Magneetroerder en roervlooien

Gestart door JWVG, 08-10-2009 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:45 uIk hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevatobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

De stijging van de pH kun je eenvoudig ondervangen door een hoeveelheid fosforzuur toe te voegen.

Naar aanleiding van deze draad wil ik ook even aandacht vragen voor de lengte van de roervlo. Ik heb drie verschillende roervlooien hier:
50 * 7 mm, deze heeft een ring in het midden met een dikte van 1 mm;
60 * 10 mm;
80 * 10 mm.

De 60 * 10 mm roervlo bevalt mij het beste. Als ik deze gebruik heb ik geen getik wat ik wel heb met de vlo met het ringetje. Verder draait deze vlo wat stabieler van de 80 * 10 mm. De ene vlo is duidelijk de andere niet. Het loont dus de moeite om met een paar vlooien te experimenteren. Voor de kosten hoef je dat niet te laten, roervlooien zijn niet overdreven duur. Zeker niet als je ze kunt kopen zonder verzendkosten (bij mij in de buurt zit een handelaar in laboratoriumbenodigheden).

weed

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  14:43 uVolgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt.

Naar mijn mening wordt de aangemaakte CO2 beter afgevoerd in een bekerglas dan in een erlenmeyer.
Daarom heb ik van begin af aan bekerglazen gebruikt afgedekt met aluminiumfolie.
Of het werkelijk verschil uitmaakt kan ik daarom niet bevestigen.


 :degroeten: Ronald

EBC

Zodra je starters niet meer continu belucht, kan je weer gewoon een waterslot op de fles doen (en dat kon daarvoor natuurlijk ook door een tweede gat te boren in de stop).

Bij mij is de vergistingsgraad alleen maar toegenomen door niet meer te beluchten. Of eigenlijk afgenomen sinds het continu beluchten. Bubs was volgens mij de eerste die er mee stopte. Het was in eerste instantie vloeken in de kerk, maar zie, steeds meer hobbybrouwers stoppen met beluchten.

Alleen het starterwort schud ik flink zodra het de fles in gaat. Daarna niks geen beluchting meer.

Let wel, dit gaat alleen op indien je met een magneetroerder roert.

Wel denk ik dat je met deze methode meer aandacht moet besteden aan de gist als je ze hergebruikt. Dan is het verstandig weer een starter te maken. Zomaar de koek gebruiken levert een trage vergisting op.

Adrie

Citaat van: EBC op 11-10-2009  08:43 uBij mij is de vergistingsgraad alleen maar toegenomen door niet meer te beluchten. Of eigenlijk afgenomen sinds het continu beluchten.

Mijn ervaringen zijn precies het omgekeerde (zonder magneetroerder). Wel kan de vergistingsgraad eronder leiden als je té lang belucht. Tegenwoordig belucht ik een uur of 12 tot 18 (afhankelijk van de temperatuur) en dan gaat het waterslot erop.

RobinB

Citaat van: EBC op 11-10-2009  08:43 uHet was in eerste instantie vloeken in de kerk, maar ik zie steeds meer hobbybrouwers stoppen met beluchten.

Je ziet wat je wilt zien natuurlijk, maar ik zie hooguit het minderen met beluchten?
Beluchten is goed, maar timing is belangrijk. Je moet niet beluchten wanneer er geen suikers meer zijn, dan jaag je de gist door zijn reserves.

Zoals Adrie aangeeft is beperkt beluchten een goede optie, of beluchten zolang je voeding (suikers) toevoegd.
En dat geldt bij mij alleen voor de starter, het hoofdbrouwsel belucht ik niet (actief).

EBC

The proof of the pudding is in the eating...  :lessmile:

Ik vind mijn eigen bieren erg lekker. Ik zal dan toch wel goed bezig zijn zeker? duh.  :clownsmile:

RobinB

Wij van wc-eend adviseren...?
Juist!
:D

JWVG

Citaat van: EBC op 13-10-2009  09:28 uIk vind mijn eigen bieren erg lekker. Ik zal dan toch wel goed bezig zijn zeker? duh.  :clownsmile:

Dit lijkt me het definitieve argument om je lidmaatschap van je forum op te zeggen  ;D

EBC

Citaat van: JWVG op 13-10-2009  10:02 uDit lijkt me het definitieve argument om je lidmaatschap van je forum op te zeggen  ;D

Ter leering ende vermaeck...

Blijft vermaeck over, niet? Prima reden om nog even te blijven.

Ook hier met excuses voor de onzin. Terug On-topic!

