Magneetroerder en roervlooien

Gestart door JWVG, 08-10-2009 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Dit is een samenvoeging van twee afgesplitste draden.



Citaat van: RobinB op 08-10-2009  20:35 uMet een magneetroerder vallen zulke dingen minder op ;)

Ja, die magneetroerder moet nog even wachten. Ik zag nog even geen geschikte (voor een liter of 3) die binnen mijn huidige budget valt. Dat budget is even aan de magere kant, na de aanschaf van twee nieuwe 2.5 gallon Cornelius fustjes  :P.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: Hopmans op 09-10-2009  09:37 uAls je slierten ziet, dan is er iets niet in de haak.

Het zou misschien wel eiwit kunnen zijn. Als je wort kook krijg je tenslotte ook eiwitslierten. Ik ga denk ik maar op mijn neus af, en die is vrij positief. Uiteraard wel voor een deel van het brouwsel, je moet het risico tenslotte spreiden.

Citaat van: Maarten op 09-10-2009  09:05 uBen jij geen bodemdeskundige/onderzoeker/wetenschapper? hebben die mensen geen magneetroerders? over? Hier vallen ze constant van de vrachtwagen (al moet je eerst goed schudden)...

Nou, mijn beleid is dat ik geen misbruik maak van mijn baan. Als er labartikelen weg worden gegooid, sta ik vooraan, maar actief 'schudden' dat doe ik maar niet....

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  10:59 uAls er labartikelen weg worden gegooid, sta ik vooraan, maar actief 'schudden' dat doe ik maar niet....

Ik bedoel ook niet actief schudden als in zorgen dat het weggegooid wordt, of het achterover drukken... bij ons worden in praktijk nooit dingen weggegooid, worden altijd opgeslagen 'voor als je het later nodig hebt'. In zo'n hok liggen bergen materiaal die nooit gebruikt worden. Als je goed kijkt of er iets nuttigs tussen zit, en daar gericht naar vraagt, mag je het vaak wel meenemen.

JWVG

Zo, toch maar even geinformeerd, en ik heb nu een IKA combimag in mijn handen die ik mee mag nemen. Zou geschikt moeten zijn voor zeker 5L  :dansen:.



Nu nog even bij labstuff een 5L Erlenmeyer kopen en een paar roervlooien (?), en ik ben in business. In principe is dat hier ook wel, maar dat hoeft niet zo nodig van mij. Weliswaar gebruiken we niet zo heel veel rare chemicalieen, maar wel af en toe zware metalen en in het verleden 14C....

 :degroeten: JW.

Maarten

Ooh! met warmhoudplaatje. Dat heb ik niet hoor, maar die van mij is wel net zo smerig oud...  :duimop: ;D

Glaswerk koop ik ook liever zelf. Omdat het niet zo'n punt is om het zelf aan te schaffen, en omdat wat weggegooid wordt altijd al kapot is. (wat gebruikt wordt ook soms)

JWVG

Dat is gewoon een plaatje van internet - die van mij is mooier  :D.

Dat warmhoudplaatje zal ik niet gebruiken, denk ik. Althans niet voor gist kweken. Misschien kan ik er wel wort op koken in een Erlenmeyer voor inzaaien  :denken:. 600 W tenslotte!

 :degroeten: JW.

Maarten

Ah, jammer. ik heb iets met oude apparaten.

Nee het zal wel te heet en wisselend zijn voor gist, maar voor opwarmen van wort e.d. lijkt het me ideaal. Leuk!

Oscar

Mooie aanwinst JW  :duimop:  Daar zullen je gistjes blij mee zijn...Welkom bij de club van magneetroerders  ;D ;D

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:26 uNog even kijken wat voor vlo ik nodig heb en zo,

deze


€1,45 bij Labstuf.. Maar als ze daar bij jouw magneetroerder hebben, hebben ze ok nog wel een verdwaalde roervlo...

JWVG

Ook roervlooien komen in contact met oplossing, dus die koop ik liever nieuw...

 :degroeten: Jw.

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:35 uOok roervlooien komen in contact met oplossing, dus die koop ik liever nieuw.....

Roervlooien zijn van in-ert materiaal gemaakt welke niet met vloeistofen zullen reageren. Dus goed schoonmaken zo voldoende moeten zijn. Anders zouden deze in de chemie ook niet over en weer gebruikt kunnen worden (en zeker niet bij belangrijke analyses).

JWVG

Heel fijn Oscar, maar als er een kans is dat ie ooit in contact is gekomen met 14C gelabeld materiaal of, pak 'm beet, cadmium, dan neem ik toch het liefst het zekere voor het onzekere.

Inert betekent volgens mij trouwens dat het niet reageert. Maar er kan volgens mij nog wel steeds iets op neerslaan. Ook niet lekker.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  12:46 uMaar er kan volgens mij nog wel steeds iets op neerslaan. Ook niet lekker.

In theorie wel..maar dat hecht dan niet aan het materiaal..Zou lekker zijn als je zo'n roervlo gebruikt voor een belangrijke analyse welke dan verstoord wordt door een neerslag op de vlo...  Je kunt natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen...Maar als je logisch redeneert.. ;)

De vlo die ik gebruik heb ik jaren geleden ook gebruikt voor diverse chemie practica in diverse chemische substanties.. :)
Maar voor het geld hoef je het niet te laten natuurlijk.. :biersmile:

Maarten

Ik heb zo'n smerig vlootje die gebruikt is voor agarose- en SDS-pagegels, diverse buffers, troep, meuk, tetti en drek. Het meest giftige is wellicht de ethidium bromide, een mutageen goedje. Ach, dat heb ik al es op mijn handen gehad. Een nachtje in de chemipro caustic weken, uitkoken, afschrobben en ik durfde het wel aan. Zo grondig doen we het op het lab niet. Maarja er is natuurlijk niks tegen nieuwe vloën in te brengen. (behalve dat je moet wachten tot het er is, voordat je ermee kunt spelen)

Henielma

Op ebay zijn ook roervlooien te koop. De verzendkosten vallen dan mee. Ik heb ze in Engeland gekocht maar hoe heten die dingen ook al weer in het Engels.

Als giststarterfles gebruik ik een 5 liter doorzichtige fles met een oor van Brouwland. Deze kost maar EUR 5. Dat scheelt nogal met een 5 liter erlemeier.



gistingsfles 5 l recht +oortje 017.505.9 € 5,06

Ik heb die flessen ook in de winkel bij de Maaslandbrouwerij zien staan.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  19:47 uOp ebay zijn ook roervlooien te koop. De verzendkosten vallen dan mee. Ik heb ze in Engeland gekocht maar hoe heten die dingen ook al weer in het Engels.

Als giststarterfles gebruik ik een 5 liter doorzichtige fles met een oor van Brouwland. Deze kost maar EUR 5. Dat scheelt nogal met een 5 liter erlemeier.



gistingsfles 5 l recht +oortje 017.505.9 € 5,06

Ik heb die flessen ook in de winkel bij de Maaslandbrouwerij zien staan.

Hee Herman,

dat is grappig - ik wilde net gaan vragen of dat met die fles kan, want daar heb ik er al twee van  :dansen:. Je hebt me weer 40 euri's bespaard, de 5L Erlenmeyer stond al in mijn boodschappenmand bij labstuff  :verbergen:.

Jullie proppen er gewoon wat watten in bij zo'n starter met roervlo, toch?

 :degroeten: JW.

Oscar

Heeft die fles geen holle bodem? En dus niet geschikt voor een roerder (tenzij je Albertus heet).

Herman

Ik heb een bruine variant van deze fles, met een vlakke bodem. JW, gewoon uitproberen zodra je een vlo ontvangt. Ik heb zelf een konische en een lange gekocht en gemerkt dat het bij verschillende flessen handig is om verschillende vormen vlooien te hanteren.

JWVG

Citaat van: Herman op 09-10-2009  20:18 uIk heb een bruine variant van deze fles, met een vlakke bodem. JW, gewoon uitproberen zodra je een vlo ontvangt. Ik heb zelf een konische en een lange gekocht en gemerkt dat het bij verschillende flessen handig is om verschillende vormen vlooien te hanteren.

Ik heb een doorzichtige, en de bodem is maar heel licht hol (hij is een klein beetje anders dan op de foto hierboven, wel bij Brouwland gekocht). Ik ga het proberen, denk dat het wel gaat lukken. Van het geld dat ik spaar aan die 5L Erlenmeyer kan er wel een extra vlo af. Wel een cm of 5-6, toch, voor 4L wort?

 :degroeten: JW.

Herman

Ik had een ovale van 4cm en een gewone van 5cm besteld, maar kreeg geloof ik net wat anders geleverd.

JWVG

En ze zijn altijd hittebestendig, toch? Want ik ga er gewoon ook wort in koken, soms met de roervlo actief.

(ik heb even overwogen om hier een draadje over te beginnen, maar vind het net te onbenullig...)

 :degroeten: JW.

Herman

Geen idee, ik kook die dingen niet.

Henielma

Ik doe er maximaal water van 80 ºC in met ontsmettingsmiddel.

Op de fles zet ik een waterslot. Dat is erg handig bij het maken van de starter. Als het niet meer blupt dan is de starter gereed of kan opgeschaald worden.

De fles heeft een beetje een ronde bodem maar het gaat prima met zo'n magneetroerder en een vlo van zo'n 6 cm.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uOp de fles zet ik een waterslot. Dat is erg handig bij het maken van de starter. Als het niet meer blupt dan is de starter gereed of kan opgeschaald worden.

Maar er moet toch zuurstof bij kunnen? Dat is toch het idee van een starter?

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uDe fles heeft een beetje een ronde bodem maar het gaat prima met zo'n magneetroerder en een vlo van zo'n 6 cm.

