Düsseldorfer Altbier

Gestart door Eduard, 17-06-2004 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

tsja, DMS... een groente-associatie ik had beter (DMS?) kunnen schrijven want overduidelijk was het niet, toch was het een groente-associatie

Adrie

Tja, DMS lijkt me sterk. Het bier is 90 minuten flink gekookt, waarbij er ruim 10% is verdampt.

Edwin

HA3 :proost:

Ik heb je alt nu voor me staan en de geur die ervan komt...mjammie! Duidelijk de moutigheid, lichte hoppigheid en ook wat fruitigheid (althans zo associeer ik het) die bij een alt horen. De kleur en helderheid zijn precies volgens soort. De schuimkraag is inzakkend tot een mooi laagje en het is glasplakkend (hoewel dat waarschijnlijk evenveel zegt over mijn glas). Nu het wat langer open staat, komt er ook een lichte gistgeur door de bitterheid heen, maar dat is niet storend.

De eerste slok...Gefeliciteerd! Echt een mooie alt. De moutigheid en bitterheid zijn mooi in balans met de karamelsmaak. Bitterder maken kan wel, maar dan toch zeker niet te veel. De balans is naar mijn idee prima! Een ietsie teveel koolzuur mogelijk, maar dat is dan weer mieren******. De body is iets voller dan volgens type.

De bitterheid vloeit even uit en blijft lang (op de achtergrond) hangen. Ik kijk uit naar mijn tweede slok...
...Yes!

Echt een mooie alt! Doet me weer aan Düsseldorf denken.

De groente-associatie van Johannes heb ik niet waargenomen. Wellicht associeer ik die geur met de gistsmaak waar ik het eerder over had.

Edwin

#edit# Nu ik wat verder ben met het glas moet ik Johannes toch wel gelijk geven dat iets meer bitterheid het bier nog beter zal maken. Hij is toch wel een erg goed proever!

Adrie

Ha Edwin,

Jij ook bedankt voor het kritisch proeven en het weergeven van jouw resultaten.

Nou het is duidelijk: volgende keer nog bitterder. Oh wat erg.  ;)

kellermeister

Heeft iemand een Bolten Alt, of Ur-Alt al geproefd?

http://www.bolten-brauerei.de/

Edgar

De website ziet er goed uit, al wordt er flink gezeverd. Ik ken het in elk geval niet, maar ik ben dan ook geen Alt-kenner. Dit verhaal over de Ur-Alt is een kolfje naar Jacques' hand:

Das Besondere beim Boltens Ur-Alt ist, dass es unfiltriert, also naturtrüb ist. Die meisten Biersorten von heute sind klar oder blank. Sie werden filtriert, weil viele Konsumenten den Anblick eines ,,klaren" Bieres, sei es nun ein Alt oder Pils appetitlicher finden. Das ist auch in Ordnung, weil das Auge ja bekanntlich ,,mitschmeckt".

Falsch ist jedoch die Annahme, diese klaren Biere hätten eine höhere Qualität, weil sie reiner seien. Dieses Vorurteil ist insbesondere durch die Werbung der sogenannten ,,Premium-Pilsener" verbreitet worden, in der ausnahmslos dieser klare, gefilterte Biertyp zu sehen ist. Es ist vielmehr so, dass durch die Bierfiltration - natürlich ungewollt - dem Bier Geschmacksstoffe entzogen werden. Früher – und damit kennen wir uns ja ein bisschen aus – gab es gar keine gefilterten Biere, weil es schlicht und ergreifend noch nicht die technischen Anlagen gab, die es heute gibt.

Jammer genoeg vallen ze dan bij de 'caramel' volledig door de mand:

Bolten´s CaramelAnders als bei vielen Wettbewerbsprodukten setzen wir dem fertig eingebrauten Produkt nicht flüssigen Zucker sondern Süssstoff bei. Das tun wir schlicht aus dem Grund, um die Kalorienanzahl dieses Getränks zu reduzieren, da das Getränk sowohl von Kindern, wie aber auch Erwachsenen als Durstlöscher getrunken wird


Brrrr dat moet een voos bier zijn... :huilen:

