Düsseldorfer Altbier

Gestart door Eduard, 17-06-2004 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Vandaag is het dan toch gelukt. Het was mijn fijnste brouwsessie tot nu toe. Alles liep vrijwel vlekkeloos. Alleen de Spalt-Select bleek Perle te zijn. En iets minder. Dus nu slechts 33IBU. Zal ook lekker worden. De kleur van het wort was in elk geval robijn-rood. Zoals een Alt hoort te zijn. De temp. is nu nog 23 maar de gistkast staat te koelen. Dus zodra hij beneden de 20 is kiep ik de gist er bij. Die staat al te hydrateren.

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 02-12-2017  17:09 uVandaag is het dan toch gelukt. Het was mijn fijnste brouwsessie tot nu toe. Alles liep vrijwel vlekkeloos. Alleen de Spalt-Select bleek Perle te zijn. En iets minder. Dus nu slechts 33IBU. Zal ook lekker worden. De kleur van het wort was in elk geval robijn-rood. Zoals een Alt hoort te zijn. De temp. is nu nog 23 maar de gistkast staat te koelen. Dus zodra hij beneden de 20 is kiep ik de gist er bij. Die staat al te hydrateren.

Ik zou de boel lekker buiten laten staan want 20 graden vind ik nog veel te warm... Nottingham vergist al bij 14 graden hè. Bij aanstellen van gist krijg je sowieso al (ongewenste) temperatuurverhoging van ca. 3 graad.

Herman

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 29-11-2017  13:50 uDe oudere houten vaten die ze gebruiken zijn vanbinnen met een soort pek behandeld waardoor het hout niet alleen vloeistof maar ook luchtdicht is. In één van de afleveringen van de Beerhunter gaat Michael Jackson ook bij Pilsener Urquell langs. Daar laten ze zien hoe ze de vaten ook zo behandelen. Oude methode om ze luchtdicht te krijgen. Maar het bier komt dus niet in aanraking met hout.
Was toevallig gisteren in Düsseldorf en vroeg de ober nog of die vaten van binnen van hout of toch metaal waren. Hij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Herman op 02-12-2017  22:16 uWas toevallig gisteren in Düsseldorf en vroeg de ober nog of die vaten van binnen van hout of toch metaal waren. Hij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.
http://www.fass-schmid.de/holzfaesser.html#bierfass

Herman

Tja, ik ging ook uit van stalen binnenwerk. Maar goed, gebruikt Uerige deze vaten?

RoodeLeeuwVenlo

Waarschijnlijk gebruiken ze ze allemaal. Je kunt ze op een gewone vatenreiniger reinigen en weer vullen. Ook in Keulen bij de diverse Kölsch brouwerijen. Idem.

Alfred Brouwer

CiteerHij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.


CiteerDie Fässer haben entweder innen eine Kunststoffhaut (Durolit) oder sind gepicht.

Vertaling:
De vaten hebben een kunststoflaag (Durolit) of zijn gepekt.

Duidelijk, maar het verhaal dat het 'natuurlijk hout' zou zijn klinkt wel beter.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Alfred Brouwer op 03-12-2017  07:26 uVertaling:
De vaten hebben een kunststoflaag (Durolit) of zijn gepekt.

Duidelijk, maar het verhaal dat het 'natuurlijk hout' zou zijn klinkt wel beter.

Zeker. En de buitenzijde is natuurlijk natuurlijk hout. Ik ben overigens op zoek naar niet natuurlijk hout.  ::)

Verder: Original Bierfässer aus Eichenholz mit Edelstahlblase
Dus eikenhouten vaten met rvs binnenvat.

Alfred Brouwer

Ik dacht dat de 'blase' het aansluitventiel zou zijn. Het citaat over de binnenkant van het vat staat op de website van de producent en niets over rvs. Kan me natuurlijk vergissen, het Duits is vaak toch moeilijker dan je denkt.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 02-12-2017  19:04 uIk zou de boel lekker buiten laten staan want 20 graden vind ik nog veel te warm... Nottingham vergist al bij 14 graden hè. Bij aanstellen van gist krijg je sowieso al (ongewenste) temperatuurverhoging van ca. 3 graad.
Buiten is het zo koud dat hij binnen een nacht tot ver onder de 10 gaat. Ik heb een koelcel met 3,5 graad van waaruit ik mijn bieren tap. Die moeten er een dag in staan om op temperatuur te komen. Dat gebeurt buiten dus ook bij deze temperaturen. Hij staat dus lekker in de klimaatkast met de temp. op 17,5 met een graad interval. Voeler tegen de tank. Gist lekker nu. Morgen gaat hij als een tierelier weet ik uit ervaring.

