Hergisting op fles

Gestart door Gast, 09-06-2004 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ik heb elke keer weer het probleem dat het bier voor geen meter gist in de flesjes, hoe komt dit. Ik snap er niets van, het sg is goed de suiker is goed...
 ???

gelfling

Het kan zijn door een te lange lagering.
Of de flesjes staan niet warm of te warm (afhankelijk van de gist).
Of de gist heeft zijn maximale vergisting verbruikt, en kan niet meer tegen de hoge hoeveelheid alcohol.
Als je normale Brewferm korrelgist gebruikt, kun je tot 8 % vergisten geloof ik. Daarboven kan de gist er niet meer zo goed tegen.
Het komt eigenlijk best nauw met de vergisting.

Enig idee welke richting je zelf denkt? Ruikt en smaakt het bier goed?

Gast

Ja het ruikt en smaakt gewoon goed,
Er zijn wel enkele flesjes die een knal geven (beugels) maar het meeste is een zachte sis.

Het was dit keer inderdaad helaas een korrelgist van Brewferm maar ik denk niet dat ik op het maximale zit, en zéker nog geen 8 procent.
Zo wel, wat is hier nog aan te doen?

Of zijn er nog andere mogelijkheden dat het niet lekker gist bij mij op de fles (normaal heb ik altijd Wyeast maar daar heb ik dit probleem ook)

Herman

Klinkt als niet goed gemixt zijn van de bottelsuiker. Hoe voeg je de suiker toe?

Als een paar wel een knal geven, lijkt dat te duiden op meer suiker dan de rest.

Herman

Gast

Helaas Herman,

Ik heb deze keer overal een theelepeltje in gedaan omdat ik zeer slechte ervaring heb met bottelsuiker mixen.. dan gist het helemaaaal niet meer in de flesjes (of het was toen misschien toeval)

MO

Toch nog 2 vragen:
- hoe zwaar is je bier

- hergisting met Brewferm duurt bij mij normaliter 1 week. Maar twee maanden is ook wel eens mogelijk. Hoe oud is je dode bier?

gr
MO

gelfling

Hoe lang heb je gelagerd?
Bij een te lange lagering kan het zijn dat de vergisting dood slaat.
Je kan het eens proberen om een aantal flesjes (2-3) open te maken, heel klein beetje korrelgist toe te voegen en weer te sluiten. Dus geen extra suiker meer.
Warm wegzetten en na een tot twee weken moet het wel weer op gang komen.

Als je dit structureel hebt, wat ik lees, is het een stap in je proces.
Te koud/warm/lang lageren, gist toegevoegd in te warme wort, gaat de hoofdgisting wel goed (begin sg-eind sg?).
Misschien is de suiker over de datum (grapje ;)).


Gast

Het is een tarwe biertje en het heeft onwijs goed gegist..
Ik heb dit biertje ongeveer 2 weken laten lageren niet super lang dus.

ik heb net 3 flesjes opengemaakt en ze zeiden nu allemaal wel plop..
Ik denk dat ik het nog een paar daagjes laat staan en dan lager, maar waarom komt dit altijd ZOOO laat op gang bij mij dan? Denken jullie echt dat het het gist is dat niet meer kan?

Jacques

Citaat van: Gast op 10-06-2004  17:14 uIk heb dit biertje ongeveer 2 weken laten lageren niet super lang dus.

Bij de duur van de lagering is ook de lageringstemperatuur van belang. Vuistregel is lang-koud of warm-kort. Bij welke temperatuur heb je gelagerd? Als dat boven de 20o C is geweest dan is het bier echt volledig uitvergist en bevat het bier weinig actieve gistcellen meer.
Een beetje gist van de bodem van het lagervat of een kleine hoeveelheid verse gist kan wonderen in zo'n geval doen.

:degroeten: Jacques

wim

Maar plop is toch goed? Wellicht iets meer geduld voor je begint met drinken want een plop betekent dat er dus wel overdruk is ontstaan en dan is het gewoon een kwestie van nog even wachten totdat het voldoende is voor een mooie schuimkraag.

:degroeten:

Wim

Gast

Allereest Wim,

Inderdaad het is goed gekomen nu..
Maar elke keer als ik heb gebotteld moet ik af en toe flink schudden met de flesjes en de vergisting komt naar mijn idee te laat op gang.
(maar dit bier is weer goed ;D).

Nu Jacques, Ik heb het in de kelder gezet rond euhmmmm ik denk 12 graden.

Jordi

wim

Hoi Jordi,

De safbrew T-58 korrelgist is een zeer sterke doorgister die zeer resistent is tegen alcohol. Je zou kunnen overwegen deze te gebruiken voor de hergisting, dan weet je zeker dat het goed gaat en voor lichte bieren heb je maar een paar gram nodig.
Brouwland heeft het en wellicht SirIS ook wel.

:degroeten:

Wim


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.