Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen, Niels....  (gelezen 2535 keer)

Offline Niels89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Voorstellen, Niels....
« Gepost op: 09-10-2009 14:11 u »
Hallo allen, zal me even voorstellen.

Ik ben Niels, woonachtig in Zaandam en geboren in 1989.. op dit moment dus 20 jaren jong.

Doe een opleiding in de chemie/procestechnologie, en een andere grote hobby van me is motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft. Verder sta ik regelmatig in de keuken om lekkere gerechten te koken..

Ik heb al wat eerder een aantal brouwsels gemaakt, dan wel uit blik. Ook bezig geweest met wat alcohol stoken maar dat was meer voor destillatiekolom rendementen berekenen (thermodynamica) voor een schoolproject.

Wil nu een stapje verder, want die bier brouw blikken ben ik zat en dat kan iedereen natuurlijk. Wil nu ambachtelijk gaan brouwen en dan het liefst bieren in het rijtje van de wat zwaardere, donkere bieren. Niet dat pilsener niet goed is maar de voorkeur gaat uit naar speciale bieren. Mag best wel een pittig biertje zijn dus.

Ben momenteel bezig met een Brewferm bierpakket waar reeds alle gerstsoorten en hop al is bijgevoegd in het pakket, dus een mooie tussenstap. Heb gisteravond alles geschroot in een (geleende) walsenmolen en ga vandaag of morgen verder. Gerst wel strak in plastic zak verpakt trouwens tegen oxidatie.

Ben benieuwd hoe dat gaat smaken over een tijdje, t wordt een scotch mcbeaver ale, begin sg 1082 geloof ik. 8,5% als het even mee zit... mag ook wel een paar maandjes rijpen uiteraard...

Enigste waar ik nog een beetje mee zit is dat ik niet echt een grote brander tot beschikking heb, alleen een normaal gasfornuis met 4 pitten. Moet wel lukken met 20L wort neem ik aan maar echt snel zal het niet opwarmen...

nou Adios !  :pan: :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Re: Voorstellen, Niels....
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2009 15:16 u »
Welkom Niels!! Ik hoop dat het koken van de hop gaat lukken met je gaspit. Zal waarschijnlijk net wel lukken, hangt een beetje van het vermogen van je gaspit af.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2009 15:35 u »
Hee Niels!

Welkom hier, en leuk dat je je voorstelt.
Ik doe het ook met 23, soms 26 liter op de grote pit op een standaard gasstel. Gaat wel hoor.

Verder succes met je brouwplannen, stel veel vragen, want mensen zijn enthousiast, en proost alvast  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2009 18:19 u »
Hoi Niels,

Welkom hier. Liefhebberij in lekker koken en bierbrouwen gaan heel goed samen! Het is een heerlijke bezigheid, een bier brouwen dat je zelf lekker vindt. Ongetwijfeld doe je dat ook als je gerechtje maakt.

Offline Niels89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2009 14:14 u »
Zo, nou heb dit weekend gebrouwen ging perfect met de zelfgemaakte hevelfilter(wortverzamelpijp) van koper en de zelfgemaakte dompelkoeler werkte ook perfect, er kwam echt heel warm water uit de uitgang, en er ging echt heel koud water in. Best leuk om het zo te zien werken.

Anyway, resultaat is een lekker zwaar en donker wortje met veel hopgeur, alleen zeker geen 20 liter. Ik heb nu nog maar 14 liter of zo, terwijl het na het spoelen van de draft toch wel een liter of 22-23 was. Kan me niet voorstellen dat er in 90minuten hop koken zo'n 8 liter water verdampt.. of toch wel?

Volgende keer brouwen ga ik in ieder geval doen met een 5kw brander of zo, want een gaspit trekt het net wel/net niet. Koken lukt wel maar niet echt hard koken zegmaar. Maa rgoed haal wel een brander en een butaanfles of zo.

Het bier is momenteel lekker aan het gisten en het ruikt al goed (even geroken door een kijkgaatje heen). Zal wel een flink sterk biertje worden aangezien het 7 liter water tekort komt haha.

Volgende bier wil ik een lekkere Duitse weizen brouwen, alleen ik las dat deze niet lang houdbaar zijn?

:dansen:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2009 14:23 u »
Nou, je kunt ze wel bewaren en dan zijn ze nog wel te drinken, alleen raken Weizens snel over de top. Ik zou ze zeker binnen drie maanden na bottelen opdrinken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2009 15:52 u »
alleen zeker geen 20 liter. Ik heb nu nog maar 14 liter of zo, terwijl het na het spoelen van de draft toch wel een liter of 22-23 was. Kan me niet voorstellen dat er in 90 minuten hop koken zo'n 8 liter water verdampt.. of toch wel?

Niels, mooi dat het brouwen goed ging. En wat je hier schetst geeft maar weer eens aan dat het waterverlies management tijdens het brouwen in het begin onderschat wordt. Indien je wat getallen genoteerd heb zul je er uiteindelijk achterkomen waar die verliezen zitten. In jou geval was je rendement anders dan je verwachte en heb je te weinig water gebruikt. Afhankelijk van je installatie kun je best wel een litertje of 6 hebben verdampt. In je hop blijft ook vocht achter en na het hop filteren blijft er ook altijd wel een restje achter in de pan. Dat alles bij elkaar zal dan in jou geval zo'n 8 liter zijn. Best wel veel, maar als je het weet kun je er rekening mee houden  :)

Tags: