Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Düsseldorfer Altbier  (gelezen 65389 keer)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Düsseldorfer Altbier
« Gepost op: 17-06-2004 12:03 u »
Jawel, ik ga alwéér brouwen. Zolang ik hier nog niets omhanden heb kan ik net zo goed mijn tijd nuttig besteden  ;)

Deze keer staat een Düsseldorfer Altbier op het menu, zo'n 25-30 liter, afhankelijk van mijn brouwhuisefficiëntie. Het recept is afgeleid van http://www.bier-selbstgebraut.de/rezepte.htm#Alt en het begeleidende commentaar. Het maischschema komt van Jacques' Alt-recept. Verder heb ik het recept nog lichtjes moeten aanpassen aan de voorradige mouten en hoppen, vandaar de Perle en de ietwat afwijkende mouthoeveelheden. Het recept heb ik x 1,5 gedaan voor mijn gewenste hoeveelheid (30 liter). Ik ga uit van een eind-SG van 1048.

Ingrediënten:

1390 g   pilsmout            3 EBC
3000 g   munchermout    15 EBC
 720 g    aromamout     150 EBC
 475 g    tarwemout         3 EBC
  30 g    chocolademout 800 EBC

45 g    Hallertauer Perle 8% alfa  (90', geen aromahop)

Maischschema:

20' op 55 Celcius
30' op 62 Celcius
25' op 70 Celcius
10' op 76 Celcius
kort op 78 Celcius en spoelen/filteren

Kooktijd: 90 minuten

Gist: Safale S-04 Dried ale yeast

Hopelijk wordt het een smakelijk biertje wat een beetje smaakt naar Diebels Alt, wat ik destijds regelmatig net over de grens in NRW kocht. Heeft iemand anders misschien nog ervaring met het brouwen van Alt-bier? Ik ben wel benieuwd naar op- of aanmerkingen aangaande vooral het maischschema en de gistsoort.  :P

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re:Düsseldorfer Altbier
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2004 00:16 u »
Hoi Eduard,

Zoek eens met de zoekfunctie naar mijn Sticke Fest, erg lekker biertje. Ik heb voorheen ook wel eens een alt gebrouwen, veel meer het originele type. Dat was me echter te moutig-bitterig qua smaak, al waren anderen er dol op.

Na mijn vakantie maar weer eens een Sticke brouwen, bedankt voor de reminder!

Herman

NB heb je Duitse mout? Zo niet, skip de 55C. 10 op 76 kan ook korter: 5.

Offline Eduard

• Super lid
Re: Düsseldorfer Altbier
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2004 11:54 u »
Ik dronk er gister nog eens eentje op en meende dat een verder verslag op zijn plaats was.

Het bier had een begin SG van 1048 en bij het bottelen was de SG 1018. Nog steeds veel, maar wel in orde. 't Zal wel aan de aromamout hebben gelegen.

In elk geval is het een smakelijk biertje geworden, met een licht gebrande smaak van de chocolademout. Ik ga dit bier over een tijdje weer maken, maar waarschijnlijk verlaag ik dan de storting chocolademout naar 25g. Wat mij betreft is dit een aanrader, qua smaak :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2004 17:34 u »
Hoi Eduard,

Zou je dit recept (of het aangepaste recept) ook willen posten in de wachtkamer van het forumonderdeel "Recepten per biertype zonder discussie". Als het voor je mogelijk is svp het recept ook graag een Word en ProMash bijlage.

:degroeten: Jacques

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2004 17:53 u »
Naar aanleiding van het door mij in de wachtkamer geplaatste recept van dit bier is Jacques zo vriendelijk geweest om mijn recept in Promash te zetten en het brouwzaalrendement te berekenen. Die was in vergelijking met de ProMash-rendementen die Jacques haalt zeer laag (67% tegen 85% van Jacques).

Ik vroeg mij af of iemand enig idee heeft van de oorzaken van mijn dusdanig lage brouwzaalrendement. Om echt in de details te kruipen voeg ik onderstaande informatie over het brouwen van dit brouwsel toe:

Begin-SG:       1048
Eind-SG:         1018
totale hoeveelheid wort voor gisting: 24 liter
totale hoeveelheid mout: 5614 gram

Maischschema staat al aangegeven in de eerste posting bovenaan.

Maischwater:   20 liter

Voor het koken had ik 27,5 liter wort dat op 70 graden C een SG van 1026 had. Gecorrigeerd voor temperatuur is dit een SG van 1048. Toen gekookt, 90 minuten. Na het koken en koelen had ik 21 liter wort met een SG van 1055. Ik heb dit met 3 liter kraanwater aangevuld tot 24 liter met een SG van 1048.

De mout maal ik met een schijvenmolen die ik een tijd geleden van Bas heb overgekocht. Ik schroot meestal 'normaal', dus op zo'n manier dat de moutkorrel net gebroken is en dan net een tikje fijner. Spoelproblemen zijn bij mij zelden aan de orde, en bij dit bier vormde het spoelen ook geen probleem. Het spoelen met de wortverzamelpijp duurde 40 minuten. Dit is de wortverzamelpijp:

De ketel die ik gebruik is vrij krap. Met die 27,5 liter wort in de ketel (voor het koken) was de ketel echt behoorlijk vol en moest ik er goed bij blijven.

Na het koken leidde ik het wort door de tegenstroomkoeler naar het gistvat.

Ja, 't is weer een heel verhaal. Hopelijk kan iemand mij (en anderen) uit ervaring zeggen waar ik verbeteringen kan aanbrengen in het brouwproces.

:gistsmile:

Groeten, Ed

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2004 08:44 u »
Hoi Eduard,

De door jou genoemde schijvenmolen is deels oorzaak van het rendement, wanneer je een walsenmolen gebruikt (zoals Jacques) zul je een hoger rendement halen. Toch zou je een rendement van zo´n 75 % moeten kunnen halen met een schijvenmolen.
Die laatste 8 procent zou deels in het spoelen kunnen zitten. Als ik je foto zo zij dan heeft mijn wortverzamelpijp een groter filteroppervlak per cm² bodemfilterkuip (koelbox) dan die van jou (er van uit gaande dat je deze in een ronde maischketel doet).
Mocht er een afwijking in je metingen zitten (SG of hoeveelheid wort) dan levert dat vanzelfsprekend ook een afwijking op.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

:degroeten:

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2004 09:09 u »
Niet mee eens, Johannes,

Met mijn schijvenmolen haal ik gemakkelijk een rendement van 80%. Met de installatie van De Vier Broeders waar wij een walsenmolen gebruiken halen we ook 80%.

Eduard,
Het ligt eerder aan het spoelen denk ik. Ik lees dat je na het koken met drie liter kraanwater hebt aangevuld. Als je drie liter meer spoelwater had gebruikt, had je meer suikers uit het bostel gespoeld en dit had je rendement meer in de buurt van 75-80% gebracht.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2004 10:09 u »
... De mout maal ik met een schijvenmolen die ik een tijd geleden van Bas heb overgekocht. Ik schroot meestal 'normaal', dus op zo'n manier dat de moutkorrel net gebroken is en dan net een tikje fijner. Spoelproblemen zijn bij mij zelden aan de orde, en bij dit bier vormde het spoelen ook geen probleem. Het spoelen met de wortverzamelpijp duurde 40 minuten...
Hoi Eduard,

Met jouw molen heb ik een rendement van 79-80% (promash) gehaald. Dus ik denk dus niet dat het aan jouw molen ligt. Wel spoelde ik langzamer (+/- 1,5 uur) en maalde ik iets fijner (ik kan me herinneren dat jij de molen ietsje minder fijn  heb gezet). Als ik naar de foto van jouw hevelfilter kijk zie ik verder dat er grotere "gaten" inzitten als in de mijn (mijn buizenstelsel bestrijkt een groter oppervlak van de bodem van mijn ketel). Ik zou me trouwens op dat laatste concentreren. Ik had eerst een wortverzamelpijp gemaakt die minder bodem bestreek en daarbij haalde ik maar een laag rendement (zo'n 67%).

Grt, Bas H.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2004 11:46 u »
Niet mee eens, Johannes,

Met mijn schijvenmolen haal ik gemakkelijk een rendement van 80%. Met de installatie van De Vier Broeders waar wij een walsenmolen gebruiken halen we ook 80%.

Helaas spreek ik ook niet uit eigen ervaring (had ik maar een walsenmolen) maar als ik de ervaringen zo lees dan levert een walsenmolen doorgaans een hoger rendement dan een schijvenmolen. Jij vergelijkt 2 installaties waar misschien ook rendementsverschillen in zitten waardoor je bij beide op 80% uitkomt?

Groet, Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2004 11:50 u »
Ha Johannes,

Dat zou natuurlijk zeker kunnen! Maar ik heb ook reden om te denken dat met de huidige, goed omgezette mouten je best grof kunt schroten en toch een uitstekend rendement kunt halen.

Groeten,

A3

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2004 17:50 u »
Hallo medebrouwers,

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Als ik zo jullie commentaren lees dan lijken twee mogelijke oorzaken sterk naar voren te komen. De wortverzamelpijp is inderdaad gemaakt voor een ronde brouwketel. En de oppervlakte die erdoor 'bedekt' wordt is niet geweldig. En ook dat spoelen is misschien deze keer wat te vlot gegaan.

Omdat ik al langer het idee had dat mijn brouwzaalrendement niet geweldig was gebruikt ik al langere tijd ingrediënten die zouden moeten volstaan voor 30 liter bier. Misschien moet ik eens een stap terug doen en ingrediënten gebruiken voor 20-25 liter en dan wat langer doorspoelen. Op die manier gooi ik niet overmatig veel waardevolle suikers weg die nog in de bostel zitten. Die wortverzamelpijp kan ik misschien nog eens ombouwen. In dat geval zou ik sowieso een wat stevigere versie maken met dikkere buizen want de mijne is nog een beetje gammel.

Fijner schroten heb ik al eens geprobeerd, met een Weizenbier nogwel. Dat was niet zo'n goed idee en dat ging ook een beetje fout. Nu was dit natuurlijk het verkeerde moutmengsel om met zoiets te experimenteren aangezien tarwemout al geen vliesje heeft.

Mocht er nog iemand andere ideeën hebben over de oorzaken, dan houd ik mij aanbevolen  :brouwen:

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2004 20:38 u »
Hoi Eduard,

Zie ook deze discussie.

Grt, Bas H.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2004 21:34 u »
Hallo Bas

Bedankt voor de tip. Ik heb jouw wortverzamelpijpen ook bekeken en het lijkt erop dat ik ook eens aan het zagen moet slaan. Bij mijn H-vormige verzamelpijp hebben alleen de verticale buizen van de H sleufjes. Hebben sommige brouwers goede ervaringen met een O-vormige verzamelpijp? Dat zou onderdelen en soldeerwerkzaamheden sparen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2004 09:36 u »
Beste Eduard,

Zie dit plaatje:

.

Aan de onderkant heb ik sleuven gezaagd op 0,5 cm afstand van elkaar. De sleuven reiken tot halverwege de buis. Ik heb nooit filterproblemen gehad en het rendement is zoals ik eerder schreef altijd rond 80% (soms iets eronder, soms iets erboven).

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-11-2004 20:00 u »
Even een overzichtje:

(zie de foto in deze discussie)
- oude wortverzamelpijp + schijvenmolen : 59%
- verbeterde wortverzamelpijp + schijvenmolen : 79 - 80%
- verbeterde wortverzamelpijp + walsenmolen : 85%
- verbeterde wortverzamelpijp + walsenmolen, continue rondpompen maisch (HERMS) : 87-88%

Alle rendementen met promash berekend.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-02-2005 16:26 u »
En, Eduard, hoe is dit bier geworden?

Groeten,

A3

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2005 17:15 u »
't Is niet waar, heb ik dat helemaal vergeten te vermelden?

Wel, Adrie en anderen, als referentie heb ik alleen Diebels Alt wat ik wel eens over de grens in Duitsland kocht. Op zich zit het bier in dezelfde categorie en eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden over mijn gebrouwen Alt-bier. De gist die ik gebruikt heb is vrij neutraal en goed geschikt voor dit biertype, naar mijn mening althans.

Ik heb nog steeds bier van dit type staan en het is nog steeds goed te drinken. Van diacetyl, waardoor Christiaan met hetzelfde recept en een andere gist geplaagd werd, heb ik geen last gehad.

Met groet uit donkerend Oslo

Eduard  samenvol

Offline Eduard

• Super lid
Re: Düsseldorfer Altbier 2
« Reactie #17 Gepost op: 06-05-2005 11:13 u »
Ik heb een mailtje gestuurd naar de persoon die het recept destijds op het Duitse hobbybrouwersforum had geplaatst. Het betreft een Markus Berndt, Duitser 'in Exil', hij woont in de Verenigde Staten en is daar hoogleraar in een tak van wiskunde. Aangezien ik een prijs had gewonnen heb ik hem dat maar even gemeld en hem bedankt voor het goede recept. Hij antwoordde als volgt:

toll dass Du mit dem Rezept Erfolg gehabt hast! Ich bin jetzt
natuerlich neugierig welche Hefe Du verwendet hast. Ich braue Altbier
nun nur noch mit Wyeast 1010 (American Hefeweizen). Diese Hefe ist die
Hefe der Brauerei Zum Uerige in Duesseldorf. Sie wird hier in den USA
von der Widmer Brauerei in Portland, Oregon fuer ein Hefeweizen
verwendet, das dort sehr beliebt ist.

Viele herzliche Gruesse aus Santa Fe, New Mexico

- Markus

Dat van die gist was wel interessant, wie verwacht nou dat een gist die in de VS voor Hefeweizen gebruikt wordt eigenlijk een Alt-gist is...

Overigens staat de Osloer Alt vandaag weer op de agenda. De moutstort is vrijwel dezelfde, al heb ik wat met de Munich gerommeld en zowel Munich 20 als een beetje Pale malt gebruikt, je moet toch wat... Ook dezelfde hopstort als voorheen. Ik ga alleen wat langzamer spoelen in de hoop iets meer bier te maken. Zelfde gist als voorheen: SafAle S-04.

En nu maar hopen dat-ie weer net zo lekker wordt als vorig jaar! :P

Groeten uit Oslo waar het zo mooi weer is dat ik er bijna spijt van krijg om de hele dag binnen achter een dampende pan te staan,

Eduard samenvol

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 06-05-2005 15:36 u »
En ja hoor, het brouwen is in volle gang. Geen geschroot (want dat had ik de vorige week bij het maken van de Irish Ale al vast gedaan) dus meteen maischen. Scheelt een boel gestofzuig op het balkon, en ook tijd natuurlijk. Bovendien had ik een goede reden om zo gauw weer te brouwen :D

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-05-2005 09:40 u »
Zo, om 00.30 was het brouwen, het schoonmaken van de brouwinstallatie en de vloer in keuken, woonkamer en gang klaar. 'k Was zo gaar als wat.

Deze keer heb ik gebrouwen met Jacques' artikel over spoelen, een lap tekst die ik onlangs tijdens een nachtwacht op mijn gemak kon lezen, in het achterhoofd. En ik heb het idee dat het wel geholpen heeft. De mout was al een week geleden geschroot en vervolgens luchtdicht verpakt in een koele omgeving, en ik merkte geen verschil bij het brouwen. Het filteren ging eigenlijk prima, tot op het laatst, wanneer het hoogste gedeelte van de wortverzamelpijp contact maakt met lucht. Dan blijft het aanzuigen en laten leeglopen. Bij het toevoegen van spoelwater heb ik de kraan dichtgedraaid en een diepe lepel voor het gieten gebruikt. Normaal liet ik het wort doorstromen, maar nu dus niet. Dit leek goed te gaan.

Koken ging prima, maar het filteren daarna (door de tegenstroomkoeler) blijft een beetje gedoe. Als ik niet de hele tegenstroomkoeler vol met wort zuig komen er luchtbellen in de leiding waardoor het wort maar langzaam stroomt en vervolgens stopt, terwijl het filter helemaal niet verstopt is. Op een gegeven moment slaagde ik erin om de koeler helemaal leeg te laten stromen en weer helemaal vol te zuigen (resulterend in een lading wort in mijn gezicht, tot vreugde van omstanders), met als gevolg dat het wort er hard uit kwam stromen, in de goede temperatuur. Nu heb ik 24,5 liter wort, en het zal wel gauw beginnen te blubben.

Wat vaker brouwen helpt trouwens wel bij het maischen, de contrôle op de temperatuur van zo'n elektrische maischketel moet je echt onder de knie krijgen voordat het goed werkt.

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-05-2005 09:33 u »
De SafAle-S04 is zo sterk op gang gekomen dat de hele 'headspace' van het gistingsvat vol met schuim zit wat met tijd en wijle het waterslot in wordt gestuurd. In elk geval gaat het weer een lekkere alt worden :P

Volgende week staat een BPA op het programma, een groter brouwsel van 75 liter. Er staan twee bruiloften en een dorstige zomer op het programma, dan kun je 't beter meteen goed aanpakken :D

Groeten uit half bewolkt Oslo

Eduard samenvol

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 09-05-2005 20:50 u »
Mijn Nottingham alt wil maar niet klaren en houdt een gistige smaak. Daar baal ik van. Ik zat voor een alt eigenlijk meer te denken aan Wyeast German Ale. Maar de 1010, dat is natuurlijk ook zeer interessante info! Had de Amerikaanse kennis ook nog adviezen over vergistingstemperaturen? Volgens mij moet je toch laag zitten.
Bij welke temp vergist jij nu Eduard? Ik heb overigens zelf zeer slechte, fruitige ervaringen met de S04.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 09-05-2005 22:07 u »
De S04 schijnt van Whitbread afkomstig te zijn, dat fruitige verbaast me niet echt. Ben overigens wel heel benieuwd naar deze gist voor een pale ale, heb hem dus ook bij Siris besteld.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 09-05-2005 22:30 u »
Voor een pale ale, een goede hoppige dan, lijkt hij me uitstekend geschikt.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 18-11-2005 11:52 u »
Hé Eduard,

Waar blijven de bevindingen, proefnotities, eindresultaten, ... kortom: leesvoer gevraagd! ;)

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2005 13:04 u »
Hei, gaat het hier nog om de Osloer Alt? Die is al weer lang en breed in de magen van ondergetekende en vrienden beland :)

De tweede versie verschilde amper van smaak met de eerste. Ik heb ze niet naast elkaar kunnen proeven maar die indruk had ik althans. Ik heb nog wel een paar flesjes overgehouden voor het NM van 2006. Eens kijken of het bier wederom met een 1e prijs in de klasse donker bovengistend wint :P

Binnenkort moest ik dit bier nog maar eens brouwen want het is een lekkere.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #26 Gepost op: 27-11-2005 15:01 u »
Ik had deze ook gebrouwen, maar dan met 1007 German Ale Yeast. In mijn beleving (van Wyeast) was dat de gist uit dusseldorf, dus ik dacht......
Geur en smaak waren perfect, maar helaas door te heet spoelen kajfjes/leer smaak in de afdronk.
Volgende brouwsel alt voeg ik ook eens 1010 toe. Ik heb deze alt trouwens ook in een vaatje afgevuld.
Mooi recept.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 15-12-2005 14:09 u »
Beste brouwers,

Helemaal verknocht geraakt aan de Düsseldorfse Alt, ga ik binnenkort een poging wagen een versie te brouwen die mij net zo kan bekoren als de professionele. Voorwaar, geen klein doel!

