Düsseldorfer Altbier

Gestart door Eduard, 17-06-2004 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Citaat van: Edgar op 25-10-2011  23:13 uIk had Spalt verwacht ik een Alt.
Nu niet meer meer? En je hebt een dochter ipv een Alt?   Ik kan ook goed zeuren >:D

Mmmh, ik krijg al weer zin om een nieuwe Alt te brouwen. De laatste was wat te fruitig. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede grote koelkast voor het vergisten. Marktplaats heeft weinig aanbod momenteel...

Adrie

Citaat van: Edgar op 25-10-2011  23:13 uIk had Spalt verwacht ik een Alt. En geen Magnum, voor meer hoparoma. En een tik meer bitterheid. Maar allého, de gist geeft natuurlijk altkarakter, maar toch. Effe zaniken.

Alle Duitse en Tjechische aromahoppen worden in Alts gebruikt, zeker niet alleen Spalt. Bovendien had ik geen Spalt, maar wel veel Tettnanger. En Magnum vind ik gewoon een mooie, zuivere bitterheid geven die wat mij betreft in een Alt thuishoort. Een Alt moet het bovendien helemaal niet van zijn hoparoma's hebben, een enkele uitzondering daargelaten. Mout wil ik vooral proeven, mout.

Adrie

Vanmiddag even een uurtje de tijd genomen om de alt in fust en flessen te stoppen. Deze keer heb ik het bier de hele tijd in het gistingsvat laten staan, omdat mijn 25 liter mandfles nog steeds gevuld is met die @#$!!&* saison.

Na de hoofdgisting bij 14 graden heb ik het bier aan het eind wat warmer gezet bij 16 graden bij wijze van diacetylrust en om het bier vlot helemaal uit te laten gisten. Na twee dagen heb ik de temperatuur weer met een graad per dag verlaagd naar 12 graden. Daar stond ie de laatste drie dagen voor het op fust zetten op.

Het SG is geëindigd op 1.011, een puntje lager dan voorspeld volgens BrouwHulp.

De smaak is veelbelovend. Nog wat granig en jong, maar mooi moutig en karamellig met een mooie nabitter. Geen fruitigheid of andere rare smaken die niet bij een alt horen. Hij is, ondanks zijn 5% lekker vol van smaak. Nou nog even een paar weken op het fust laten rijpen. Het fust staat nu in de tapkoelkast bij 8 graden.

Adrie

Al stiekem even een beetje bier geproefd van het fust. Hij mag nog even rijpen en hij is nog aardig troebel, maar de basis is goed. Hij is mooi vol van smaak voor zo'n licht bier, licht karamellig, mooi moutig. Bij de eerste slok denk je dat ie niet bitter is, maar de bitter komt toch echt opzetten bij de tweede en volgende slokken. Er zit ook nog een lichte hopsmaak in die er mooi bij past.

Hij is mooi clean vergist. 13,5 tot 14,0ºC is een perfecte vergistingstemperatuur voor deze gist.

Caspar

Net als ik kan je de verleiding niet weerstaan lees ik ;) . Hoe lang ben je van plan om het fust met rust te laten?

Adrie

Citaat van: Caspar op 17-11-2011  11:58 uNet als ik kan je de verleiding niet weerstaan lees ik ;) . Hoe lang ben je van plan om het fust met rust te laten?

Nou, een dag of een. Zo'n alt is gewoon te lekker om te laten staan, ook al weet ik dat ie over twee maanden waarschijnlijk nog beter is.  :-\

Het probleem is, dat ik door mijn bier heen ben, mede dankzij de saisons die al drie maanden te gisten staan. Maar het eind van de dorstige periode is in zicht.

Misschien moet ik gewoon een dezer dagen eens naar Trinkgut of zo.

RoodeLeeuwVenlo

Al lange tijd staat Alt om mijn lijst van te brouwen bieren. Tot nu toe is het er door tal van omstandigheden niet van gekomen. Dat kan eigenlijk niet voor een brouwer uit Venlo. De Altstad van Nederland. Maar doordat het Venloosch Alt recent een zilveren medaille won bij de European Beerstar Awards, is mijn interesse weer aangewakkerd. Naast een aantal websites waaronder deze heb ik er ook nog wat boeken over gelezen. Die van Dornbusch en nog twee Duitse. Al gaan die laatste vooral over Altbier cultuur.
Donderdag ga ik onderstaand recept brouwen. Ja, ik gebruik Nottingham-gist en dat zullen sommigen discutabel vinden maar ik doe het lekker toch.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkFA
Naam receptFlujas Alt
Brouwdatum22-06-2017
BiertypeAlt
Volume40,5 l
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Venlo
26,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l4 mg/l0 mg/l135 mg/l6 mg/l9 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC44,0 %
4,000 kgSwaen Munich DarkDe Swaen20 EBC44,0 %
1,000 kgCara 120Dingemans120 EBC11,0 %
0,100 kgCarafa IWeyermann900 EBC1,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gMagnumbellen10,7%first wort hop30,5 IBU
40,0 gSpalt Selectbellen3,2%30 min.6,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gNottingham (-)bovengist


MO

Is dat een pale malt die basismout?

Eric v B

Zelf heb ik ook wel eens een Alt met Nottingham gebrouwen. Na aanraden van Duitse hobbybrouwcollega's die ook gewoon Nottingham gebruiken voor een Alt. Ik heb toen vergist op de ondergrens van de gist. Alt (en Kölsch) zijn hybride bieren en worden relatief koel vergist. De meningen waren verdeeld of het een echte Alt was maar het was een lekker bier geworden en dat telt en gelukkig smaakt niet iedere Alt hetzelfde. Die van mij heette toen Kaldenkirchener Alt  ;)

dirk

Ik sta ook op het punt om een alt te brouwen, maar ik wil daar K-97 voor gebruiken (zum Uerige). Wat is daar mis mee? Dit lijkt mij een betere keus.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 27-11-2017  12:54 uIk sta ook op het punt om een alt te brouwen, maar ik wil daar K-97 voor gebruiken (zum Uerige). Wat is daar mis mee? Dit lijkt mij een betere keus.
Niks mis mee. Ik heb 'm laatst gebruikt voor een Kölsch. Maar ik had m iets te warm vergiste dus was hij toch nog te fruitig. En het bier werd niet helder. En dat wil ik graag. Dus nu de Nottingham voor mijn Alt.

Citaat van: MO op 27-11-2017  12:20 uIs dat een pale malt die basismout?

Ja. Die heb ik nog liggen. Pilsmout helaas niet.

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-11-2017  13:13 uNiks mis mee. Ik heb 'm laatst gebruikt voor een Kölsch. Maar ik had m iets te warm vergiste dus was hij toch nog te fruitig. En het bier werd niet helder. En dat wil ik graag. Dus nu de Nottingham voor mijn Alt.

Hoe warm had je destijds vergist dan?

Verder vind ik je moutsamenstelling wel interessant zelf zit ik te wikken en te wegen met het onderstaande recept. Nu ik meerdere Alt recepten doorlees vraag ik mij af of het aandeel BlackSwaen Chocolate B niet iets te veel is. Ik kan het natuurlijk minderen en compenseren met eventueel BlackSwaen Honey Biscuit en/of Dingemans Cara 120, maar ik wil het recept ook niet zo complex maken.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDirk Alt
Brouwdatum17-10-2017
BierstijlAlt
Volume10,0 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,40 lWater uit Saleheim
6,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,31 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC63,2 %
0,69 kgMünchenermoutDingemans15 EBC33,3 %
0,07 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,9 gMagnum (Amihopfen)pellets15,5%80 min.35,3 IBU
11,1 gHallertau Mittelfrühbellen2,8%30 min.4,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,3 l starterSafAle German Ale (K-97)bovengist

bron


RoodeLeeuwVenlo

Hallo Dirk,

Moet ook kunnen. Al lees ik overal dat je die zwarte mouten niet meer dan 1% moet toevoegen. Ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat je pas toevoegt bij de 72 graden stap. Dus niet het hele magisch proces mee maischen. Dan geven ze wel kleur maar niet zo veel 'gebrandheid' in de smaak.
Of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Enkel van wat ik lees en heb van horen zeggen.

Louis

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 27-11-2017  20:02 uHoe warm had je destijds vergist dan?

Begonnen boven de 20. Mijn koeler werkte niet goed. Inmiddels is dit verholpen en moet het lukken om rond de 17 te starten.

tdp

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-11-2017  10:19 uHallo Dirk,

Moet ook kunnen. Al lees ik overal dat je die zwarte mouten niet meer dan 1% moet toevoegen. Ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat je pas toevoegt bij de 72 graden stap. Dus niet het hele magisch proces mee maischen. Dan geven ze wel kleur maar niet zo veel 'gebrandheid' in de smaak.
of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Enkel van wat ik lees en heb van horen zeggen.

Louis

Weet niet of het Schlüssel of Schumacher is, maar in beide gevallen zijn het erg lekkere altbieren. Ik denk inderdaad dat je dit wel met 100% munchener kunt bewerkstelligen. Gebrande smaken heb ik in ieder geval niet geproefd, wel drop/laurier/hout bij Uerige?

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-11-2017  10:19 uHallo Dirk,

Moet ook kunnen. Al lees ik overal dat je die zwarte mouten niet meer dan 1% moet toevoegen. Ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat je pas toevoegt bij de 72 graden stap. Dus niet het hele magisch proces mee maischen. Dan geven ze wel kleur maar niet zo veel 'gebrandheid' in de smaak.
of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Enkel van wat ik lees en heb van horen zeggen.

Louis
Citaat van: tdp op 28-11-2017  12:22 u...wel drop/laurier/hout bij Uerige?

Lijkt mij sterk dat zum Uerige niet volgens Reinheitsgebot gebrouwen wordt. Ik ben er uit, ik ga dit recept nabrouwen. Wel met Dingemans Cara120 en Swaen Chocomout.

Eric v B

Citaat van: dirk op 28-11-2017  12:36 uLijkt mij sterk dat zum Uerige niet volgens Reinheitsgebot gebrouwen wordt.
Als je drop/laurier/hout proeft in bier, wil niet persé zeggen dat het er in zit. Sommige donkere mouten geven een drop/lauriersmaak en dan valt het gewoon onder het Reinheitsgebot.

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-11-2017  10:21 uBegonnen boven de 20. Mijn koeler werkte niet goed. Inmiddels is dit verholpen en moet het lukken om rond de 17 te starten.

Hè jammer dat je K-97 meteen afschrijft, want starten boven de 20 graden is vrij warm. Dat heb ik ook al eens gedaan met Nottingham, en dat gaf een lijmachtige nasmaak.

Maar goed, hier het 'zum Uerige' recept , waarvan ik de  moutstort heb overgenomen. Wat mij opvalt is dat de kleur vrij licht is: 20 EBC, kan dat kloppen?

gewijzigd: moutstort aangepast: Münchener i.p.v. pilsmout, nu is de kleur theoretisch 29 EBC

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk08.2017
Naam receptmy first Alt
Brouwdatum18-11-2017
BierstijlAlt
Volume9,9 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement77,2 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,20 lWater uit Saleheim
6,23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,97 kgMünchenermoutDingemans15 EBC96,3 %
0,05 kgCara 120Dingemans120 EBC2,4 %
0,03 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC1,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust52,0 °C1 min.10 min.4,5 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.60 min.4,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.20 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gMagnum (Amihopfen)pellets15,5%60 min.35,7 IBU
6,1 gSpalt Selectbellen4,6%30 min.4,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,3 l starterSafAle German Ale (K-97)bovengist


tdp

Citaat van: Eric v B op 28-11-2017  12:39 uAls je drop/laurier/hout proeft in bier, wil niet persé zeggen dat het er in zit. Sommige donkere mouten geven een drop/lauriersmaak en dan valt het gewoon onder het Reinheitsgebot.

Inderdaad. De smaak komt een beetje overeen met wat ik bij de Arrogant Basterd proef, en die wordt gebrouwen met Special B volgens mij.
Ze tappen bier uit houten vaten, al weet ik niet of dit alleen voor de sier is en dat er RVS binnenin zit, of dat het echt hout is.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 28-11-2017  22:44 uHè jammer dat je K-97 meteen afschrijft, want starten boven de 20 graden is vrij warm. Dat heb ik ook al eens gedaan met Nottingham, en dat gaf een lijmachtige nasmaak.
Ik schrijf hem niet af hoor. Ik wil gewoon een keer de Nottingham hiervoor proberen.

Citaat van: tdp op 29-11-2017  10:01 uZe tappen bier uit houten vaten, al weet ik niet of dit alleen voor de sier is en dat er RVS binnenin zit, of dat het echt hout is.
Op de beurs zag ik die vaten inderdaad met rvs binnenmantel en pu-schuim er tussen. De oudere houten vaten die ze gebruiken zijn vanbinnen met een soort pek behandeld waardoor het hout niet alleen vloeistof maar ook luchtdicht is. In één van de afleveringen van de Beerhunter gaat Michael Jackson ook bij Pilsener Urquell langs. Daar laten ze zien hoe ze de vaten ook zo behandelen. Oude methode om ze luchtdicht te krijgen. Maar het bier komt dus niet in aanraking met hout.

Jacques

Citaat van: dirk op 28-11-2017  22:44 uHè jammer dat je K-97 meteen afschrijft, want starten boven de 20 graden is vrij warm. Dat heb ik ook al eens gedaan met Nottingham, en dat gaf een lijmachtige nasmaak.

Die lijmachtige smaak is afkomstig van ethylacetaat, de meest voorkomen ester in bier. Het is bekend dat de vorming van deze ester sterk afhankelijk is van de vergistingstemperatuur en het gistras.


dirk

Citaat van: Jacques op 29-11-2017  21:14 uDie lijmachtige smaak is afkomstig van ethylacetaat, de meest voorkomen ester in bier. Het is bekend dat de vorming van deze ester sterk afhankelijk is van de vergistingstemperatuur en het gistras.

Ik herkende de smaak niet echt, vond het wel een vreemd soort nasmaak die ik niet goed kon plaatsen, op de Roode Toren zeiden ze dat het lijm was.

Waarschijnlijk was de batch te warm vergist, aangezien het na 3 dagen de vergisting klaar was. Sinds ik nu een vergistingskast + Inkbird heb, zal dit waarschijnlijk niet meer gebeuren.

RoodeLeeuwVenlo

Helaas mijn brouwsessie vandaag weer moeten annuleren en uitstellen. Het was (weer) eens te druk op de zaak. Recept blijft staan.

Hay

Klote is dat he Louis, heb ik ook altijd plan je een brouwdag in laat het werk het niet toe.
Maar kump good dan maar een andere keer dat je wel tijd zat hebt en lekker relax kunt brouwen dan dat je jezelf de hele brouwdag gek ligt te maken.

RoodeLeeuwVenlo


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.