MO

Bolten alt
Herkomst:   Privatbräuerei Bolten, Korschenbroich
Internet   http://www.bolten-bier.de/index2.htm
Internet info   5 bieren
Fles:      0.5 L beugel met nagisting
Alcohol:   4,8%
Gedronken   3/4
Tht:      5/4
Prijs:      
Etiket:      mooi, eenvoudig, traditioneel
Etiket info   oudste altbierbrouwerij ter wereld, al 735 jaar
Kleur:      zeer helder, licht donker
Schuim:   veel stevig mooi schuim
Geur:      typisch alt: mooi caramel en hop, subtiel en heerlijk
Smaak:   stevige body, vrij bitter, redelijk droog, mooi in de caramout, pittig
Beoordeling:   Goed

Boltens Ur-alt
Alcohol:            4.8%
Gedronken               12/04
Tht:      02/05
Prijs:      0,97 + 0,40
Etiket:      mooi traditioneel sjiek
Etiket info                   11 °P niet gefilterd
Kleur:      helder, iets licht rood-bruin
Schuim:              stevig, fijne bellen, creme
Geur:      gebrand, zoetig-moutig, zepig
Smaak:   vol, gebrand, lijkt nogal op OB040 (Korrelbokkie) qua mout en hop, ook een beetje die nasmaak (brouwfout), bijsmaak zou heel goed de gist kunnen zijn, wat romig, doordrinken: wordt Perle bitterder
Beoordeling:   redelijk


Op een internet site heb ik een zeer lovende recencie gelezen van de ur-alt (zie hier). Ik was er kennelijk zelf niet zo kapot van. In 2004 was ik nog geen alt kenner. Maar zoetstof zou ik er toendertijd ook wel geproefd in hebben. De normale alt vond ik wel heel goed.

Edgar

Citaat van: MO op 07-04-2006  08:37 uMaar zoetstof zou ik er toendertijd ook wel geproefd in hebben.

Zit schijnbaar alleen in de alcoholvrije 'caramel'.

Adrie

Even opscheppen. Commentaar van een Duitse vriendin op mijn Alt:

Citeer
Großes Lob an den Bierbrauer Adrie (das muss ich mal eben auf deutsch machen):
Das ist ungelogen das beste Bier, das wir seit langem getrunken haben!!! Lecker, lecker! Selbst Kiki war begeistert!
Beim nächsten mal kaufe ich Adrie ein paar Flaschen ab, wenn er genug hat...

grijns

Herman

Altijd leuk zulk commentaar. Als het nu een Nederlandse vriendin was, zou ik zeggen: o, dus je bier is zoet en niet bitter? >:D

Edgar

Ik zou van een dergelijk commentaar afkomstig van een 'gemiddelde' vrouw, no offense, eerder zenuwachtig worden dan blij  :P

MO

Ik weet nog een hele leuke sketch waar Hans Teeuwen Kiki adoreert...

Oscar

Citaat van: MO op 07-04-2006  21:30 uIk weet nog een hele leuke sketch waar Hans Teeuwen Kiki adoreert...

 ;D ;D ;D  ;D

Adrie..volgens mij heb je hier een begin van een export lijntje naar duitsland..... :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Ja, gelukkig is ze Duitse én groot fan van Alt.

Johannes

Zojuist mijn Alt gebotteld, ik waande me weer in Dusseldorf toen ik met mijn hoofd boven het bottelvat hing, en das een goeie zaak. Ook de smaak was goed, niet erg bitter maar die beleving kan heel anders zijn als ie straks op druk is. Het is altijd weer afwachten hoe het dan smaakt.

Edgar

Ik vind het wel erg geinig dat het donkere bier dat ik laatst brouwde met de nieuwe Gambrinus ondergist van Wyeast, ontzettend veel lijkt op een Alt. Het is alleen een tikje zwaarder. Ik heb er net nog één op, en het is echt frappant.

Johannes

Mijn Alt is al redelijk op druk, d'r kan nog wat koolzuur bij, maar hij is al goed drinkbaar het is in elk geval een echte Alt geworden zonder twijfel, sterker nog ik durf met gemak de strijd met Adrie's Alt aan! Haha! Nee hoor, zonder gekheid ik denk dat die van Adrie er in een vergelijkend warenonderzoek beter vanaf komt. Die van mij kan wellicht nog wat rijping gebruiken. Ik heb het idee dat dat kleine beetje extra carafa mij dwars gaat zitten, het is heel subtiel maar het is te proeven en dat is dus teveel. Omdat mijn neus niet echt meewerkt kan ik geen objektief proefbericht plaatsen. Adrie, is die van jou weer in bedrijf? Binnenkort maar even onze Alten naast elkaar proeven.

