Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Düsseldorfer Altbier  (gelezen 80957 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Düsseldorfer Altbier
« Reactie #175 Gepost op: 17-06-2006 00:22 u »
Elk bier is iets of wat fruitig (net als bijvoorbeeld bitter, zoet en moutig).
De fruitigheid van dit bier was aanwezig maar niet uitgesproken. Ik miste wel een klein beetje het frisse (misschien bedoel ik dat wel met mijn opmerking dat her bier iets pittiger mag zijn).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #176 Gepost op: 17-06-2006 07:11 u »
Fruitigheid proefde ik er ook al niet in, behalve wat overrijp fruit dan. Opmerkelijk dat Jacques er metaligheid in proeft, ook dat is me ontgaan (zeldzaam).

Zou het kunnen dat je de laatste hopstort iets langer moet koken misschien om de scherpere hoparomas wat te dempen?

Hoewel Jacques het bier kennelijk bitter genoeg vindt, ben ik benieuwd naar welke bitterheid je het volgend recept gaat maken. 50, 60 IBU of laat je het zo?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #177 Gepost op: 17-06-2006 09:31 u »
Die bitterheid blijft gewoon op 40 ibu ik ben bang voor ongewenste effecten als harde bitterheid oid. Dit was oude hop dus de volgende keer zal de daadwerkelijke bitterheid meer overeenkomen met de beleving.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #178 Gepost op: 17-06-2006 10:05 u »
Opmerkelijk dat Jacques er metaligheid in proeft, ook dat is me ontgaan (zeldzaam).

Dat metaalachtige zat hem niet zo zeer in de smaak maar in het mondgevoel. Zelf denk ik dat deze meetaalsachtige indruk afkomstig is uit de mout. In de nasmaak bleef deze indruk hangen.
De test op de rug van mijn hand heb ik niet uitgevoerd omdat ik er gewoon van uit gia dat er geen ijzerzouten zijn toegevoegd

Die bitterheid blijft gewoon op 40 ibu ik ben bang voor ongewenste effecten als harde bitterheid oid. Dit was oude hop dus de volgende keer zal de daadwerkelijke bitterheid meer overeenkomen met de beleving.

Aan de bitterheid zou ik inderdaad niet zo veel veranderen, tenzij je een liefhebber bent van een hogere bitterheid. Wel mag de bitterheid iets scherper zijn (ik bedoel daarmee een korte stevige bitterbeleving, min of meer een tik). Je krijgt dit door aan te zuren tot een pH van 5,1 voordat je hop toevoegd aan het wort.
Als de pH te hoog is tijdens het hoppen krijgt het bier een lange aanhoudende ruwe bitterheid. Dat was bij dit bier gelukkig niet het geval, maar de bitterheid kan wel wat scherper.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #179 Gepost op: 10-10-2006 11:49 u »
Ha mannen :proost:

Eerst nog de Rochefort-kloon brouwen, maar dan toch wel meteen erachteraan een Alt. Omdat ik het recept van Adrie als basis ga gebruiken dit bericht dan ook maar in deze draad. Ik ga het recept wel aanpassen naar aanleiding van de waarnemingen die hij hier bij zijn recept heeft gezet. Ik wil de storting van de munichmout verhogen om zo meer moutigheid te krijgen. Ik denk nu aan het vervangen van de pilsmout door meer munichmout. De stort voor 10 liter bij een brouwzaalrendement van 80% wordt dan:
1230 gram 59.4%   Münchenermout   15 EBC
770 gram   37,1%   Viennamout   6 EBC
60 gram   3,0%   CaraMunichmout   120 EBC
10 gram   0,6%   Carafa Special Ontkaft   800 EBC
De hopstort blijft in verhoudingen hetzelfde, maar ik ga voor een IBU van 40. De vergisting doe ik koud op ongeveer 17 graden.

Schiet maar!

Gaan er trouwens nog meer alten gebrouwen worden? Adrie heeft het daar wel over gehad eerder in deze draad, maar wat is jullie planning?
Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #180 Gepost op: 10-10-2006 12:10 u »
Ik heb er nog een op de planning staan, maar daarvoor wil ik eerst in bezit zijn van zo'n thermostaat om de vergistingstemperatuur strak op 18 graden te kunnen houden. Ik volg daarbij zoveel mogelijk mijn vorige recept, maar probeer dan zo vers mogelijke edelhop der hoppen te gebruiken. Dat is volgens Horst D. dingesbuch (auteur classic beer style series ALT) een voorwaarde voor goede Alt. Doe jij nog wat aan vergistingstemperatuurcontrole?