Mooi - dat klinkt als mijn fles. Moet lukken dus  :duimop:

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  21:40 uIk doe er maximaal water van 80 ºC in met ontsmettingsmiddel.

En gaat dat altijd goed? Het lijkt me geen glas gemaakt voor grote temperatuurswisselingen. Ik denk dat je op moet passen met snelle temperatuurwisselingen (in koud water zetten; op een koud oppervlak plaatsen)
Ik gebruik Schott-duran flessen voor dit soort zaken. Wel iets duurder maar kokend wort kan direct in het ijswater. Daarnaast hebben ze stevige doppen met aan de binnenzijde een kunststof afdichting op de fles.

JWVG

Sorry heren, ik haalde even twee dingen door elkaar - ik ga natuurlijk niet koken in deze fles, maar uitsluitend in de Erlenmeyers die ik al heb (van 1 en 2L). Het ging me er alleen om of die vlooien er altijd tegen kunnen, of dat die weer uit speciaal materiaal gemaakt moeten zijn.

 :degroeten: Jw.

Henielma

In de 4 liter kopruimte van de fles zit genoeg zuurstof. Probeer het maar eens.

JWVG

Citaat van: Henielma op 09-10-2009  22:28 uIn de 4 liter kopruimte van de fles zit genoeg zuurstof. Probeer het maar eens.

OK, als je een 1 liter starter maakt misschien. Dat zou je trouwens makkelijk kunnen berekenen, maar ik ben moe dus dat laat ik aan William over  :D. Maar ik wil misschien wel een 3 of 4 liter starter maken. Of is dat niet nodig voor 20L brouwsels?

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  22:32 uOK, als je een 1 liter starter maakt misschien. Dat zou je trouwens makkelijk kunnen berekenen, maar ik ben moe dus dat laat ik aan William over  :D. Maar ik wil misschien wel een 3 of 4 liter starter maken. Of is dat niet nodig voor 20L brouwsels?

 :degroeten: JW.

Daar hebben we de pitching calculator voor.

Mijn starters zijn 1 of 1,5 of 2 liter.
1 liter voor 20 liter lichtere bieren
0,5 + 1 liter voor zwaardere bovengisters van 20 liter
1 + 1 liter voor ondergisters van 25 tot 30 liter.

Ik zou het niet overdrijven met de starterhoeveelheid. Dan moet je die weer laten bezinken en afgieten en laat je de gist weer in rust komen.
Mijn motto is giststarter maken en als deze klaar is direct gaan brouwen. Het vergt planning maar dan heb je ook wat.

JWVG

Kun je daar dan ook aangeven of je belucht met een bruissteentje of met een magneetroerder? Want (volgens Robin althans) geeft die laatste methode een hogere opbrengst. Voor het bruissteentje heb ik eea al wel spits.

 :degroeten: JW.

RobinB

En niet alleen volgens mij! ;)
je bruissteentje heb je niet meer nodig, zulke grote volumina ook niet :)

JWVG

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  00:43 uEn niet alleen volgens mij! ;)
je bruissteentje heb je niet meer nodig, zulke grote volumina ook niet :)

Ik zal het opzoeken  ;).

 :degroeten: JW.

JWVG

OK, inmiddels heb ik mijn huiswerk een beetje gedaan, ik kende de mr. Malty calculator wel, maar had me niet gerealiseerd dat daar ook een optie voor een magneetroerder op zat. Als ik het goed begrijp, verschillen de meningen binnen het forum wel over de vraag of je dan nog moet beluchten boven het wort, of dat je de fles dicht kunt houden zoals Henielma doet.

 :degroeten: JW.

(en bedankt voor het samenvoegen van die draden)

Oscar

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  21:07 uEn ze zijn altijd hittebestendig, toch? Want ik ga er gewoon ook wort in koken, soms met de roervlo actief.

Dat kan gewoon...gebeurt in laboratoria regelmatig. Ik denk dat ze zeker tegen  150°C moeten kunnen... :)

jelle

Een roervlo is meestal gemaakt van teflon en dat is bestand tot 250 graden, zo heet zul je wel niet gaan koken ;)

Groet Jelle

Albertus

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  12:34 uAls ik het goed begrijp, verschillen de meningen binnen het forum wel over de vraag of je dan nog moet beluchten boven het wort, of dat je de fles dicht kunt houden zoals Henielma doet.

Beluchten van de starter boven het (draaiende) wort doe ik met een slangetje zonder bruissteentje. Ik hang het slangetje (aangesloten na een filtertje) een klein eindje in de erlenmeijer of fles en dek de zaak af met aluminiumfolie. Op deze manier heb je alleen schone lucht boven het wort.

Bert

Henielma

Ik belucht zowel mijn starter niet en het wort van een brouwsel niet. Toch haal ik een vergistingsgraad van 95% (Rochefort gist) bij een wort van 1080. De starter heeft eerst met een halve liter wort een dag gedraaid en daarna een liter wort toegevoegd en weer de dag gedraaid. Het brouwsel was 21 liter. De starter en het wort schud ik wel flink om lucht toe te voegen. Maar dat doe ik alleen aan het begin.

Voordat ik de magneetroerder had heb ik de starter altijd flink belucht. Volgens mij is het resultaat met de magneetroerder zonder beluchten beter.

Het kan zijn dat met magneetroerder en beluchten het resultaat nog beter zou zijn maar ik vind het een groot voordeel als ik de voortgang van de starter kan volgen door naar het waterslot te kijken. Op deze manier kan je voorkomen dat je te lang door laat draaien zonder dat er nog voeding bij de starter is.

JWVG

Toch raar, Henielma. Het gaat er natuurlijk niet alleen om of er genoeg zuurstof in de headspace zit in het begin van de starter, maar dat die er ook nog eens wordt uitgewerkt door het koolzuur dat ontstaat. Als gist echt zuurstof nodig heeft om te groeien, waar komt die zuurstof dan vandaan bij jou ???.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik belucht zoals Bert, blazend in een vortex tot de bodem. Deze geeft een 'zuigend' geluid, dat geeft ook goede lucht menging en naar mijn idee betere afdrijving van CO2.
 
Ik heb ook zulke Brouwland 5l flessen, gaat goed.
Als de magneten van je roerder en vlo sterk genoeg zijn is dat geen probleem.
Hij rolt zo het bultje op als je de fles wat schuift.

Een van de roerders die ik weggegeven heb, had ook een zwakkere magneet.
Dan wilde hij er nog wel eens afspringen en rondtollen in je starter :) 

JWVG

Ik ga het denk ik ook zo doen, Robin. Volgens mij is die van mij een behoorlijk sterk werkpaard, dus ik vermoed dat het wel goed zal zitten met de kracht van die magneet.

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  14:34 uToch raar, Henielma. Het gaat er natuurlijk niet alleen om of er genoeg zuurstof in de headspace zit in het begin van de starter, maar dat die er ook nog eens wordt uitgewerkt door het koolzuur dat ontstaat. Als gist echt zuurstof nodig heeft om te groeien, waar komt die zuurstof dan vandaan  ???.

Het algemene beeld is dat er veel zuurstof nodig is voor een goede starter. Maar ook in je gistvat groeit de hoeveelheid gist enorm terwijl er niet continue belucht wordt. Dus ook zonder zuurstof vermenigvuldigt de gist zich.

Ik voeg ook nog drie druppeltjes olijfolie aan de starter toe maar ik heb niet het idee dat dit alles uitmaakt.

Volgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt. Dat vind de gist fijn en verder is er constant flinke beweging in de starter. Dat vind de gist volgens mij ook fijn.


Jacques

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  14:43 uVolgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt. Dat vind de gist fijn en verder is er constant flinke beweging in de starter. Dat vind de gist volgens mij ook fijn.

Dat is ook mijn gedachte. Ook ik belucht het wort niet meer zowel niet in roerder als na het toevoegen van de gist. Wel schud ik vooraf aan het roeren met Erlenmeyer waarop een volrubberen stop dan op zit en laat ik het afgekoelde wort kletteren in een emmer die ik vervolgens in mijn CCT giet. Enige vorm van beluchting is er bij mij dus wel. Echter veel en veel minder dan een tijd terug.

RobinB

Hét argument vóór beluchten in je starter is de hogere efficiency van het aërobe metabolisme. Verder natuurlijk de vetzuren en sterolen benodigd voor de celmembraan. Dat is deels te ondervangen met olijfolie.

Probleem met onze starters is dat je ook altijd fermentatie via de anaërobe pathways krijgt vanwege het crabtree-effect. De enige goede oplossing daarvoor is een fed-batch systeem zoals mijn druppel installatie.

JWVG

Wel een mooie klassieke 'botsing' tussen een technicus (Henielma) en een wetenschapper (Robin), hierboven. Lees de argumenten maar na  :D. Ik zal eens kijken wat ik doe, maar ik ben nou eenmaal een wetenschapper  :pan:. Ik weet wel dat je, zonder waterslot, het koolzuur er veel verder uit zult kunnen slaan dan met waterslot, omdat in het laatste geval de koolzuurspanning in de headspace 100% is.

 :degroeten: JW.

Adrie

Voor zover ik weet is het gebruikelijk om de fles of erlenmeyer met een stukje alufolie losjes af te dekken, zodat er koolzuurgas uit en zuurstof in kan. Bij het roeren wordt er dan koolzuur uit- en zuurstof ingeslagen. Dat kun je natuurlijk versnellen door zuurstof de fles in te blazen. Het gaat juist om die zuurstof, dat ben ik met Robin eens.

Henielma

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  15:00 uProbleem met onze starters is dat je ook altijd fermentatie via de anaërobe pathways krijgt vanwege het crabtree-effect. De enige goede oplossing daarvoor is een fed-batch systeem zoals mijn druppel installatie.

Robin, JW constateert terecht heel duidelijk een verschil van achtergrondkennis. Maar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

Fed-batch met een druppelinstallatie lijkt ook mij een hele goede manier om de groei van de starter continue te laten verlopen onder optimale omstandigheden. Ik zou dat combineren met een bellenteller zodat je terugkoppeling hebt en afhankelijk van de hoeveelheid geproduceerde CO2 weer een gecontroleerde hoeveelheid voedsel (suiker of wort) voor de gist toevoegen. Met een PC, Tcontrol, bellenteller en slangenpompje zou je dat prachtig kunnen regelen.  :pan:

Om even terug te komen op het verwarmplaatje van de magneetroerder. Het vermogen is inderdaad veel te groot om dit met 230 Vac aan te sturen. Je starter zal door de opwarmvertraging van het verwarmingselement veel te heet worden. Je zou echter dit verwarmingselement kunnen aansturen met bijvoorbeeld 12 V. Je houd van van de 600 Watt nog zo'n 31 Watt over. Hiermee zou je de gist op temperatuur kunnen houden. Je hebt dan wel een temperatuurregeling nodig.

Overigens heb je met een magneetroerder minder snel een verwarming nodig om een starter op temperatuur te houden. Mij valt op de de temperatuur van de starter al snel 1 a 2 graden Celsius warmer is dan de omgeving. Door het toevoeren van mechanische energie (roeren) warmt de starter toch wat op.


RobinB

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:04 uMaar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

En zo moet het ook!  :duimop:  :brouwen:

CiteerOverigens heb je met een magneetroerder minder snel een verwarming nodig om een starter op temperatuur te houden. Mij valt op de de temperatuur van de starter al snel 1 a 2 graden Celsius warmer is dan de omgeving. Door het toevoeren van mechanische energie (roeren) warmt de starter toch wat op.

Ik denk dat dat de warmte is die het elektromotortje van de roerder afgeeft, niet zozeer het roeren zelf?
bijverwarmen lijkt mij inderdaad ook niet nodig :)

Henielma

Citaat van: RobinB op 10-10-2009  16:13 uIk denk dat dat de warmte is die het elektromotortje van de roerder afgeeft, niet zozeer het roeren zelf?
bijverwarmen lijkt mij inderdaad ook niet nodig :)

Het kan best zijn dat de warmte van het motortje afkomt. Het is wel zo dat de meeste warmte van het motortje naar beneden afgevoerd wordt. Om het motortje te koelen wordt namelijk onder het plaatje waar de fles op staat lucht aangezogen die langs de motor gevoerd wordt en onder uit de magneetroerder weer afgevoerd wordt.

JWVG

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:04 uRobin, JW constateert terecht heel duidelijk een verschil van achtergrondkennis. Maar dat is niet erg, ik neem aan dat we allebei doen wat onszelf goed lijkt.  :duimop:

Even voor de duidelijkheid: dat was dus niet denigrerend bedoeld, he! Ik heb juist erg veel bewondering voor wat jij allemaal voor elkaar krijgt. En daar zitten mensen als Robin en ik een beetje tegenover ins blaue hinein te filosoferen  :D.

 :degroeten: JW.

Henielma

Ik hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevat heeft.  ;)    Ik in ieder geval niet.

Het doel van magneetroerder en roervlooien voor hobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

Ik ben erg blij met mijn magneetroerder van ebay. Het heeft een maand goed op ebay letten gekost maar uiteindelijk heb ik er toch 1 kunnen kopen. Weliswaar 15 euro duurder dan wat ik gehoopt had maar het is een aanwinst voor mijn hobbybrouwerij.

De roervlo kook ik voor het toevoegen uit of ik ontsmet hem in spiritus.

Als je een roervlo uit een starter wil halen dan kan je dat doen met een tweede roervlo aan een slang en daarmee de roervlo opvissen.
Wat ik meestal doe is met de achterzijde van de oude luidspreker (sterke magneet) langs de buitenzijde van de fles omhoog bewegen. De roervlo komt dan mooi mee omhoog en kan er in de hals van de fles uitgepakt worden.
Er zijn ook aparte hulpmiddelen voor om de roervlo uit een starter te halen, dit is dan een magneet aan een stokje.

Jacques

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:45 uIk hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevatobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

De stijging van de pH kun je eenvoudig ondervangen door een hoeveelheid fosforzuur toe te voegen.

Naar aanleiding van deze draad wil ik ook even aandacht vragen voor de lengte van de roervlo. Ik heb drie verschillende roervlooien hier:
50 * 7 mm, deze heeft een ring in het midden met een dikte van 1 mm;
60 * 10 mm;
80 * 10 mm.