Het leuke van dit Alt avontuur is dat ik Alt eigenlijk helemaal niet zo'n geweldig bier vond. Toch is het een geweldige uitdaging om een Alt te brouwen met een prachtig stevig hopprofiel a la Schumacher. Dit wordt sowieso een herhalingsrecept (alleen dan met minder carafa natuurlijk) en vrolijk verder experimenteren met de hoppen.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Mijn neus staakt nog steeds, dus ik heb ook al een week geen bier op, laat staan een heerlijke alt.

Lijkt me leuk om onze alts eens naast elkaar te proeven en te bakkelijen over welke de beste alt is. Dat lijkt me namelijk onmogelijk vast te stellen, want ik heb ondertussen aardig wat commerciële varianten geproefd en die wijken toch wel sterk van elkaar af. Er zitten er bij met een sterk geroosterde smaak van de carafa, dus wat dat betreft valt die van jou dan prima binnen het altprofiel. Of je het lekker vind is natuurlijk inderdaad vers 2.

Als we onze alts naast elkaar gaan proeven (en eventueel naast de Schumacher die ik nog heb liggen en het Latzenbier en de Uerige), moeten we ook de recepten er maar eens naast leggen en daarna tot een perfect altrecept zien te komen. Lijkt me een geweldige avond worden!

Johannes

Citaat van: Adrie op 19-04-2006  21:52 uEr zitten er bij met een sterk geroosterde smaak van de carafa, dus wat dat betreft valt die van jou dan prima binnen het altprofiel. Of je het lekker vind is natuurlijk inderdaad vers 2.

Mwah geroosterd is het niet, het lijkt me meer op een bijsmaakje van teveel carafa, het zou ook iets anders kunnen zijn. Wie weet hoe dat smaakt na wat rijping. De schumacher is voor mij toch wel de topper, sowieso ligt deze in de stijl zo als we het in Dusseldorf hebben geproefd.

:degroeten:

Johannes

David

Nou heb ik dan wel geen Alt gebrouwen recent, maar ik wil er best bij zijn als we een thematisch avondje Alt-zuipen gaan houden! Ben toch in de buurt .... Dit weekend of zo? En wellicht kunnen we nog wat ale van eigenst in het bekende cafe gaan proeven tegen die tijd. Overigens Johannes, je ipa/niet-ipa is voortreffelijk (en spijtig genoeg weer op). Heb je die toevallig op fust gezet, misschien?

David

Adrie

Jammer, de alt begint nu al over de top te raken. Misschien zijn die korte tht's op de Düsseldorfse alts toch niet zo gek. Gelukkig zijn ze nu bijna op. Weer een voorbeeld van een bier dat je jong moet drinken! Volgende winter snel weer een nieuwe versie brouwen.

kellermeister

Ik heb nu 50 gallons (200 liter) alt in de kelder...

moet het dan snel op?

Oscar

Als is het zo lees wel....wordt tijd dat je dan een buurt feestje gaat geven... ;D ;D  :D  :D

groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Vandaag een altbiertje gedronken dat ik van Johannes of Edgar gekregen heb tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland.

Met proefbevindingen zijn als volgt:

---------------------

Kleur: donker koper
Schuim: inzakkend tot blijvend laagje
Helderheid: tweeschijn (= is net niet helder)
Koolzuurstroom: matig constante stroom
Geur: moutig, hoppig, licht zwavelachtig (sulfiet), licht gistachtig
Smaak: karamelachtig, moutig, hoppig, zoetig tot zoet, bitterig
Body: matig
Mondgevoel: drogend, licht metaalachtig
Nasmaak: moutig, karamelachtig, bitterig, metaalachtig

Algemene beoordeling: een heel mooi bier, alhoewel de smaak net iets pittiger mag voor een alt (het bier is net iets te zoet voor een alt en de donker mout smaak mag net iets sterker)

Johannes

Hoi Jacques,

Dat was mijn bier, bedankt voor je beoordeling. De metaalsmaak heb ik nog niet geproefd maar het bier veroudert wel steeds meer. Ik mis in je beoordeling de fruitigheid (die eigenlijk niet in het bier hoort). Voor een volgende poging zal ik waarschijnlijk hetzelfde recept gebruiken met eventueel wat melanoidemout of wat carapils. De hop was wat oud dus vandaar de wat beperkte aanwezigheid van hop. Toch vind ik het hopprofiel van de Spalt Select erg goed bij dit bier passen.

:degroeten:

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.