Even voorstellen Wim

Gestart door wimb, 18-10-2009 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimb

Hallo ik ben Wim en woon in IJmuiden, samenwonend en ik ben 45 jaar.
Ben werkzaam als service monteur, momenteel in weegschalen in het verleden in waterbehandeling, mijn opleiding is procestechniek.

Ik kijk al een tijdje rond op het forum en heb al veel informatie tot mij genomen.
Ben van plan in de nabije toekomst te gaan brouwen, maar moet alles nog aanschaffen.
In november ga ik een beginners cursus doen bij 't Wort Wat te Hoofddorp.

Mijn eerste baantje was ooit bij een brouwerij maar dan praat ik wel over 22 jaar geleden en er is wel wat kennis verloren gegaan helaas.

Mijn opzet is om alles rond kerst in orde te hebben zodat dan mijn eerste brouwsel geproduceerd kan worden.
Dus momenteel blijf ik nog even nieuws vergaren en bedenken op welke schaal ik ga brouwen.

Als alles wat vormen gaat krijgen zal ik nog regelmatig vragen aan dit forum hebben denk ik.
Het ziet er zeer uitgebreid en leuk uit.

Wim

Oscar

Wim,

Welkom hier !

Citaat van: wimb op 18-10-2009  14:03 uHallo ik ben Wim en woon in IJmuiden

Daar woont nog een brouwer... :)

Citaat van: wimb op 18-10-2009  14:03 uIn november ga ik een beginners cursus doen bij 't Wort Wat te Hoofddorp.

Dat zal je een hoop kennis verschaffen...

Citaat van: wimb op 18-10-2009  14:03 uMijn eerste baantje was ooit bij een brouwerij maar dan praat ik wel over 22 jaar geleden en er is wel wat kennis verloren gegaan helaas.

Welke brouwerij was dat ? En wat heb je daar gedaan?

Citaat van: wimb op 18-10-2009  14:03 uAls alles wat vormen gaat krijgen zal ik nog regelmatig vragen aan dit forum hebben denk ik.

Vragen mag altijd!

Hopmans

Citaat van: Oscar op 18-10-2009  14:24 uDaar woont nog een brouwer... :)
Ik dus.
 :)

wimb

Hallo beide,

Oscar, dat was brouwerij Heineken te Zoeterwoude en ik werkte in de proefbrouwerij.

Hopmans, leuk een zeer actief forumlid in de buurt.
Brouw je ook zeer actief?

Wim

Muldermans

Hallo Wim,

Hartelijk welkom hier! Weet waar je aan begint, dat brouwen is als een ziekte, je komt er niet snel vanaf! :)

Vriendelijke groet
Muldermans



Hopmans

Citaat van: wimb op 18-10-2009  15:09 uBrouw je ook zeer actief?
Ongeveer 6 brouwsels per jaar.
Niet super-actief, maar wel constant.
 :degroeten:

Hopmans

Citaat van: wimb op 18-10-2009  15:09 uHopmans , leuk een zeer actief forumlid in de buurt.

Misschien kunnen we een keer een potje bier doen.
Alhoewel ik daar de laatste tijd ietwat terughoudender in ben geworden.
Wij vinden dat wel leuk, maar de vrouwtjes houden er niet zo van als manlief het naar zijn zin heeft.
 :biersmile:


wimb

Nou Muldermans ik ben niet vaak ziek, maar deze ziekte wil ik wel uitbreiden hoor.

Hopmans , lijkt me eem prima plan.
Kan ook bij mij , altijd interessant om even over deze hobby met eem meer ervaren iemand te babbelen onder het genot van.....
Ik heb natuurlijk nog geen eigen brouwsels en dat duurt nog wel even.
We hebben wel even een keer contact via pb als je het goed vindt.

groetjes
Wim

Hopmans

Dat lijkt me inderdaad een goed plan.
Ik heb nu een bier in de nagisting, en die zal over een maandje al goed te drinken zijn.
Ik ben benieuwd wat je er van zal vinden.
 :proost2:

Jacques

Hoi Wim,

Welkom hier! Het is goed om zo links en recht te kijken voordat je je eigen spullen aanschaft. Geen enkele hobbybrouwerij is hetzelfde. Iedereen heeft wel een stukje apparatuur dat afwijkend is van de anderen. Als servicemonteur zul je wel handig zijn. Dat komt goed van pas bij deze hobby.

Flessengeluk

Welkom Wim,

Ben zelf na dik 10 jaar opnieuw begonnen, en heb alles opnieuw aangeschaft. Ik werk nu op een schaal van 100 liter. Dat is evenveel werk als 30 liter, maar brengt toch specifieke problemen mee. Met dergelijke hoeveelheid doe je niet wat je wil. Waarom van 30 naar 100 liter? Omdat het zo spijtig is dat je maar 30 liter hebt, als je bier bijzonder lekker uitvalt, haha. Misschien overdrijf ik wat met mijn 100 liter, ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om 100 liter tripel te brouwen in een kookpan van 100 liter. In theorie moet dat mogelijk zijn, het spoelwater komt erbij en zo, we zullen zien!
Roestvrijstalen ketel van 98 liter gekocht (200 euro) met paellabrander (12 kW) van 30 euro, roestvrijstalen werktafeltje bij Ikea, hevelfilter in elkaar gesoldeerd, en ook koperen spiraalkoeler. Toevallig zeer tevreden over de combinatie. Ik merk nu dat ik een gistvat tekort kom, en ook een kleinere brander en kookpot om het spoelwater op te warmen. Stoken doe ik met propaan, de flessen laat ik vullen in Nederland. Ik merk nu ook dat je minimaal twee flessen moet hebben, anders zou het maisch- of kookproces kunnen stilvallen.

Goede moed en tot schrijfs, Jean.

Wild Chocolate

Hoi Wim,

Welkom op het forum. Aan je achtergrond te zien vermoed ik dat je weleens bij de groep "bouwers" op het forum kon gaan horen... En daarnaast kun je ons waarschijnlijk een hoop tips geven over het bouwen van een installatie.

Ik sluit me volledig aan bij Jacques' advies om eens goed rond te kijken voordat je zaken aanschaft. Soms kun je iets zelf beter en goedkoper maken dan dat je het in de winkel kan kopen (denk aan bijvoorbeeld een koeler of filter).

Groet,

Remco

goom

Welkom Wim, mooie achtergrond heb je om te gaan brouwen.
VAPRO gedaan?

wimb

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie peptalks.
Momenteel ben ik druk bezig met de aanschaf van te dure pannen en branders, begint al aardig wat te worden.
Binnen nu en een maand wil ik toch wel kunnen brouwen.
Even wat antwoorden.
Nee geen vapro maar MTS procestechniek, toen dat nog bestond.
Ik ben aardig handig maar begin met potten en pannen, toekomstmuziel voor mij is wel een herms.
Maar eerst maar even helemaal zelf leren werken dan weet je ook wat er allemaal fout gaat en waarom.
Ik denk dat ik mijn planning kan vervroegen van eind december naar eind november.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.