maar niet van die zure zooi is  ;D

Oooh, jij gaat mijn Twentsch ale wel degelijk proeven... en 'm nog lekker vinden ook  ;)

RobinB


Oscar

Citaat van: RobinB op 30-10-2009  12:31 uIs die wel zuur dan?

Nee... :)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 30-10-2009  12:27 uoooh, jij gaat mijn twentsch ale wel degelijk proeven...en 'm nog lekker vinden ook  ;)
Als er maar geen infectie inzit.
De porter spoot ook de fles uit.
 :police:

JWVG

Citaat van: Sjakie op 30-10-2009  11:10 uRun off tussen de bovenste 3 en dan 2 bieren maken/testen?
Volgens mij is er genoeg animo. Maar dan wel als iedereen die heeft gestemd op de run-off ook daadwerkelijk mee doet.

Nee, dat moeten we echt niet doen, Sjakie. Uiteindelijk zijn er toch altijd maar vrij weinig mensen die echt op de juiste manier meedoen. Bovendien is het echt een werk om het allemaal te coordineren. Volgens mij moeten we maar 1 project opstarten. Als dat loopt en er is nog veel energie over, kan er altijd een tweede gestart worden.

 :degroeten: JW.

Anton

Citaat van: Johannes op 30-10-2009  07:16 uBovenaan deze pagina als het goed is...

Boven aan deze pagina zie ik het volgende:
Vraag: Wat voor gezamenlijk bierproject zullen we in 2010 doen?  (Peiling sluit: 19-11-2009 07:54 u) Weizen recept aanscherpen (maischschema, vergistingstemperatuur)  13 (27.1%)
ESB ('klonen' Fullers ESB)  13 (27.1%)
Urtype pils (optimale hopgift, wel/niet decoctie, gist)  11 (22.9%)
Twentsche gist (testen op verschillende bierstijlen)  6 (12.5%)
Ik heb een ander geweldig idee dat ik hieronder ga toelichten  5 (10.4%)
  
Totaal aantal stemmen: 31
 
Maar waar ik ook op klik, er gebeurt nix :weetniet:

Oscar

Citaat van: Anton op 30-10-2009  17:55 umaar waar ik ook op klik, er gebeurt nix :weetniet:

Als er 2 opties zwart zijn heb je al gestemd... :D

Anton

Er is er wel een zwart, de goeie.
Heb ik wel gezien maar wist niet dat dat stemmen was.
Bedankt.

JWVG

Nog even de aandacht vestigen op deze peiling: nog 11 dagen. Als de stand zo blijft, wil ik daarna nog een vlotte 'run-off' peiling starten tussen de ESB en de Weizen.

 :degroeten: JW.

JWVG

Deze peiling is inmiddels gesloten, en alsof de Duvel ermee speelt staan de weizens en Fullers kop aan kop. Ik sluit dit draadje (als ik snap hoe het moet), en open een nieuw draadje voor een run-off.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.