OBBK 2020 C1 + Algemeen kampioen Sterke Saison

Gestart door Sjoerd, 20-09-2020 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Met trots plaats ik hier het winnende recept van misschien wel het meest bijzondere brouwkampioenschap ooit. Volgens mij met het vervallen van het ONK en BONK ook het enige landelijke kampioenschap dit jaar. Live de bokaal in ontvangst nemen was mooier geweest, maar super dat het doorgegaan is en ik heb genoten van de uitzending. Knap en goed gedaan!

Ik heb met mijn Sterke Saison 91 punten gehaald. Als algemene beleving vonden de keurmeesters het een zeer mooi bier, mooi complex en in balans. Vorig jaar heb ik met het zelfde recept meegedaan, maar toen had hij een eind SG van 1001, scoorde met 79 punten goed, maar werd te droog bevonden. Daarom heb ik voor deze versie het maischschema wat aangepast met een korte rust op 63 graden waardoor het eind SG op 1008 geëindigd is, daardoor minder droog. Verder relatief veel aromahop gebruikt omdat deze gist zo sterk is van smaak dat hij anders de hoparoma teveel onderdrukt.

27L/33 IBU/BSG 1070/ESG 1008

30,25 Liter Maischwater  5,5 ml mz
15,25 Liter Spoelwater    3 ml mz

7900 gr Pilsmout (79%)
1500 gr Lichte Tarwemout (15%)
300 gr Carahell (3%)
300 gr Havervlokken (3%)

Maischschema:
63 graden 20 min
72 graden 40 min
78 graden 1 min

Hop:
33 gr Cascade 7,4 a 75 min
20 gr Cascade 7,4 a 30 min
49 gr Cascade 7,4 a 10 min
5 gr zoete sinaasappelschil 10 min

Gist:
M29 2 zakjes

Vergist op 26 graden, na 14 dagen gebotteld.

Verder zou ik het leuk vinden als ook de andere prijswinnaars hun recept plaatsen. Alvast bedankt!


 

Wolter

Gefeliciteerd met dit mooie resultaat!
Mooi om te lezen dat je met de feedback van vorige keer nu dit resultaat haalt. Is weer een bewijs dat het insturen van een bier zin heeft en je met de input van een keurmeester nog beter bier brouwt..
Fijn recept..

basvo

Gefeliciteerd, mooi recept!
Was er iets van de sinaasappelschil terug te vinden? 5 gram op 27 liter lijkt mij heel weinig.
En mag ik vragen welk maischschema je de vorige keer gebruikt heb? Wil namelijk aankomend weekend een Saison gaan brouwen, en zat te denken aan een 30 minuten per stap.

tdp


Oxhead


Simco

Gefeliciteerd en bedankt voor het recept!

William

Gefeliciteerd en bedankt voor het delen van het simpele recept!

Eriks

Gefeliciteerd!
En deze ga ik ook zeker een keertje maken, hij klinkt heerlijk :biersmile:

Sjoerd

Citaat van: basvo op 21-09-2020  08:56 uGefeliciteerd, mooi recept!
Was er iets van de sinaasappelschil terug te vinden? 5 gram op 27 liter lijkt mij heel weinig.
En mag ik vragen welk maischschema je de vorige keer gebruikt heb? Wil namelijk aankomend weekend een Saison gaan brouwen, en zat te denken aan een 30 minuten per stap.

Dank allemaal! Sinaasappel niet echt prominent, zonder maakt niet heel veel verschil denk ik. De vorige keer een maischschema van 45 min op 63 en 25 min op 72 graden.

orangeloo

Sjoerd,

Nogmaals Nen dikke proficiat.  :brouwen:

Groetjes Loo

Jacques

Hartelijk gefeliciteerd Sjoerd en bedankt voor het delen van het recept. Je doet daarmee heel hobbybrouwers een groot plezier.

Herman


Hay


Peter13

Gefeliciteerd, Sjoerd.

Ik wil je recept graag gaan brouwen. Even een vraag: je schrijft "Vergist op 26 graden, na 14 dagen gebotteld". Heb je de temperatuur 14 dagen op 26  ºC gehouden? Of op het einde naar beneden gebracht?

biking rebel

Allereerst gefeliciteerd! Ben je niet bang dat de gist alsnog langzaam doorgaat op de fles met het vergisten van de suikers die je op 72 graden hebt gekregen? Hoeve bottelsuiker heb je gebruikt?

jazon1963


Sjoerd

Citaat van: Peter13 op 08-01-2021  06:55 uGefeliciteerd, Sjoerd.

Ik wil je recept graag gaan brouwen. Even een vraag: je schrijft "Vergist op 26 graden, na 14 dagen gebotteld". Heb je de temperatuur 14 dagen op 26  ºC gehouden? Of op het einde naar beneden gebracht?
Dank, niet naar beneden gebracht

Sjoerd

Citaat van: biking rebel op 08-01-2021  07:57 uAllereerst gefeliciteerd! Ben je niet bang dat de gist alsnog langzaam doorgaat op de fles met het vergisten van de suikers die je op 72 graden hebt gekregen? Hoeve bottelsuiker heb je gebruikt?
Deze heb ik in februari gebrouwen en hij is in september gekeurd. Heb hem onlangs weer zo gebrouwen, toen na 3 weken gebotteld en was doorgegaan tot 1003. Met beiden geen problemen gehad. Als je zeker wil zijn dan zou ik hem na 4 weken bottelen, gewoon 4 weken op 26 graden. Dan is deze gist echt wel klaar. Succes!

biking rebel

Citaat van: Sjoerd op 09-01-2021  13:50 uDeze heb ik in februari gebrouwen en hij is in september gekeurd. Heb hem onlangs weer zo gebrouwen, toen na 3 weken gebotteld en was doorgegaan tot 1003. Met beiden geen problemen gehad. Als je zeker wil zijn dan zou ik hem na 4 weken bottelen, gewoon 4 weken op 26 graden. Dan is deze gist echt wel klaar. Succes!

Ik heb de M29 inmiddels 4 keer gebruikt, ruim 3 weken laten vergisten op 30 graden en dat ging prima. Maar had een idee om een imperial saison te brouwen die iets minder droog zou zijn. Vandaar mijn vraag.

Sjoerd

Heb nu een ander bier gebrouwen met een maischschema 75 min 69-70, stond gisteren na bijna 2 weken op 1010, maar is nog niet klaar. Had begin SG van 1072. Ik hoop dat ie op 1008 blijft hangen, maar zeker weet ik het nog niet. Die winnende van mij was wel blijven hangen op 1008, maar blijkbaar telkens anders

tverdel

Bedankt voor het delen.

Ik ga vandaag een batch van 20 liter brouwen.

Groeten,
Theo

Scooby228

Citaat van: Sjoerd op 20-09-2020  22:06 u30,25 Liter Maischwater  5,5 ml mz
15,25 Liter Spoelwater    3 ml mz

Ik neem aan dat je brouwwater gecorrigeerd is,  maar ik kan nergens vinden waar mz voor staat? Het komt ineens binnen... ..melkzuur

Sjoerd


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.