Brouwerij 'De Pelgrim'

Gestart door Gerb, 15-06-2004 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Afgelopen zaterdag ben ik naar brouwerij "De Pelgrim" in Delfshaven, Rotterdam geweest. Niet echt veel interessants kunnen ontfutselen, maar zeker wel leuk.
De mout betrekken ze van Belgische en Duitse mouterijen en de hoppellets komen uit Duitsland en Tsjechie. De gist kopen ze ergens, maar ik weet helaas niet waar en in welke vorm.
Van het vat hadden ze witbier, donker stoombier en een tripel. Natuurlijk hebben we al deze bieren mogen proeven.

Het witbier is gemaakt met gerst, tarwe, koriander en mandarijnenschillen. De smaak was kruidig, vrij droog en lichtzuur. Volgens de rondleider kwam dit door de mandarijnenschillen en was het schijfje citroen dus ook niet nodig en dat was ik met hem eens, zuur genoeg.  

Het Pelgrim Stoombier had een caramelachtige, zoetige smaak die ook licht rokerig overkwam. Er was weinig hop te bekennen, met wat meer hop had het bier wat meer in balans geweest. Aan de naam stoombier komen ze doordat bij het maken van de eerste brouwsels de stoommachineleiding kapot ging en de hele binnenplaats met stoom stond. Dit heeft dus weinig te maken met bv steambeer. Er waren met dit bier wat problemen met koolzuurverzadiging. Het bier werd bij wijze van spreken in het glas geplonst om nog een beetje (soppig) schuim te krijgen, wat na korte tijd in het glas dus ook verdwenen was. Dit probleem was in mindere mate ook bij de andere bieren aanwezig.

Daarna de tripel geproefd, een prima bier. Makkelijk doordrinkbaar, wat mij opvalt want het is een volmout tripel. In de geur rook ik iets van hele rijpe appels en heel licht oplosmiddelachtig, redelijk complex. De smaak bevatte hogere alcoholen en te weinig hop, ik rook zeker geen hoparoma. De kleur was donkergoudblond.

Op mijn vraag over de gebruikte hopsoorten kreeg ik het antwoord, dat het niet uitmaakt welke hopsoort er gebruikt wordt, dat zou je niet kunnen proeven. Waarschijnlijk gebruiken ze dus geen aromahop, alleen bitterhop.  Aan de muur hing een zak Target hop, wat een vrij hoog alfazuurgehalte heeft. Volgens de rondleider is het rendement van de hop (hoog alfazuurgehalte) het belangrijkste bij de hopkeuze.
Verder maken ze af en toe (seizoens)bieren zoals een blonde, winterbier, bokbier en een lentebok.
De bieren waren prima, alleen miste ik bij de stoombier en tripel bitterheid en hoparoma, en er zat te weinig koolzuur in het bier.
Het was een hele leuke rondleiding met een leuk verhaal over de historie van het gebouw, Delfshaven en de pelgrims.

Gerb

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.