JWVG

Ook hier is het meeste wel gezegd, en is het wachten een beetje op een experiment waar je echt twee (of drie) manieren van beluchten (of niet beluchten) met elkaar vergelijkt, denk ik. In ieder geval interessant om te horen hoe de meningen verschillen.

 :degroeten: JW

JWVG

Gisteravond voor het eerst mijn magneetroerder ingezet bij een starter. Eerst maar 1 L gekookt in een Erlenmeyer op het plaatje van de magneetroerder, ging ook prima  :duimop:. Toen gekoeld en over naar een 5 L Brouwland fles. Het magneetje hield zich prima - de hele nacht lucht erin geblazen door een filter en een bruissteentje, boven de vloeistof. Vanochtend heb ik het waterslot erop gezet. Veel activiteit.

Overigens kwam de gist (de Wyeast Ardennes) uit een heel verse XL smackpack. Ik neem dus aan dat ik waarschijnlijk iets te veel gist zal hebben voor mijn 23 L Belgische Pale ale, maar dat meet ik dan wel weer af. Ik wilde het eens even proberen.

Laten jullie de magneetroerder ook na het beluchten, met het waterslot erop, nog aanstaan? Hoe lang dan? Ik vind het een beetje eng om dat ding aan te laten staan als ik van huis ben, in verband met vroegere schuim'explosies' en het feit dat ie nu op een elektrisch plaatje staat. Maar als het goed is krijg je geen schuimexplosie als je continue roert, toch?

 :degroeten: JW.

Edgar

Gewoon aan laten staan. Inderdaad vermoedelijk méér gist en minder schuim. Als je tegelijkertijd verwarmt moet je inderdaad wel uitkijken, dan kan het bijzonder hard gaan.

JWVG

Ha Edgar,

Nee, ik verwarm niet. Alleen het koken van het wort voorafgaand aan inzaaien deed ik ook op dat plaatje. Het plaatje heeft veel te veel vermogen om tijdens het vergisten aan te zetten.

 :degroeten: JW.

Edgar

Ik heb dat probleem ook. Kan 'm (oude Ikamag) nét zo afstellen dat 'ie op een graad of 27-30 blijft, maar dat luistert me toch net effe te nauw. En de gist groeit te hard.

JWVG

Ik weet ook niet echt of het nodig is. Het bubbelt er lekker op los in onze huiskamer, die altijd 20-21 ºC is. Zelfs als we de verwarming twee dagen uit hebben (isolatie he  :duimop:)

 :degroeten: JW.

Maarten

Mijn magneetroerder is vrij oud en wordt dus van het roeren (er zit geen verwarmingselement in) al goed warm. Nog nooit de temperatuur gemeten. Maar de gist groeit wel!

Hee JW, kun je op zo'n roerder met warmhoudplaatje icm een ut100 niet heel mooi microbatches brouwen? Hoef je niet in de buurt te zijn (hij roert meteen ook wanneer ie verwarmt :duimop: :D)

JWVG

Aan microbatches doen we niet bij brouwerij Calvijn  ;).

 :degroeten: JW.

EBC

Citaat van: JWVG op 20-10-2009  08:15 uLaten jullie de magneetroerder ook na het beluchten, met het waterslot erop, nog aanstaan? Hoe lang dan? Ik vind het een beetje eng om dat ding aan te laten staan als ik van huis ben, in verband met vroegere schuim'explosies' en het feit dat ie nu op een elektrisch plaatje staat. Maar als het goed is krijg je geen schuimexplosie als je continue roert, toch?

Ik hoef je niet te vertellen dat ik starters niet meer continu belucht (Ik zie ook echt niet in dat het zinnig is om boven de vloeistof te beluchten, maar soit, we zijn dol op rituelen). Maar zodra de voeding voor de gist op is, kan je beter stoppen met roeren. Dat is dus na ongeveer 24-48 uur, afhankelijk van hoe snel de gist aktief is geworden.

JWVG

Ha Jasper,

dat had ik zelf inderdaad ook bedacht, en ik ben er maar mee gestopt toen de bubbels stopten.

 :degroeten: JW.

12345

Bij Hinmeier verkopen ze driehoekige roervlooien.
Zouden die net zo goed zijn als de ronde?

http://www.hinmeijer.nl/product/121938/Driekant_magneetroerstaafjes.aspx

Hinmeier rekent 7,95 verzendkosten en Instrulabo rekent 15,- orderkosten en tegenwoordig moet daar alles uit het magazijn in Amsterdam komen ...

12345

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:45 uIk hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevat heeft.  ;)    Ik in ieder geval niet.

Het doel van magneetroerder en roervlooien voor hobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

Ik ben erg blij met mijn magneetroerder van ebay. Het heeft een maand goed op ebay letten gekost maar uiteindelijk heb ik er toch 1 kunnen kopen. Weliswaar 15 euro duurder dan wat ik gehoopt had maar het is een aanwinst voor mijn hobbybrouwerij.

