Het speelgoed van Wesley (Oranjeboombiertje)

Gestart door Tsjerk, 10-10-2009 00:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tsjerk

Dit is een gesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.



Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  00:16 uDeze moet ik toch ook maar eens showen want het is toch een beetje mijn trots ;D


De brouwzaal, met links de brouwketel en rechts de klaringskuip.


De gistkelder met gist en lagertanks.


De afvulmachine.


Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  00:16 uDeze moet ik toch ook maar eens showen want het is toch een beetje mijn trots ;D

Knappe tent voor een hobbybrouwer.  :o

oranjeboombiertje


Sjakie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  00:39 uTja, ik mag er mee spelen zeg maar ;)

Wat kost een kaartje voor deze speeltuin?  ;D

Super mooie installatie.

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  00:16 uDe gistkelder met gist en lagertanks.

Geen CCT's?
Pompen jullie dan over van de ene tank naar de andere?

oranjeboombiertje

Inderdaad geen ckt's. Geloof me er zijn maar weinig kleine brouwerijen die daar echt mee werken. Ook Heineken vergist in liggende tanks (lageren in ckt's). Ik druk het bier met CO2 over naar de volgende tank, er komt geen pomp aan te pas.

Helaas geen kaartjes voor de speeltuin, gratis entree ;D Het bier aan de bar kost wel geld ;)

RobinB

Maar de uitgang van de tanks zit onder het diepste punt.
Gaat er dan niet veel gist mee de lagertanks in?
En hoe krijg je daar het bier van de gist af?

Wel grappig, die "Brouwland"-temperatuurstickers ;D

BuBS

CiteerGeloof me er zijn maar weinig kleine brouwerijen die daar echt mee werken
Nou ik wel hoor,  5 stuks.

Gr Kees

oranjeboombiertje

Kom op Kees, jouw installatie is niet gemiddeld in de kleine brouwerij wereld.

Gist blijft aan de wanden kleven, als je thuis een vat leeg heveld komt toch ook niet alle gist mee?

Die Brouwland stickers heeft mijn voorganger op op geplakt en krijg ik er niet vanaf, het werkt niet en is erg lelijk.

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  22:29 uKom op Kees, jouw installatie is niet gemiddeld in de kleine brouwerij wereld.



Klein brouwerijtje.. brouwt alleen voor zichzelf... 5 CCT's  :)  ( http://www.ervekots.nl/ )

oranjeboombiertje

Er zijn ook steeds meer brouwerijen die er mee werken maar het is nog niet de standaard. Het is ook niet alsof je het nodig hebt, je kan prima bier maken zonder. Het werkt alleen iets makkelijker, dat is alles.

Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat ckt's de heilige graal van het vergisten zijn maar zo is het nou ook weer niet.

Hopmans

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  23:03 uHet werkt alleen iets makkelijker, dat is alles.
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat ckt's de heilige graal van het vergisten zijn maar zo is het nou ook weer niet.
Hier heb je in mijn opinie gelijk in.
Heineken is ooit bezig geweest met vertikale tanks, maar met die hoeveelheden (hoge kolommen) vond de
gist dat niet zo prettig.
Gist is gevoelig voor druk.


Oscar

Citaat van: Hopmans op 10-10-2009  23:15 uGist is gevoelig voor druk.

Klopt..en toch heeft Grolsch (en wellicht andere grote brouwerijen) flinke kolommen (25-30 meter) voor hun gistend/lagerend bier. Ze zullen een reden hebben voor die keuze... :denken:

Wild Chocolate

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  22:29 uDie Brouwland stickers heeft mijn voorganger op op geplakt en krijg ik er niet vanaf, het werkt niet en is erg lelijk.

Stickers verwijderen gaat normaalgesproken heel goed door ze met een föhn warm te maken. Dat wordt ook gebruikt om stickers van autolak te verwijderen.

Groet,

Remco

Hopmans


RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2009  23:03 uHet lijkt wel alsof iedereen denkt dat ckt's de heilige graal van het vergisten zijn maar zo is het nou ook weer niet.

Hahaha!
Zei hij terwijl hij een hobbyCCT-tje van Edgar overgenomen heeft ;)  :clownsmile:

Hopmans

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  23:39 uHahaha!
Zei hij terwijl hij een hobbyCCT-tje van Edgar overgenomen heeft ;)  :clownsmile:
Rustig aan Robin.
Je weet hoe men over grappen en grollen denkt...
 ;)

Hopmans

CiteerKlopt..en toch heeft Grolsch (en wellicht andere grote brouwerijen) flinke kolommen (25-30 meter) voor hun gistend/lagerend bier. Ze zullen een reden hebben voor die keuze...
Simpel: Andere giststam.

De ene gist is de andere niet.

Zelfs de grote jongens zijn afhankelijk van moeder natuur.

 :biersmile:

oranjeboombiertje

Heineken heeft bewust gekozen voor liggende gisttanks, meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

Zelf vind ik de liggende tanks ook geen probleem.

Dat ik thuis een ckt heb staan is omdat ik rvs wou hebben, het is een grappig systeem. Het voordeel van een ckt is dat je geen oxidatie krijgt maar daar heb ik ook geen last van want ik vul de tanks op met CO2 voordat ik bier overdruk. Dat argument gaat dus niet meer op en daarom mis ik het niet.

RobinB

Ja OK, maar welgeteld is 30m "maar" 3Bar...
Euroflesjes kunnen tot 6Bar en knappen ook makkelijk door de gist!

Gist is vrij ongevoelig voor druk.

Hopmans

Mmm, in een Heineken-flesje zit helemaal geen gist meer.
Die vlieger gaat niet op.

Eigenlijk drink je dood bier.
Een trapist leeft, en een Heineken is morsdood.


oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  23:57 uGist is vrij ongevoelig voor druk.

Er zijn mensen die daar anders over denken.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 11-10-2009  00:06 uEen trapist leeft, en een Heineken is mors dood.

Tsja freddy is niet meer.. ;D  Bij bier (Het produkt zonder gist) kun je niet spreken van leven of dood. De gist leeft en zorgt voor een verandering van het produkt. Zonder gist zal het produkt of constant blijven of door invloed van buitenaf in kwaliteit afnemen...

Hopmans


Oscar

Dat is weer wat anders...maar we dwalen af....

Mooie installatie Wesley..'t word tijd dat we met het forum eens langs komen  :)

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 11-10-2009  00:07 uEr zijn mensen die daar anders over denken.
Wijdt vooral uit over dit onderwerp en evt links naar artikelen graag in het daarvoor bestemde draadje ;)
Ik weet dat esterprofielen veranderen onder druk, maar dat de gist er niet tegen kan is geenszins het geval.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.