Naar aanleiding van het door mij in de wachtkamer geplaatste recept van dit bier is Jacques zo vriendelijk geweest om mijn recept in Promash te zetten en het brouwzaalrendement te berekenen. Die was in vergelijking met de ProMash-rendementen die Jacques haalt zeer laag (67% tegen 85% van Jacques).
Ik vroeg mij af of iemand enig idee heeft van de oorzaken van mijn dusdanig lage brouwzaalrendement. Om echt in de details te kruipen voeg ik onderstaande informatie over het brouwen van dit brouwsel toe:
Begin-SG: 1048
Eind-SG: 1018
totale hoeveelheid wort voor gisting: 24 liter
totale hoeveelheid mout: 5614 gram
Maischschema staat al aangegeven in de eerste posting bovenaan.
Maischwater: 20 liter
Voor het koken had ik 27,5 liter wort dat op 70 graden C een SG van 1026 had. Gecorrigeerd voor temperatuur is dit een SG van 1048. Toen gekookt, 90 minuten. Na het koken en koelen had ik 21 liter wort met een SG van 1055. Ik heb dit met 3 liter kraanwater aangevuld tot 24 liter met een SG van 1048.
De mout maal ik met een schijvenmolen die ik een tijd geleden van Bas heb overgekocht. Ik schroot meestal 'normaal', dus op zo'n manier dat de moutkorrel net gebroken is en dan net een tikje fijner. Spoelproblemen zijn bij mij zelden aan de orde, en bij dit bier vormde het spoelen ook geen probleem. Het spoelen met de wortverzamelpijp duurde 40 minuten. Dit is de wortverzamelpijp:

De ketel die ik gebruik is vrij krap. Met die 27,5 liter wort in de ketel (voor het koken) was de ketel echt behoorlijk vol en moest ik er goed bij blijven.
Na het koken leidde ik het wort door de tegenstroomkoeler naar het gistvat.
Ja, 't is weer een heel verhaal. Hopelijk kan iemand mij (en anderen) uit ervaring zeggen waar ik verbeteringen kan aanbrengen in het brouwproces.

Groeten, Ed