:degroeten:

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #181 Gepost op: 10-10-2006 12:43 u »
Ziet er goed uit! Ik ga deze winter zeker weer een alt brouwen, maar ik weet nog niet wanneer.

Bij een volgende poging ga ik denk ik de carafa helemaal weglaten. Ik denk aan alleen Münchenermout en Cara120.

Ga je nog koud lageren?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #182 Gepost op: 10-10-2006 12:44 u »
Dat is wel mijn bedoeling. Echt goed sturen met PID-elementen en zo kan ik niet. Ik laat het vergisten in een koele ruimte en houd de temperatuur goed in de gaten. Niet optimaal, maar ja... Ik hou wel de draad over de cool-fermenter in de gaten. Als het de status gaat krijgen dat iedere eikel zo'n ding kan maken, dan zou ik het misschien ook kunnen en dan ga ik daar zeker voor!

Johannes had toch meer pilsmout gebruikt dan Ardie en ook nog wat meladoin-mout?
Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #183 Gepost op: 10-10-2006 12:53 u »
Welke gist zijn jullie van plan te gebruiken?

Ik wil nog een batch brouwen en gesplitst vergisten met de 1007 en de 1010. Echter, mijn voorkeur gaat uit naar pils/cara120/chocolade mout. Misschien ook cara200, dat weet ik nog niet. Kortom: een hele andere moutstort maar ik heb dan ook de Uerige voor ogen. Ik meen dat we er consensus over hebben dat die absoluut niet moutig is (i.t.t. de Schumacher).

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #184 Gepost op: 10-10-2006 12:55 u »
Inderdaad veel minder moutig dan de Shumacher. Ik ga voor de 1007. Die heb ik namelijk al in huis.

Een beetje plannen en er is weer een mooie altproeverij in aantocht!

Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #185 Gepost op: 10-10-2006 13:15 u »
Een beetje plannen en er is weer een mooie altproeverij in aantocht!

Jaa! Ik had trouwens 50pils/50munich en 1.8 procent carafa. (uit mijn hoofd) Die laatste overweeg ik ook weg te laten of op z'n minst te halveren.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #186 Gepost op: 10-10-2006 13:23 u »
Ik ga ook de 1007 gebruiken en hopelijk een betere temperatuurcontrole.

Jaaah, dat wordt weer mooi. Lekker een middagje alts proeven.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #187 Gepost op: 18-02-2008 11:26 u »
Ondertussen is bijna anderhalf jaar verstreken en nog steeds is er geen opvolger van de Altes Pferd. Maar daar komt binnenkort verandering in. In de koelkast ligt alweer een zakje Wyeast 1007 te wachten. De kelder is nu nog wat koud, maar over een week of wat is de temperatuur daar prima geschikt voor de hoofdvergisting van een Alt. En tegen die tijd is er ook weer een koelkast leeg voor de koude lagering.

Deze keer wil ik graag meer richting de Schumacher Alt. Deze wordt gebrouwen met slechts 1 mout: een soort Münchenermout. Volgens het boek "Alt" uit de Classic Beer Styles serie is het een op hogere temperatuur afgeëeste pilsmout. Vraag mij niet wat het verschil is met Münchener...
Ik heb een keer een bier gebrouwen met 85% Münchenermout en ik denk inderdaad dat 100% Münchener een bier oplevert dat donker genoeg is. De Schumacher is helemaal niet zo donker (ik heb er vorige week nog een fles van soldaat gemaakt) en lekker moutig, dus ik geloof helemaal in die 100% Münchener stort.

Toch viel me bij het drinken op dat die Schumacher eigenlijk helemaal niet zo goed in balans is. Hij is behoorlijk bitter en ik wil er toch graag iets meer zoetheid tegenover hebben en wat meer karamel mag ook wel. Daarom wil ik nog minimaal 5% en maximaal 10% cara120 toevoegen. Over de preciese hoeveelheid slaap ik nog een stuk of 20 nachten.

