Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mild Ale door David Sutale (uit de Classic Beer Style Series)  (gelezen 5007 keer)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes

Klik op het plaatje om dit boek te bestellen

Schrijver:   David Sutula
Titel:         Mild Ale

1e druk 1999
Brewers Publications, Boulder Colorado
ISBN 0-937381-68-3
270 pagina's
$ 11,21

Dit boek uit de "Classic Beer Style Series" behandelt de Mild Ale.

Deze uitgave in de hierboven vermelde serie vind ik een van de beter geslaagde.

Het boek begint met de geschiedenis van de Mild Ale. Het is een gedegen hoofdstuk waarin wordt ingegaan op veel facetten van dit specifieke bier. Uitgebreid wordt ingegaan op de naamgeving (in de loop der gold deze naam voor uiteenlopende ales), de plaats van dit bier in de Engelse maatschappijke historie, de brouwmethoden in de loop der eeuwen, de grondstoffen van vroeger en de verschijningsvormen van de Mild Ale door de eeuwen heen.

Het smaakprofiel van de Mild Ale wordt uitvoerig belicht, waarbij ook de veranderende smaak in de laatste twee eeuwen wordt meegenomen.

Er zijn dertig bladzijden gewijd aan de ingrediŽnten van de Mild Ale, meer dan vijftig bladzijden behandelen de brouwmethodes, verlucht met foto's van (vaak nog in gebruik zijnde) historische brouwapparatuur.
Twintig bladzijden heeft de schrijver gebruikt voor lagering, verpakking en wijze van verspreiding.
Eťn hoofdstuk bevat een uitvoerige beschrijving van elf commerciŽle Mild Ales.

Het boek besluit met een hoofdstuk over het zelf brouwen van Mild Ales met zes voorbeeld recepten.
Dit is een kort hoofdstuk, er wordt duidelijk van uitgegaan dat de lezer al zelf brouwt.

Het is een gedegen werk dat ik met plezier heb gelezen en dat een prima handreiking is om zelf deze oude Engelse stijl te brouwen. Het is een boek dat geschikt is voor beginners, gevorderden en zelfs voor mensen die helemaal niet brouwen, maar alles over de Mild Ale willen weten.
Minpuntje vind ik dat het boek niet lekker open blijft liggen. ;D

cijfer: 9
Dit is echt een must voor iedereen die een Mild Ale wil brouwen.

Bert

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Mild Ale door David Sutale (uit de Classic Beer Style Series)
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2016 09:55 u »
Tijdens mijn vakantie heb ik ook zeer van dit boek genoten. Ben het dan ook volledig eens met Bert hierboven.

Wel wil ik er nog aan toevoegen, dat dit boek in al zijn compleetheid ook een mooi inkijkje biedt in de Britse biercultuur en brouwhistorie. Het gaat bijvoorbeeld uitvoerig in op de verschillende klassieke vergistingstechnieken (Yorkshire Stone Squares en het Burton Union System) en de typische Britse Casks.

Dit boek is dus niet alleen interessant voor wie een Mild wil brouwen, maar voor iedere liefhebber van Britste bierstijlen.

Tags: