Magneetroerder en roervlooien

Gestart door JWVG, 08-10-2009 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Sorry heren, ik haalde even twee dingen door elkaar - ik ga natuurlijk niet koken in deze fles, maar uitsluitend in de Erlenmeyers die ik al heb (van 1 en 2L). Het ging me er alleen om of die vlooien er altijd tegen kunnen, of dat die weer uit speciaal materiaal gemaakt moeten zijn.

 :degroeten: Jw.

Henielma

In de 4 liter kopruimte van de fles zit genoeg zuurstof. Probeer het maar eens.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  22:28 uIn de 4 liter kopruimte van de fles zit genoeg zuurstof. Probeer het maar eens.

OK, als je een 1 liter starter maakt misschien. Dat zou je trouwens makkelijk kunnen berekenen, maar ik ben moe dus dat laat ik aan William over  :D. Maar ik wil misschien wel een 3 of 4 liter starter maken. Of is dat niet nodig voor 20L brouwsels?

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  22:32 uOK, als je een 1 liter starter maakt misschien. Dat zou je trouwens makkelijk kunnen berekenen, maar ik ben moe dus dat laat ik aan William over  :D. Maar ik wil misschien wel een 3 of 4 liter starter maken. Of is dat niet nodig voor 20L brouwsels?

 :degroeten: JW.

Daar hebben we de pitching calculator voor.

Mijn starters zijn 1 of 1,5 of 2 liter.
1 liter voor 20 liter lichtere bieren
0,5 + 1 liter voor zwaardere bovengisters van 20 liter
1 + 1 liter voor ondergisters van 25 tot 30 liter.

Ik zou het niet overdrijven met de starterhoeveelheid. Dan moet je die weer laten bezinken en afgieten en laat je de gist weer in rust komen.
Mijn motto is giststarter maken en als deze klaar is direct gaan brouwen. Het vergt planning maar dan heb je ook wat.

JWVG

Kun je daar dan ook aangeven of je belucht met een bruissteentje of met een magneetroerder? Want (volgens Robin althans) geeft die laatste methode een hogere opbrengst. Voor het bruissteentje heb ik eea al wel spits.

 :degroeten: JW.

RobinB

En niet alleen volgens mij! ;)
je bruissteentje heb je niet meer nodig, zulke grote volumina ook niet :)

JWVG

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  00:43 uEn niet alleen volgens mij! ;)
je bruissteentje heb je niet meer nodig, zulke grote volumina ook niet :)

Ik zal het opzoeken  ;).

 :degroeten: JW.

JWVG

OK, inmiddels heb ik mijn huiswerk een beetje gedaan, ik kende de mr. Malty calculator wel, maar had me niet gerealiseerd dat daar ook een optie voor een magneetroerder op zat. Als ik het goed begrijp, verschillen de meningen binnen het forum wel over de vraag of je dan nog moet beluchten boven het wort, of dat je de fles dicht kunt houden zoals Henielma doet.

 :degroeten: JW.

(en bedankt voor het samenvoegen van die draden)

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  21:07 uEn ze zijn altijd hittebestendig, toch? Want ik ga er gewoon ook wort in koken, soms met de roervlo actief.

Dat kan gewoon...gebeurt in laboratoria regelmatig. Ik denk dat ze zeker tegen  150°C moeten kunnen... :)

jelle

Een roervlo is meestal gemaakt van teflon en dat is bestand tot 250 graden, zo heet zul je wel niet gaan koken ;)

Groet Jelle

Albertus

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  12:34 uAls ik het goed begrijp, verschillen de meningen binnen het forum wel over de vraag of je dan nog moet beluchten boven het wort, of dat je de fles dicht kunt houden zoals Henielma doet.

Beluchten van de starter boven het (draaiende) wort doe ik met een slangetje zonder bruissteentje. Ik hang het slangetje (aangesloten na een filtertje) een klein eindje in de erlenmeijer of fles en dek de zaak af met aluminiumfolie. Op deze manier heb je alleen schone lucht boven het wort.

Bert

Henielma

Ik belucht zowel mijn starter niet en het wort van een brouwsel niet. Toch haal ik een vergistingsgraad van 95% (Rochefort gist) bij een wort van 1080. De starter heeft eerst met een halve liter wort een dag gedraaid en daarna een liter wort toegevoegd en weer de dag gedraaid. Het brouwsel was 21 liter. De starter en het wort schud ik wel flink om lucht toe te voegen. Maar dat doe ik alleen aan het begin.

Voordat ik de magneetroerder had heb ik de starter altijd flink belucht. Volgens mij is het resultaat met de magneetroerder zonder beluchten beter.

Het kan zijn dat met magneetroerder en beluchten het resultaat nog beter zou zijn maar ik vind het een groot voordeel als ik de voortgang van de starter kan volgen door naar het waterslot te kijken. Op deze manier kan je voorkomen dat je te lang door laat draaien zonder dat er nog voeding bij de starter is.

JWVG

Toch raar, Henielma. Het gaat er natuurlijk niet alleen om of er genoeg zuurstof in de headspace zit in het begin van de starter, maar dat die er ook nog eens wordt uitgewerkt door het koolzuur dat ontstaat. Als gist echt zuurstof nodig heeft om te groeien, waar komt die zuurstof dan vandaan bij jou ???.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik belucht zoals Bert, blazend in een vortex tot de bodem. Deze geeft een 'zuigend' geluid, dat geeft ook goede lucht menging en naar mijn idee betere afdrijving van CO2.
 
Ik heb ook zulke Brouwland 5l flessen, gaat goed.
Als de magneten van je roerder en vlo sterk genoeg zijn is dat geen probleem.
Hij rolt zo het bultje op als je de fles wat schuift.

Een van de roerders die ik weggegeven heb, had ook een zwakkere magneet.
Dan wilde hij er nog wel eens afspringen en rondtollen in je starter :) 

JWVG

Ik ga het denk ik ook zo doen, Robin. Volgens mij is die van mij een behoorlijk sterk werkpaard, dus ik vermoed dat het wel goed zal zitten met de kracht van die magneet.

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  14:34 uToch raar, Henielma. Het gaat er natuurlijk niet alleen om of er genoeg zuurstof in de headspace zit in het begin van de starter, maar dat die er ook nog eens wordt uitgewerkt door het koolzuur dat ontstaat. Als gist echt zuurstof nodig heeft om te groeien, waar komt die zuurstof dan vandaan  ???.

Het algemene beeld is dat er veel zuurstof nodig is voor een goede starter. Maar ook in je gistvat groeit de hoeveelheid gist enorm terwijl er niet continue belucht wordt. Dus ook zonder zuurstof vermenigvuldigt de gist zich.

Ik voeg ook nog drie druppeltjes olijfolie aan de starter toe maar ik heb niet het idee dat dit alles uitmaakt.

Volgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt. Dat vind de gist fijn en verder is er constant flinke beweging in de starter. Dat vind de gist volgens mij ook fijn.


Jacques

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  14:43 uVolgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt. Dat vind de gist fijn en verder is er constant flinke beweging in de starter. Dat vind de gist volgens mij ook fijn.

Dat is ook mijn gedachte. Ook ik belucht het wort niet meer zowel niet in roerder als na het toevoegen van de gist. Wel schud ik vooraf aan het roeren met Erlenmeyer waarop een volrubberen stop dan op zit en laat ik het afgekoelde wort kletteren in een emmer die ik vervolgens in mijn CCT giet. Enige vorm van beluchting is er bij mij dus wel. Echter veel en veel minder dan een tijd terug.

RobinB

Hét argument vóór beluchten in je starter is de hogere efficiency van het aërobe metabolisme. Verder natuurlijk de vetzuren en sterolen benodigd voor de celmembraan. Dat is deels te ondervangen met olijfolie.

Probleem met onze starters is dat je ook altijd fermentatie via de anaërobe pathways krijgt vanwege het crabtree-effect. De enige goede oplossing daarvoor is een fed-batch systeem zoals mijn druppel installatie.

JWVG

Wel een mooie klassieke 'botsing' tussen een technicus (Henielma) en een wetenschapper (Robin), hierboven. Lees de argumenten maar na  :D. Ik zal eens kijken wat ik doe, maar ik ben nou eenmaal een wetenschapper  :pan:. Ik weet wel dat je, zonder waterslot, het koolzuur er veel verder uit zult kunnen slaan dan met waterslot, omdat in het laatste geval de koolzuurspanning in de headspace 100% is.

 :degroeten: JW.

Adrie

Voor zover ik weet is het gebruikelijk om de fles of erlenmeyer met een stukje alufolie losjes af te dekken, zodat er koolzuurgas uit en zuurstof in kan. Bij het roeren wordt er dan koolzuur uit- en zuurstof ingeslagen. Dat kun je natuurlijk versnellen door zuurstof de fles in te blazen. Het gaat juist om die zuurstof, dat ben ik met Robin eens.