De roervlo kook ik voor het toevoegen uit of ik ontsmet hem in spiritus.

Als je een roervlo uit een starter wil halen dan kan je dat doen met een tweede roervlo aan een slang en daarmee de roervlo opvissen.
Wat ik meestal doe is met de achterzijde van de oude luidspreker (sterke magneet) langs de buitenzijde van de fles omhoog bewegen. De roervlo komt dan mooi mee omhoog en kan er in de hals van de fles uitgepakt worden.
Er zijn ook aparte hulpmiddelen voor om de roervlo uit een starter te halen, dit is dan een magneet aan een stokje.

Hiervoor is in de dierenzaak een dubbele magneet met vilt bekleed te koop om de aquarium-ruiten schoon te maken. Die kun je langs de buitenkant van de fles bewegen en hoeft er dus niet in, wat extra risico vormt.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?ALGENMAGNEET=&categoryID=207&merk=MAG FLOAT&merkID=115

heijligers

Je reageert op een bericht van 3,5 jaar oud   :weetniet:

Die vlooienvangers (magneet aan koordje) gebruikten wij vroeger (als in medio jaren '90) op school vooral om vlooien uit de afvoer te vissen.

George81

Citaat van: 12345 op 08-04-2013  11:52 uBij Hinmeier verkopen ze driehoekige roervlooien.
Zouden die net zo goed zijn als de ronde?

http://www.hinmeijer.nl/product/121938/Driekant_magneetroerstaafjes.aspx

Hinmeier rekent 7,95 verzendkosten en Instrulabo rekent 15,- orderkosten en tegenwoordig moet daar alles uit het magazijn in Amsterdam komen ...

Ik heb inmiddels ervaring met verschillende maten ronde staafjes en voor "onze snelheden" (vortex) luistert het echt nauw, ik zou het dus niet wagen.
Als je nog staafjes nodig hebt, ik heb ze te koop voor 3,50 per stuk inclusief verzending (3 euro staafje, 50 cent verzending).

Brouwter

Mocht iemand nog een magneetroerder in de aanbieding hebben, PM me even!

12345

Citaat van: George81 op 08-04-2013  15:49 uIk heb inmiddels ervaring met verschillende maten ronde staafjes en voor "onze snelheden" (vortex) luistert het echt nauw, ik zou het dus niet wagen.
Als je nog staafjes nodig hebt, ik heb ze te koop voor 3,50 per stuk inclusief verzending (3 euro staafje, 50 cent verzending).

Dank je voor de informatie, George. Inmiddels heb ik helaas min of meer per ongeluk (door onhandig op een knopje te drukken, vroeger moest je daarna nog een heleboel doen) blijkbaar een vlo in de USA besteld. Voor ca 10,- Jammer.

In wat voor maten heb jij ze?

Als ik het goed zie, heb jij een magneetroerder gebouwd en er ook een aantal verkocht? Ik wil er ook een gaan bouwen.

1) De motor met koolstofborstels uit een koffiemolen. 140 Watt (daar kan ik zeker 5 en misschien wel 10 liter mee roeren als ik er een grote vlo in doe) en het toerental van koolstofborstelmotoren is prima af te regelen met een simpele "Power Control" van Conrad (600 Watt). Het vermogen zakt bij lage toerentallen lang niet zo sterk in als bij (brushless) synchroonmotoren etc. Die gaan 'slippen'.
2) Als magneet heb ik dit op het oog: http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/205455/zz/cID/c3I6c3RhYWZtYWduZWV0Mg==
Nu nog "even" vastmaken aan de as van de motor, hoewel daar een stukje schroefdraad op zit, dat scheelt weer.
3) Verder denk ik toch nog aan een verwarming, die mag niet veel groter dan 40 watt zijn, meer is niet nodig en dan heb je sowieso al veel minder overshoot dan bij een 600 watts verwarming. Liefst ook een verwarmingselemnent met weinig massa: die massa "gloeit" maar na en dat veroorzaakt overshoot. Die verwarming zou eventueel nog uit te sturen zijn met een thermostaat (TC-10 met taster in de starter)  maar alweer een stuk beter (en niet duurder) is een Rex-c100 met Pt100 taster.
4) Als dekplaat zit ik aan een omgekeerde RVS pan te denken.
5) Dan nog een leuke doos bedenken voor erover heen ... zal wel hout worden, en dan flink aflakken.

Mocht je als ervaringsdeskundige goede raad hebben, dan houd ik me zeker aanbevolen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.