Jodium als ontsmetter

Gestart door Fons, 23-06-2004 03:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fons

Hallo brouwers,

Ik zou graag willen weten of jodium makkelijk (en natuurlijk goedkoop ) is te verkrijgen in grote hoeveelheden om brouwapparatuur en flesjes e.d. te ontsmetten.
Bij mijn weten kon ik alleen maar kleine hoeveelheden voor de zetmeeltest kopen bij een apotheker, en dat was vrij duur.

Fons

MO

Jodium is nogal giftig en lastig weg te wassen met water. Zou ik nooit van mijn leven gebruiken. Perzuren en percarbonaten zijn volgens mij de beste desinfectanten.
gr
MO


gelfling

Hallo Fons,

Ontsmetten doen we niet met jodium. De beste manier is alles goed schoonmaken met een smaakloos middel.

Daarna een grote emmer of ton met sulfietwater neerzetten. Je kan hier voor en gedurende het brouwproces alles mee ontsmetten.

Let wel: voor een volledige ontsmetting dienen de materialen 15-20 minuten in het sulfietwater gelegen te hebben.
Daarom moet je zeker van tevoren alles goed schoon hebben, zodat je geen risico loopt als je bepaalde materialen maar even in het sulfietwater dompelt.

De verhouding die ik gebruik: per liter water 1 afgestreken eetlepel sulfiet en 1 afgestreken eetlepel citroenzuur.

Citroenzuur is nodig om de sulfiet te activeren.

Zorg dat er niet teveel sulfiet in je bier terecht komt, dat is nadelig voor de smaak.

Sulfietwater in deze verhouding is wel een halve tot een hele week houdbaar, zodat je er twee weekeindes achter elkaar mee kan brouwen.
Je kan het altijd testen door een stukje koper (hevelfilter) erin te hangen.
De oxidatielaag verkleurt en het koper ziet er weer als nieuw uit.

Sulfiet en citroenzuur is goedkoper en makkelijk te verkrijgen bij de brouw speciaalzaken.

MO


gelfling

Mo, je hebt gelijk, maar dat gaat voornamelijk over het schoonmaken van flesjes. Niet alle middeltjes die daar genoemd zijn, zijn ook geschikt om rvs of siliconen mee schoon te maken.
En een beetje zoeken op het forum kan geen kwaad... :)

Fons

Bedankt voor de reakties.
Het is vreemd dat alle amateurbrouwers die ik in Amerika ken alles ontsmetten met een jodiumoplossing. Zelf de Microbrouwerijen gebruiken het om koppelingen en slangen ed. te ontsmetten. Je kunt het hier dan ook per gallon krijgen. Als het echt zo giftig is zouden ze het hier ook niet gebruiken, misschien ligt het aan de concentratie.
Wat ik hier op het label lees is:
Antiseptic Solution
Povidone-Iodine 10%
Inactive ingredients:Citric acid, disodium phosphate, glyserin, nonoynol-9, sodium hydroxide, and purified water.
Ik weet echter niet of dit hetzelfde is als jodium.

Fons

gelfling

Wie zegt dat het giftig is?


SiriS

Beste Fons,

Een jodium oplossing wordt gemaakt door jood (I2) op te lossen in demi-water. Echter lost er maar ca. 0,3 gram jood op in demi-water. Door eerst een kleine hoeveelhed KI op te lossen in demi-water kan er meer I2 in oplossing gebracht worden (verschuiving van het evenwicht). Deze oplossing wordt ook wel betadiene genoemd. Het schoonmaken en ontsmetten van brouwmaterialen, gebeurt in Amerika veel met Iodophor. Dit is een natrium periodaat (NaIO4) oplossing. Net als met hypochloriet kan achterblijvende periodaat een sterke smaakafwijking aan het bier geven. Zoals bijvoorbeeld chloorfenol dat een extreem lage smaakdrempel heeft (ppb).

Groet, SiriS

Jacques

Hoi Fons,

Iodophor is tegenwoordig ook te koop hier in Nederland en België. Het is te koop via Brouwland en wordt volgens mij geïmporteerd vanuit de states. Een verpakking van 1000 ml kost € 25,-.

Zoals je uit de reacties hebt kunnen opmaken is het hier niet erg populair. Ik weet dat veel hobbybrouwers en ook commerciële brouwers in de USA dit product gebruiken. Kleine restanten zouden geen invloed op de smaak geven, hetgeen door SiriS dus wordt bestreden. Met het product heb ik geen ervaring. Misschien dat ik  een kleinere verpakking een keer uitprobeer, maar erg veel behoefte daaraan heb ik eerlijk gezegd niet gelet op het sterk kleurend vermogen (bruin) van het middel.

:degroeten: Jacques

Fons

Ik heb nu reeds een aantal bieren geproefd waarbij jodium of Iodophor is gebruikt als ontsmetter en constateer geen smaakafwijkingen. Integendeel. Het bier is hier van uitstekende kwaliteit.
Echter, ik zou dan een vergelijkend warenonderzoek moeten doen met waarbij wel en geen jodium is gebruikt voor ontsmetting. Daarvoor is de tijd mij hier te kort Gezien de prijs echter gebruik ik in Nederland dan straks maar weer chloorbleekmiddel. Dat kost nog geen euro de liter als ik het goed heb?
Alleen moet je dan zo oppassen voor je kleren.

Fons

Jacques

Hoi Fons,

CiteerAlleen moet je dan zo oppassen voor je kleren.

Klopt!

Vrij recent moste ik bij het schoonmaken van flessen een paar druppels chloorbleekmiddel op een hagelnieuwe broek die mijn vrouw net op maat gemaakt had. Daar was ze niet blij mee...  :-[

:degroeten: Jacques

gelfling

HA,HA!

Ik heb ook zo'n vrouw. Ik mag niet meer in goede kleren brouwen.. :)

Fons

En dan hebben we het zeker alleen nog maar over onze eigen kleren

oei oei :o

Jacques

Hoi Fons,

Is Iodophor ook geen probleem voor je kleding? Ik heb begrepen dat de bruine kleur van jodium ook niet zo makkkelijk uit kleding te wassen is (tenzij je Vanish gebruikt  ;D).

:degroeten: Jacques


wim

Heren heren als ik jullie zo hoor over uw vrouwen ben ik erg blij met de mijne die me volledig stuen in alles wat ik doe dus ook het brouwen.

,degroeten;

Wim

Fons

Citaat van: jacbier op 24-06-2004  21:21 uHoi Fons,

Is Iodophor ook geen probleem voor je kleding? Ik heb begrepen dat de bruine kleur van jodium ook niet zo makkkelijk uit kleding te wassen is (tenzij je Vanish gebruikt  ;D).

:degroeten: Jacques


Hallo Jaques,
Met Iodophor vlekken in kleren heb ik nog geen ervaring, verdwijnen met Vanish niet alleen de vlekken, maar ook je kleren? :biersmile:

Jacques

Hoi Fons,

Dat weet ik niet want ik gebruik geen Iodophor :[
Hier in Nederland is er een tijdje zeer intensief reclame gemaakt voor Vanish. Daarbij werd bij de was een jodiumoplossing gedaan en toch was de was schoon. Geweldig toch zo'n spul want iedereen weet toch dat je jodium niet kunt uitwassen!

:degroeten: Jacques

Fons

Hoi Jacques,

Is er ook een wasmiddel wat bleekmiddelvlekken doet verwijderen?
Dan zijn we er helemaal uit.

 :elifant:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.