De 60 * 10 mm roervlo bevalt mij het beste. Als ik deze gebruik heb ik geen getik wat ik wel heb met de vlo met het ringetje. Verder draait deze vlo wat stabieler van de 80 * 10 mm. De ene vlo is duidelijk de andere niet. Het loont dus de moeite om met een paar vlooien te experimenteren. Voor de kosten hoef je dat niet te laten, roervlooien zijn niet overdreven duur. Zeker niet als je ze kunt kopen zonder verzendkosten (bij mij in de buurt zit een handelaar in laboratoriumbenodigheden).

weed

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  14:43 uVolgens mij is de truuk van een magneetroerder dat de ontstane CO2 er continue uitgeslagen wordt.

Naar mijn mening wordt de aangemaakte CO2 beter afgevoerd in een bekerglas dan in een erlenmeyer.
Daarom heb ik van begin af aan bekerglazen gebruikt afgedekt met aluminiumfolie.
Of het werkelijk verschil uitmaakt kan ik daarom niet bevestigen.


 :degroeten: Ronald

EBC

Zodra je starters niet meer continu belucht, kan je weer gewoon een waterslot op de fles doen (en dat kon daarvoor natuurlijk ook door een tweede gat te boren in de stop).

Bij mij is de vergistingsgraad alleen maar toegenomen door niet meer te beluchten. Of eigenlijk afgenomen sinds het continu beluchten. Bubs was volgens mij de eerste die er mee stopte. Het was in eerste instantie vloeken in de kerk, maar zie, steeds meer hobbybrouwers stoppen met beluchten.

Alleen het starterwort schud ik flink zodra het de fles in gaat. Daarna niks geen beluchting meer.

Let wel, dit gaat alleen op indien je met een magneetroerder roert.

Wel denk ik dat je met deze methode meer aandacht moet besteden aan de gist als je ze hergebruikt. Dan is het verstandig weer een starter te maken. Zomaar de koek gebruiken levert een trage vergisting op.

Adrie

Citaat van: EBC op 11-10-2009  08:43 uBij mij is de vergistingsgraad alleen maar toegenomen door niet meer te beluchten. Of eigenlijk afgenomen sinds het continu beluchten.

Mijn ervaringen zijn precies het omgekeerde (zonder magneetroerder). Wel kan de vergistingsgraad eronder leiden als je té lang belucht. Tegenwoordig belucht ik een uur of 12 tot 18 (afhankelijk van de temperatuur) en dan gaat het waterslot erop.

RobinB

Citaat van: EBC op 11-10-2009  08:43 uHet was in eerste instantie vloeken in de kerk, maar ik zie steeds meer hobbybrouwers stoppen met beluchten.

Je ziet wat je wilt zien natuurlijk, maar ik zie hooguit het minderen met beluchten?
Beluchten is goed, maar timing is belangrijk. Je moet niet beluchten wanneer er geen suikers meer zijn, dan jaag je de gist door zijn reserves.

Zoals Adrie aangeeft is beperkt beluchten een goede optie, of beluchten zolang je voeding (suikers) toevoegd.
En dat geldt bij mij alleen voor de starter, het hoofdbrouwsel belucht ik niet (actief).

EBC

The proof of the pudding is in the eating...  :lessmile:

Ik vind mijn eigen bieren erg lekker. Ik zal dan toch wel goed bezig zijn zeker? duh.  :clownsmile:

RobinB

Wij van wc-eend adviseren...?
Juist!
:D

JWVG

Citaat van: EBC op 13-10-2009  09:28 uIk vind mijn eigen bieren erg lekker. Ik zal dan toch wel goed bezig zijn zeker? duh.  :clownsmile:

Dit lijkt me het definitieve argument om je lidmaatschap van je forum op te zeggen  ;D

EBC

Citaat van: JWVG op 13-10-2009  10:02 uDit lijkt me het definitieve argument om je lidmaatschap van je forum op te zeggen  ;D

Ter leering ende vermaeck...

Blijft vermaeck over, niet? Prima reden om nog even te blijven.

Ook hier met excuses voor de onzin. Terug On-topic!

JWVG

Ook hier is het meeste wel gezegd, en is het wachten een beetje op een experiment waar je echt twee (of drie) manieren van beluchten (of niet beluchten) met elkaar vergelijkt, denk ik. In ieder geval interessant om te horen hoe de meningen verschillen.

 :degroeten: JW

JWVG

Gisteravond voor het eerst mijn magneetroerder ingezet bij een starter. Eerst maar 1 L gekookt in een Erlenmeyer op het plaatje van de magneetroerder, ging ook prima  :duimop:. Toen gekoeld en over naar een 5 L Brouwland fles. Het magneetje hield zich prima - de hele nacht lucht erin geblazen door een filter en een bruissteentje, boven de vloeistof. Vanochtend heb ik het waterslot erop gezet. Veel activiteit.

Overigens kwam de gist (de Wyeast Ardennes) uit een heel verse XL smackpack. Ik neem dus aan dat ik waarschijnlijk iets te veel gist zal hebben voor mijn 23 L Belgische Pale ale, maar dat meet ik dan wel weer af. Ik wilde het eens even proberen.

Laten jullie de magneetroerder ook na het beluchten, met het waterslot erop, nog aanstaan? Hoe lang dan? Ik vind het een beetje eng om dat ding aan te laten staan als ik van huis ben, in verband met vroegere schuim'explosies' en het feit dat ie nu op een elektrisch plaatje staat. Maar als het goed is krijg je geen schuimexplosie als je continue roert, toch?

 :degroeten: JW.

Edgar

Gewoon aan laten staan. Inderdaad vermoedelijk méér gist en minder schuim. Als je tegelijkertijd verwarmt moet je inderdaad wel uitkijken, dan kan het bijzonder hard gaan.

JWVG

Ha Edgar,

Nee, ik verwarm niet. Alleen het koken van het wort voorafgaand aan inzaaien deed ik ook op dat plaatje. Het plaatje heeft veel te veel vermogen om tijdens het vergisten aan te zetten.

 :degroeten: JW.

Edgar

Ik heb dat probleem ook. Kan 'm (oude Ikamag) nét zo afstellen dat 'ie op een graad of 27-30 blijft, maar dat luistert me toch net effe te nauw. En de gist groeit te hard.

JWVG

Ik weet ook niet echt of het nodig is. Het bubbelt er lekker op los in onze huiskamer, die altijd 20-21 ºC is. Zelfs als we de verwarming twee dagen uit hebben (isolatie he  :duimop:)

 :degroeten: JW.

Maarten

Mijn magneetroerder is vrij oud en wordt dus van het roeren (er zit geen verwarmingselement in) al goed warm. Nog nooit de temperatuur gemeten. Maar de gist groeit wel!

Hee JW, kun je op zo'n roerder met warmhoudplaatje icm een ut100 niet heel mooi microbatches brouwen? Hoef je niet in de buurt te zijn (hij roert meteen ook wanneer ie verwarmt :duimop: :D)

JWVG

Aan microbatches doen we niet bij brouwerij Calvijn  ;).

 :degroeten: JW.

EBC

Citaat van: JWVG op 20-10-2009  08:15 uLaten jullie de magneetroerder ook na het beluchten, met het waterslot erop, nog aanstaan? Hoe lang dan? Ik vind het een beetje eng om dat ding aan te laten staan als ik van huis ben, in verband met vroegere schuim'explosies' en het feit dat ie nu op een elektrisch plaatje staat. Maar als het goed is krijg je geen schuimexplosie als je continue roert, toch?

Ik hoef je niet te vertellen dat ik starters niet meer continu belucht (Ik zie ook echt niet in dat het zinnig is om boven de vloeistof te beluchten, maar soit, we zijn dol op rituelen). Maar zodra de voeding voor de gist op is, kan je beter stoppen met roeren. Dat is dus na ongeveer 24-48 uur, afhankelijk van hoe snel de gist aktief is geworden.

JWVG

Ha Jasper,

dat had ik zelf inderdaad ook bedacht, en ik ben er maar mee gestopt toen de bubbels stopten.

 :degroeten: JW.

12345

Bij Hinmeier verkopen ze driehoekige roervlooien.
Zouden die net zo goed zijn als de ronde?

http://www.hinmeijer.nl/product/121938/Driekant_magneetroerstaafjes.aspx

Hinmeier rekent 7,95 verzendkosten en Instrulabo rekent 15,- orderkosten en tegenwoordig moet daar alles uit het magazijn in Amsterdam komen ...

12345

Citaat van: Henielma op 10-10-2009  16:45 uIk hoop dat Robin dat ook niet denigrerend opgevat heeft.  ;)    Ik in ieder geval niet.

Het doel van magneetroerder en roervlooien voor hobbybrouwers is het maken van goede starters. Nu we toch bezig zijn over starters. Toevoegen van een paar druppels (fosfor)zuur en een paar tiende gram gistvoeding maken een optimale omgeving voor de gist compleet. Ik denk dat er vaak te veel gistvoeding gebruikt wordt waardoor de pH stijgt terwijl deze eigenlijk moet dalen tot onder een pH van 5.

Ik ben erg blij met mijn magneetroerder van ebay. Het heeft een maand goed op ebay letten gekost maar uiteindelijk heb ik er toch 1 kunnen kopen. Weliswaar 15 euro duurder dan wat ik gehoopt had maar het is een aanwinst voor mijn hobbybrouwerij.

De roervlo kook ik voor het toevoegen uit of ik ontsmet hem in spiritus.

Als je een roervlo uit een starter wil halen dan kan je dat doen met een tweede roervlo aan een slang en daarmee de roervlo opvissen.
Wat ik meestal doe is met de achterzijde van de oude luidspreker (sterke magneet) langs de buitenzijde van de fles omhoog bewegen. De roervlo komt dan mooi mee omhoog en kan er in de hals van de fles uitgepakt worden.
Er zijn ook aparte hulpmiddelen voor om de roervlo uit een starter te halen, dit is dan een magneet aan een stokje.

Hiervoor is in de dierenzaak een dubbele magneet met vilt bekleed te koop om de aquarium-ruiten schoon te maken. Die kun je langs de buitenkant van de fles bewegen en hoeft er dus niet in, wat extra risico vormt.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?ALGENMAGNEET=&categoryID=207&merk=MAG FLOAT&merkID=115

heijligers

Je reageert op een bericht van 3,5 jaar oud   :weetniet:

Die vlooienvangers (magneet aan koordje) gebruikten wij vroeger (als in medio jaren '90) op school vooral om vlooien uit de afvoer te vissen.

George81

Citaat van: 12345 op 08-04-2013  11:52 uBij Hinmeier verkopen ze driehoekige roervlooien.
Zouden die net zo goed zijn als de ronde?

http://www.hinmeijer.nl/product/121938/Driekant_magneetroerstaafjes.aspx

Hinmeier rekent 7,95 verzendkosten en Instrulabo rekent 15,- orderkosten en tegenwoordig moet daar alles uit het magazijn in Amsterdam komen ...

Ik heb inmiddels ervaring met verschillende maten ronde staafjes en voor "onze snelheden" (vortex) luistert het echt nauw, ik zou het dus niet wagen.
Als je nog staafjes nodig hebt, ik heb ze te koop voor 3,50 per stuk inclusief verzending (3 euro staafje, 50 cent verzending).

Brouwter

Mocht iemand nog een magneetroerder in de aanbieding hebben, PM me even!

12345

Citaat van: George81 op 08-04-2013  15:49 uIk heb inmiddels ervaring met verschillende maten ronde staafjes en voor "onze snelheden" (vortex) luistert het echt nauw, ik zou het dus niet wagen.
Als je nog staafjes nodig hebt, ik heb ze te koop voor 3,50 per stuk inclusief verzending (3 euro staafje, 50 cent verzending).

Dank je voor de informatie, George. Inmiddels heb ik helaas min of meer per ongeluk (door onhandig op een knopje te drukken, vroeger moest je daarna nog een heleboel doen) blijkbaar een vlo in de USA besteld. Voor ca 10,- Jammer.

In wat voor maten heb jij ze?

Als ik het goed zie, heb jij een magneetroerder gebouwd en er ook een aantal verkocht? Ik wil er ook een gaan bouwen.

1) De motor met koolstofborstels uit een koffiemolen. 140 Watt (daar kan ik zeker 5 en misschien wel 10 liter mee roeren als ik er een grote vlo in doe) en het toerental van koolstofborstelmotoren is prima af te regelen met een simpele "Power Control" van Conrad (600 Watt). Het vermogen zakt bij lage toerentallen lang niet zo sterk in als bij (brushless) synchroonmotoren etc. Die gaan 'slippen'.
2) Als magneet heb ik dit op het oog: http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/205455/zz/cID/c3I6c3RhYWZtYWduZWV0Mg==
Nu nog "even" vastmaken aan de as van de motor, hoewel daar een stukje schroefdraad op zit, dat scheelt weer.
3) Verder denk ik toch nog aan een verwarming, die mag niet veel groter dan 40 watt zijn, meer is niet nodig en dan heb je sowieso al veel minder overshoot dan bij een 600 watts verwarming. Liefst ook een verwarmingselemnent met weinig massa: die massa "gloeit" maar na en dat veroorzaakt overshoot. Die verwarming zou eventueel nog uit te sturen zijn met een thermostaat (TC-10 met taster in de starter)  maar alweer een stuk beter (en niet duurder) is een Rex-c100 met Pt100 taster.
4) Als dekplaat zit ik aan een omgekeerde RVS pan te denken.
5) Dan nog een leuke doos bedenken voor erover heen ... zal wel hout worden, en dan flink aflakken.

Mocht je als ervaringsdeskundige goede raad hebben, dan houd ik me zeker aanbevolen.

12345

Citaat van: Jacques op 10-10-2009  17:01 u... Ik heb drie verschillende roervlooien hier:
50 * 7 mm, deze heeft een ring in het midden met een dikte van 1 mm;
60 * 10 mm;
80 * 10 mm.

De 60 * 10 mm roervlo bevalt mij het beste. Als ik deze gebruik heb ik geen getik wat ik wel heb met de vlo met het ringetje. Verder draait deze vlo wat stabieler van de 80 * 10 mm. De ene vlo is duidelijk de andere niet. Het loont dus de moeite om met een paar vlooien te experimenteren...

Het lijkt mij, dat de lengte en dikte van de roervlo mede afhangen van het vermogen dat je in kunt brengen. Dus van de sterkte van de magneet in de roerder en van het vermogen van de motor. Als je een chinese roerder hebt met een motortje van op zijn hoogst 15 watt en een klein magneetje daaran vast gemaakt, dan zou ik geen roervlo van 80 mm inzetten want die krijgt het arme ding niet rond volgens mij. Dan denk ik meer aan een vlooitje van 25 x6 of zo?

Pim

Hier kan je niet veel zelf voor bouwen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.