Chimay gist enten

Gestart door gelfling, 14-06-2004 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Zo, alle spullen die ik nog niet had, laatst bij Brouwland gehaald om gistjes op te kweken.
Moutextract gemaakt (verhouding 1:10) en de agar toegevoegd.
Lucht gedesinfecteerd, en mijn twee petrischaaltjes ook. Deze zijn niet vuurvast :).
Mijn ene andere schaaltje voorzichtig gevuld met de voedingsbodem en de Chimay uitgestreken.

Ik had nog nooit cimay gedronken, maar het was een goed idee om deze gist te gebruiken. Met veel plezier heb ik een heerlijke tripple gedronken.
Nu maar hopen dat het goed gaat.

Als er wat te zien is plaats ik hier wat foto's voor een second opinion. Onder het motto: 100 forum bezoekers, weten meer dan 1..

wim

Citaat van: gelfling op 14-06-2004  08:58 uLucht gedesinfecteerd, en mijn twee petrischaaltjes ook. Deze zijn niet vuurvast :).

Ik had nog nooit cimay gedronken, maar het was een goed idee om deze gist te gebruiken. Met veel plezier heb ik een heerlijke tripple gedronken.

Hoe heb je gedesinfecteerd? en dan vooral die petrisschaaltjes

Waarom gekozen voor Chimay?

Hopenlijk lukt het en heb je binnenkort een mooie gistbank

:degroeten:

Wim

gelfling

Ik heb bij Brouwland een dure bunzenbrander gekocht.
Heb daar vrolijk 5 minuten mee door de lucht staan branden om alle organismen die in de lucht zweven uit te schakelen.
De petrischaaltjes zijn in de vaatwasser gegaan met de normale sun vaatwas tabletten (dus geen glansspoelmiddel erbij).
Daarna de schaaltjes in de blauwe vlam van de brander gehouden. Door de warmte knapte er een glaasje (jammer genoeg).
Verder de grote gaspit aangemaakt en tussen de gaspit en de bunzenbrander geent.

Waarom Chimay? Ik had gehoord dat je die goed op kon kweken, en ik had een gist nodig voor een tripple te maken. De high gravity van Wyeast heb ik nog staan, maar daar komen te weinig smaakjes vanaf, dat is een hele vlakke gist.

Herman

Hmm, heen en weer bewegen van de brander is niet zo'n goed idee. Je krijgt hier namelijk eerder luchtstromen van. Beter is het te werken in de buurt van de brander. Op die manier werk je steriel. Lucht hoef je niet apart te ontsmetten ;)

Herman

gelfling

Toch heb ik dit op verschillende plaatsen gelezen en van verschillende mensen gehoord, dat ze even de lucht eromheen "verbranden".
Je moet natuurlijk niet als dolle henkie met die brander gaan zwaaien, maar ik ben van mening dat het geen kwaad kan om voorzichtig je omgeving (voor zover dat kan) te ontsmetten.

Zie hier: 6 dagen later het resultaat van de Chimay kweek op 22-23 graden.



Nou kenners, kan ik hier wat mee? Of valt jullie iets vreemds op?

Adrie

Ha Gelfling,

Ziet er uit als gist. Als je echter de gist wilt gebruiken, kun je beter de kolonies niet zo groot laten worden. Haal ze van een plaat af als ze nog klein zijn en de kolonies nog geisoleerd op de plaat liggen. Je bent er dan zeker van dat je een kolonie hebt die ontstaan is uit 1 gistcel. Ook zijn eventuele infecties beter te herkennen en heb je er geen last van als je 1 kolonie eruit haalt.

Groeten,

A3

Pallieter

Ron,

Volledig eens met A3,toen ik destijds leerde opkweken vanuit petri-plaat raadde ze me aan de eerste zichtbare geisoleerde kolonie te pitchen en desnoods deze nog is uit te strijken op een plaat voor een verdoor gedreven selectie.Zo hou ik mijn Chimay slant al een zestal jaar in leven.
                                Groeten ,
                                       jan

Jacques

Hoi Gelfling,

Ik weet niet hoe jij de gist op de plaat geënt hebt maar je kunt het beste de gist met een entnaald in een streeppatroon op de plaat uitstrijken.

Hier een link met uitleg om aan te geven wat ik bedoel.

En nog een link.

Voor alle duidelijkheid nog een plaatje.


Vooral dat laatste plaatje is duidelijk. Bij deze plaat is een aantal keren gesteken zonder de entnaald opnieuw te voorzien van nieuw materiaal.
Zoals Adrie al aangaf moet je de geïsoleerde kolonies hebben.

:degroeten: Jacques

gelfling

Hallo jongens,

Bedankt voor de tips.
Ik had alleen niet verwacht dat het al zo snel zou gaan, mijn vorige uitstrijkje had 4 weken nodig...

Ach, dan doen we het toch gewoon nog eens.

Jaques: Ik had geent in uitgestreken lijnen, en het schaaltje elke keer 1/5 deel gedraait. Zodat de ijnen elkaar overlappten. zo stond het in een cursusboek, maar ik voel er inderdaad meer voor om het op jou manier te doen.

Bah, moet ik weer zo'n fles Chimay opdrinken........

gelfling

Het lijkt erop dat het nu gelukt is. Ik begin ook steeds meer de verschillen te zien tussen gist en schimmel.

Ik heb nu enkele kolonies die er mooi uitzien.
Als ik ze nu overzet in een paar reageerbuizen, moet ik daar wort in doen, of een agar voedingsbodem?

Zoals ik her en der gelezen heb, doen de meesten eerst op een agarbodem in de buis, maar met als doel dit lang te kunnen bewaren.

Klopt dit, en kan ik het meteen in het wort enten, of moet ik me aan de agar houden?  ???

Adrie

Het hangt ervan af wat je wilt. Als je de gist meteen wilt gebruiken en niet geïnteresseerd bent in bewaren, dan ent je meteen in wort. Wil je de gist bewaren, dan maak je schuine buizen en ent je de gist daarop.

Groeten,

A3

gelfling

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik maak 2-3 schuine buizen (met agar voeding), en 1 buisje begin ik met wort voor een kleine giststarter.
Zo kan ik over 1,5 week beginnen met mijn brouwsel (hoop en denk ik).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.