In de vriezer liggen nog Spalt Select en Hallertau Mittelfrüh, beide uitstekende hoppen voor een Alt. Ook Magnum kan ik nog gebruiken als bitterhop, want daar heb ik ook nog wat van. Zelfs het restje Saphir wat ik nog heb zou kunnen. Keus genoeg dus om de komende nachten over te slapen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #188 Gepost op: 18-02-2008 11:43 u »
Ik weet niet of ik geloof in 100% Munich, maar het is 't proberen waard natuurlijk ;). De Alt die ik degusteer op mijn avatar is volgens mij sowieso niet gebrouwen met 100% Munich (Zum Uerige). De Schumacher Alt was wel lichter, dus volgens mij volstaat 5% Cara 120 wel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #189 Gepost op: 18-02-2008 11:45 u »
Hoe bitter vond je de schumacher dan, rond de 40? Wat ik me ervan herinner is juist wel de uitstekende balans, meer moutigheid en meer zoet tegenover al die hop. Vergeleken met de Uerige dan, aangezien die zo belachelijk droog is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #190 Gepost op: 18-02-2008 11:59 u »
In mijn herinnering was de Schumacher ook veel meer in balans, maar de fles die ik vorige week proefde vond ik te bitter. Misschien lag het aan mijn stemming, gezondheidstoestand of wat dan ook. Misschien ligt het aan deze batch bier, ik weet het niet.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #191 Gepost op: 18-02-2008 17:16 u »
Nope, zou ik ook niet doen, die 100% Munich. Maar zelluf weten natuurlijk.

Vergeleken met de Uerige dan, aangezien die zo belachelijk droog is.

Huh? Schiet mij maar lek.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #192 Gepost op: 18-02-2008 19:24 u »
Vind jij de Uerige niet droog dan?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #193 Gepost op: 18-02-2008 19:54 u »
Ik weet niet of ik geloof in 100% Munich

Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij, het staat in het boek "Alt", de moutigheid en kleur komen duidelijk overeen met mijn ervaring met een 85% Münchenerbier, dus ik geloof het.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #194 Gepost op: 18-02-2008 20:42 u »
In mijn herinnering was de Schumacher ook veel meer in balans, maar de fles die ik vorige week proefde vond ik te bitter. Misschien lag het aan mijn stemming, gezondheidstoestand of wat dan ook. Misschien ligt het aan deze batch bier, ik weet het niet.

Nou, aan de batch ligt het niet als het aan mij ligt.  ::) Ik heb zelf nog een paar flessen van dezelfde batch (toch?), waarvan reeds 2 soldaat gemaakt. 1 tijdens een brouwsessie. Daarbij is dit bier voor mij definitief gepromoveerd tot godenvocht. Te bitter? Nee, het moet het moment zijn geweest Adrie. Ok, persoonlijke smaak daargelaten, maar ik ken jou smaak.

Offline lijsjelorresnor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #195 Gepost op: 18-02-2008 21:23 u »
Citaat
Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij,

Volgens mij was het 80% Wienermalz(Vienna)  en 20% Münchener 120. En de eigen gist natuurlijk op 20 graden..  Deze combinatie lijkt er in ieder geval heel erg op..  Misschien is de verhouding nog wat aan te passen, minder 120 bv.

Dirck

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #196 Gepost op: 18-02-2008 21:35 u »
Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij, het staat in het boek "Alt"

Ik kan het niet vinden in dat boek. Pils en/of Vienna, met Münchener en eventueel weinig donkere mout.

Citaat
German Albiers get most of their color from a greater addition of Munich and Vienna malts

Niet alle kleur. Ik ben wel met je eens hoor dat er veel van in kan zitten, maar met 100% ga je richting een bock denk ik.

Vind jij de Uerige niet droog dan?