Henielma

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  15:00 uProbleem met onze starters is dat je ook altijd fermentatie via de anaërobe pathways krijgt vanwege het crabtree-effect. De enige goede oplossing daarvoor is een fed-batch systeem zoals mijn druppel installatie.

Robin, JW constateert terecht heel duidelijk een verschil van achtergrondkennis. Maar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

Fed-batch met een druppelinstallatie lijkt ook mij een hele goede manier om de groei van de starter continue te laten verlopen onder optimale omstandigheden. Ik zou dat combineren met een bellenteller zodat je terugkoppeling hebt en afhankelijk van de hoeveelheid geproduceerde CO2 weer een gecontroleerde hoeveelheid voedsel (suiker of wort) voor de gist toevoegen. Met een PC, Tcontrol, bellenteller en slangenpompje zou je dat prachtig kunnen regelen.  :pan:

Om even terug te komen op het verwarmplaatje van de magneetroerder. Het vermogen is inderdaad veel te groot om dit met 230 Vac aan te sturen. Je starter zal door de opwarmvertraging van het verwarmingselement veel te heet worden. Je zou echter dit verwarmingselement kunnen aansturen met bijvoorbeeld 12 V. Je houd van van de 600 Watt nog zo'n 31 Watt over. Hiermee zou je de gist op temperatuur kunnen houden. Je hebt dan wel een temperatuurregeling nodig.

Overigens heb je met een magneetroerder minder snel een verwarming nodig om een starter op temperatuur te houden. Mij valt op de de temperatuur van de starter al snel 1 a 2 graden Celsius warmer is dan de omgeving. Door het toevoeren van mechanische energie (roeren) warmt de starter toch wat op.


RobinB

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:04 uMaar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

En zo moet het ook!  :duimop:  :brouwen:

CiteerOverigens heb je met een magneetroerder minder snel een verwarming nodig om een starter op temperatuur te houden. Mij valt op de de temperatuur van de starter al snel 1 a 2 graden Celsius warmer is dan de omgeving. Door het toevoeren van mechanische energie (roeren) warmt de starter toch wat op.

Ik denk dat dat de warmte is die het elektromotortje van de roerder afgeeft, niet zozeer het roeren zelf?
bijverwarmen lijkt mij inderdaad ook niet nodig :)

Henielma

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  16:13 uIk denk dat dat de warmte is die het elektromotortje van de roerder afgeeft, niet zozeer het roeren zelf?
bijverwarmen lijkt mij inderdaad ook niet nodig :)

Het kan best zijn dat de warmte van het motortje afkomt. Het is wel zo dat de meeste warmte van het motortje naar beneden afgevoerd wordt. Om het motortje te koelen wordt namelijk onder het plaatje waar de fles op staat lucht aangezogen die langs de motor gevoerd wordt en onder uit de magneetroerder weer afgevoerd wordt.

JWVG

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:04 uRobin, JW constateert terecht heel duidelijk een verschil van achtergrondkennis. Maar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

Even voor de duidelijkheid: dat was dus niet denigrerend bedoeld, he! Ik heb juist erg veel bewondering voor wat jij allemaal voor elkaar krijgt. En daar zitten mensen als Robin en ik een beetje tegenover ins blaue hinein te filosoferen  :D.

 :degroeten: JW.

Henielma

Ik hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevat heeft.  ;)    Ik in ieder geval niet.

Het doel van magneetroerder en roervlooien voor hobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

Ik ben erg blij met mijn magneetroerder van ebay. Het heeft een maand goed op ebay letten gekost maar uiteindelijk heb ik er toch 1 kunnen kopen. Weliswaar 15 euro duurder dan wat ik gehoopt had maar het is een aanwinst voor mijn hobbybrouwerij.

De roervlo kook ik voor het toevoegen uit of ik ontsmet hem in spiritus.

Als je een roervlo uit een starter wil halen dan kan je dat doen met een tweede roervlo aan een slang en daarmee de roervlo opvissen.
Wat ik meestal doe is met de achterzijde van de oude luidspreker (sterke magneet) langs de buitenzijde van de fles omhoog bewegen. De roervlo komt dan mooi mee omhoog en kan er in de hals van de fles uitgepakt worden.
Er zijn ook aparte hulpmiddelen voor om de roervlo uit een starter te halen, dit is dan een magneet aan een stokje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.