MaartenM

Beetje mosterd na de maaltijd maar ik heb erg positieve resultaten gehaald met de Gozdawa Old german alt gist...

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 03-12-2017  18:31 uBuiten is het zo koud dat hij binnen een nacht tot ver onder de 10 gaat. Ik heb een koelcel met 3,5 graad van waaruit ik mijn bieren tap. Die moeten er een dag in staan om op temperatuur te komen. Dat gebeurt buiten dus ook bij deze temperaturen. Hij staat dus lekker in de klimaatkast met de temp. op 17,5 met een graad interval. Voeler tegen de tank. Gist lekker nu. Morgen gaat hij als een tierelier weet ik uit ervaring.

Mja blijf het te warm vinden als je een Alt wilt produceren, maar wellicht zijn je ervaring anders.

Citaat van: Adrie op 07-05-2008  10:46 uDus, alt-brouwers: knoop het in je oren: houd de vergistingstemperatuur laag. Het gistende bier mag echt niet warmer worden dan 18 graden. Dat betekent een omgevingstemperatuur van zo'n 13 tot 15 graden, afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid gistend bier en de isolatie-eigenschappen van je gistingsvat. Bij hogere temperaturen produceert deze gist trouwens een zeer stevige, dikke laag schuim met gist op het bier en die komt geheid door je waterslot heen. Nog een reden dus om bij lage temperatuur te vergisten.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 03-12-2017  21:14 uMja blijf het te warm vinden als je een Alt wilt produceren, maar wellicht zijn je ervaring anders.
Van Zum Uerige is bekend dat ze op 20 graden C vergisten. Dus...

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 04-12-2017  08:50 uVan Zum Uerige is bekend dat ze op 20 graden C vergisten. Dus...

Veel te warm, als je de eerdere postings doorleest is koel vergisten toch wel kenmerkend voor een Altbier.

Vandaag heb ik ook mijn eerste Altbier gebrouwen. Op basis van zum Uerige, maar wel met 100% Münchener- in plaats van pilsmout, want anders kom ik niet met de kleur uit.

Ik heb met de vaillaint koeler toch terug kunnen koelen naar 13 graden, en staat nu in de gistkast met  ingestelde temperatuur van 14.5 graden

tdp

Citaat van: dirk op 10-12-2017  19:35 uVeel te warm, als je de eerdere postings doorleest is koel vergisten toch wel kenmerkend voor een Altbier.

Vandaag heb ik ook mijn eerste Altbier gebrouwen. Op basis van zum Uerige, maar wel met 100% Münchener- in plaats van pilsmout, want anders kom ik niet met de kleur uit.

Ik heb met de vaillaint koeler toch terug kunnen koelen naar 13 graden, en staat nu in de gistkast met  ingestelde temperatuur van 14.5 graden

Maar welke gist gebruiken ze bij zum Uerige? Temperatuur is vooral op basis van je gebruikte gist van belang lijkt me!

dirk

Citaat van: tdp op 10-12-2017  20:45 uMaar welke gist gebruiken ze bij zum Uerige? Temperatuur is vooral op basis van je gebruikte gist van belang lijkt me!

Helemaal waar. Bij zum Uerige gebruiken ze... Zum Uerige  ;) Wordt ook verkocht als Fermentis K-97 of German Ale Wyeast 1007

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 10-12-2017  19:35 uVeel te warm, als je de eerdere postings doorleest is koel vergisten toch wel kenmerkend voor een Altbier.

Dat is dus de vraag. Hier wordt algemeen aangenomen dat alt laag vergist wordt. Maar als blijkt dat alle brouwers in de Niederrhein hun alt op 20 graden vergisten dan hebben we hier een achterhaalde aanname. Van Uerige is dat dus ergens bekend geworden. Van de andere altbrouwers weten we het niet. Het is interessant om te proberen dit te achterhalen.

davyd

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 11-12-2017  09:18 uDat is dus de vraag. Hier wordt algemeen aangenomen dat alt laag vergist wordt. Maar als blijkt dat alle brouwers in de Niederrhein hun alt op 20 graden vergisten dan hebben we hier een achterhaalde aanname. Van Uerige is dat dus ergens bekend geworden. Van de andere altbrouwers weten we het niet. Het is interessant om te proberen dit te achterhalen.

Geloof ik niks van. Kijk bv naar het commentaar bij http://barclayperkins.blogspot.be/2014/11/lets-brew-wednesday-zum-uerige-alt.html
"Primary between 59-68F". Dat betekent de vergisting begint op 15 ºC en eindigt op 20 ºC. Dat is iets helemaal anders dan vergisten op 20 ºC.

tdp


tdp

En nog even op de site van Uerige gekeken:

Kühlschiff: Nach so viel Hitze kommen wir nun zum Gegenteil – dem Kühlen auf dem Kühlschiff. Bevor die Natur im Gärungsprozess erneut aktiv werden kann, gönnen wir der Würze auf dem Kühlschiff etwas Ruhe. Hier kann die Würze natürlich auf 55ºC abkühlen, während sich auf dem Kühlschiff Trubstoffe absetzen.

Berieselungskühler: Für die weitere Abkühlung auf 20ºC sorgt der Berieselungskühler. Das Kühlwasser in den kupfernen Rohren unseres Berieselungskühlers führt die Wärme ab, und anschließend wird unsere UERIGE–Hefe zur gehopften Würze gegeben.

davyd

Bon, Kunze er nog even op nageslagen, en blijkbaar zijn er twee schema's
1. Vergisting van 12 ºC met maximum 16 ºC met hoeveelheid gist = 0.5 liter gist per hl(ik neem aan vergelijkbaar met hoeveelheid gist voor lager)
2. Vergisting van 18 ºC met maximum 20 ºC met "normale" hoeveelheid gist

Omdat ik mijn wereldbeeld niet wil verstoord zien zal ik de volgende keer altbier toch wel volgens schema 1 vergisten.

tdp

Citaat van: davyd op 11-12-2017  12:29 uBon, Kunze er nog even op nageslagen, en blijkbaar zijn er twee schema's
1. Vergisting van 12 ºC met maximum 16 ºC met hoeveelheid gist = 0.5 liter gist per hl(ik neem aan vergelijkbaar met hoeveelheid gist voor lager)
2. Vergisting van 18 ºC met maximum 20 ºC met "normale" hoeveelheid gist

Omdat ik mijn wereldbeeld niet wil verstoord zien zal ik de volgende keer altbier toch wel volgens schema 1 vergisten.

Dan hebben we allemaal een beetje gelijk, de een iets meer dan de ander ;)

Jacques

Citaat van: davyd op 11-12-2017  12:29 uBon, Kunze er nog even op nageslagen, en blijkbaar zijn er twee schema's
1. Vergisting van 12 ºC met maximum 16 ºC met hoeveelheid gist = 0.5 liter gist per hl(ik neem aan vergelijkbaar met hoeveelheid gist voor lager)
2. Vergisting van 18 ºC met maximum 20 ºC met "normale" hoeveelheid gist

Omdat ik mijn wereldbeeld niet wil verstoord zien zal ik de volgende keer altbier toch wel volgens schema 1 vergisten.

Ongetwijfeld zullen er nog meer vergistingsschema's zijn. Kunze kijkt niet in elk gistvat...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  17:17 uOngetwijfeld zullen er nog meer vergistingsschema's zijn. Kunze kijkt niet in elk gistvat...
Precies,
In theorie zou het kunnen dat Bolten, Hannen, Gatz en Diebels bij 20 graden worden geënt en dan lekker vlot gisten. Ik noem er maar een paar...
We weten het eigenlijk alleen van Zum Uerige. Niet dat ik Narziss niet serieus wil nemen.
Waar het mij om gaat is dat Dirk schreef dat dat veel te warm is. Met name het woord 'veel' trek ik in twijfel. 'Wellicht iets' vind ik genuanceerder.

Desalniettemin heb ik mijn alt vergist rond de 16 graden C.
Vandaag gebotteld. (Een kratje en twee fusten van elk zo'n 15L) Ja dat is snel. sg van 1,010 dus veel gaat daar niet meer vanaf. Smaak was al goed. Maar met nog een beetje diacetyl in de neus zoals we van de Nottingham gewend zijn als hij nog zo jong is. Dat gaat er wel vanaf de komende week. Maar zoals het er nu uit ziet kan ik oudejaarsavond een paar mooie potten alt drinken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.