Te lange lagering/nagisting

Gestart door Huub Krekels, 08-06-2004 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Wie kan mij vertellen wat de maximum lagering is van het bier, nadat dit van de hoofdgisting overgeheveld is op de lagering (nagisting). Mij werd verteld dat indien het bier te lang op de nagisting heeft gestaan, je geen koolzuur op de fles krijgt na het bottelen. Is dit waar?.       :lessmile:


Gr.

Huub.

Edwin

Ha Huub :proost:

Bij een te lange lagering kan het zijn dat er geen levende gistcellen meer aanwezig zijn in je bier. Hergisten wordt dan wel erg moeilijk en krijg je dus inderdaad geen schuim. Andere bijkomstigheid is dat het depot smaakjes gaat geven; De dode gistcellen kunnen uiteen gaan vallen en dergelijke.

Indien je heel lang lagert kan het toevoegen van verse gist de hergisting prima laten verlopen.

Er zijn wel commerciele voorbeelden van een zeer lange lagering. Vaak zijn bieren met een gewilde zuurgraad erg lang gelagerd: Rodenbach grand cru is zo'n voorbeeld.

Edwin

MO

Bij bovengisters wordt aangeraden niet langer dan 1-2 maanden te lageren, Ed heeft al aangegeven waarom.

Bij ondergisters kan een maandje langer worden gelagerd (toch?)

gr
MO

Herman

Bij Barley-wines (traditionele) kan de lagering ook best 9-12 maanden duren. Lagering van ondergisters duurt inderdaad vaak langer, maar het vergistingsproces is hier dan vaak ook nog wat (sluimerend) actief.

Herman

MO

Maar bij zulk een lange lagerinstijd moet er wel verse gist voor het bottelen worden toegevoegd, toch, Herman?

Herman

Dat is wel aan te raden ja. Normaliter gewoon niet te lang lageren. Mocht je toch lang hebben gelagerd, verse giststarter toevoegen bij het bottelen. Of zorgen dat het gelagerde bier een zetje krijgt, zodat er weer gist in oplossing komt.

Herman


Huub Krekels

Bedankt voor jullie reacties.  :oToch maar snel gebotteld. Ik wilde het bier zolang mogelijk laten nagisten om te kijken wat het effect zou zijn. Over 14 dagen maar eens een flesje opentrekken. Ik hoop dat ik dan het bekende "sis-geluidje" hoor. :-\
                                                         
Gr.

Huub.

Jeroen - Soest

Het hangt toch ook erg van de kwaliteit van de gist af denk ik. Mijn Chimay Wit kloon heeft lang gelagerd (±1,5 maand), maar de nagisting was binnen een week voor elkaar. Ik heb er 3 dagen geleden na 1 week nagisting eentje geopend en al een behoorlijke schuimkraag. Wellicht is dit een uitzondering.

Groeten,
Jeroen  ;)

johanVH

Persoonlijk denk ik dat te lang lageren meestal nadelig is voor de uiteindelijke kwaliteit van het bier. Wat wel belangrijk is is de temperatuur waarbij gelagerd wordt.

Jacques

Hoi Johan,

Klopt helemaal!

De regel is warm - kort of koud - lang.

Bij warm - kort moet je denken aan 20 tot 25 graden C gedurende 1 tot maximaal 3 weken (hoe warmer hoe korter).

Koud - lang betekent 5 tot 15 graden C gedurende 3 tot 6 weken (hoe kouder hoe langer).

:degroeten: Jacques

bolks

Na bovenstaande gelezen te hebben rest mij 1 vraag:

Dit topic gaat over lagering/nagisting, ik heb 2 bieren in deze fase staan. Beide al meer dan 3 weken op 16 graden ongeveer.
Beide blijven activiteit geven in het waterslot ( elke 10 a 11 minuten een blup): dus nog vergisten.
Kan ik beide laten staan tot einde activiteit of moet ik ze gewoon gaan bottelen met wat minder suiker?

JanEric

Gewoon het SG meten, als deze gedurende enkele dagen niet meer verandert, is het tijd om te bottelen.
Het bier zal uitgegist zijn en ik zou de normale hoeveelheid suiker aanhouden, tenzij het behaalde SG erg veel hoger is dan wat je volgens de software en vergistingsgraad van de gist mag verwachten.

bolks

Volgens BrouwVisie hadden beide bieren voor navergisting 1% meer dan minimaal...
SG meten tussendoor doe ik liever niet: laat het bier het liefst met rust.

Jacques

Citaat van: bolks op 28-01-2014  11:31 uSG meten tussendoor doe ik liever niet: laat het bier het liefst met rust.

Meten is wel handig om te weten waar je ergens zit. Meten is weten!

verbeek1963

Is het belangrijk dat je koolzuur op de fles krijgt?, ik ben gek van Ale en Stout en via de handleiding (bierkits) wordt er geadviseerd om er wat suiker aan de fles toe te voegen.
Maar het liefst heb ik helemaal geen koolzuur of schuim op mijn Ale.

Wie kan mij hier iets over vertellen?
Alvast bedankt!   

William

Koolzuur hoeft niet. Je kunt er ook een moutwijn van maken.

Echter koolzuur heeft wel een andere beleving (voor jouw minder belangrijk). Daarnaast zal opgelost koolzuur de pH van het bier verder laten dalen wat voor de houdbaarheid gunstiger is. Misschien dat je dit pH effect kunt opvangen door het bier net voor het bottelen iets aan te zuren. Geen idee hoeveel. :weetniet:

wilbertd

Citaat van: verbeek1963 op 16-12-2014  19:06 uMaar het liefst heb ik helemaal geen koolzuur of schuim op mijn Ale.

Weet je zeker dat je van volledig plat bier houdt (domme vraag, natuurlijk weet je dat zeker).

Maar ook een stout heeft doorgaands wat koolzuur, wel veel minder weleenswaar.
Er al eens aan gedacht om je batch op te splitsen en eens te experimenteren met de hoeveelheid bottel suiker?
Bijvoorbeeld 2 gram en 4 gram /liter?

Maarten

Citaat van: wilbertd op 16-12-2014  20:54 uWeet je zeker dat je van volledig plat bier houdt (domme vraag, natuurlijk weet je dat zeker).

Maar ook een stout heeft doorgaands wat koolzuur, wel veel minder weleenswaar.
Er al eens aan gedacht om je batch op te splitsen en eens te experimenteren met de hoeveelheid bottel suiker?
Bijvoorbeeld 2 gram en 4 gram /liter?

Ik kan me hier bij aansluiten. Ik vind zelf wat koolzuur erg lekker, maar als je (denkt dat je) minder/geen wilt, niemand zal je tegen houden! Probeer het uit, en doe voor de grap inderdaad ook wat flesjes mét wat suiker, zodat je voor jezelf kunt uitvinden wat je lievelingshoeveelheid CO2 is, en ons meteen kunt vertellen wat er gebeurt als je geen hergisting doet, ten opzichte van wel hergisting (dat laatste vind ik dan belangrijk). Dat is een experimentje dat vrijwel geen moeite, geld of tijd kost. Ik zou dat erg waarderen! (en ga dat zelf ook maar eens proberen binnenkort. Leuk!!)

Normaal is 6 of 7 gram per liter, ik doe ook vaak 4, dat levert wat fijner schuim en minder overdadige bruis op. 2, 1 en 0 ben ik naar benieuwd.

Ansius

Om op de eerste vraag terug te komen.
Lageren kan best een tijdje duren.
Een aantal maanden is zeker te doen.

Zo als ik het jaren heb gedaan.
Mijn uitgangspunt was 1 week per % alcohol.
Dus een "zwaar" bier liet ik zeker 2 a 3 maanden staan.
Nooit extra gist toegevoegd.
Nooit gehad dat de hergisting op de fles niet op gang kwam.
Wel schudde ik de flessen na bottelen indertijd.
Suiker wat ik toevoegde was minimaal 7 gram liter bij het bottelen.

Tegenwoordig bottel ik na ongeveer 3 weken met maximaal 6 gram per liter.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.