Nee. Clean wel, maar niet 'droog' als in 'niet zoet', en dat bedoelde je hier dacht ik (tegenover de 'zoete' Schumacher). Zeker niet droog (en véél lekkerder dan de Schumacher... ;) ). Ook geen drogend mondgevoel als ik me goed herinner. Verwissel je de twee niet?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #197 Gepost op: 18-02-2008 22:07 u »
Volgens mij zijn we het heel erg oneens. Uerige is droog, bitter en samentrekkend in de afdronk. Dat vond jij ook, op die zaterdagochtend in Dusseldorf zelf. Hier nog even twee citaten uit mijn verslag van ons Dusseldorf alt-excursie:

1. Zum Uerige
http://www.uerige.de/
25 cl, €1,50
Hop, hop en hop. Niet iedereen is overtuigd van de 50 IBU, maar dit bier is echt samentrekkend van een stevige hopgift die ook nog eens lang bij hangen. Jacques suggereert het gebruik van Saaz, anderen zijn daar niet van overtuigd. Het bier is wat donkerder dan de andere alten die we proeven. Niemand proeft enige fruitigheid. Hij komt wat romig over, diacetyl wordt gesuggereerd maar we concluderen dat de romigheid door de tapwijze zou kunnen komen. Het bier is iets gebrand.
Het bier wordt geserveerd in een glas zonder opdruk. De brouwinstallatie is zichtbaar vanuit een paar zalen in het cafe (het is meer een zalencomplex dan een klein cafe), wel keurig afgesloten van het cafe door een glazen wanden.
Het is niet heel ver lopen naar de Zum Schlüssel brouwerij. Het cafe is erg groot en tamelijk sfeerloos. Wij gaan helemaal achterin zitten, aan de voet van de brouwinstallatie, wederom tentoongesteld achter glas. De bediening is zeer typisch: zucht, moet ik nu echt zeven alten voor jullie halen. We drinken ons bier om 12:10.

3. Schumacher
http://www.schumacher-alt.de/
25 cl €1,50; 50 cl €3,00
Het bier is echt rood van kleur, het schuim is creme van kleur. In de hoofdsmaak domineert een stevige bitterheid, hij bittert echter niet zo lang na als de Uerige. Hij is ook weer iets metalig (niet storend). Edgar en Martin ontwaren een klein banaantje in de afdronk, Jacques proeft die niet. Het bier heeft nauwelijks hopgeur. Hij is tamelijk moutig. Het bier smaakt niet gebrand maar wel stevig karamellig. Het is een zeer mooie, volle alt met een prachtige bitterheid.
Wij krijgen dit bier geserveerd in een glas zonder opdruk.
En wederom volgt een stevige wandeling die ons om half drie aan doet belanden in brouwerij Im Füchschen. In het grote voorlokaal is het druk en rokerig, achterin vinden we een hoge serre, met in de verte brouwketels waar we rustiger kunnen proeven. Leuke entourage en goede bediening. We drinken er twee alts en eten er niets. De alts worden geserveerd in glazen met een erg mooie opdruk.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #198 Gepost op: 18-02-2008 22:44 u »
1. Zum Uerige
http://www.uerige.de/
25 cl, €1,50
Hop, hop en hop.

Wat ik me herinner is dat ik het inderdaad met dat hophophop helemaal niet eens was. Ik rook moutmoutmout in de Uerige en ik heb daar in de kroeg zelf nog met jullie over gesteggeld. Wel bitter, en óók hop, maar geen dominantie van hopsmaken en hoparoma, maar van (Münchener-)mout. Zou ook kloppen met dit bericht, waarin geen aromahopgift wordt gesuggereerd.

Vond ik 'm droog? In mijn herinnering niet. Maar die kan best bedriegen hoor. Snel weer een Uerige drinken.

Trouwens, 'droog' is zo'n term waar je erg over kunt twisten omdat je allebei iets anders bedoelt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 19-02-2008 09:23 u »
Ik kan het niet vinden in dat boek. Pils en/of Vienna, met Münchener en eventueel weinig donkere mout.

Ik heb het boek niet bij me, maar er staat in dat één van de Altstadt brouwerijen een tot Münchenermoutkleur afgeëeste pilsmout gebruikt voor 100% van de stort. Afgaand op wat de brouwer van Schumacher heeft verteld en de smaak van het bier moet dat Schumacher zijn. Als je wilt kan ik het vanavond even voor je opzoeken. En nogmaals, na het brouwen van het Goudhaantje met 85% Münchenermout in de stort (een totaal niet bokkig bier), geloof ik dat.

Maar over bokkig gesproken: als ik 5-10% cara120 toevoeg dan denk ik dat ie erg richting Einbecker Urbock gaat. Hmm, misschien toch maar niet doen. Wat moutprofiel betreft lopen sommige Alts en de Einbecker niet zover uit elkaar.

Tags: alt