Het recept van Kellermeister en die van Eduard heb ik uiteraard goed bestudeerd en ook de aanwijzingen die Ray Daniels geeft in Designing Great Beers. Daniels weet uit betrouwbare bronnen dat in Düsseldorf de Alts meestal gebrouwen worden met pilsmout, Münchenermout en een beetje chocolademout of zwarte mout. Geen melanoidinemout, aromamout, caramouten, tarwemout of andere rare fratsen. Ook tijdens mijn bezoeken aan Alt-brouwerijen heb ik vernomen dat het aantal gebruikte mouten klein is, één brouwer vertelde zelfs dat het bier wordt gebrouwen met maar 1 mout. Op het etiket van Uehrige alt staat wél dat het bier wordt gebrouwen met caramelmout.

Uit mijn eigen aantekeningen van de Alts die ik geproefd heb (de echte Altstadt Alts), valt me op dat in de meeste een hint van geroosterde mout zit. Sommige hebben het wat meer, andere nauwelijks. Die chocomout geloof ik dus zeker. Zum Uehrige meldt het zelfs op het etiket. Caramelsmaken vallen me in een enkele Alt op, maar deze smaak kan ook van langere kooktijden komen. Ik neig er dus naar om Daniels op zijn woord te geloven, hoewel de Uehrige blijkbaar wel caramelmout bevat. Alle Alts hebben een mooie, zuivere moutsmaak, waar ik weinig broodachtigs of zoiets kan ontdekken, dus ik geloof ook dat er inderdaad geen aromamout of iets dergelijks in zit. Sommige Alt-brouwers kleuren hun bier aan met karamel, volgens Daniels. Mag dat eigenlijk wel volgens het Reinheitsgebot? Ik heb nog karamel, dus mocht ie te licht uitvallen, kan ik dat nog toevoegen.

Kortom, ik kom tot het volgende recept:

Pilsmout 41,3%
Viennamout 37,5%, omdat die op moet en ik dan iets minder Münchener hoef te gebruiken
Münchenermout 20,6%
Carafa ontkaft 0,6%.

Ik twijfel of ik nog wat CaraMünich (cara120) zal toevoegen, maar goed, daar kan ik nog een paar nachtjes over slapen (of me door jullie doorslaggevende argumenten laten overtuigen).

Ik ga 10 minuten op 50 graden maischen, 25 minuten op 60 graden en 20 minuten op 70. Alts zijn ver uitgegist (79 tot 84% schijnbare vergistingsgraad volgens Daniels, maar 75 tot 79% volgens Walsh), dus vandaar een vrij lange rust op 60 graden (vergeet ook niet dat het 20 minuten duurt voordat ik van 50 op 60 graden zit).

Een Alt heeft geen hoparoma's en hopsmaken (behalve de Uehrige), dus alleen bitterhop tot 35 IBU. Als bitterhop gebruik ik Spalt, naar het schijnt dé hop voor een Alt. Voor wat meer donkerkleuring en moutigheid ga ik 90 minuten koken, de hop kook ik 75 minuten mee.

En de gist wordt de Wyeast 1007 German Ale. Of dit nou een Kölsch gist is of een Alt gist, maakt niet zoveel uit, want de gistkarakteristieken voor beide biertypen komen sterk overeen als ze al niet identiek zijn. De hoofdvergisting moet plaatsvinden rond 18 tot 20 graden en de lagering kan in de kelder, waar het nu een graad of 10 zal zijn.

Ik heb er zin an. Gelukkig heb ik nog wat halve liter beugelflessen uit Duitsland bewaard voor het echte Alt-gevoel over een paar weken. Tevens heb ik weer een goed excuus om binnenkort weer eens in Duitsland bier te halen, want een zelf gebrouwen Alt moet ik natuurlijk wel naast een echte Alt proeven. Waarschijnlijk ga ik de zaterdag voor kerst brouwen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 15-12-2005 14:39 u »
dus niet de 1010?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 15-12-2005 14:56 u »
Nee. De 1007 ken ik, heb ik vaker mee gebrouwen, dus dat vind ik een voordeel. Bovendien kun je met de 1007 naar verluid een prima Alt brouwen. Ik heb hem trouwens al in huis, dus die gaat het worden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 15-12-2005 15:05 u »
prima. als mij installatie klaar is, zal ik zo snel mogelijk proberen jouw alt te copieren met de 1010. weten we daar ook weer wat meer van. Ik schat de kans dat het afkomt voor het einde van dit jaar helaas maar op 50%. De essentiele laswerkzaamheden moeten nog uitgevoerd worden.
Ik ben overigens ook overtuigd van het feit dat er kleurmout/chocolade mout wordt gebruikt in een alt. Volgens mij mag aankleuren niet volgens het Reinheitsgebot, of via een of andere onverwachte kromme redenering moet karamel kleurstoffen vallen onder water, mout, hop en gist.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-12-2005 15:37 u »
Ik heb even Ludwig Narziss er op na geslagen. Voor Alt zijn meerdere receptvarianten in praktisch gebruik:
a) overwegen 5-7ebc mout. Correctie kort voor einde koken met kleurbier (sinamar), een deel voor einde koken en een deel in de lagerkelder.
b) 100% donkere mout (10-12 EBC)
c) 90% lichte mout en 10% caramout (120EBC)
Verder soms 10-15% tarwemout (ja toch).
Ook heel gebruikelijk 1% kleurmout (Evt van tarwe gemaakt).

Bitterheid 28-40 IBU.

Voor Sticke/Fest Altbieren zelfs tot 60 IBU.

Overigens wordt bij enkele kleinere altbierbrouwerijen koudhoppen toegepast!

Ik heb zelf goede herinneringen aan een recept van Hubert Haghofer voor een Sticke Fest:
50l - 1.055 - 53 IBU
7,5 kg munchener
2,5 kg pils
100g tarwekleurmout (of substituut)
FWH 40 Spalt Select (5.3%)
Bitter 55 MAgnum of Taurus (13,5%)
Aroma 40g Spalt Select bij einde koken of zelfs koudhoppen.

Herman

Wellicht brouw ik dit laatste recept nog dit weekend met US56 als gist.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 15-12-2005 16:09 u »
Koudhoppen? Dat heb ik bij geen enkele alt uit de binnenstad geproefd. Hoewel het bij de Uehrige wel zou kunnen. Het is in ieder geval zeker niet gebruikelijk.

Leuke info, trouwens, Herman. Er zijn blijkbaar meerdere wegen die naar Düsseldorf lopen. Bij het proeven van alle binnenstad-Alten was me al opgevallen dat Alts eigenlijk best wel veel van elkaar verschillen in hopsmaken en -aroma's, geroosterdheid, caramelsmaken, bitterheid en kleur. Hoezo nauw omschreven biertype?

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #33 Gepost op: 15-12-2005 18:42 u »
Een weg is te proberen de zelfde ingredienten te gebruiken.  Een andere is vele mouten te proeven om de richtige gesmak te vinden.

misschien in een toekomstige experiment kan je ook proberen:

3% melanoidin
3% caramunich
0.5% carafa

dit is voor mij de magische altbier combinatie.

de rest is halve/halve pilsner en munich mout.
maischen bij 65C
Spalt - 30g per 10l
Wyeast 1007 - een betrouwbar gist

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #34 Gepost op: 15-12-2005 18:57 u »

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 15-12-2005 23:21 u »
Koudhoppen? Dat heb ik bij geen enkele alt uit de binnenstad geproefd. Hoewel het bij de Uehrige wel zou kunnen. Het is in ieder geval zeker niet gebruikelijk.
Vond ik inderdaad ook wel frappant, maar ach, waarom niet? Wellicht leuk om een deel apart te houden en es uit te proberen hoe het bij een Alt smaakt. Lekkerrrrrr!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 16-12-2005 09:24 u »
iedereen de link van Kellermeister gelezen: oa
(1) de monomout alt wordt uitgelegd (Schumacher Alt, which is made from just one type of Munich malt (which I happen to know is Weyermann Munich Type I producing a wort of 5.1 - 7.3¡ãL/SRM )
(2) sommige alts worden aangekleurd met SINAMAR (This is a patented tincture made by the Weyermann Malting Company of Bamberg. It was invented n 1903. It is made entirely made from a vacuum-evaporated, unhopped beer brewed just from dehusked Weyermann Carafa malt. Because the grain base of this product is dehusked, there is no bitterness associated with this liquid, just dark concentrated color. Because it is made entirely from barley, it meets the requirements of the German Reinheitsgebot, which makes it a legal ¡°additive¡± to beer)

wat een geniale info!

en: er was in Amerika Sticke Alt van het vat verkrijgbaar en een liefhebber had daar gewooon 8 uur autorijden voor over! Dan zit je hier halverwege Europa!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 16-12-2005 10:15 u »
(1) de monomout alt wordt uitgelegd (Schumacher Alt, which is made from just one type of Munich malt (which I happen to know is Weyermann Munich Type I producing a wort of 5.1 - 7.3¡ãL/SRM )

Het was inderdaad bij Schumacher dat men vertelde dat het bier met 1 mout wordt gebrouwen. Toch leek het bier donkerder dan het gebruik van enkel die mout doet vermoeden. Waarschijnlijk speelt een langere kooktijd hier een rol?

Schitterende info in die link, bedankt Kellermeister! Vooral die info over verschillende caramouten en hun effect op het resultaat is heel waardevol. Zouden CaraVienne of CaraRed niet meer geschikt zijn voor een Alt dan CaraMünich?

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #38 Gepost op: 16-12-2005 19:02 u »
Ik heb carared geprobeerd maar was niet tevreden met het gesmak en kleur.  OK maar niet uitstekend.   Maar dat kan wel aan andere ingredienten of procedure of wat anders liggen.  Caramunich was echt lekker, gaf de juiste kleur en gesmak. ik wil Diebels klonen, of verbeteren met een beetje meer gesmak.

Ik heb de volgende gesmak en kleur mouten geprobeerd, in verschillende combinaties:

munich
donker munich
carared
caramunich
donker crystal
melanoiden
aromatic
caraamber
gerosteerde gerste
zelf gerosteerd pale mout
chocolade
carafa
special b

carafoam heb ik nog niet geprobeerd.  Choco moet ik nog eens proberen.  Er is ook een tarwe choco of zoiets dat lijkt interessant.

Soms is het moeilijk te zeggen welke mout geeft een bepaalde gesmak, want ze zijn meestal als combinatie in een recept.

Er zijn zeker honderden mogelijk lekker alt recepten en varianten.  bij voorbeeld, 1% special b geeft een super kleur een en interessante bijgesmak, 1% dark crystal ook zo.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #39 Gepost op: 17-12-2005 01:35 u »
Het schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb. (zo zie je dat ik ben de Nederlander in ons paar).   Dus moet ik vlink en veel altbier brouwen, en van de herhaling heb ik een beetje geleernt.

Wat betreft mijn vreemde Nederlands, ik heb Duits in Kleef gelernd (Kleefse Plat) en Nederlands in Nijmegen gelernt, (gewoon Nijmeegs), dus weet ik soms niet wat is plat en wat is nijmeegs.  Ik probeer algemeen beschavde Nederlands hier in de hobbybrowen forum te lernen.  Ik probeer mijne taal kennis zo te verbeteren.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #40 Gepost op: 17-12-2005 10:31 u »
Ik heb de volgende gesmak en kleur mouten geprobeerd, in verschillende combinaties:

munich
donker munich
carared
caramunich
donker crystal
melanoiden
aromatic
caraamber
gerosteerde gerste
zelf gerosteerd pale mout
chocolade
carafa
special b

:o  :o  :o Zo dat moeten wel 30 brouwsels zijn jij bent goed besmet met het brouwvirus!

Citaat
Het schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb.

LOL! Haha, geniaal! Ik wou dat mijn vriendin kwaad was als het bier op was, nu wordt ze alleen maar kwaad (ok niet kwaad maar ze vind het niet lekker) van brouwluchten in huis!

Ik vind je taalgebruik overigens leesbaar en vermakelijk  :)

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 20-12-2005 11:01 u »
Eergisteren een Hannen alt geproefd. Deze Alt wordt niet in Düsseldorf maar in Mönchengladbach gebrouwen. De Hannen Alt smaakt inderdaad anders dan de Düsseldorfse Alts: zoeter, voller van body, minder bitter en met duidelijk meer karamelsmaak. Dit bier ligt eigenlijk tussen een Belgische Pale Ale en een Düsseldorfse Alt in, vond ik.

Boeiend, die toch vrij grote verschillen binnen hetzelfde biertype. Er gaat een wereld voor me open.

Dit betekent wel dat er veel keuzes voor een moutstort mogelijk zijn. Voorlopig houd ik me toch maar aan mijn eerder geposte voornemen, wellicht dat ik er nog een paar procentjes caramünich in stop. Vrijdag ga ik brouwen naar het zich laat aanzien.

De temperatuur in de kelder is momenteel 5 graden, dus dat is een mooie temperatuur voor de lagering van de Alt. Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat de afkoeling niet te snel gaat. De gist moet zich wel kunnen aanpassen natuurlijk.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 20-12-2005 11:12 u »
Het schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb. (zo zie je dat ik ben de Nederlander in ons paar).   Dus moet ik vlink en veel altbier brouwen, en van de herhaling heb ik een beetje geleernt.

Wat betreft mijn vreemde Nederlands, ik heb Duits in Kleef gelernd (Kleefse Plat) en Nederlands in Nijmegen gelernt, (gewoon Nijmeegs), dus weet ik soms niet wat is plat en wat is nijmeegs.  Ik probeer algemeen beschavde Nederlands hier in de hobbybrowen forum te lernen.  Ik probeer mijne taal kennis zo te verbeteren.

Kellermeister, je bent in ieder geval een kleurrijk figuur hier op het forum. Blijf alstjeblieft komen. Dankzij jou weten we nu (bijna) alles van het brouwen van een alt. Ik begrijp prima wat je schrijft, geen probleem dus met je taal (tenzij je in het Vulcan gaat schrijven).

"Live long and prosper".

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 20-12-2005 11:35 u »
Hannen alt vond ik erg tegenvallen (Geur:beetje karton, ozon-achtig; Schuim:   erg goed, vrij veel; Smaak: dun, nare bitter, vervelende karamel, te weinig koolzuur, licht zurig; Beoordeling:Slecht). Als ik zo eens door mijn aantekeningen fiets, vond ik alleen de alten uit Dusseldorf zelf lekker (zonder dat tijdens het proeven te beseffen). Uitzondering was Clarissen alt van Hoevels Hausbraeurei uit Dortmund.

Er zijn zelfs alten in Billigbier stijl. Oettinger heeft een alt en Traugott Simon ook. Ik vond het beide niet eens zulke slechte bieren maar ze zijn echt onvergelijkbaar met een Uerige, Fuchschen, Gatz, Dussel, Diebels etc.

Kortom: ik pleit ervoor om alleen de alten uit dusseldorf zelf te beschouwen als the real thing.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #44 Gepost op: 20-12-2005 14:57 u »
Diebels komt uit Issum, niet Altstadt Dusseldorf.  Het is een beetje anders als de Dusseldorfer.  Maar de D-dorfer verschillen ook onder elkaar.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 22-12-2005 23:01 u »
Jammer, brouwvrienden, maar het brouwen van de Alt wordt een dag uitgesteld. Ik ben er vanavond niet toe gekomen om een giststarter te maken, dat ga ik morgenmiddag in alle rust doen en dan kan ik zaterdag brouwen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-12-2005 13:59 u »
Heeft een van jullie wel eens gebrouwen met Pacific Jade hop? Ik heb namelijk Spalt Select hop en deze heeft een alfazuurpercentage van 4,4. Als ik op 35 IBU uit wil komen, moet ik 71 gram hop gebruiken en dat is behoorlijk veel, dat kan leiden tot grasachtige bijsmaken die ik niet in mijn Alt wil. Ik dacht er dus aan om een deel van de Spalt te vervangen door Pacific Jade (alfazuur% 12,1). Ik zou dan 19 gram Pacific Jade kunnen gebruiken en 20 gram Spalt Select.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-12-2005 14:15 u »
Ik vraag me af of dat al tot grasachtige bijsmaken zal leiden. Ik heb in ieder geval geen ervaring met Pacific Jade, maar proberen kan geen kwaad.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 23-12-2005 14:25 u »
Nou, 71 gram, dat is bijna 4 gram hop per liter wort. Deze hoeveelheden zitten naar mijn ervaring in de gevarenzone. 40 gram hop per 25 liter niet. Ik heb nog even in mijn oude recepten gekeken. Bieren met meer dan 5 gram hoppellets per liter wort of jongbier hebben een dergelijk bijsmaakje of in ieder geval iets waarvan ik denk dat het daarvan komt. Maar ik neem liever geen risico's.

Een korte zoektocht op internet laat trouwens zien dat de Pacific Jade een mooie zuivere bitterheid geeft (had SiriS ook al ergens geschreven) en dat het aroma een beetje richting Saaz gaat met wat citrusachtige en dennenachtige ondertonen. De Spalt Select komt ook richting Saaz, dus ik denk dat de Pacific Jade niet zal misstaan in een alt.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 24-12-2005 18:58 u »
Zo, 24,5 liter alt zit onder het waterslot. Hoewel ik dun heb beslagen (4,5 l/kg) en weinig heb gespoeld, kwam het rendement uit op 83%. De dichtheid is dan ook hoger geworden dan gepland: 1053 i.p.v. 1047. Maar ach, daar lig ik niet wakker van.

Ik heb inderdaad 19 gram Pacific Jade en 20 gram Spalt Select gebruikt. Het viel me trouwens op dat de geur van deze twee hopsoorten niet zo heel veel verschillen, het zal dus wel goed komen.

Het wort is twee uur belucht en nu is het wachten op de eerste tekenen van vergisting.

Prettige kerstdagen allemaal!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 25-12-2005 14:21 u »
De gisting is volop bezig. Opvallend is de hopgeur die door het waterslot komt. Alle hop heeft toch 75 minuten meegekookt.

Ik probeer de temperatuur van het gistende bier op of net onder de twintig graden te houden en dat lukt tot nu toe nog prima. Het gistingsvat staat nu in de keuken waar het niet warmer is dan een graad of 15 tot 17.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 27-12-2005 21:00 u »
De temperatuur van de gistende alt is nu gezakt naar 16 graden en nog steeds is er een behoorlijke koolzuurontwikkeling. Overigens zijn de geuren door verschillende fasen gegaan: hoppig, rotte eieren en nu enigzins moutig. Boeiend, dat bier.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 29-12-2005 12:02 u »
De Alt is zojuist overgeheveld met een dichtheid van 1016. De ativiteit was nog lang niet gestopt, maar omdat we een paar dagen weg gaan heb ik toch maar geheveld. De flessen blijven staan bij een graad of 16. Als we terugkomen gaan ze naar de kelder (5 graden) voor de koude lagering van een week of vier.

De smaak is nu al prima: clean, moutig, hoppig. De gebrande mout haal ik er nog niet uit, maar het bier is natuurlijk nog lang niet op smaak.

Trouwens, wat denken jullie. Kan ik na een korte warme lagering niet beter gelijk bottelen en na het op druk komen koud wegzetten? Zou dat niet hetelfde effect hebben als eerst vier weken koud lageren, dan bottelen (en warm wegzetten voor de nagisting)?

:engel: (van Sven moet ik deze bij het bericht zetten, hij ziet er een poes in).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 29-12-2005 13:02 u »
ik ben er een voorstander van om, zodra je zeker weet dat het bier volledig is uitvergist, zo snel mogelijk te bottelen. Een gekroonkurkte (of gebeugelde) fles is toch altijd dichter dan een lagerfles. Het maakt natuurlijk niet veel uit of je lagert in een gistfles of in een bierfles (als je begrijpt wat ik bedoel). Als je er maar vanaf kunt blijven!

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #54 Gepost op: 29-12-2005 18:35 u »
Kortom, ik kom tot het volgende recept:
Pilsmout 41,3%
Viennamout 37,5%, omdat die op moet en ik dan iets minder Münchener hoef te gebruiken
Münchenermout 20,6%
Carafa ontkaft 0,6%.

Is dit het uiteindelijk recept?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 31-12-2005 10:21 u »
Uiteindelijk heb ik toch nog 3% cara120 toegevoegd (en dus iets minder pilsmout).

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #56 Gepost op: 02-01-2006 22:13 u »
Ik hoop dit weekend de roerstok weer ter hand te kunnen nemen, mocht het echt gaan lukken dan wil ik ook een alt brouwen. Net als Adrie heb ik slechte ervaringen met grote hoeveelheden hop met een laag alfazuurpercentage. Ik heb zelf nog niet specifiek grassmaakjes gehad maar het is me wel opgevallen dat bittere bieren gebrouwen met een bitterhop beter in balans zijn.

Ik ben alleen nog op zoek naar een passende Hop voor naast mijn Spalt Select, iemand een suggestie? Ik heb nog Target 10 en Challenger 7 als mogelijkheid.

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 03-01-2006 09:51 u »
Ha Johannes,

Goede keuze!  ;D Ik zou gaan voor de Target. Dit vind ik een heel mooie bitterhop met aangename aroma's voor zover die nog doordringen in het bier. Target past ook best bij een Alt, Challenger iets minder.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 03-01-2006 10:19 u »
Mijn Alt is trouwens nu bijna uitgegist (hij staat te lageren bij 17-18 graden). Ik denk dat ik hem deze week ga bottelen, laat nagisten op fles en daarna koud wegzet. Ik vertrouw het niet helemaal als ik hem in de lagering in de kelder zet. Er zal door de afkoeling kelderlucht de flessen in gezogen worden en die lucht is niet bepaald proper. Het is nogal vochtig en schimmelig in de kelder en dat lijkt me geen gezonde toevoeging aan mijn Alt.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #59 Gepost op: 03-01-2006 10:32 u »
Inderdaad, Target is een bitterhop met goede aroma-eigenschappen. Alleen was voor mij even de vraag of het goed bij Alt past. In dit geval scheelt het nogal: 10 gram Target vervangt bijna 30 gram Spalt voor dezelfde bitterheid. In het recept in de biertypengids wordt ook nog flavourhop gebruikt een storting halverwege de kooktijd en daarnaast nog een aromahopgift. Met flavourhop heb ik goede ervaring dus wellicht dat ik dat nog gebruik.

In de biertypengids staat wel een heel raar maischschema, uit mijn hoofd zoiets:

50  64  69  
30  15  tot joodneg.

Iemand enig idee waarom het zo'n raar schema is?

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 03-01-2006 10:53 u »
Ach, in Designing Great Beers staat een eenstapsmaisch bij 65 graden. Bij Schumacher houdt men stops bij 59, 65 en 75 graden. Er zijn vele wegen die naar Düsseldorf leiden. Je moet in ieder geval een maischschema aanhouden waarbij je een schijnbare vergistingsgraad van rond 75 - 80% verwacht. Een en ander hangt natuurlijk ook nauw samen met de mouten die je gebruikt.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #61 Gepost op: 03-01-2006 10:59 u »
Je moet in ieder geval een maischschema aanhouden waarbij je een schijnbare vergistingsgraad van rond 75 - 80% verwacht.

Enwaarbij je een volle en ronde smaak krijgt, en dat lijkt me nou juist de uitdaging zeker met zo'n relatief laag begin SG

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 03-01-2006 11:02 u »
Nou, de volle en ronde smaak lijkt me meer een kwestie van een uitgekiende moutkeuze én natuurlijk een geschikte gist en de juiste vergistingstemperatuur.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #63 Gepost op: 03-01-2006 11:34 u »
ik heb ook zeer slechte ervaringen met afkoelen van bier in een schimmelige kelder, dat heeft een paar keer tamelijk muf bier opgeleverd, ONDANKS jenever of wodka in het waterslot.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 03-01-2006 12:57 u »
Hoi Martin,

Jouw ervaring sluit aan bij ervaringen van een Roerstoklid. Zij brouwde in een oude bouwerij waar het behoorlijk schimmelachtig is. De bieren die ik van deze brouwster te drinken kreeg waren bijna allemaal muf van smaak.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 03-01-2006 16:24 u »
OK, dan ga ik niet koud lageren, maar deze week bottelen. De hergisting op fles zal ik bij een graad of 15 laten gebeuren. Na het op druk komen gaan de flessen alsnog de kelder in, waar het nu 5 graden is. Daar staan ze dan 4 weken voordat ik ze opentrek (jaja, geloof je het zelf?).

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 06-01-2006 21:23 u »
Vanmiddag heb ik de alt gebotteld bij een einddichtheid van 1014 (74% schijnbare vergistingsgraad). Dat is wat aan de hoge kant, maar het bier smaakt absoluut niet te zoet. Sterker nog: dit wordt waarschijnlijk het bier waar ik van al mijn brouwsels het meest van ga genieten.

Hij ruikt heerlijk moutig en smaakt moutig, licht karamellig, licht geroosterd en toch nog wat hopsmaak. Hij is vol van smaak, waarschijnlijk te vol voor een alt. Ook de body is waarschijnlijk teveel voor een alt, maar daar maal ik eigenlijk niet om. De bitterheid is mooi strak en niet scherp. Het bier smaakt niet fruitig, zoals het hoort. Nog even afwachten hoe die straks is na de hergisting op fles en de koude lagering op fles, maar ik kan nu al niet wachten.  :nut:

Offline David

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen doe ik met broeders!
    • De 4 broeders
« Reactie #67 Gepost op: 07-01-2006 18:23 u »
Adrie, zmakelijk! Dat klinkt erg lekker; het is geen straf om (ook) in Arnhem te wonen...

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #68 Gepost op: 07-01-2006 22:29 u »
Geduld, het loont zich!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2006 09:25 u »
Oei. Na een week op fles heb ik er eens eentje open getrokken en geproefd. De koolzuurdruk begint zich aardig op te bouwen, dus dat gaat goed. De flessen staan bij een temperatuur tussen 15 en 17 graden.

De smaak en geur deden mij echter schrikken. Er zat een appeltje en een amandelachtige smaak aan het bier. Het deed me sterk denken aan de smaak die je proeft als je een appelpitje doorbijt. Hopelijk trekt dat nog weg, want van die mooie, zuivere moutigheid was niets over. Dat appeltje is wat vreemd, omdat ik er altijd voor zorg dat het bier weinig zuurstof kan opnemen bij het hevelen en bottelen (flessen van onderaf vullen). Dat amandelachtige kan ik helemaal niet plaatsen. Iemand een idee waar dat vandaan komt?

Geduld, geduld. De flessen staan pas 1 week na te gisten en er is nog geen koude rijping geweest...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2006 18:59 u »
De smaak en geur deden mij echter schrikken. Er zat een appeltje en een amandelachtige smaak aan het bier. Het deed me sterk denken aan de smaak die je proeft als je een appelpitje doorbijt.  Dat amandelachtige kan ik helemaal niet plaatsen. Iemand een idee waar dat vandaan komt?

Op http://www.dma.be/p/bier/1_5_uk.htm wordt amandel in Maredsous 10 van Moortgat genoemd.

Een appeltje zou afkomstig kunnen zijn van acetaldehyde. Dat zou kunnen betekenen dat de gisting niet klaar is of verkeerd gegaan is.

In Meilgaard worden bij de volgende stoffen (o.a.) amandel als omschrijving genoemd. Bij stoffen uit hop komen ze niet voor. Dus of uit de mout en/of tijdens de gisting gevormd.

Benzyl alcohol
fenylpyrodruivenzuur
2-butenal
benzaldehyde
5-methylfurfural
2-acetylfuraan

Hans Hans
p.s. het giftige HCN (blauwzuurgas) schijnt ook naar amandel te ruiken. Maar ik verwacht (hoop) niet dat dat in jouw bier zit.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 17-01-2006 09:37 u »
Als er blauwzuur in zou zitten, zou ik nu tussen zes plankjes liggen.

Waarschijnlijk komen de smaakjes van de gist, omdat ik ze bij bottelen niet proefde. Het is denk ik duidelijk dat de hergisting op fles nog niet ten einde is. Maar ik hoop wel dat de smaakjes wegtrekken, want het bier smaakte zo veelbelovend.

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #72 Gepost op: 17-01-2006 15:14 u »
Adrie,

Volgens mij zit er in zowel amandelen ( vooral bittere amandelen ) als in appelpitten wel degelijk blauwzuur. Echter gelukkig niet in concentraties die je onmiddellijk tussen zes plankjes plaatsen. Het is een vrij algemeen voorkomend weermiddel bij vruchtbomen en -heesters, met name uit het geslacht Prunus.
De bladeren van de laurierkers ( Prunus laurocerasus ) bevatten zelfs zoveel blauwzuur, dat ze vroeger door entomologen gebruikt werden ( gekneusd ) om insecten voor onderzoek af te doden of te bedwelmen. Bij het snoeien of hakselen van zo'n struik komt dan ook een scherpe amandellucht vrij.
Of blauwzuur ook een gistnevenproduct zou kunnen zijn weet ik niet, maar de associatie met appelpitjes doet wel een belletje rinkelen.

vr. gr.

Job

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 17-01-2006 15:40 u »
Kijk, dat vind ik nou het leuke van dit forum. Iedereen hier heeft zo zijn eigen specialismen, vakgebieden en stokpaardjes, zodat je ook dingen komt te weten die niets met bierbrouwen te maken heeft.

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #74 Gepost op: 17-01-2006 18:50 u »
Ik ben blij dat je het kunt waarderen, want als ik de reactie zo zelf eens teruglees komt 'ie nogal wijsneuzerig en betweterig over, en dat is allerminst de bedoeling.  Dat sluipt er in mijn enthousiasme vaak in - mijn excuses aan degenen die zich er aan storen, 't is zeker niet vervelend bedoeld.

vr. gr.

Job

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #75 Gepost op: 17-01-2006 22:13 u »
Even een late reactie van mijn kant.

Een appelsmaak wordt meestal veroorzaakt door esters. Daarvoor zijn meerdere esters voor verantwoordelijk. Je moet dan vooral denken aan ethylhexanoaat.

Overigens onderscheidt men bij de KaHo St. Lieven te Gent fruitige esters in banaanesters en appelesters.

Een appelsmaak in bier is dus helemaal niet vreemd.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 18-01-2006 10:02 u »
Een appelsmaak in bier is dus helemaal niet vreemd.

Maar wel in een Alt.

Drd

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 20-01-2006 17:50 u »
Een botersmaak (sorry mijn fout) wijst inderdaad op een overproductie van diacetyl. Dit is niet zo'n probleem voor de toekomst omdat je bier een deel van de diacetyl terug zal omzetten naar acetoine en daarna naar butaandiol. Deze 2 stoffen hebben een lagere smaakdrempel en worden dus niet opgemerkt. Diacetyl is daarbij een belangrijke stof in het mondgevoel bij een bier maar boven de 50ppm komt de zwavelachtige diacetyl geur merkbaar.

De amandelachtige smaak van het bier is waarschijnlijk toe te schrijven aan tryptofol een hoger alcohol dat gevormd wordt door de omzetting van tryptofaan. Dit hoger alcohol wordt normaal niet gevormd bij een ondergisting maar wel bij ales. Tryptofol smaak wordt omschreven als amandel, solvent smaak.

@jacbier: Ester spelen inderdaad een belangrijke rol, maar beginnen pas een rol te spelen na de gisting als de hogere alcoholen omgezet worden. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat in een nog gistend bier esters al een heel belangrijke rol gaan spelen in het smakenpalet. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze in de latere rijping van het bier een heel belangrijke rol gaan spelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 20-01-2006 22:09 u »
Beste Drd,

Bij mijn weten bestaat er geen enkele relatie tussen appelsmaak en diacetyl. Diacetyl smaakt naar boter en niet naar appel. Een bier met veel diacetyl  is voor mij zo ranzig dat ik het niet kan weg krijgen.

De stof acetaldehyde (dat bij een alcoholische vergisting altijd gevormd wordt) wordt door sommigen geassocieerd met groene (onrijpe) appels. Zelf heb ik een associatie met vers gensneden gras. Zoals Hans Hans aangaf kan de aanwezigheid van acethaldehyde wijzen op een gebrekkige vergistng (acethaldehyde is de voorloper van alcohol). Sommige gisten maken aanmerkelijk meer acethaldehyde aan dan anderen. Ook infecties kunnen zorgen voor meer acethaldehyde. Een bier waarin ik regelmatig acethaldehyde proef is verse Orval.

Een amandelsmaak kan inderdaad veroorzaakt worden door hogere alcoholen en door aldehyden.

Het bier van Adrie was volledig uitvergist en had een hergistng ondergaan. Zeker bij de hergisting worden veel esters gevormd. Nier verwonderlijk want de bouwstenen van esters, te weten alcoholen en zuren zijn dan volop aanwezig. Tijdens de hergisting gaat de vorming van esters aanmerkelijk sneller dan gedurende de rijping van het bier.
Tijdens de degustatiecursus die ik aan de KaHo st. Lieven een aantal jaren geleden gevolgd heb mocht ik het genoegen smaken diverse appelesters te mogen proeven. Het was heel leerzaam om te ontdekken dat er meerdere appelige esters in bier kunnen voorkomen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 20-01-2006 22:14 u »
Nou Jacques, als de smaken blijven, zal ik je graag nóg een leerzaam moment bezorgen!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 20-01-2006 22:16 u »
Citaat
Zelf heb ik een associatie met vers gensneden gras.

Is dat niet DMS Jacques (gezien de recente DMS-topic)?  ???

Citaat
Het was heel leerzaam om te ontdekken dat er meerdere appelige esters in bier kunnen voorkomen.

Inderdaad, dat heb ik met mijn Lowbach ondervonden.
De Westmalle gaf een appel-ester, maar een andere ester ontbrak nog.

Eerdaags de boel maar weer oppakken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 20-01-2006 22:51 u »
Is dat niet DMS Jacques (gezien de recente DMS-topic)?  ???

Nee Hoppie. DMS heeft een heel andere smaakkarakter dan acethaldehyde.

Bij DMS moet je denken aan gekookte groenten, zoals gekookte kool, gekookte maïs, gekookte tomaten en gekookte uien.

Bij acethaldehyde moet je denken aan fruitig, groen onrijpe appels, vers gesneden gras, bladgroen van loofbomen.

Het is altijd weer lastig om op dit forum te discussiëren over smaken simpelweg omdat we niet weten of we over het zelfde hebben. Onze kinderen (lees peuters) worden in de eerste jaren van het basisonderwijs uit den treure onderwezen in het onderscheiden van kleuren maar niet van smaken. Het valt mij elke keer weer op hoe slecht mensen getraind zijn in het herkennen van smaken.

Bij de discussie over de smaakafijking door Ier mos hebben we dat ook al gemerkt. De een denkt aan autolyse, de ander aan chloorfenol en weer een ander aan metaalachtig. Nu zijn dit allemaal geen alledaagse smaken zodat het dit niet zo verwonderlijk is.
Echter er zijn ook tal van mensen die niet het verschil weten tussen zuur en bitter, en dat zijn toch echt basissmaken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 20-01-2006 23:07 u »
Hoi Jacques,

Citaat
Echter er zijn ook tal van mensen die niet het verschil weten tussen zuur en bitter, en dat zijn toch echt basissmaken.

Dat is inderdaad wel erg grof.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 22-01-2006 00:56 u »
Een botersmaak (sorry mijn fout) wijst inderdaad op een overproductie van diacetyl. Dit is niet zo'n probleem voor de toekomst omdat je bier een deel van de diacetyl terug zal omzetten naar acetoine en daarna naar butaandiol. Deze 2 stoffen hebben een lagere smaakdrempel en worden dus niet opgemerkt. Diacetyl is daarbij een belangrijke stof in het mondgevoel bij een bier maar boven de 50ppm komt de zwavelachtige diacetyl geur merkbaar.

Beste Drd,

Ik zie nu pas dat je jouw reactie aangepast hebt nadat ik mijn reactie gegeven had op de door jou gelegede relatie tussen appelsmaak en en diacetyl.

Bij deze wil ik je vriendelijk vragen dat in het vervolg niet meer te doen omdat daardoor de discussie achteraf heel moeilijk te volgen is. Beter is het te reageren in een nieuw bericht op jouw reactie. Typefouten, taalfouten of zinnen die niet lopen kun je altijd achteraf wel corrigeren.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 30-01-2006 10:42 u »
De Alt staat nu drie weken na te gisten op fles bij een temperatuur van 15 tot 17 graden. De koolzuurdruk is nu OK en het appeltje is wat minder geworden (of lijkt dat zo? Ik ben nog herstellende van een fikse verkoudheid), maar nog niet weg. Ik laat de flessen dus nog maar even staan. Het bier is ook nog niet helemaal helder. De mooie moutigheid, de strakke bitterheid, het vleugje gebrande mout en een heel klein beetje hopsmaken maken dit bier toch nog wel drinkbaar (lees: eigenlijk wel erg lekker), maar dat appeltje is toch wel een teleurstelling. Maar laten we de moed nog niet opgeven.

Wat denken jullie: zou het helpen om de flessen nog een paar dagen warm weg te zetten (omzetting van ethylacetaat tot alcohol)? Of geeft dat juist weer meer fruitigheid die niet in een Alt thuishoort? Ik ga denk ik maar een paar flessen warm wegzetten en kijken wat er gebeurt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 30-01-2006 11:01 u »
Hoi Adrie,

Een expereiment is nooit weg. Als je daar behoefte aan hebt moet je dat zeker doen!

Op basis van mijn ervaringen is mijn verwachting dat je door een warme nagisting veel meer esters en fruitige smaken krijgt. Een alt en kölsch zijn mijn inziens veel meer gediend bij het aanhouden van lagere temperaturen voor zowel de hoofdgisting, lagering en nagisting.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 30-01-2006 11:05 u »
Ja, Jacques, dat dacht ik ook al. Maar ik zoek toch naar een manier om van die ethylacetaat af te komen. Zoals je zegt: een experiment kan nooit kwaad.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 30-01-2006 11:27 u »
Ja, Jacques, dat dacht ik ook al. Maar ik zoek toch naar een manier om van die ethylacetaat af te komen. Zoals je zegt: een experiment kan nooit kwaad.
A3, bedoel je echt ethylacetaat (velpon-achtig) of acetaldehyde (groene appel). Ik ben bang dat je van ethylacetaat moeilijk afkomt.

Hans Hans

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 30-01-2006 11:34 u »
Je hebt gelijk, ik bedoel acetaldehyde.  :verbergen:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 04-02-2006 14:38 u »
Zojuist heb ik de alts naar de kelder verplaatst. Gisteravond heb ik er nog een geproefd en de appeltjessmaak was al een heel stuk minder. Toch is het bier niet zo strak als bedoeld, hij is toch te fruitig. Dat is dus helemaal tijdens de hergisting op fles gebeurd, terwijl de temperatuur bij de nagisting maximaal 17 graden is geweest en meestal tussen de 15 en 16 graden lag. Wellicht dat de koude rijping nog wat doet. Het is in de kelder nu 2 graden. Volgende keer de hergisting op fles eens bij 12 graden proberen (mits mogelijk).

Ook de Barley Wine en de niet-zo-Kloninck staan nu in de kelder. Hij raakt al weer aardig vol. Morgen gaan we de Zaneken brouwen en de tweede helft van de Rochefort 7 bottelen, dus straks heb ik een tweede kelder nodig.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #90 Gepost op: 04-02-2006 14:52 u »
Mijn altbier zal nog even op zich laten wachten ik heb de opgebolde Wyeast bij starter gedaan maar die geeft nog geen teken van leven  :weetniet: (nee ik heb niet belucht, zal dat zo nog eens proberen.)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #91 Gepost op: 04-02-2006 15:35 u »
Zonet nog een zwengel aan de starter gegeven, hij doet het wel! Net nu ik vrouwlief had beloofd morgen mee te gaan koopzondagen  :pan:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 08-02-2006 17:54 u »
Ik proef nu een alt die een week warm in de woonkamer heeft gestaan. Heel fijn: het appeltje is helemaal verdwenen. De geur is nu moutig met een snufje karamel. Het bier smaakt vooral moutig, licht gebrand (geroosterd) en karamellig/droppig, zoetig en bitter. Helaas heeft hij een beetje fruitigheid, dus hij is niet zo clean als gehoopt. De body is ook vrij vol, ik denk toch wat te vol voor een alt. Desalniettemin vind ik hem nu heerlijk. Benieuwd hoe de bieren zijn die nu in de koude kelder staan. Die laat ik nog even een paar weekjes staan alvorens te proeven.

Offline RBE

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #93 Gepost op: 08-02-2006 19:25 u »
Och Adrie,

Ik offer mij wel op om die biertjes die niet aan jouw verwachtingen voldoen op te drinken. Zeg maar hoeveel flesjes het er zijn en ik kom wel naar jouw huis ( het is niet zo ver ) ik breng lege flesjes wel mee. Ik wil graag mensen helpen.

Rob

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 08-02-2006 19:27 u »
Jammer, RBE:

Desalniettemin vind ik hem nu heerlijk.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #95 Gepost op: 19-02-2006 11:55 u »
Vandaag doe ik mijn Alt poging, beetje jammer dat vanochtend de stop van mijn 15 literfles(!) met 2 liter starter was geknald. Alles ruikt nog goed dus ik waag het er maar op:

Recipe : Alt

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        25.00    Wort Size (LTR):   25.00
Total Grain (kg):         5.04
Anticipated OG:          1.047    Plato:             11.79
Anticipated EBC:          27.5*
Anticipated IBU:          37.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 45.6     2.30 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 45.6     2.30 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     13
  3.0     0.15 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032     93
  1.8     0.09 kg.  Carafa Special ontkaft III -  Duitsland      1.032    926
  4.0     0.20 kg.  Dark Dry Malt Extract                        1.044    148

10 gram Buisman Classic aroma

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 40.00 g.     Spalter Select                    Whole    3.70  18.9  75 min.
 10.00 g.     Wye Target                        Whole   11.00  14.0  75 min.
 15.00 g.     Spalter Select                    Whole    3.70   4.2  35 min.
 10.00 g.     Spalter Select                    Whole    3.70   0.9  10 min.

Wyeast 1007

*Kleurberekening is exclusief buisman classic aroma

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 19-02-2006 12:25 u »
10 gram Buisman Classic aroma
Waarom? M.i. niet echt nodig voor een Alt, je gebruikt ook al behoorlijk wat Carafa.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #97 Gepost op: 19-02-2006 12:28 u »
Omdat ik wat aan de lichte kant zit en het gewoon eens wil proberen, echter de kleur pakt nu al vrij donker uit dus ik laat het misschien toch achterwege.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 19-02-2006 12:36 u »
Mijn alt is, met met minder gebrande mout donker genoeg, dus die buisman kun je best achterwege laten. Als je nou 90 minuten kookt, wordt het wort nog iets donkerder. Trouwens, ik denk dat je met 1,8% carafa een behoorlijk gebrande smaak krijgt. Met 0,6% is in mijn alt de gebrande smaak zelfs misschien al iets teveel. Maar goed, ieder zijn smaak.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #99 Gepost op: 19-02-2006 13:41 u »
Heb je het moutextract van de starter in de storting opgenomen? Interessante gedachte.

1,8% carafa lijkt me ook rijkelijk.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #100 Gepost op: 19-02-2006 16:26 u »
1.8% carafa geeft goed kleur en gebrandt gesmak.  By deze hoeveelheid is het niet te veel gebrand gesmak.  Erinner dat deze bier  laat je rijpen een maand of twee, en over tijd de gesmak van carafa wordt minder. Over tijd wordt het een dieper gesmak, bijna als koffie.

Buisman is niet nodig, met deze mouten krijg je een mooi bruin zonder kleurstof.

Een altbier topexpert van een andere forum (MtnBrewer) heeft ook een caramunich/carafa altbier gebrouwt en was zeer tevrededen over het result. 

Deze recept wordt een lekkere bier!

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #101 Gepost op: 19-02-2006 17:23 u »
Deze recept wordt een lekkere bier!

Daar hou ik je aan  ;) de carafa had ik in eerste instantie verdubbeld om toch een wat donkere alt te krijgen (ja het oog wil soms ook wat) ik was alleen vergeten om de carafa te halveren toen ik de buisman in het recept opnam.

Tijdens het koken leek het bier toch wat bleekjes heb uiteindelijk toch nog 5 gram buisman toegevoegd, wellicht dat het qua kleur nu te donker wordt. Ach, als het bier maar lekker wordt.

Johannes

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #102 Gepost op: 19-02-2006 20:48 u »
De Düsseldorfer Alt leeft hier fijn verder. Mooi, want ik ga'm binnenkort weer brouwen. Eens kijken of ik er ook de publieksprijs mee binnensleep :-)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #103 Gepost op: 20-02-2006 21:54 u »
Eerst was ik bang dat de starter niet aktief genoeg was, nu heb ik een blow off met 22 liter in een 40-45 liter vat  :gistsmile:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #104 Gepost op: 20-02-2006 22:10 u »
Heb je het bier een beetje koel staan?

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #105 Gepost op: 20-02-2006 22:48 u »
Waarschijnlijk wat te koel, zo'n 16 graden denk ik, alleen heb ik het vat wel geisoleerd om 'm een beetje op temperatuur te houden (met name om schommelingen tegen te gaan).

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 21-02-2006 09:51 u »
Nu ik eindelijk weer wat proef en ruik, heb ik na twee weken koude rijping op fles bij 2 graden celcius mijn alt eens geproefd.

Schuim: fijn, inzakkend, blijvend laagje
Kleur: roodbruin, helder
Geur: moutig, licht geroosterd, karamellig, niet fruitig (ruikt een beetje als een ondergister)
Smaak: moutig, karamel, geroosterd, beetje droppig, bitter
Nasmaak: bitter, droog. Moutigheid blijft lang hangen.
Mondgevoel: matig koolzuur, medium body, licht plakkend

Oordeel: de eerder geproefde fruitigheid en appelsmaak zijn geheel verdwenen. Het is nu een zeer goed gelukte alt, al zeg ik het zelf. Heerlijk, goed in balans. Wellicht iets te vol van smaak en teveel body, maar wie maalt daarom? Als ik de proefnotities van eerder geproefde alts teruglees, lijkt ie het meest op de Schumacher alt. Heerlijk! Deze gaat niet lang mee.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #107 Gepost op: 21-02-2006 14:19 u »
 :proost2:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 21-02-2006 15:47 u »
@ Kellermeister: jammer dat ik je er niet een kan laten proeven, ik ben heel benieuwd wat jij ervan zou vinden. Of ben je binnenkort toevallig een keer in Nederland?

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #109 Gepost op: 21-02-2006 15:58 u »
Kun je niet een altje naar Amerika 'morfen'   ;D

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #110 Gepost op: 21-02-2006 23:32 u »
Nee, ik denk niet dat ik in komende manden naar euroland reisen werd.  Ofwel de vlug prijzen zijn relatief gunstig in het winter, onder $300 Detroit-Adam retourtje. Ik dacht dat misschien moeste ik bedrijvelijk naar Nederland, maar het gaat niet door.

Het transporter functioneert niet op het aardbol! :(

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 22-02-2006 13:27 u »
Het wordt tijd voor de webtap.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #112 Gepost op: 22-02-2006 14:25 u »
Het wordt tijd voor de webtap.

En daarbij een digitale bierleiding... :proost2: :proost:

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 23-02-2006 09:41 u »
Gisteravond heb ik een alt geproefd die niet twee weken bij 2 graden koud heeft gestaan, maar twee weken extra warm in de woonkamer boven op de kast. Daar is het overdag 20 graden en 's nachts een graad of 17-18. Ik had dit gedaan om te testen of de warme rijping zou zorgen voor meer esters.

Dat blijkt eigenlijk niet het geval. Het warm gerijpte bier had voor zover ik het kon proeven maar een heel klein beetje meer esters, het smaakte en rook ietsje fruitig, maar zeker niet uitgesproken fruitig. Ik denk dat voor deze gist vooral een lagering bij een graad of 15-17 en een hergisting op fles bij dezelfde temperatuur heel belangrijk is om de fruitigheid onder de duim te houden. De temperatuur daarna is van veel minder belang.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 23-02-2006 15:31 u »
Dat zal ook sterk afhangen van de activiteit van de gist op dat moment en van de gebruikte gistsoort. Je hebt het hier over rijping, dus nadrukkelijk niet over navergisting neem ik aan (ook gezien deze post). Estervorming bij inactieve gist lijkt me sowieso niet erg waarschijnlijk. Erg verassend is de uitkomst van deze proef dus niet.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 23-02-2006 15:40 u »
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het was niet te verwachten dat er iets zou gebeuren bij een al inactieve gist, al heb ik hem warmer weggezet toen de nagisting nog niet helemaal was afgelopen. Blijft wel een feit dat er onder aanwezigheid van alcohol en organische zuren ook via chemische weg esters gevormd kunnen worden, al gaat dit een stuk langzamer.

Toch was ik wel benieuwd wat die paar weken extra warmte zouden doen, omdat alts koud gelagerd worden en dat had ik niet gedaan. Mijn alt heeft gelagerd bij 15 tot 17 graden. Ondanks dat smaakt ie toch erg clean. Ik denk eigenlijk dat de koude lagering van altbieren voornamelijk gebeurt voor de helderheid (zowel gistsedimentatie als eiwituitvlokking) en niet zozeer voor de smaak.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 27-02-2006 11:03 u »
Afgelopen dagen heb ik een aantal flessen van mijn alt soldaat gemaakt. Wat een heerlijk bier, ik krijg er geen genoeg van! Ik drink hem op het moment het liefst, hoewel de kelder nog vol staat met Orval+, twee versies tripel en een barley wine.

Toch heb ik voor de volgende keer al een paar aanpassingen in gedachten, want het bier doet toch iets te zoetig/moutig aan en iets te weinig bitter. Dus de volgende keer laat ik de viennamout weg en vervang die door pilsmout, houd ik de 60 gradenstap langer aan en voeg wellicht nog ietsjepietsje meer carafa toe. Het bier gist dan wat verder door, de body wordt wat minder en de bitterheid komt wat meer naar voren. Misschien maak ik hem zelfs nog wat bitterder. Dit zijn allemaal puntjes op de i om tot een perfecte alt te komen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #117 Gepost op: 27-02-2006 11:35 u »
Heb je hem al eens direct vergeleken met een Schumacher of een Uerige?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #118 Gepost op: 27-02-2006 11:38 u »
Nee, daarvoor moet ik eerst nog een keer naar Duitsland afreizen. Gelukkig gebeurt dat binnenkort (18 maart).

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #119 Gepost op: 27-02-2006 12:21 u »
en voeg wellicht nog ietsjepietsje meer carafa toe.

Dus toch?  :)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #120 Gepost op: 27-02-2006 12:32 u »
Ja, maar zeker geen 1,8%!

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #121 Gepost op: 27-02-2006 23:39 u »
Toch heb ik voor de volgende keer al een paar aanpassingen in gedachten, want het bier doet toch iets te zoetig/moutig aan en iets te weinig bitter. ... Dit zijn allemaal puntjes op de i om tot een perfecte alt te komen.

Om het bitterder te krijgen doe een beetje meer Spalt erbij.
Melanoidin heeft mout gesmak maar is niet zoet.

een lekkere alt combinatie:
basismouten - pilsner, munich, vienna, maakt niet so veel uit in welke combinatie, 50/50 pilsner/munich is goed.
4% melanoidin
3% caramunich
2% special b
1% carafa
1% (van de basismout) Spalt, 60 minuten kooktijd

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #122 Gepost op: 28-02-2006 09:30 u »
Na mijn ervaring met mijn alt is de melanoidine mout absoluut niet noodzakelijk voor een mooie moutige smaak. Ook 2% special B naast 3% cara120 lijkt me overdreven. En eerst stelde je dat 0,5% carafa maximaal was en nu kom je opeens met 1% aan en na het verhaal van Johannes zelfs met 1,8%. Het begint me een beetje te duizelen...

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #123 Gepost op: 28-02-2006 10:28 u »
Overdreven? Volgens mij staat in het biertypengidsrecept zelfs een storting van 10% cara 120

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 28-02-2006 12:54 u »
Ja, maar dan zit er geen carafa in de stort.

Daarbij spreek ik nu uit ervaring met  mijn eigen alt. En ik ben ervan overtuigd dat je niet moet overdrijven met de speciale mouten. Dus óf 10% cara120, of 3% cara120 en ongeveer 0,6% carafa. En er zijn vast ook mogelijkheden met alleen carafa.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #125 Gepost op: 28-02-2006 14:31 u »
Er zijn vele wegen naar Rom (kof kof) Dusseldorf.

1.8% is een beetje hoog.

Melanoidin is niet noodzakelijk maar het geeft het beste smaak van alle mouten die ik heb geprobeerd.

Het kan zijn dat af en toe ik een rekenfout gemakt heb, want ik brouw in lbs and ozs en moet alles veranderen.

5 gallon uiteindelijk
totaal mout - 12lbs
12lbs is 192oz.
8oz melanoidin - 4.1%
6oz caramunich - 3.1%
4oz special b - 2.1%
2oz carafa - 1.0%
2oz Spalt - 1.0%

Als je wil trouw aan een commerciele bier blijven, dan moet het weniger speciaal mouten zijn.  Maar als hobbybrouwer kan je lekkerder recepten erfinden als de meeste commerciele brouwers produceren, ook als ze 400 jaar oud zijn.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #126 Gepost op: 12-03-2006 21:41 u »
Ik schenk nu A3's alt in. Ik ben zeer benieuwd.

Uiterlijk is perfect: prachtige schuimkraag etc
geur is nogal zoetig, en toch wel wat fruitig, niet echt heel altig, hij had van mij wat hoppiger en droger mogen geuren. Ik ruik op de een of andere manier vrij veel karamel.
smaak gaat wel zeer ver richting alt. Hij is droger dan de geur doet vermoeden, nog wel iets zoet. Hij komt nog steeds wat fruitig over (warm gedronken!) maar hij heeft een schitterende hoppigheid. Meer hoppig dan bitter in de basissmaak en hij bittert lang na en dat doet mijn favoriete alt ook.

Geniale alt dus, die hoppigheid is perfect. De Spalt knalt er (kennelijk) uit en die pacific jade proef ik niet als zodanig. Deze wordt echt door mij nagebrouwen met de 1010, Johan zei dat die gist volgende week zou arriveren in Oss. Misschien 5 bitterpuntjes hoger?

ONK keurmeester zullen wel waslijsten vol commentaar hebben maar ik geef het bier 85-90 punten!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 13-03-2006 09:12 u »
ONK keurmeester zullen wel waslijsten vol commentaar hebben maar ik geef het bier 85-90 punten!

Kun jij niet nog even keurmeester worden voor het ONK?

Bedankt voor het proeven, MO. Als je heb wat koeler proeft, valt de fruitigheid grotendeels weg, maar de keurmeesters proeven ook altijd warm, dus zij zullen het ook wel tegenkomen. Jammer toch en een beetje merkwaardig, want ik heb de temperatuur bij de gisting, lagering en nagisting gewust laag gehouden (altijd onder de 20 graden, lagering en nagisting bij 15-17 graden). Blijkbaar is dat toch nog te warm óf is een koude lagering (bij 0 graden) toch onontbeerlijk.

De hoppigheid kan wel degelijk gedeeltelijk van de Pacific Jade komen, want de hoppen zitten er in gelijke hoeveelheden in en de geur van de hoppen lijkt op elkaar. Grappig dat je zoveel karamel ruikt, want ik ruik meer de Münchener (beetje bloemige geur). Er zit ook maar weinig caramout in. Benieuwd hoe jouw versie uitpakt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 13-03-2006 12:17 u »
Grappig dat je zoveel karamel ruikt, want ik ruik meer de Münchener (beetje bloemige geur).

Bedoel je daarmee 'melig' of 'naar bloemen ruikend'? Indien dat laatste, kan je grofweg aangeven wat voor bloemen?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 13-03-2006 12:44 u »
Nee, meer naar bloemen. Het is een beetje moeilijk te omschrijven naar wat voor bloemen dan. Misschien komt kamille nog het meest in de buurt, maar wel in de verte.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #130 Gepost op: 13-03-2006 13:01 u »
Dat kan dus net zo goed fruitig genoemd worden, toch, en dan zijn we het gewoon eens (fruitige mout, die A3 bedenkt nog eens wat...)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 13-03-2006 13:03 u »
Tja, het moet niet veel gekker worden...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #132 Gepost op: 13-03-2006 13:48 u »
Ik kon bloemen en Munchener ook niet echt combineren, vandaar. Als ik bloemen ruik, denk ik eerder aan de hop of de gist. Een onderscheid tussen bloemen en fruit lijkt me echter wel nuttig. Rozen, kamille, lelietjes, toch aardig verschillend.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 13-03-2006 17:11 u »
Dat kan dus net zo goed fruitig genoemd worden, toch, en dan zijn we het gewoon eens (fruitige mout, die A3 bedenkt nog eens wat...)

Meilgaard gebruikt als omschrijving zowel fruitig (fruity), bloemachtig (flowery) als floral (bloemen).

Bloemachtig voor de ester methyl formate en het diketon 2-decanone, floral bij linalool.

Zie ook http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/meilgaardtabel.htm

Hans Hans

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #134 Gepost op: 13-03-2006 19:54 u »

Citaat
Meilgaard gebruikt als omschrijving zowel fruitig (fruity), bloemachtig (flowery) als floral (bloemen).

Bloemachtig voor de ester methyl formate en het diketon 2-decanone, floral bij linalool.

OK, maar dan nu de hamvraag; Kan Munchener bloemig ruiken, of is het iets anders wat
deze geur veroorzaakt?
Volgens mij ruikt het gewoon moutig.
Alhoewel ik EBC er ook wel eens over gehoord heb.
Mmm, ik zal er ook eens op gaan letten.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 13-03-2006 20:00 u »
OK, maar dan nu de hamvraag; Kan Munchener bloemig ruiken, of is het iets anders wat
deze geur veroorzaakt?
Volgens mij ruikt het gewoon moutig.
Als de gist of de grondstoffen bovengenoemde stoffen in een Münchener brengen, zal die bloemachtig ruiken/smaken (denk ik).

Hans Hans

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 21-03-2006 14:32 u »
Na het uitstapje naar Düsseldorf, kan ik inderdaad constateren dat mijn alt wat te zoetig geurt en wat te moutig geurt en smaakt in vergelijking met de geproefde alts. Mijn alt vind ik nog het meest in de buurt komen van de Schumacher, maar dan nog iets moutiger. Wellicht komt dat ook doordat mijn alt wat zwaarder is uitgevallen dan gepland (1053 i.p.v. 1047). Ik heb een Schumacher Latzenbier meegenomen, die is precies even zwaar als mijn alt (5,5 vol.%), dus wellicht lijkt die van mij nog het meest daar op.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 21-03-2006 20:21 u »
Mijn alt vind ik nog het meest in de buurt komen van de Schumacher, maar dan nog iets moutiger.

Van http://www.biertest.de/Altbier/altbier.html  : Schumacher Alt, Düsseldorf  sehr helle Färbung für ein Alt (rostfarben) stark gehopft, süffiger Altbier-Charakter fehlt, leicht herb, flockiger Schaum. Der Geruch hat uns lange beschäftigt: wonach riecht das nur? Blume? Etwas nach Budweiser?

Hans Hans

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #138 Gepost op: 22-03-2006 14:08 u »
Van http://www.bier1.de/Schumacher%20Alt.htm

Citaat

Schumacher Alt (4,6%) seit 1838 aus Düsseldorf: Das ist eine Farbe: leuchtend rubinrot steht es im Glas. Der Geschmack: sehr würzig. Oh ja. Das ist gut. Das hat WÜRZE. Die Hefe ist ausgeprägt, sehr akzentuiert. Welche harmonisches Zusammenspiel mit dem Hopfen. Das ganze Gebraut am 29.10.01, frisch abgefüllt und wenig später auch getrunken. Ist ja auch nur einen Monat haltbar. Langer, würziger Nachgeschmack. Leider fehlen mit die Worte für die zahlreichen Geschmacksstufen. Ist da Zimt? Verdammt ausdrucksstark und überzeugend. Ein herb-würziges Alt, das begeistert. Nie bricht es aus, stets ist es mild. Diesem Bier muß man ob seiner herausragender Geschmakcseigenschaften einfach eine 6 geben. Auch als Nicht-Alt-Liebhaber. Das Bittere, das oft den Trinker überrennt, ist zwar vorhanden. Aber in einer milden, einer edlen Form. Und darüber stülpt sich eine Würze, die den Gaumen quietschen läßt. Es beschäftigt. Vor allem der Abgang. Es hält ewig und verblüfft durch Harmonie und Kraft. Dazu eine Vollmundigkeit, die vortrefflich ist. Riesenbier.
Fazit: R I E S E N B I E R
Wertung: + + + + + + (t 12/01)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #139 Gepost op: 22-03-2006 22:44 u »
Würzig associeert ik toch veel meer met moutig en niet met hoppig. Wat een typische smaaknotities staan er toch op die zeer uitgebreide site (al gelezen wat de persoon van Grolsch bockbier vond? Laaiend enthousiast! Ik wou maar zeggen...)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 23-03-2006 07:50 u »
Het viel mij ook op dat deze proever duidelijk geen brouwer is.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 23-03-2006 17:01 u »
Würzig associeert ik toch veel meer met moutig en niet met hoppig. Wat een typische smaaknotities staan er toch op die zeer uitgebreide site (al gelezen wat de persoon van Grolsch bockbier vond? Laaiend enthousiast! Ik wou maar zeggen...)
Würzig staat voor gekruid, kruidig. Dus slaat dat meer op hop dan op mout.

Hans Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 23-03-2006 17:19 u »
Ah leuk: Haarsplijten.

Würzig wordt dan wel vertaald met 'kruidig', en hop is inderdaad wel een kruid, maar met 'kruid' worden zowel in het Duits als in het Nederlands evenzovaak specerijen bedoeld. Specerijsmaken zou ik, net als MO, eerder aan mout verbinden dan aan hop. En het bier geproefd hebbende, kan het bijna alleen maar de moutigheid zijn, die de schrijver bedoelt. Uit zijn andere proeverijen blijkt, dat hij biersmaken niet snel met hop en mout associeert.

Voorbeeld: Hij associeert Jever niet met hop maar ook al met kruiden, en dan niet met de term 'würzig' maar 'herbig', zodat je denk ik kunt zeggen dat hij de smaken van de basisingrediënten van bier niet zo goed kent en snel naar keukentermen grijpt. Geeft niks, maar bij Schumacher kan hij daar toch enkel de mout mee hebben bedoeld.

En dan: Wat betekende Würze ook al weer? Voor het zelfde geld bedoelt hij dat het naar Wort riekt. Ik betwijfel het, maar allà.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 23-03-2006 17:46 u »
Ah leuk: Haarsplijten.

Würzig wordt dan wel vertaald met 'kruidig', en hop is inderdaad wel een kruid, maar met 'kruid' worden zowel in het Duits als in het Nederlands evenzovaak specerijen bedoeld.
Hier spreekt de kapper ;)
Op http://www.bier1.de/  staat:<Das meiste Bier wird aus zu Malz verarbeiteter Gerste hergestellt und mit Hopfen gewürzt.<

Een wortachtige geur en smaak associeer ik met alcoholvrij "bier" en moutdrank.

Hans Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 23-03-2006 17:57 u »
Ok, hij zegt een heleboel op die site, maar zeg nu zelf Hans, als je Schumacher proeft, proef je dan mout of proef je dan hop?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #145 Gepost op: 23-03-2006 18:12 u »
Ok, hij zegt een heleboel op die site, maar zeg nu zelf Hans, als je Schumacher proeft, proef je dan mout of proef je dan hop?
Het antwoord zal even moeten uitblijven. De laatste keer dat ik Schumacher Alt proefde is al lang geleden en het kopen van een nieuwe fles stuit op geografische problemen (ik bedoel dat de dichtstbijzijnde winkel waar het verkocht wordt nogal ver van mijn huis is).

Hans Hans

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #146 Gepost op: 23-03-2006 23:03 u »
Hoi Hans,

Je zou hetzelfde kunnen doen als de moderators van dit forum afgelopen zaterdag hebben gedaan. Gewoon een treinkaartje kopen en in Düsseldorf gaan proeven. Ongetwijffeld zal jouw vrouw het leuk vinden om mee te gaan, je kunt goed winkelen in deze modestad aan de Rijn. Je zult wel flink moeten doorlopen als je net als de moderators 6 brouweijen wilt bezoeken op één dag.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #147 Gepost op: 05-04-2006 11:57 u »
Gisteren heb ik Adrie's Alt gedronken, hier mijn bevindingen:

Geur: Moutig, groente (dms) licht hoppig. Ietsiepietsiepietsie fruitigheid maar hij was ook een paar graden te warm gedronken.
Schuim: Romig, zeer stevig
Kleur: Zoals Dusseldorfs alt nét niet kraakiehelder.
Smaak: Moutig, licht karamellig, licht hoppig.
Body: Medium

Gewoon een perfecte Alt, maar met ons tripje naar Dusseldorf en de Schumacher vers in het geheugen valt er nog wel iets te mieren**** :
Als ie nog een paar punten bitterder was geweest was het absoluut een ultieme Alt geweest, met een perfecte bitterheid versus moutigheid/zoetheid. Ook was de afdronk dan bitterder geweest, dat miste ik hier een beetje.

Let wel, dit laatste is met als referentie de Schumacher! Geloof me, dit is een uitstekende Alt vooral valt de frisheid en strakheid van dit bier weer op wat ik bij veel van de 4 broeders/witte paard bieren proef. Wat natuurlijk te danken is aan een goed gistmanagement.

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 05-04-2006 12:01 u »
Ha Johannes,

Bedankt voor het kritische proeven en het melden van jouw bevindingen. Mieren****** mag altijd, dat doe ik ook volop. Grappig dat jij DMS ruikt, die had ik er nog niet uit gehaald. De volgende keer maak ik hem inderdaad iets bitterder en/of iets minder moutig. Dat zal echter moeten wachten tot volgende winter, want de temperaturen zijn nu hier in huis alweer te hoog om de juiste vergistingstemperatuur te kunnen handhaven.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #149 Gepost op: 05-04-2006 12:05 u »

Gefeliciteerd met je perfect Alt Adrie !  :proost2:

P.S.
Is het eigenlijk Mieren****** of Miere****** ?

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #150 Gepost op: 05-04-2006 12:05 u »
tsja, DMS... een groente-associatie ik had beter (DMS?) kunnen schrijven want overduidelijk was het niet, toch was het een groente-associatie

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 05-04-2006 12:15 u »
Tja, DMS lijkt me sterk. Het bier is 90 minuten flink gekookt, waarbij er ruim 10% is verdampt.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #152 Gepost op: 05-04-2006 20:19 u »
HA3 :proost:

Ik heb je alt nu voor me staan en de geur die ervan komt...mjammie! Duidelijk de moutigheid, lichte hoppigheid en ook wat fruitigheid (althans zo associeer ik het) die bij een alt horen. De kleur en helderheid zijn precies volgens soort. De schuimkraag is inzakkend tot een mooi laagje en het is glasplakkend (hoewel dat waarschijnlijk evenveel zegt over mijn glas). Nu het wat langer open staat, komt er ook een lichte gistgeur door de bitterheid heen, maar dat is niet storend.

De eerste slok...Gefeliciteerd! Echt een mooie alt. De moutigheid en bitterheid zijn mooi in balans met de karamelsmaak. Bitterder maken kan wel, maar dan toch zeker niet te veel. De balans is naar mijn idee prima! Een ietsie teveel koolzuur mogelijk, maar dat is dan weer mieren******. De body is iets voller dan volgens type.

De bitterheid vloeit even uit en blijft lang (op de achtergrond) hangen. Ik kijk uit naar mijn tweede slok...
...Yes!

Echt een mooie alt! Doet me weer aan Düsseldorf denken.

De groente-associatie van Johannes heb ik niet waargenomen. Wellicht associeer ik die geur met de gistsmaak waar ik het eerder over had.

Edwin

#edit# Nu ik wat verder ben met het glas moet ik Johannes toch wel gelijk geven dat iets meer bitterheid het bier nog beter zal maken. Hij is toch wel een erg goed proever!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 05-04-2006 20:49 u »
Ha Edwin,

Jij ook bedankt voor het kritisch proeven en het weergeven van jouw resultaten.

Nou het is duidelijk: volgende keer nog bitterder. Oh wat erg.  ;)

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #154 Gepost op: 07-04-2006 04:23 u »
Heeft iemand een Bolten Alt, of Ur-Alt al geproefd?

http://www.bolten-brauerei.de/

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 07-04-2006 07:17 u »
De website ziet er goed uit, al wordt er flink gezeverd. Ik ken het in elk geval niet, maar ik ben dan ook geen Alt-kenner. Dit verhaal over de Ur-Alt is een kolfje naar Jacques' hand:

Das Besondere beim Boltens Ur-Alt ist, dass es unfiltriert, also naturtrüb ist. Die meisten Biersorten von heute sind klar oder blank. Sie werden filtriert, weil viele Konsumenten den Anblick eines „klaren“ Bieres, sei es nun ein Alt oder Pils appetitlicher finden. Das ist auch in Ordnung, weil das Auge ja bekanntlich „mitschmeckt“.

Falsch ist jedoch die Annahme, diese klaren Biere hätten eine höhere Qualität, weil sie reiner seien. Dieses Vorurteil ist insbesondere durch die Werbung der sogenannten „Premium-Pilsener“ verbreitet worden, in der ausnahmslos dieser klare, gefilterte Biertyp zu sehen ist. Es ist vielmehr so, dass durch die Bierfiltration - natürlich ungewollt - dem Bier Geschmacksstoffe entzogen werden. Früher – und damit kennen wir uns ja ein bisschen aus – gab es gar keine gefilterten Biere, weil es schlicht und ergreifend noch nicht die technischen Anlagen gab, die es heute gibt.

Jammer genoeg vallen ze dan bij de 'karamel' volledig door de mand:

Bolten´s CaramelAnders als bei vielen Wettbewerbsprodukten setzen wir dem fertig eingebrauten Produkt nicht flüssigen Zucker sondern Süssstoff bei. Das tun wir schlicht aus dem Grund, um die Kalorienanzahl dieses Getränks zu reduzieren, da das Getränk sowohl von Kindern, wie aber auch Erwachsenen als Durstlöscher getrunken wird

Brrrr dat moet een voos bier zijn... :huilen:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #156 Gepost op: 07-04-2006 08:37 u »
Bolten alt
Herkomst:   Privatbräuerei Bolten, Korschenbroich
Internet   http://www.bolten-bier.de/index2.htm
Internet info   5 bieren
Fles:      0.5 L beugel met nagisting
Alcohol:   4,8%
Gedronken   3/4
Tht:      5/4
Prijs:      
Etiket:      mooi, eenvoudig, traditioneel
Etiket info   oudste altbierbrouwerij ter wereld, al 735 jaar
Kleur:      zeer helder, licht donker
Schuim:   veel stevig mooi schuim
Geur:      typisch alt: mooi karamel en hop, subtiel en heerlijk
Smaak:   stevige body, vrij bitter, redelijk droog, mooi in de caramout, pittig
Beoordeling:   Goed

Boltens Ur-alt
Alcohol:            4.8%
Gedronken               12/04
Tht:      02/05
Prijs:      0,97 + 0,40
Etiket:      mooi traditioneel sjiek
Etiket info                   11 °P niet gefilterd
Kleur:      helder, iets licht rood-bruin
Schuim:              stevig, fijne bellen, creme
Geur:      gebrand, zoetig-moutig, zepig
Smaak:   vol, gebrand, lijkt nogal op OB040 (Korrelbokkie) qua mout en hop, ook een beetje die nasmaak (brouwfout), bijsmaak zou heel goed de gist kunnen zijn, wat romig, doordrinken: wordt Perle bitterder
Beoordeling:   redelijk

Op een internet site heb ik een zeer lovende recencie gelezen van de ur-alt (zie hier). Ik was er kennelijk zelf niet zo kapot van. In 2004 was ik nog geen alt kenner. Maar zoetstof zou ik er toendertijd ook wel geproefd in hebben. De normale alt vond ik wel heel goed.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 07-04-2006 09:12 u »
Maar zoetstof zou ik er toendertijd ook wel geproefd in hebben.

Zit schijnbaar alleen in de alcoholvrije 'karamel'.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #158 Gepost op: 07-04-2006 21:18 u »
Even opscheppen. Commentaar van een Duitse vriendin op mijn Alt:

Citaat

Großes Lob an den Bierbrauer Adrie (das muss ich mal eben auf deutsch machen):
Das ist ungelogen das beste Bier, das wir seit langem getrunken haben!!! Lecker, lecker! Selbst Kiki war begeistert!
Beim nächsten mal kaufe ich Adrie ein paar Flaschen ab, wenn er genug hat...

grijns

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 07-04-2006 21:21 u »
Altijd leuk zulk commentaar. Als het nu een Nederlandse vriendin was, zou ik zeggen: o, dus je bier is zoet en niet bitter? >:D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 07-04-2006 21:24 u »
Ik zou van een dergelijk commentaar afkomstig van een 'gemiddelde' vrouw, no offense, eerder zenuwachtig worden dan blij  :P

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #161 Gepost op: 07-04-2006 21:30 u »
Ik weet nog een hele leuke sketch waar Hans Teeuwen Kiki adoreert...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #162 Gepost op: 07-04-2006 23:00 u »
Ik weet nog een hele leuke sketch waar Hans Teeuwen Kiki adoreert...

;D ;D ;D  ;D

Adrie..volgens mij heb je hier een begin van een export lijntje naar duitsland..... :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #163 Gepost op: 09-04-2006 10:08 u »
Ja, gelukkig is ze Duitse én groot fan van Alt.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #164 Gepost op: 09-04-2006 14:26 u »
Zojuist mijn Alt gebotteld, ik waande me weer in Dusseldorf toen ik met mijn hoofd boven het bottelvat hing, en das een goeie zaak. Ook de smaak was goed, niet erg bitter maar die beleving kan heel anders zijn als ie straks op druk is. Het is altijd weer afwachten hoe het dan smaakt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 09-04-2006 16:26 u »
Ik vind het wel erg geinig dat het donkere bier dat ik laatst brouwde met de nieuwe Gambrinus ondergist van Wyeast, ontzettend veel lijkt op een Alt. Het is alleen een tikje zwaarder. Ik heb er net nog één op, en het is echt frappant.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #166 Gepost op: 19-04-2006 21:36 u »
Mijn Alt is al redelijk op druk, d'r kan nog wat koolzuur bij, maar hij is al goed drinkbaar het is in elk geval een echte Alt geworden zonder twijfel, sterker nog ik durf met gemak de strijd met Adrie's Alt aan! Haha! Nee hoor, zonder gekheid ik denk dat die van Adrie er in een vergelijkend warenonderzoek beter vanaf komt. Die van mij kan wellicht nog wat rijping gebruiken. Ik heb het idee dat dat kleine beetje extra carafa mij dwars gaat zitten, het is heel subtiel maar het is te proeven en dat is dus teveel. Omdat mijn neus niet echt meewerkt kan ik geen objektief proefbericht plaatsen. Adrie, is die van jou weer in bedrijf? Binnenkort maar even onze Alten naast elkaar proeven.

Het leuke van dit Alt avontuur is dat ik Alt eigenlijk helemaal niet zo'n geweldig bier vond. Toch is het een geweldige uitdaging om een Alt te brouwen met een prachtig stevig hopprofiel a la Schumacher. Dit wordt sowieso een herhalingsrecept (alleen dan met minder carafa natuurlijk) en vrolijk verder experimenteren met de hoppen.

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 19-04-2006 21:52 u »
Mijn neus staakt nog steeds, dus ik heb ook al een week geen bier op, laat staan een heerlijke alt.

Lijkt me leuk om onze alts eens naast elkaar te proeven en te bakkelijen over welke de beste alt is. Dat lijkt me namelijk onmogelijk vast te stellen, want ik heb ondertussen aardig wat commerciële varianten geproefd en die wijken toch wel sterk van elkaar af. Er zitten er bij met een sterk geroosterde smaak van de carafa, dus wat dat betreft valt die van jou dan prima binnen het altprofiel. Of je het lekker vind is natuurlijk inderdaad vers 2.

Als we onze alts naast elkaar gaan proeven (en eventueel naast de Schumacher die ik nog heb liggen en het Latzenbier en de Uerige), moeten we ook de recepten er maar eens naast leggen en daarna tot een perfect altrecept zien te komen. Lijkt me een geweldige avond worden!

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #168 Gepost op: 19-04-2006 22:02 u »
Er zitten er bij met een sterk geroosterde smaak van de carafa, dus wat dat betreft valt die van jou dan prima binnen het altprofiel. Of je het lekker vind is natuurlijk inderdaad vers 2.

Mwah geroosterd is het niet, het lijkt me meer op een bijsmaakje van teveel carafa, het zou ook iets anders kunnen zijn. Wie weet hoe dat smaakt na wat rijping. De schumacher is voor mij toch wel de topper, sowieso ligt deze in de stijl zo als we het in Dusseldorf hebben geproefd.

Johannes

Offline David

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen doe ik met broeders!
    • De 4 broeders
« Reactie #169 Gepost op: 20-04-2006 23:04 u »
Nou heb ik dan wel geen Alt gebrouwen recent, maar ik wil er best bij zijn als we een thematisch avondje Alt-zuipen gaan houden! Ben toch in de buurt .... Dit weekend of zo? En wellicht kunnen we nog wat ale van eigenst in het bekende cafe gaan proeven tegen die tijd. Overigens Johannes, je ipa/niet-ipa is voortreffelijk (en spijtig genoeg weer op). Heb je die toevallig op fust gezet, misschien?

David

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #170 Gepost op: 23-05-2006 09:40 u »
Jammer, de alt begint nu al over de top te raken. Misschien zijn die korte tht's op de Düsseldorfse alts toch niet zo gek. Gelukkig zijn ze nu bijna op. Weer een voorbeeld van een bier dat je jong moet drinken! Volgende winter snel weer een nieuwe versie brouwen.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #171 Gepost op: 23-05-2006 14:20 u »
Ik heb nu 50 gallons (200 liter) alt in de kelder...

moet het dan snel op?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #172 Gepost op: 23-05-2006 14:31 u »
Als is het zo lees wel....wordt tijd dat je dan een buurt feestje gaat geven... ;D ;D  :D  :D

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #173 Gepost op: 16-06-2006 23:39 u »
Vandaag een altbiertje gedronken dat ik van Johannes of Edgar gekregen heb tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland.

Met proefbevindingen zijn als volgt:

---------------------

Kleur: donker koper
Schuim: inzakkend tot blijvend laagje
Helderheid: tweeschijn (= is net niet helder)
Koolzuurstroom: matig constante stroom
Geur: moutig, hoppig, licht zwavelachtig (sulfiet), licht gistachtig
Smaak: karamelachtig, moutig, hoppig, zoetig tot zoet, bitterig
Body: matig
Mondgevoel: drogend, licht metaalachtig
Nasmaak: moutig, karamelachtig, bitterig, metaalachtig

Algemene beoordeling: een heel mooi bier, alhoewel de smaak net iets pittiger mag voor een alt (het bier is net iets te zoet voor een alt en de donker mout smaak mag net iets sterker)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #174 Gepost op: 16-06-2006 23:49 u »
Hoi Jacques,

Dat was mijn bier, bedankt voor je beoordeling. De metaalsmaak heb ik nog niet geproefd maar het bier veroudert wel steeds meer. Ik mis in je beoordeling de fruitigheid (die eigenlijk niet in het bier hoort). Voor een volgende poging zal ik waarschijnlijk hetzelfde recept gebruiken met eventueel wat melanoidemout of wat carapils. De hop was wat oud dus vandaar de wat beperkte aanwezigheid van hop. Toch vind ik het hopprofiel van de Spalt Select erg goed bij dit bier passen.

Johannes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #175 Gepost op: 17-06-2006 00:22 u »
Elk bier is iets of wat fruitig (net als bijvoorbeeld bitter, zoet en moutig).
De fruitigheid van dit bier was aanwezig maar niet uitgesproken. Ik miste wel een klein beetje het frisse (misschien bedoel ik dat wel met mijn opmerking dat her bier iets pittiger mag zijn).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #176 Gepost op: 17-06-2006 07:11 u »
Fruitigheid proefde ik er ook al niet in, behalve wat overrijp fruit dan. Opmerkelijk dat Jacques er metaligheid in proeft, ook dat is me ontgaan (zeldzaam).

Zou het kunnen dat je de laatste hopstort iets langer moet koken misschien om de scherpere hoparomas wat te dempen?

Hoewel Jacques het bier kennelijk bitter genoeg vindt, ben ik benieuwd naar welke bitterheid je het volgend recept gaat maken. 50, 60 IBU of laat je het zo?

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #177 Gepost op: 17-06-2006 09:31 u »
Die bitterheid blijft gewoon op 40 ibu ik ben bang voor ongewenste effecten als harde bitterheid oid. Dit was oude hop dus de volgende keer zal de daadwerkelijke bitterheid meer overeenkomen met de beleving.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #178 Gepost op: 17-06-2006 10:05 u »
Opmerkelijk dat Jacques er metaligheid in proeft, ook dat is me ontgaan (zeldzaam).

Dat metaalachtige zat hem niet zo zeer in de smaak maar in het mondgevoel. Zelf denk ik dat deze meetaalsachtige indruk afkomstig is uit de mout. In de nasmaak bleef deze indruk hangen.
De test op de rug van mijn hand heb ik niet uitgevoerd omdat ik er gewoon van uit gia dat er geen ijzerzouten zijn toegevoegd

Die bitterheid blijft gewoon op 40 ibu ik ben bang voor ongewenste effecten als harde bitterheid oid. Dit was oude hop dus de volgende keer zal de daadwerkelijke bitterheid meer overeenkomen met de beleving.

Aan de bitterheid zou ik inderdaad niet zo veel veranderen, tenzij je een liefhebber bent van een hogere bitterheid. Wel mag de bitterheid iets scherper zijn (ik bedoel daarmee een korte stevige bitterbeleving, min of meer een tik). Je krijgt dit door aan te zuren tot een pH van 5,1 voordat je hop toevoegd aan het wort.
Als de pH te hoog is tijdens het hoppen krijgt het bier een lange aanhoudende ruwe bitterheid. Dat was bij dit bier gelukkig niet het geval, maar de bitterheid kan wel wat scherper.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #179 Gepost op: 10-10-2006 11:49 u »
Ha mannen :proost:

Eerst nog de Rochefort-kloon brouwen, maar dan toch wel meteen erachteraan een Alt. Omdat ik het recept van Adrie als basis ga gebruiken dit bericht dan ook maar in deze draad. Ik ga het recept wel aanpassen naar aanleiding van de waarnemingen die hij hier bij zijn recept heeft gezet. Ik wil de storting van de munichmout verhogen om zo meer moutigheid te krijgen. Ik denk nu aan het vervangen van de pilsmout door meer munichmout. De stort voor 10 liter bij een brouwzaalrendement van 80% wordt dan:
1230 gram 59.4%   Münchenermout   15 EBC
770 gram   37,1%   Viennamout   6 EBC
60 gram   3,0%   CaraMunichmout   120 EBC
10 gram   0,6%   Carafa Special Ontkaft   800 EBC
De hopstort blijft in verhoudingen hetzelfde, maar ik ga voor een IBU van 40. De vergisting doe ik koud op ongeveer 17 graden.

Schiet maar!

Gaan er trouwens nog meer alten gebrouwen worden? Adrie heeft het daar wel over gehad eerder in deze draad, maar wat is jullie planning?
Edwin

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #180 Gepost op: 10-10-2006 12:10 u »
Ik heb er nog een op de planning staan, maar daarvoor wil ik eerst in bezit zijn van zo'n thermostaat om de vergistingstemperatuur strak op 18 graden te kunnen houden. Ik volg daarbij zoveel mogelijk mijn vorige recept, maar probeer dan zo vers mogelijke edelhop der hoppen te gebruiken. Dat is volgens Horst D. dingesbuch (auteur classic beer style series ALT) een voorwaarde voor goede Alt. Doe jij nog wat aan vergistingstemperatuurcontrole?

Johannes

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #181 Gepost op: 10-10-2006 12:43 u »
Ziet er goed uit! Ik ga deze winter zeker weer een alt brouwen, maar ik weet nog niet wanneer.

Bij een volgende poging ga ik denk ik de carafa helemaal weglaten. Ik denk aan alleen Münchenermout en Cara120.

Ga je nog koud lageren?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #182 Gepost op: 10-10-2006 12:44 u »
Dat is wel mijn bedoeling. Echt goed sturen met PID-elementen en zo kan ik niet. Ik laat het vergisten in een koele ruimte en houd de temperatuur goed in de gaten. Niet optimaal, maar ja... Ik hou wel de draad over de cool-fermenter in de gaten. Als het de status gaat krijgen dat iedere eikel zo'n ding kan maken, dan zou ik het misschien ook kunnen en dan ga ik daar zeker voor!

Johannes had toch meer pilsmout gebruikt dan Ardie en ook nog wat meladoin-mout?
Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #183 Gepost op: 10-10-2006 12:53 u »
Welke gist zijn jullie van plan te gebruiken?

Ik wil nog een batch brouwen en gesplitst vergisten met de 1007 en de 1010. Echter, mijn voorkeur gaat uit naar pils/cara120/chocolade mout. Misschien ook cara200, dat weet ik nog niet. Kortom: een hele andere moutstort maar ik heb dan ook de Uerige voor ogen. Ik meen dat we er consensus over hebben dat die absoluut niet moutig is (i.t.t. de Schumacher).

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #184 Gepost op: 10-10-2006 12:55 u »
Inderdaad veel minder moutig dan de Shumacher. Ik ga voor de 1007. Die heb ik namelijk al in huis.

Een beetje plannen en er is weer een mooie altproeverij in aantocht!

Edwin

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #185 Gepost op: 10-10-2006 13:15 u »
Een beetje plannen en er is weer een mooie altproeverij in aantocht!

Jaa! Ik had trouwens 50pils/50munich en 1.8 procent carafa. (uit mijn hoofd) Die laatste overweeg ik ook weg te laten of op z'n minst te halveren.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #186 Gepost op: 10-10-2006 13:23 u »
Ik ga ook de 1007 gebruiken en hopelijk een betere temperatuurcontrole.

Jaaah, dat wordt weer mooi. Lekker een middagje alts proeven.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #187 Gepost op: 18-02-2008 11:26 u »
Ondertussen is bijna anderhalf jaar verstreken en nog steeds is er geen opvolger van de Altes Pferd. Maar daar komt binnenkort verandering in. In de koelkast ligt alweer een zakje Wyeast 1007 te wachten. De kelder is nu nog wat koud, maar over een week of wat is de temperatuur daar prima geschikt voor de hoofdvergisting van een Alt. En tegen die tijd is er ook weer een koelkast leeg voor de koude lagering.

Deze keer wil ik graag meer richting de Schumacher Alt. Deze wordt gebrouwen met slechts 1 mout: een soort Münchenermout. Volgens het boek "Alt" uit de Classic Beer Styles serie is het een op hogere temperatuur afgeëeste pilsmout. Vraag mij niet wat het verschil is met Münchener...
Ik heb een keer een bier gebrouwen met 85% Münchenermout en ik denk inderdaad dat 100% Münchener een bier oplevert dat donker genoeg is. De Schumacher is helemaal niet zo donker (ik heb er vorige week nog een fles van soldaat gemaakt) en lekker moutig, dus ik geloof helemaal in die 100% Münchener stort.

Toch viel me bij het drinken op dat die Schumacher eigenlijk helemaal niet zo goed in balans is. Hij is behoorlijk bitter en ik wil er toch graag iets meer zoetheid tegenover hebben en wat meer karamel mag ook wel. Daarom wil ik nog minimaal 5% en maximaal 10% cara120 toevoegen. Over de preciese hoeveelheid slaap ik nog een stuk of 20 nachten.

In de vriezer liggen nog Spalt Select en Hallertau Mittelfrüh, beide uitstekende hoppen voor een Alt. Ook Magnum kan ik nog gebruiken als bitterhop, want daar heb ik ook nog wat van. Zelfs het restje Saphir wat ik nog heb zou kunnen. Keus genoeg dus om de komende nachten over te slapen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #188 Gepost op: 18-02-2008 11:43 u »
Ik weet niet of ik geloof in 100% Munich, maar het is 't proberen waard natuurlijk ;). De Alt die ik degusteer op mijn avatar is volgens mij sowieso niet gebrouwen met 100% Munich (Zum Uerige). De Schumacher Alt was wel lichter, dus volgens mij volstaat 5% Cara 120 wel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #189 Gepost op: 18-02-2008 11:45 u »
Hoe bitter vond je de schumacher dan, rond de 40? Wat ik me ervan herinner is juist wel de uitstekende balans, meer moutigheid en meer zoet tegenover al die hop. Vergeleken met de Uerige dan, aangezien die zo belachelijk droog is.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #190 Gepost op: 18-02-2008 11:59 u »
In mijn herinnering was de Schumacher ook veel meer in balans, maar de fles die ik vorige week proefde vond ik te bitter. Misschien lag het aan mijn stemming, gezondheidstoestand of wat dan ook. Misschien ligt het aan deze batch bier, ik weet het niet.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #191 Gepost op: 18-02-2008 17:16 u »
Nope, zou ik ook niet doen, die 100% Munich. Maar zelluf weten natuurlijk.

Vergeleken met de Uerige dan, aangezien die zo belachelijk droog is.

Huh? Schiet mij maar lek.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #192 Gepost op: 18-02-2008 19:24 u »
Vind jij de Uerige niet droog dan?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #193 Gepost op: 18-02-2008 19:54 u »
Ik weet niet of ik geloof in 100% Munich

Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij, het staat in het boek "Alt", de moutigheid en kleur komen duidelijk overeen met mijn ervaring met een 85% Münchenerbier, dus ik geloof het.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #194 Gepost op: 18-02-2008 20:42 u »
In mijn herinnering was de Schumacher ook veel meer in balans, maar de fles die ik vorige week proefde vond ik te bitter. Misschien lag het aan mijn stemming, gezondheidstoestand of wat dan ook. Misschien ligt het aan deze batch bier, ik weet het niet.

Nou, aan de batch ligt het niet als het aan mij ligt.  ::) Ik heb zelf nog een paar flessen van dezelfde batch (toch?), waarvan reeds 2 soldaat gemaakt. 1 tijdens een brouwsessie. Daarbij is dit bier voor mij definitief gepromoveerd tot godenvocht. Te bitter? Nee, het moet het moment zijn geweest Adrie. Ok, persoonlijke smaak daargelaten, maar ik ken jou smaak.

Offline lijsjelorresnor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #195 Gepost op: 18-02-2008 21:23 u »
Citaat
Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij,

Volgens mij was het 80% Wienermalz(Vienna)  en 20% Münchener 120. En de eigen gist natuurlijk op 20 graden..  Deze combinatie lijkt er in ieder geval heel erg op..  Misschien is de verhouding nog wat aan te passen, minder 120 bv.

Dirck

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #196 Gepost op: 18-02-2008 21:35 u »
Nou, de brouwer heeft het verteld bij een bezoek aan de brouwerij, het staat in het boek "Alt"

Ik kan het niet vinden in dat boek. Pils en/of Vienna, met Münchener en eventueel weinig donkere mout.

Citaat
German Albiers get most of their color from a greater addition of Munich and Vienna malts

Niet alle kleur. Ik ben wel met je eens hoor dat er veel van in kan zitten, maar met 100% ga je richting een bock denk ik.

Vind jij de Uerige niet droog dan?

Nee. Clean wel, maar niet 'droog' als in 'niet zoet', en dat bedoelde je hier dacht ik (tegenover de 'zoete' Schumacher). Zeker niet droog (en véél lekkerder dan de Schumacher... ;) ). Ook geen drogend mondgevoel als ik me goed herinner. Verwissel je de twee niet?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #197 Gepost op: 18-02-2008 22:07 u »
Volgens mij zijn we het heel erg oneens. Uerige is droog, bitter en samentrekkend in de afdronk. Dat vond jij ook, op die zaterdagochtend in Dusseldorf zelf. Hier nog even twee citaten uit mijn verslag van ons Dusseldorf alt-excursie:

1. Zum Uerige
http://www.uerige.de/
25 cl, €1,50
Hop, hop en hop. Niet iedereen is overtuigd van de 50 IBU, maar dit bier is echt samentrekkend van een stevige hopgift die ook nog eens lang bij hangen. Jacques suggereert het gebruik van Saaz, anderen zijn daar niet van overtuigd. Het bier is wat donkerder dan de andere alten die we proeven. Niemand proeft enige fruitigheid. Hij komt wat romig over, diacetyl wordt gesuggereerd maar we concluderen dat de romigheid door de tapwijze zou kunnen komen. Het bier is iets gebrand.
Het bier wordt geserveerd in een glas zonder opdruk. De brouwinstallatie is zichtbaar vanuit een paar zalen in het cafe (het is meer een zalencomplex dan een klein cafe), wel keurig afgesloten van het cafe door een glazen wanden.
Het is niet heel ver lopen naar de Zum Schlüssel brouwerij. Het cafe is erg groot en tamelijk sfeerloos. Wij gaan helemaal achterin zitten, aan de voet van de brouwinstallatie, wederom tentoongesteld achter glas. De bediening is zeer typisch: zucht, moet ik nu echt zeven alten voor jullie halen. We drinken ons bier om 12:10.

3. Schumacher
http://www.schumacher-alt.de/
25 cl €1,50; 50 cl €3,00
Het bier is echt rood van kleur, het schuim is creme van kleur. In de hoofdsmaak domineert een stevige bitterheid, hij bittert echter niet zo lang na als de Uerige. Hij is ook weer iets metalig (niet storend). Edgar en Martin ontwaren een klein banaantje in de afdronk, Jacques proeft die niet. Het bier heeft nauwelijks hopgeur. Hij is tamelijk moutig. Het bier smaakt niet gebrand maar wel stevig karamellig. Het is een zeer mooie, volle alt met een prachtige bitterheid.
Wij krijgen dit bier geserveerd in een glas zonder opdruk.
En wederom volgt een stevige wandeling die ons om half drie aan doet belanden in brouwerij Im Füchschen. In het grote voorlokaal is het druk en rokerig, achterin vinden we een hoge serre, met in de verte brouwketels waar we rustiger kunnen proeven. Leuke entourage en goede bediening. We drinken er twee alts en eten er niets. De alts worden geserveerd in glazen met een erg mooie opdruk.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #198 Gepost op: 18-02-2008 22:44 u »
1. Zum Uerige
http://www.uerige.de/
25 cl, €1,50
Hop, hop en hop.

Wat ik me herinner is dat ik het inderdaad met dat hophophop helemaal niet eens was. Ik rook moutmoutmout in de Uerige en ik heb daar in de kroeg zelf nog met jullie over gesteggeld. Wel bitter, en óók hop, maar geen dominantie van hopsmaken en hoparoma, maar van (Münchener-)mout. Zou ook kloppen met dit bericht, waarin geen aromahopgift wordt gesuggereerd.

Vond ik 'm droog? In mijn herinnering niet. Maar die kan best bedriegen hoor. Snel weer een Uerige drinken.

Trouwens, 'droog' is zo'n term waar je erg over kunt twisten omdat je allebei iets anders bedoelt.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 19-02-2008 09:23 u »
Ik kan het niet vinden in dat boek. Pils en/of Vienna, met Münchener en eventueel weinig donkere mout.

Ik heb het boek niet bij me, maar er staat in dat één van de Altstadt brouwerijen een tot Münchenermoutkleur afgeëeste pilsmout gebruikt voor 100% van de stort. Afgaand op wat de brouwer van Schumacher heeft verteld en de smaak van het bier moet dat Schumacher zijn. Als je wilt kan ik het vanavond even voor je opzoeken. En nogmaals, na het brouwen van het Goudhaantje met 85% Münchenermout in de stort (een totaal niet bokkig bier), geloof ik dat.

Maar over bokkig gesproken: als ik 5-10% cara120 toevoeg dan denk ik dat ie erg richting Einbecker Urbock gaat. Hmm, misschien toch maar niet doen. Wat moutprofiel betreft lopen sommige Alts en de Einbecker niet zover uit elkaar.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #200 Gepost op: 19-02-2008 09:46 u »
Ik heb het boek niet bij me, maar er staat in dat één van de Altstadt brouwerijen een tot Münchenermoutkleur afgeëeste pilsmout gebruikt voor 100% van de stort. Afgaand op wat de brouwer van Schumacher heeft verteld en de smaak van het bier moet dat Schumacher zijn.

Ok. Ik heb het gevonden. Volgens mij heeft hij het over een pilsmout, dus gedroogd als een pilsmout, die warmer afgeëest is. Een donkere pilsmout dus, wat niet het zelfde is als een Münchener, die langer vochtig wordt gehouden. Ik zou persoonlijk eerder één van de minder smaakvolle en lichtere Alts als kandidaten voor dat recept bedenken (Frankenheim bijvoorbeeld), dan Schumacher. Inderdaad heeft de Schumacher veel meer Münchener-karakter. Maar nu ook weer niet zo veel (100%) en ik denk niet dat je de kleur haalt met een 15 EBC Münchener.

Enfin, zoals je al aangeeft is het een beetje een kwestie van geloof.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #201 Gepost op: 19-02-2008 10:51 u »
Ok. Ik heb het gevonden. Volgens mij heeft hij het over een pilsmout, dus gedroogd als een pilsmout, die warmer afgeëest is. Een donkere pilsmout dus, wat niet het zelfde is als een Münchener, die langer vochtig wordt gehouden.

Dat heb ik ook eens gedaan voor een Herfstbok...
3uur op 110 ºC "na-eesten" van Pilsmout gaf een typische broodkorst-achtige smaak en naar mijn schatting 20 EBC. Leek me niet echt lekker voor 100%, dus denk dat ze hier een andere (of kortere?) methode aanhouden?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 01-05-2008 21:23 u »
Het heeft lang geduurd, maar zaterdag gaat het dan echt gebeuren. De gist staat al zijn best te doen.

Voor 30 liter wort:

Mout:
85% Münchenermout (5 kg)
8,5% Cara120 (500 g)
6,5% Pilsmout (390 g)

Maischschema:
10 minuten op 50 graden
25 minuten opwarmen
30 minuten op 62 graden
20 minuten opwarmen
20 minuten op 72 graden

75 minuten koken

Hop:
Spalt Select, 4,4% FWH 30 gram
Hallertau Mittelfruh 4,0% FWH 30 gram
Hallertau Mittelfruh 4,0% 60 minuten 30 gram
Hallertau Mittelfruh 4,0% 30 minuten 20 gram
Hallertau Mittelfruh 4,0% 15 minuten 50 gram

Gist:
Wyeast 1007 German Ale, 2 liter giststarter

Ik wil vergisten bij 15 graden en lageren bij 10 graden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #203 Gepost op: 01-05-2008 22:27 u »
Kleur? Bitterheid? Start SG? En waarom niet toch je 100% munchener alt?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #204 Gepost op: 02-05-2008 08:46 u »
Oh, stom, vergeten. Begindichtheid wordt 1048, bitterheid 40 IBU. Kleur wordt berekend op 25 EBC, maar kleurberekeningen deugen zelden.

Geen 100% Münchener omdat ik daar niet genoeg voor in huis heb en de Cara120 komt erin het bier iets karamelsmaak mee te geven en ook om de kleur wat donkerder te krijgen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #205 Gepost op: 03-05-2008 20:02 u »
Wat een schitterende brouwdag was het vandaag. Mooi weer, een gestroomlijnde brouwsessie, goed gezelschap (Bert was er de hele dag bij) en lekker bier.

Het brouwen van de alt ging voortreffelijk. In plaats van de geplande 30 liter heb ik besloten om toch maar wat minder te brouwen, zodat de moutstort beperkt kon worden tot 97% Münchenermout en 3% Cara120. Uiteindelijk zat er 24 liter wort in het gistingsvat met een dichtheid van 1052. Benieuwd of ie enigzins in de buurt komt van de Schumacher Alt. Het wort had een mooie roodkoperen kleur en smaakte heerlijk moutig en bitterrrrr.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #206 Gepost op: 05-05-2008 09:22 u »
De gisting is goed op gang gekomen, zij het dat deze gist wat opstarttijd nodig heeft. Volgens mij heb ik nog nooit zo'n dikke starter gemaakt, dus met de hoeveelheid gist zit het wel goed.

De temperatuur in de kelder is nu 12,9 graden, het gistende bier is nu 14,3. Ik hoop dat ie onder de 15 graden blijft, dan wordt ie mooi clean.

Deze keer had ik voor het eerst een giststarter gemaakt met de magneetroerder én beluchting. Twee liter starter met 10 gram SiriS YeastVit, gist toevoegen, roervlo erin, wegzetten bij 20 graden en waterslot erop. Na uur zag ik activiteit en ben ik de beluchting gestart. Ondertussen natuurlijk continu roeren. Na 15 uur heb ik de beluchting gestopt en het waterslot erop gezet. Na ongeveer 24 uur was de gisting gestopt. Hierna de starter van de roerder afgehaald en in de kelder neergezet. Na een paar uur was de gist bezonken. Vloeistof afgeheveld en de gist in een nieuwe starter van een halve liter gezet en deze nieuwe starter in de kelder gezet zonder beluchting en zonder roeren. Dit was eigenlijk alleen bedoeld om de gist voldoende voedingsstoffen te geven totdat de gist in het wort van de alt gekieperd kon worden. De dag hierna heb ik gebrouwen. In totaal had ik driekwart liter dikke gistslurrie. Hoewel ik behoorlijk wat gist had, heb ik het wort toch nog een uurtje belucht. Een koele vergisting vergt toch wat meer gist dan een warme vergisting.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #207 Gepost op: 06-05-2008 09:15 u »
Vanmorgen kwam er geen koolzuurgas meer door het waterslot, maar dat zegt niet zoveel omdat mijn gistingsvat niet luchtdicht is. Er lag nog een dikke laag schuim/gist op het jongbier en dat suggereert dat er nog steeds activiteit is. De kelder was nog steeds 13 graden, het bier 14,5. Maximaal is ie 14,8 graden geworden. Om de gisting iets te stimuleren heb ik het vat in de klimaatkast gezet bij 15,0 tot 15,5 graden. Wie weet is de gisting nu al zo goed als voorbij. Zou zomaar kunnen met zoveel gist, maar bij zulke lage temperaturen vind ik het toch wel erg snel. Even kijken of ik vanavond ga even een dichtheidsmeting doe en aan de hand daarvan beslis of ik ga overhevelen. Kan ik mooi gelijk al even proeven.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #208 Gepost op: 07-05-2008 10:46 u »
Zojuist het bier geheveld met een SG van 1022 en in de lageringsflessen gist ie nog rustig door. Het jongbier smaakt natuurlijk nog erg gistig, maar de heerlijke hoparoma's van de Hallertau Mittelfrüh komen er toch aangenaam doorheen. Het bier is nog te zoet voor een Alt, de einddichtheid zou ongeveer op 1013 moeten uitkomen als we de specificaties van de gist en de biertypedefinitie mogen geloven. In de kelder is het nu nog steeds rond 15 graden, dus daar laat ik het bier lekker nagisten.

Het op lage temperatuur vergisten met deze gist loont echt: deze keer is ie veel cleaner en veel meer volgens stijl dan de vorige keer toen ie bij 20 graden vergistte (het zou me niet verbazen als het gistende bier toen nog warmer is geworden). Dan geeft deze gist duidelijk een fruitigheid die ik zelf niet zo lekker vind. Nu is ie prachtig, bijna ondergist-achtig strak. Dus, alt-brouwers: knoop het in je oren: houd de vergistingstemperatuur laag. Het gistende bier mag echt niet warmer worden dan 18 graden. Dat betekent een omgevingstemperatuur van zo'n 13 tot 15 graden, afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid gistend bier en de isolatie-eigenschappen van je gistingsvat. Bij hogere temperaturen produceert deze gist trouwens een zeer stevige, dikke laag schuim met gist op het bier en die komt geheid door je waterslot heen. Nog een reden dus om bij lage temperatuur te vergisten.

De kleur is trouwens naar het zich laat aanzien te licht voor een alt. Gebruiken ze bij Schumacher toch een donkerder soort Münchenermout? Hoewel, Schumacher is ook vrij licht voor een Alt. Tzt moet ik dit bier maar eens naast een echte Schumacher bekijken en proeven.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #209 Gepost op: 07-05-2008 10:51 u »
Ik zie dat de berekende kleur van deze alt 1 puntje donkerder is dan de vorige alt die ik heb gebrouwen. Die had dezelfde kleur als de Schumacher, dus wie weet valt het mee.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #210 Gepost op: 08-05-2008 09:31 u »
Na het hevelen is het bier nog stevig aan de slag gegaan. Uit een van de twee lageringsflessen (die tot ruim onder de flessenhals zijn gevuld) schuimde het bier alweer door het waterslot. Als je denkt dat de Westmalle gist veel schuim oplevert, moet je deze maar eens proberen. En dat bij 15 graden.

Met zoveel activiteit gaat ie de 1013 wel halen. Hopelijk gaat ie niet té ver door.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #211 Gepost op: 08-05-2008 12:35 u »
De kleur is trouwens naar het zich laat aanzien te licht voor een alt. Gebruiken ze bij Schumacher toch een donkerder soort Münchenermout? Hoewel, Schumacher is ook vrij licht voor een Alt. Tzt moet ik dit bier maar eens naast een echte Schumacher bekijken en proeven.

En wat zie ik op de alt-pagina van Drents Hopbier: een citaat van een antwoord op een vraag op het HDB-forum geschreven door Horst Dornbusch, de auteur van "Altbier".

Citaat
Ik probeerde alle Altbieren te betrekken die ik in Duitsland en de VS proefde . (...) Aan de andere kant is er de Schumacher Alt, gemaakt met alleen Münchener mout (toevallig weet ik dat dit Münchener Type 1 van Weyermann is, deze geeft een wort van 5,1-7,3 °L/SRM. Het Enderlein Alt recept is hier op gebaseerd (blz. 105/106).

Opgemerkt moet worden dat Dornbusch voor de research van zijn boekje een aantal keren heeft meegebrouwen bij Zum Uerige en bij Schumacher. Hij kletst dus niet uit zijn nek.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #212 Gepost op: 08-05-2008 21:24 u »
Top info! Zou de Altstadt-Alt in dat boekje dan het Uerige-recept zijn?

Ben trouwens wel verrast door die stort van Schumacher.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #213 Gepost op: 10-05-2008 11:41 u »
Na het hevelen is het bier nog stevig aan de slag gegaan. Uit een van de twee lageringsflessen (die tot ruim onder de flessenhals zijn gevuld) schuimde het bier alweer door het waterslot. Als je denkt dat de Westmalle gist veel schuim oplevert, moet je deze maar eens proberen.

Ik heb dat ook eens meegemaakt inderdaad ;D.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3808.msg37397.html#msg37397

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 15-05-2008 11:31 u »
Top info! Zou de Altstadt-Alt in dat boekje dan het Uerige-recept zijn?

Dat zou heel goed kunnen! Wie probeert dat recept uit voor het Altfestijn?

De nagisting is nu trouwens bijna gestopt. Het bier begint duidelijk te klaren. Ik denk dat ik volgende week ga bottelen, dan de hergisting in de kelder laat plaatsvinden en na drie weken wil ik dan koud lageren.

Alt wordt koud gelagerd, maar ik wil iets anders proberen. Het plan is om de flessen na de hergisting langzaam af te koelen tot 0 graden en het bier daar nog een week of wat te laten staan. Kijken of dat wat oplevert voor de smaak. Mocht ie na de hergisting al heel clean smaken, dan laat ik de koude lagering wellicht achterwege of doe het eens met een beperkt aantal flessen om later te kunnen vergelijken. Koude lagering op fles lijkt me een stuk handiger dan koude lagering in de lageringsflessen. Bottelen na een koude lagering betekent toch vaak toevoegen van nieuwe gist en dat voorkom ik liever. Het heeft bij mijn pils bijvoorbeeld heel lang geduurd voordat de diacetyl verdwenen was die geproduceerd was door de vers toegevoegde bottelgist. Bij koude lagering op fles heb je de hergisting op fles al achter de rug. Ik wil het in ieder geval ook uitproberen bij mijn eerstvolgende pils (urtyp met Wyeast 2278 Czech Pils en veel Saaz).

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #215 Gepost op: 15-05-2008 20:48 u »
Ik zou die Altstad alt wel willen maken, maar dan heb ik nog vienna mout nodig. Eens even denken of ik dat ergens een beetje efficient kan krijgen. MO, weet jij of ze dat in Oss op voorraad hebben?

:degroeten: JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #216 Gepost op: 15-05-2008 21:02 u »
Waarschijnlijk wel, je kunt Frans altijd even bellen op 0412-638473 (kantooruren).

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 21-05-2008 13:26 u »
Mijn alt is ondertussen volledig helder getrokken en uitgegist. Het bier ziet er prachtig uit: mooi bruin van kleur, maar dat heb je al snel in een lageringsfles natuurlijk. Als ik er naar kijk, krijg ik gelijk dorst. Misschien dat ik vanavond aan bottelen toe kom of morgenavond.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #218 Gepost op: 22-05-2008 21:11 u »
Zo, de alt is gebotteld. De kleur is voldoende donker, ik schat iets donkerder dan een Koninck, net zoals de meeste Düsseldorfse alts.

Als ik hem ruik en proef waan ik me weer in Düsseldorf. Ik kan niet wachten tot ie op druk en dronk is! Hij is nu al niet te versmaden: moutig, iets hoppig en behoorlijk bitter. En geen fruitigheid van de gist dankzij de koude vergisting. Volgens mij zit ie helemaal binnen de stijl van de Altstadt-alts.

Albertus, kom jij binnenkort weer eens bij de Trinkgut? Zou je dan voor mij een fles Schumacher Alt mee willen nemen alstjeblieft? Dan gaan we ze samen naast elkaar proeven. Dat wordt een leerzame en aangename avond, dat voel ik op mijn klompen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 24-10-2011 11:03 u »
Zoals elders gemeld heb ik gisteren op een prachtige (brouw)dag weer eens een Düsseldorfse Alt gebrouwen. Het brouwen was een waar genot in mijn opgeruimde en heringerichte brouwerij (want Vier Broeders installatie eruit).

Vorige keer heb ik een Schumacher alt-achtige gemaakt, deze keer een meer "klassieke" moutstort met pilsmout, viennamout, Münchenermout, Cara120 en een snufje chocolademout. Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP073
Naam receptAltes Pferd
Brouwdatum23 oktober 2011
BiertypeAlt
Volume27 liter
Gewenst begin SG1.048 g/l
Berekende kleur33 EBC (Morey)
Berekende bitterheid35 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement82%
Totaal brouwwater37,8 liter
Beslagdikte4,61 l/kg
Maischwater25 liter
Spoelwater12,76 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3348,02,601
Munich mout 151620,01,084
Viennamout620,01,084
CaraMunich (Cara 120)12310,00,542
Chocolademout (Mout roost 900)8002,00,108

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Eiwitrust520154,61
Beta-amylase6210304,61
Alfa-amylase7220104,61

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Tettnanger3,5HopbellenFWH20,07
Magnum14,9Hopbellen6021,028

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1007 German Ale
GistvormOpgekweekt
Volume starter (l)2,0
Roertijd (uur)20
Temperatuur starter (gr. C)22

Deze keer heb ik hopzakken gebruikt en dat beviel heel goed (kunst afgekeken van Albertus). Bij vlamuit heb ik de hopzakken uitgeperst voor een optimale winning van wort. Op deze wijze heb ik maar een halve liter verlies geleden in de kookketel en dat scheelt toch behoorlijk met normaal. (Mocht je de behoefte voelen: discussies over hopzakken graag in een andere draad).

Het jongbier staat nu in de klimaatkast en vergist bij 14ºC. Hopelijk is ie een beetje snel klaar, want een groot biertekort dreigt.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #220 Gepost op: 24-10-2011 19:00 u »
Dit wordt het volgende brouwsel  :gistsmile: voor in een 30 liter vat. Bedankt dat je dit recept met ons wilt delen.

Nog een vraag: Is deze net zo bitter als de bitterheid van de Uerige of iets milder?

Ik hou zelf van de bitterheid van de Uerige en wil dan eventueel de hopgift verhogen.

Gr.

Huub

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #221 Gepost op: 24-10-2011 22:04 u »
De Uerige zit ergens tussen 40 en 50 IBU dacht ik, dus deze is wat milder.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #222 Gepost op: 25-10-2011 08:57 u »
Gisteravond stond het bier al lekker te gisten. Nu gaat ie nog harder tekeer. En dat bij 14 graden.

Small | Large

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #223 Gepost op: 25-10-2011 22:19 u »
Dank je wel. Ik ga hiermee aan de slag. :brouwen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #224 Gepost op: 25-10-2011 23:13 u »
Ik had Spalt verwacht ik een Alt. En geen Magnum, voor meer hoparoma. En een tik meer bitterheid. Maar allého, de gist geeft natuurlijk altkarakter, maar toch. Effe zaniken.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #225 Gepost op: 25-10-2011 23:24 u »
Ik had Spalt verwacht ik een Alt.
Nu niet meer meer? En je hebt een dochter ipv een Alt?   Ik kan ook goed zeuren >:D

Mmmh, ik krijg al weer zin om een nieuwe Alt te brouwen. De laatste was wat te fruitig. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede grote koelkast voor het vergisten. Marktplaats heeft weinig aanbod momenteel...

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #226 Gepost op: 26-10-2011 09:19 u »
Ik had Spalt verwacht ik een Alt. En geen Magnum, voor meer hoparoma. En een tik meer bitterheid. Maar allého, de gist geeft natuurlijk altkarakter, maar toch. Effe zaniken.

Alle Duitse en Tjechische aromahoppen worden in Alts gebruikt, zeker niet alleen Spalt. Bovendien had ik geen Spalt, maar wel veel Tettnanger. En Magnum vind ik gewoon een mooie, zuivere bitterheid geven die wat mij betreft in een Alt thuishoort. Een Alt moet het bovendien helemaal niet van zijn hoparoma's hebben, een enkele uitzondering daargelaten. Mout wil ik vooral proeven, mout.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #227 Gepost op: 10-11-2011 15:29 u »
Vanmiddag even een uurtje de tijd genomen om de alt in fust en flessen te stoppen. Deze keer heb ik het bier de hele tijd in het gistingsvat laten staan, omdat mijn 25 liter mandfles nog steeds gevuld is met die @#$!!&* saison.

Na de hoofdgisting bij 14 graden heb ik het bier aan het eind wat warmer gezet bij 16 graden bij wijze van diacetylrust en om het bier vlot helemaal uit te laten gisten. Na twee dagen heb ik de temperatuur weer met een graad per dag verlaagd naar 12 graden. Daar stond ie de laatste drie dagen voor het op fust zetten op.

Het SG is geëindigd op 1.011, een puntje lager dan voorspeld volgens BrouwHulp.

De smaak is veelbelovend. Nog wat granig en jong, maar mooi moutig en karamellig met een mooie nabitter. Geen fruitigheid of andere rare smaken die niet bij een alt horen. Hij is, ondanks zijn 5% lekker vol van smaak. Nou nog even een paar weken op het fust laten rijpen. Het fust staat nu in de tapkoelkast bij 8 graden.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #228 Gepost op: 17-11-2011 10:07 u »
Al stiekem even een beetje bier geproefd van het fust. Hij mag nog even rijpen en hij is nog aardig troebel, maar de basis is goed. Hij is mooi vol van smaak voor zo'n licht bier, licht karamellig, mooi moutig. Bij de eerste slok denk je dat ie niet bitter is, maar de bitter komt toch echt opzetten bij de tweede en volgende slokken. Er zit ook nog een lichte hopsmaak in die er mooi bij past.

Hij is mooi clean vergist. 13,5 tot 14,0ºC is een perfecte vergistingstemperatuur voor deze gist.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #229 Gepost op: 17-11-2011 11:58 u »
Net als ik kan je de verleiding niet weerstaan lees ik ;) . Hoe lang ben je van plan om het fust met rust te laten?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #230 Gepost op: 17-11-2011 20:41 u »
Net als ik kan je de verleiding niet weerstaan lees ik ;) . Hoe lang ben je van plan om het fust met rust te laten?

Nou, een dag of een. Zo'n alt is gewoon te lekker om te laten staan, ook al weet ik dat ie over twee maanden waarschijnlijk nog beter is.  :-\

Het probleem is, dat ik door mijn bier heen ben, mede dankzij de saisons die al drie maanden te gisten staan. Maar het eind van de dorstige periode is in zicht.

Misschien moet ik gewoon een dezer dagen eens naar Trinkgut of zo.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #231 Gepost op: 27-11-2017 11:25 u »
Al lange tijd staat Alt om mijn lijst van te brouwen bieren. Tot nu toe is het er door tal van omstandigheden niet van gekomen. Dat kan eigenlijk niet voor een brouwer uit Venlo. De Altstad van Nederland. Maar doordat het Venloosch Alt recent een zilveren medaille won bij de European Beerstar Awards, is mijn interesse weer aangewakkerd. Naast een aantal websites waaronder deze heb ik er ook nog wat boeken over gelezen. Die van Dornbusch en nog twee Duitse. Al gaan die laatste vooral over Altbier cultuur.
Donderdag ga ik onderstaand recept brouwen. Ja, ik gebruik Nottingham-gist en dat zullen sommigen discutabel vinden maar ik doe het lekker toch.

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkFA
Naam receptFlujas Alt
Brouwdatum22-06-2017
BiertypeAlt
Volume40,5 l
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Venlo
26,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l4 mg/l0 mg/l135 mg/l6 mg/l9 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC44,0 %
4,000 kgSwaen Munich DarkDe Swaen20 EBC44,0 %
1,000 kgCara 120Dingemans120 EBC11,0 %
0,100 kgCarafa IWeyermann900 EBC1,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gMagnumbellen10,7%first wort hop30,5 IBU
40,0 gSpalt Selectbellen3,2%30 min.6,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gNottingham (-)bovengist

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #232 Gepost op: 27-11-2017 12:20 u »
Is dat een pale malt die basismout?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #233 Gepost op: 27-11-2017 12:34 u »
Zelf heb ik ook wel eens een Alt met Nottingham gebrouwen. Na aanraden van Duitse hobbybrouwcollega's die ook gewoon Nottingham gebruiken voor een Alt. Ik heb toen vergist op de ondergrens van de gist. Alt (en Kölsch) zijn hybride bieren en worden relatief koel vergist. De meningen waren verdeeld of het een echte Alt was maar het was een lekker bier geworden en dat telt en gelukkig smaakt niet iedere Alt hetzelfde. Die van mij heette toen Kaldenkirchener Alt  ;)

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #234 Gepost op: 27-11-2017 12:54 u »
Ik sta ook op het punt om een alt te brouwen, maar ik wil daar K-97 voor gebruiken (zum Uerige). Wat is daar mis mee? Dit lijkt mij een betere keus.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #235 Gepost op: 27-11-2017 13:13 u »
Ik sta ook op het punt om een alt te brouwen, maar ik wil daar K-97 voor gebruiken (zum Uerige). Wat is daar mis mee? Dit lijkt mij een betere keus.
Niks mis mee. Ik heb 'm laatst gebruikt voor een Kölsch. Maar ik had m iets te warm vergiste dus was hij toch nog te fruitig. En het bier werd niet helder. En dat wil ik graag. Dus nu de Nottingham voor mijn Alt.

Is dat een pale malt die basismout?

Ja. Die heb ik nog liggen. Pilsmout helaas niet.

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #236 Gepost op: 27-11-2017 20:02 u »
Niks mis mee. Ik heb 'm laatst gebruikt voor een Kölsch. Maar ik had m iets te warm vergiste dus was hij toch nog te fruitig. En het bier werd niet helder. En dat wil ik graag. Dus nu de Nottingham voor mijn Alt.

Hoe warm had je destijds vergist dan?

Verder vind ik je moutsamenstelling wel interessant zelf zit ik te wikken en te wegen met het onderstaande recept. Nu ik meerdere Alt recepten doorlees vraag ik mij af of het aandeel BlackSwaen Chocolate B niet iets te veel is. Ik kan het natuurlijk minderen en compenseren met eventueel BlackSwaen Honey Biscuit en/of Dingemans Cara 120, maar ik wil het recept ook niet zo complex maken.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDirk Alt
Brouwdatum17-10-2017
BierstijlAlt
Volume10,0 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,40 lWater uit Saleheim
6,05 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
1,31 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC63,2 %
0,69 kgMünchenermoutDingemans15 EBC33,3 %
0,07 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC3,5 %

Maischschema
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
6,9 gMagnum (Amihopfen)pellets15,5%80 min.35,3 IBU
11,1 gHallertau Mittelfrühbellen2,8%30 min.4,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,3 l starterSafAle German Ale (K-97)bovengist

bron

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #237 Gepost op: 28-11-2017 10:19 u »
Hallo Dirk,

Moet ook kunnen. Al lees ik overal dat je die zwarte mouten niet meer dan 1% moet toevoegen. Ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat je pas toevoegt bij de 72 graden stap. Dus niet het hele magisch proces mee maischen. Dan geven ze wel kleur maar niet zo veel 'gebrandheid' in de smaak.
Of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Enkel van wat ik lees en heb van horen zeggen.

Louis

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #238 Gepost op: 28-11-2017 10:21 u »
Hoe warm had je destijds vergist dan?

Begonnen boven de 20. Mijn koeler werkte niet goed. Inmiddels is dit verholpen en moet het lukken om rond de 17 te starten.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #239 Gepost op: 28-11-2017 12:22 u »
Hallo Dirk,

Moet ook kunnen. Al lees ik overal dat je die zwarte mouten niet meer dan 1% moet toevoegen. Ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat je pas toevoegt bij de 72 graden stap. Dus niet het hele magisch proces mee maischen. Dan geven ze wel kleur maar niet zo veel 'gebrandheid' in de smaak.
of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Enkel van wat ik lees en heb van horen zeggen.

Louis

Weet niet of het Schlüssel of Schumacher is, maar in beide gevallen zijn het erg lekkere altbieren. Ik denk inderdaad dat je dit wel met 100% munchener kunt bewerkstelligen. Gebrande smaken heb ik in ieder geval niet geproefd, wel drop/laurier/hout bij Uerige?

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #240 Gepost op: 28-11-2017 12:36 u »
Hallo Dirk,

of meer Müncher en minder pilsmout. Bij Schüssel brouwen ze blijkbaar met 100% Münchener.

Louis
...wel drop/laurier/hout bij Uerige?

Lijkt mij sterk dat zum Uerige niet volgens Reinheitsgebot gebrouwen wordt. Ik ben er uit, ik ga dit recept nabrouwen. Wel met Dingemans Cara120 en Swaen Chocomout.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #241 Gepost op: 28-11-2017 12:39 u »
Lijkt mij sterk dat zum Uerige niet volgens Reinheitsgebot gebrouwen wordt.
Als je drop/laurier/hout proeft in bier, wil niet persé zeggen dat het er in zit. Sommige donkere mouten geven een drop/lauriersmaak en dan valt het gewoon onder het Reinheitsgebot.

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #242 Gepost op: 28-11-2017 22:44 u »
Begonnen boven de 20. Mijn koeler werkte niet goed. Inmiddels is dit verholpen en moet het lukken om rond de 17 te starten.

Hè jammer dat je K-97 meteen afschrijft, want starten boven de 20 graden is vrij warm. Dat heb ik ook al eens gedaan met Nottingham, en dat gaf een lijmachtige nasmaak.

Maar goed, hier het 'zum Uerige' recept , waarvan ik de  moutstort heb overgenomen. Wat mij opvalt is dat de kleur vrij licht is: 20 EBC, kan dat kloppen?

gewijzigd: moutstort aangepast: Münchener i.p.v. pilsmout, nu is de kleur theoretisch 29 EBC

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk08.2017
Naam receptmy first Alt
Brouwdatum18-11-2017
BierstijlAlt
Volume9,9 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement77,2 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,20 lWater uit Saleheim
6,23 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
1,97 kgMünchenermoutDingemans15 EBC96,3 %
0,05 kgCara 120Dingemans120 EBC2,4 %
0,03 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC1,3 %

Maischschema
Eiwitrust52,0 °C1 min.10 min.4,5 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.60 min.4,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.20 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
7,0 gMagnum (Amihopfen)pellets15,5%60 min.35,7 IBU
6,1 gSpalt Selectbellen4,6%30 min.4,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,3 l starterSafAle German Ale (K-97)bovengist

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #243 Gepost op: 29-11-2017 10:01 u »
Als je drop/laurier/hout proeft in bier, wil niet persé zeggen dat het er in zit. Sommige donkere mouten geven een drop/lauriersmaak en dan valt het gewoon onder het Reinheitsgebot.

Inderdaad. De smaak komt een beetje overeen met wat ik bij de Arrogant Basterd proef, en die wordt gebrouwen met Special B volgens mij.
Ze tappen bier uit houten vaten, al weet ik niet of dit alleen voor de sier is en dat er RVS binnenin zit, of dat het echt hout is.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #244 Gepost op: 29-11-2017 13:50 u »
Hè jammer dat je K-97 meteen afschrijft, want starten boven de 20 graden is vrij warm. Dat heb ik ook al eens gedaan met Nottingham, en dat gaf een lijmachtige nasmaak.
Ik schrijf hem niet af hoor. Ik wil gewoon een keer de Nottingham hiervoor proberen.

Ze tappen bier uit houten vaten, al weet ik niet of dit alleen voor de sier is en dat er RVS binnenin zit, of dat het echt hout is.
Op de beurs zag ik die vaten inderdaad met rvs binnenmantel en pu-schuim er tussen. De oudere houten vaten die ze gebruiken zijn vanbinnen met een soort pek behandeld waardoor het hout niet alleen vloeistof maar ook luchtdicht is. In één van de afleveringen van de Beerhunter gaat Michael Jackson ook bij Pilsener Urquell langs. Daar laten ze zien hoe ze de vaten ook zo behandelen. Oude methode om ze luchtdicht te krijgen. Maar het bier komt dus niet in aanraking met hout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #245 Gepost op: 29-11-2017 21:14 u »

Die lijmachtige smaak is afkomstig van ethylacetaat, de meest voorkomen ester in bier. Het is bekend dat de vorming van deze ester sterk afhankelijk is van de vergistingstemperatuur en het gistras.

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #246 Gepost op: 29-11-2017 21:27 u »
Die lijmachtige smaak is afkomstig van ethylacetaat, de meest voorkomen ester in bier. Het is bekend dat de vorming van deze ester sterk afhankelijk is van de vergistingstemperatuur en het gistras.

Ik herkende de smaak niet echt, vond het wel een vreemd soort nasmaak die ik niet goed kon plaatsen, op de Roode Toren zeiden ze dat het lijm was.

Waarschijnlijk was de batch te warm vergist, aangezien het na 3 dagen de vergisting klaar was. Sinds ik nu een vergistingskast + Inkbird heb, zal dit waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #247 Gepost op: 30-11-2017 17:26 u »
Helaas mijn brouwsessie vandaag weer moeten annuleren en uitstellen. Het was (weer) eens te druk op de zaak. Recept blijft staan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #248 Gepost op: 30-11-2017 21:19 u »
Klote is dat he Louis, heb ik ook altijd plan je een brouwdag in laat het werk het niet toe.
Maar kump good dan maar een andere keer dat je wel tijd zat hebt en lekker relax kunt brouwen dan dat je jezelf de hele brouwdag gek ligt te maken.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #249 Gepost op: 01-12-2017 10:04 u »
Zo is het.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #250 Gepost op: 02-12-2017 17:09 u »
Vandaag is het dan toch gelukt. Het was mijn fijnste brouwsessie tot nu toe. Alles liep vrijwel vlekkeloos. Alleen de Spalt-Select bleek Perle te zijn. En iets minder. Dus nu slechts 33IBU. Zal ook lekker worden. De kleur van het wort was in elk geval robijn-rood. Zoals een Alt hoort te zijn. De temp. is nu nog 23 maar de gistkast staat te koelen. Dus zodra hij beneden de 20 is kiep ik de gist er bij. Die staat al te hydrateren.

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #251 Gepost op: 02-12-2017 19:04 u »
Vandaag is het dan toch gelukt. Het was mijn fijnste brouwsessie tot nu toe. Alles liep vrijwel vlekkeloos. Alleen de Spalt-Select bleek Perle te zijn. En iets minder. Dus nu slechts 33IBU. Zal ook lekker worden. De kleur van het wort was in elk geval robijn-rood. Zoals een Alt hoort te zijn. De temp. is nu nog 23 maar de gistkast staat te koelen. Dus zodra hij beneden de 20 is kiep ik de gist er bij. Die staat al te hydrateren.

Ik zou de boel lekker buiten laten staan want 20 graden vind ik nog veel te warm... Nottingham vergist al bij 14 graden hè. Bij aanstellen van gist krijg je sowieso al (ongewenste) temperatuurverhoging van ca. 3 graad.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #252 Gepost op: 02-12-2017 22:16 u »
De oudere houten vaten die ze gebruiken zijn vanbinnen met een soort pek behandeld waardoor het hout niet alleen vloeistof maar ook luchtdicht is. In één van de afleveringen van de Beerhunter gaat Michael Jackson ook bij Pilsener Urquell langs. Daar laten ze zien hoe ze de vaten ook zo behandelen. Oude methode om ze luchtdicht te krijgen. Maar het bier komt dus niet in aanraking met hout.
Was toevallig gisteren in Düsseldorf en vroeg de ober nog of die vaten van binnen van hout of toch metaal waren. Hij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #253 Gepost op: 02-12-2017 23:26 u »
Was toevallig gisteren in Düsseldorf en vroeg de ober nog of die vaten van binnen van hout of toch metaal waren. Hij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.

http://www.fass-schmid.de/holzfaesser.html#bierfass

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #254 Gepost op: 02-12-2017 23:33 u »
Tja, ik ging ook uit van stalen binnenwerk. Maar goed, gebruikt Uerige deze vaten?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #255 Gepost op: 02-12-2017 23:52 u »
Waarschijnlijk gebruiken ze ze allemaal. Je kunt ze op een gewone vatenreiniger reinigen en weer vullen. Ook in Keulen bij de diverse Kölsch brouwerijen. Idem.

Offline Alfred Brouwer

• Junior lid
  • **
« Reactie #256 Gepost op: 03-12-2017 07:26 u »
Citaat
Hij gaf aan dat dit natuurlijk hout was.

Citaat
Die Fässer haben entweder innen eine Kunststoffhaut (Durolit) oder sind gepicht.

Vertaling:
De vaten hebben een kunststoflaag (Durolit) of zijn gepekt.

Duidelijk, maar het verhaal dat het 'natuurlijk hout' zou zijn klinkt wel beter.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #257 Gepost op: 03-12-2017 07:47 u »

Vertaling:
De vaten hebben een kunststoflaag (Durolit) of zijn gepekt.

Duidelijk, maar het verhaal dat het 'natuurlijk hout' zou zijn klinkt wel beter.

Zeker. En de buitenzijde is natuurlijk natuurlijk hout. Ik ben overigens op zoek naar niet natuurlijk hout.  ::)

Verder: Original Bierfässer aus Eichenholz mit Edelstahlblase
Dus eikenhouten vaten met rvs binnenvat.

Offline Alfred Brouwer

• Junior lid
  • **
« Reactie #258 Gepost op: 03-12-2017 10:43 u »
Ik dacht dat de 'blase' het aansluitventiel zou zijn. Het citaat over de binnenkant van het vat staat op de website van de producent en niets over rvs. Kan me natuurlijk vergissen, het Duits is vaak toch moeilijker dan je denkt.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #259 Gepost op: 03-12-2017 18:31 u »
Ik zou de boel lekker buiten laten staan want 20 graden vind ik nog veel te warm... Nottingham vergist al bij 14 graden hè. Bij aanstellen van gist krijg je sowieso al (ongewenste) temperatuurverhoging van ca. 3 graad.
Buiten is het zo koud dat hij binnen een nacht tot ver onder de 10 gaat. Ik heb een koelcel met 3,5 graad van waaruit ik mijn bieren tap. Die moeten er een dag in staan om op temperatuur te komen. Dat gebeurt buiten dus ook bij deze temperaturen. Hij staat dus lekker in de klimaatkast met de temp. op 17,5 met een graad interval. Voeler tegen de tank. Gist lekker nu. Morgen gaat hij als een tierelier weet ik uit ervaring.

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #260 Gepost op: 03-12-2017 20:49 u »
Beetje mosterd na de maaltijd maar ik heb erg positieve resultaten gehaald met de Gozdawa Old german alt gist...

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #261 Gepost op: 03-12-2017 21:14 u »
Buiten is het zo koud dat hij binnen een nacht tot ver onder de 10 gaat. Ik heb een koelcel met 3,5 graad van waaruit ik mijn bieren tap. Die moeten er een dag in staan om op temperatuur te komen. Dat gebeurt buiten dus ook bij deze temperaturen. Hij staat dus lekker in de klimaatkast met de temp. op 17,5 met een graad interval. Voeler tegen de tank. Gist lekker nu. Morgen gaat hij als een tierelier weet ik uit ervaring.

Mja blijf het te warm vinden als je een Alt wilt produceren, maar wellicht zijn je ervaring anders.

Dus, alt-brouwers: knoop het in je oren: houd de vergistingstemperatuur laag. Het gistende bier mag echt niet warmer worden dan 18 graden. Dat betekent een omgevingstemperatuur van zo'n 13 tot 15 graden, afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid gistend bier en de isolatie-eigenschappen van je gistingsvat. Bij hogere temperaturen produceert deze gist trouwens een zeer stevige, dikke laag schuim met gist op het bier en die komt geheid door je waterslot heen. Nog een reden dus om bij lage temperatuur te vergisten.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #262 Gepost op: 04-12-2017 08:50 u »
Mja blijf het te warm vinden als je een Alt wilt produceren, maar wellicht zijn je ervaring anders.
Van Zum Uerige is bekend dat ze op 20 graden C vergisten. Dus...

Offline dirk

• Vol lid
« Reactie #263 Gepost op: 10-12-2017 19:35 u »
Van Zum Uerige is bekend dat ze op 20 graden C vergisten. Dus...

Veel te warm, als je de eerdere postings doorleest is koel vergisten toch wel kenmerkend voor een Altbier.

Vandaag heb ik ook mijn eerste Altbier gebrouwen. Op basis van zum Uerige, maar wel met 100% Münchener- in plaats van pilsmout, want anders kom ik niet met de kleur uit.

Ik heb met de vaillaint koeler toch terug kunnen koelen naar 13 graden, en staat nu in de gistkast met  ingestelde temperatuur van 14.5 graden

Offline tdp

• Super lid