Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 9093 - Imperial Blend  (gelezen 2489 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Wyeast 9093 - Imperial Blend
« Gepost op: 09-10-2009 12:44 u »
Ik zat net even te kijken op craftbrewer.com.au. Daar zag ik de volgende gist (blend) voorbij komen. Dit moet een perfecte gist zijn voor mijn volgende RIS. Kijk naar de alcohol tolerantie en vergistingsgraad. Heeft iemand deze gist al eens gebruikt?

Citaat
Beer Styles: American Barleywine, Imperial IPA, Imperial Red, Imperial Brown, Imperial Porter, Russian Imperial Stout
Profile: This unique blend of strains is designed to ferment higher gravity worts used in producing any style of Imperial beer. The results will be a rich, malty, full bodied beer with notes of citrus & fruity esters. Even with a high starting gravity your Imperials will have a relatively dry finish.

Alc. Tolerance             12-14%
Flocculation                low-medium
Attenuation                 75-80%     
Temperature Range     68-75įF (20-24įC)

http://www.craftbrewer.com.au/shop/details.asp?PID=2884

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bjgodefr

• Senior lid
Re: Wyeast 9093 - Imperial Blend
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2009 12:53 u »

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2009 14:51 u »
De enige Special Strain die ik ooit gebruikt heb is Wyeast Inglemunster Ale en die was erg lekker. Bij Brouwland hebben ze ook tijdelijk Wyeast Brettanomices en Roeselare.

Ik vrees dat je deze niet gauw meer tegen gaat komen...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2009 00:18 u »
Ja het is wel jammer dat Brouwland precies de verkeerde VSS gisten kiest.
Die trappist blend is leuk, maar aangezien je de Orval hier gewoon in de super kan kopen ook volledig overbodig.
JUIST de gisten waarvan wij moeilijk via een andere weg een sample kunnen krijgen zijn interessant...

En die hebben ze dan juist niet...

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2009 07:42 u »
De enige Special Strain die ik ooit gebruikt heb is Wyeast Inglemunster Ale en die was erg lekker. Bij Brouwland hebben ze ook tijdelijk Wyeast Brettanomices en Roeselare.

Ik vrees dat je deze niet gauw meer tegen gaat komen...

Ik zag trouwens gisteren dat ze bij Labstuff ook de Roeselare, Ingelmunster Ale en de Farmhouse Ale hebben, naast de lambic en de andere Belgische gisten. Best aardig aanbod. Ik zal eens studeren op die Ingelmunster en Farmhouse.

(Niet de 9093 - hun aanbod is bijna strikt Belgisch, zo te zien).

:degroeten: JW.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2009 09:51 u »
Even een vraagje over blend gisten.

Deze kun je dus eigenlijk niet bewaren op de een of andere manier.
Als je deze namelijk rein zou willen strijken heb je maar 1 gist soort.
Ga je hem door kweken weet je helemaal niet wat voor gisten of gist de bovenhand krijgt.
Of zit ik er nu compleet langs?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2009 14:18 u »
Dat is wel een risico inderdaad, maar bij gist blends zal dat nog wel meevallen?
Bij gist-bacterie blends is het een groter probleem (roeselaere)

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2009 14:32 u »
Ik vraag me af of dat zo is, Robin. Volgens mij kun je ook zeggen dat twee organismen die veel op elkaar lijken, elkaar veel sneller de tent uit zullen vechten. En dat twee heel verschillende organismen (gisten en bacterieen bv) elkaar eerder in evenwicht zullen houden. Ecologisch gezien. Maar ook dit is pure speculatie. Volgens mij valt er heel weinig over te zeggen.

:degroeten: JW.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2009 14:44 u »
Die optie is er ook natuurlijk, of dingen als quorum-sensing.
Maar bij verschillende biergisten in een (starter)wort, weet je in ieder geval dat het medium geschikt is.

Bepaalde bacteriŽn zouden baat kunnen hebben bij specifieke suikers (inuline bv), die niet in je wort zitten.
Ook is de groeisnelheid van bacteriŽn anders (hoger) dan van gisten. Een dysbalans ontstaat daardoor ook mogelijk eerder?

Tags: