Magneetroerder en roervlooien

Gestart door JWVG, 08-10-2009 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Dit is een samenvoeging van twee afgesplitste draden.



Citaat van: RobinB op 08-10-2009  20:35 uMet een magneetroerder vallen zulke dingen minder op ;)

Ja, die magneetroerder moet nog even wachten. Ik zag nog even geen geschikte (voor een liter of 3) die binnen mijn huidige budget valt. Dat budget is even aan de magere kant, na de aanschaf van twee nieuwe 2.5 gallon Cornelius fustjes  :P.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: Hopmans op 09-10-2009  09:37 uAls je slierten ziet, dan is er iets niet in de haak.

Het zou misschien wel eiwit kunnen zijn. Als je wort kook krijg je tenslotte ook eiwitslierten. Ik ga denk ik maar op mijn neus af, en die is vrij positief. Uiteraard wel voor een deel van het brouwsel, je moet het risico tenslotte spreiden.

Citaat van: Maarten op 09-10-2009  09:05 uBen jij geen bodemdeskundige/onderzoeker/wetenschapper? hebben die mensen geen magneetroerders? over? Hier vallen ze constant van de vrachtwagen (al moet je eerst goed schudden)...

Nou, mijn beleid is dat ik geen misbruik maak van mijn baan. Als er labartikelen weg worden gegooid, sta ik vooraan, maar actief 'schudden' dat doe ik maar niet....

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  10:59 uAls er labartikelen weg worden gegooid, sta ik vooraan, maar actief 'schudden' dat doe ik maar niet....

Ik bedoel ook niet actief schudden als in zorgen dat het weggegooid wordt, of het achterover drukken... bij ons worden in praktijk nooit dingen weggegooid, worden altijd opgeslagen 'voor als je het later nodig hebt'. In zo'n hok liggen bergen materiaal die nooit gebruikt worden. Als je goed kijkt of er iets nuttigs tussen zit, en daar gericht naar vraagt, mag je het vaak wel meenemen.

JWVG

Zo, toch maar even geinformeerd, en ik heb nu een IKA combimag in mijn handen die ik mee mag nemen. Zou geschikt moeten zijn voor zeker 5L  :dansen:.



Nu nog even bij labstuff een 5L Erlenmeyer kopen en een paar roervlooien (?), en ik ben in business. In principe is dat hier ook wel, maar dat hoeft niet zo nodig van mij. Weliswaar gebruiken we niet zo heel veel rare chemicalieen, maar wel af en toe zware metalen en in het verleden 14C....

 :degroeten: JW.

Maarten

Ooh! met warmhoudplaatje. Dat heb ik niet hoor, maar die van mij is wel net zo smerig oud...  :duimop: ;D

Glaswerk koop ik ook liever zelf. Omdat het niet zo'n punt is om het zelf aan te schaffen, en omdat wat weggegooid wordt altijd al kapot is. (wat gebruikt wordt ook soms)

JWVG

Dat is gewoon een plaatje van internet - die van mij is mooier  :D.

Dat warmhoudplaatje zal ik niet gebruiken, denk ik. Althans niet voor gist kweken. Misschien kan ik er wel wort op koken in een Erlenmeyer voor inzaaien  :denken:. 600 W tenslotte!

 :degroeten: JW.

Maarten

Ah, jammer. ik heb iets met oude apparaten.

Nee het zal wel te heet en wisselend zijn voor gist, maar voor opwarmen van wort e.d. lijkt het me ideaal. Leuk!

Oscar

Mooie aanwinst JW  :duimop:  Daar zullen je gistjes blij mee zijn...Welkom bij de club van magneetroerders  ;D ;D

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:26 uNog even kijken wat voor vlo ik nodig heb en zo,

deze


€1,45 bij Labstuf.. Maar als ze daar bij jouw magneetroerder hebben, hebben ze ok nog wel een verdwaalde roervlo...

JWVG

Ook roervlooien komen in contact met oplossing, dus die koop ik liever nieuw...

 :degroeten: Jw.

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:35 uOok roervlooien komen in contact met oplossing, dus die koop ik liever nieuw.....

Roervlooien zijn van in-ert materiaal gemaakt welke niet met vloeistofen zullen reageren. Dus goed schoonmaken zo voldoende moeten zijn. Anders zouden deze in de chemie ook niet over en weer gebruikt kunnen worden (en zeker niet bij belangrijke analyses).

JWVG

Heel fijn Oscar, maar als er een kans is dat ie ooit in contact is gekomen met 14C gelabeld materiaal of, pak 'm beet, cadmium, dan neem ik toch het liefst het zekere voor het onzekere.

Inert betekent volgens mij trouwens dat het niet reageert. Maar er kan volgens mij nog wel steeds iets op neerslaan. Ook niet lekker.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:46 uMaar er kan volgens mij nog wel steeds iets op neerslaan. Ook niet lekker.

In theorie wel..maar dat hecht dan niet aan het materiaal..Zou lekker zijn als je zo'n roervlo gebruikt voor een belangrijke analyse welke dan verstoord wordt door een neerslag op de vlo...  Je kunt natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen...Maar als je logisch redeneert.. ;)

De vlo die ik gebruik heb ik jaren geleden ook gebruikt voor diverse chemie practica in diverse chemische substanties.. :)
Maar voor het geld hoef je het niet te laten natuurlijk.. :biersmile:

Maarten

Ik heb zo'n smerig vlootje die gebruikt is voor agarose- en SDS-pagegels, diverse buffers, troep, meuk, tetti en drek. Het meest giftige is wellicht de ethidium bromide, een mutageen goedje. Ach, dat heb ik al es op mijn handen gehad. Een nachtje in de chemipro caustic weken, uitkoken, afschrobben en ik durfde het wel aan. Zo grondig doen we het op het lab niet. Maarja er is natuurlijk niks tegen nieuwe vloën in te brengen. (behalve dat je moet wachten tot het er is, voordat je ermee kunt spelen)

Henielma

Op ebay zijn ook roervlooien te koop. De verzendkosten vallen dan mee. Ik heb ze in Engeland gekocht maar hoe heten die dingen ook al weer in het Engels.

Als giststarterfles gebruik ik een 5 liter doorzichtige fles met een oor van Brouwland. Deze kost maar EUR 5. Dat scheelt nogal met een 5 liter erlemeier.



gistingsfles 5 l recht +oortje 017.505.9 € 5,06

Ik heb die flessen ook in de winkel bij de Maaslandbrouwerij zien staan.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  19:47 uOp ebay zijn ook roervlooien te koop. De verzendkosten vallen dan mee. Ik heb ze in Engeland gekocht maar hoe heten die dingen ook al weer in het Engels.

Als giststarterfles gebruik ik een 5 liter doorzichtige fles met een oor van Brouwland. Deze kost maar EUR 5. Dat scheelt nogal met een 5 liter erlemeier.



gistingsfles 5 l recht +oortje 017.505.9 € 5,06

Ik heb die flessen ook in de winkel bij de Maaslandbrouwerij zien staan.

Hee Herman,

dat is grappig - ik wilde net gaan vragen of dat met die fles kan, want daar heb ik er al twee van  :dansen:. Je hebt me weer 40 euri's bespaard, de 5L Erlenmeyer stond al in mijn boodschappenmand bij labstuff  :verbergen:.

Jullie proppen er gewoon wat watten in bij zo'n starter met roervlo, toch?

 :degroeten: JW.

Oscar

Heeft die fles geen holle bodem? En dus niet geschikt voor een roerder (tenzij je Albertus heet).

Herman

Ik heb een bruine variant van deze fles, met een vlakke bodem. JW, gewoon uitproberen zodra je een vlo ontvangt. Ik heb zelf een konische en een lange gekocht en gemerkt dat het bij verschillende flessen handig is om verschillende vormen vlooien te hanteren.

JWVG

Citaat van: Herman op 09-10-2009  20:18 uIk heb een bruine variant van deze fles, met een vlakke bodem. JW, gewoon uitproberen zodra je een vlo ontvangt. Ik heb zelf een konische en een lange gekocht en gemerkt dat het bij verschillende flessen handig is om verschillende vormen vlooien te hanteren.

Ik heb een doorzichtige, en de bodem is maar heel licht hol (hij is een klein beetje anders dan op de foto hierboven, wel bij Brouwland gekocht). Ik ga het proberen, denk dat het wel gaat lukken. Van het geld dat ik spaar aan die 5L Erlenmeyer kan er wel een extra vlo af. Wel een cm of 5-6, toch, voor 4L wort?

 :degroeten: JW.

Herman

Ik had een ovale van 4cm en een gewone van 5cm besteld, maar kreeg geloof ik net wat anders geleverd.

JWVG

En ze zijn altijd hittebestendig, toch? Want ik ga er gewoon ook wort in koken, soms met de roervlo actief.

(ik heb even overwogen om hier een draadje over te beginnen, maar vind het net te onbenullig...)

 :degroeten: JW.

Herman

Geen idee, ik kook die dingen niet.

Henielma

Ik doe er maximaal water van 80 ºC in met ontsmettingsmiddel.

Op de fles zet ik een waterslot. Dat is erg handig bij het maken van de starter. Als het niet meer blupt dan is de starter gereed of kan opgeschaald worden.

De fles heeft een beetje een ronde bodem maar het gaat prima met zo'n magneetroerder en een vlo van zo'n 6 cm.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uOp de fles zet ik een waterslot. Dat is erg handig bij het maken van de starter. Als het niet meer blupt dan is de starter gereed of kan opgeschaald worden.

Maar er moet toch zuurstof bij kunnen? Dat is toch het idee van een starter?

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uDe fles heeft een beetje een ronde bodem maar het gaat prima met zo'n magneetroerder en een vlo van zo'n 6 cm.

Mooi - dat klinkt als mijn fles. Moet lukken dus  :duimop:

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uIk doe er maximaal water van 80 ºC in met ontsmettingsmiddel.

En gaat dat altijd goed? Het lijkt me geen glas gemaakt voor grote temperatuurswisselingen. Ik denk dat je op moet passen met snelle temperatuurwisselingen (in koud water zetten; op een koud oppervlak plaatsen)
Ik gebruik Schott-duran flessen voor dit soort zaken. Wel iets duurder maar kokend wort kan direct in het ijswater. Daarnaast hebben ze stevige doppen met aan de binnenzijde een kunststof afdichting op de fles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.