Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Nou, als jij weer beter bent en misschien ook volgende week de fles komt leveren, neem jij de hoppies dan maar mee.

De-Geert

Ok, bij geen tegenbericht ga ik er vanuit dat ik de hop morgen aan William meegeef.


JWVG

Ik heb eergisteren een vaatje aangeslagen met de laatste versie van de Daaglijks Brood - die met de White Labs Koninck gist. Het is een heel fijn bier geworden! Echt een enorme wegdrinker, heel smooth. Het valt vooral op dat het moutige karakter van het bier sterk wordt geaccentueerd. Ik denk dat ik een volgende versie nog iets meer ga hoppen in de laatste minuten om het iets pittiger te maken. Maar niet zeuren: dit is behoorlijk goed bier!

Robin, MO, William en Adrie: als we nog dorst hebben na de Amerikaanse hopsels, kunnen we hier denk ik prachtig mee aftanken  samenvol. Ik heb nog een liter of 25 staan op fust, dus daar houden we jullie net tevreden mee hoop ik  ;).

 :degroeten: JW.

Adrie


RobinB


William


JWVG

Ik heb zojuist het laatste vaatje Daaglijks Brood aangeslagen - even checken voor een feestje a.s. zaterdag (picknikken met tapbier!) En het is echt een heel geslaagd bier. Een heerlijke Belgische pale ale, net wat caramel en een klein beetje hop om het leuk te houden. Deze ga ik echt vaker brouwen, en aan het recept verander ik weinig meer. Met recht het basisbier van Brouwerij Calvijn! (Alleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\)

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  21:35 u(Alleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\)

 ??? :weetniet: Als je de gist eenmaal hebt hoef je deze toch niet meer te kopen?  ;)  :brouwen:

JWVG

Ik doe niet aan gistbanken, Oscar. Ieder zijn hobby. Jij doet geen megalomane hopexperimenten  ;).

RobinB

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  21:35 uAlleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\

Als je snel bent kan je nog wat pakjes Wyeast schelde-ale inslaan?
Ze hebben em nu toch...


En als je er dan een écht daaglijks brood van maakt, kan je de slurry continu doorgebruiken! ;)

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  22:47 uIk doe niet aan gistbanken, Oscar.

Weet ik, maar als je een bier definitief op regelamtige basis gaat brouwen en daarbij de zelfde (moeilijk verkrijgbare) gist gaat gebruiken loont het wel de  moeie om deze "huisgist" te cultiferen.

Welicht kun jet het principe v/e kettingroker overnemen en het depot van je laatste bier opkweken voor je volgende brouw... :idea: :idea:

Hopmans

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  22:47 uIk doe niet aan gistbanken, Oscar. Ieder zijn hobby.
Alhoewel ik er best wel handig in ben, is het mijn hobby ook niet.
Ik vind het ook een beetje teveel gepiel.

 

JWVG

Ha Oscar,

Met regelmatig bedoel ik jaarlijks, ongeveer. Aangezien ik jaarlijks zeker eenmaal, vaak meermalen, in de VS kom kan dat prima. En als het echt een keertje misgaat dan neem ik dat Wyeast Schelde.

:degroeten: JW.

RobinB

Tja, die schelde ale is ook maar tijdelijk, dus misschien dat effectief gezien voor jou de whitelabs versie nog wel beter verkrijgbaar is?

Je experimenteert natuurlijk al vrij veel, maar heb je al eens een batch gesplitst om wat beter deze 2 gisten te vergelijken?

JWVG

Nee, dat heb ik nog nooit gedaan, want ik heb nog nooit met een verse Schelde ale gewerkt. Alleen met jouw vriesversie waarvan jezelf al aangaf dat hij wat ouder was. Ik ga het zeker een keertje doen. Maar nu even niet  :nut:.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik zit nu aan de Chouffe versie van de (vorige?) Daaglijks brood, mogelijk een beetje een slechte keuze na een dag ESB's proeven?
Hier de notities:

Uiterlijk: mooi helder, goede kleur en flink wat schuim.
Geur: chouffe-gist
Smaak: weinig moutigheid/wat dun, vrij droog, weinig bitterheid
Nasmaak: weinig.

Ik denk dat deze gist het wort geen goed recht gedaan heeft? Het bier is wat leeg.
Ik heb de andere gist-versie niet geproefd, maar heb het idee dan de chouffe-gist meer bedoeld is voor zwaardere bieren.
Verder nergens brouwfouten of iets dergelijks, maar ook niet echt inspirerend. MIsschien ook al wat te oud?

JWVG

Dank je wel. Ja, heel oud. Ik vond de versie met de white labs gist, die daarna kwam, een stuk beter. Ik ben geen fan van deze gist.

 :degroeten: JW.

RobinB

Met de "andere gist-versie" bedoel ik uiteraard de "schelde-ale" van hetzelfde wort.
De white-labs versie van tap was vele malen beter inderdaad!  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 30-09-2009  20:58 uDe Chouffe gist lijkt me prima voor een BPA, maar inderdaad: houd hem koel. Die van mij met de Verboden Vrucht gist is ook prima gelukt en die gist ligt niet zo ver van de Chouffe gist af.

Wat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?
Een oud bericht, maar vandaag de Verboden Vrucht gist die ik had gekregen geproefd. Deed me gelijk denken aan de La Chouffe. Blijkbaar was dat Adrie ook al opgevallen zo lang geleden. Iemand anders ervaringen hiermee? Gist is niet meer verkrijgbaar, maar ik heb hem nu op schuine buis.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2020  00:44 uEen oud bericht, maar vandaag de Verboden Vrucht gist die ik had gekregen geproefd. .... Gist is niet meer verkrijgbaar, maar ik heb hem nu op schuine buis.

Staat nog gewoon op de Wyeast website... https://wyeastlab.com/yeast-strain/forbidden-fruit    :brouwen:  dus moet verkrijgbaar zijn!

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-10-2020  22:06 uStaat nog gewoon op de Wyeast website... https://wyeastlab.com/yeast-strain/forbidden-fruit    :brouwen:  dus moet verkrijgbaar zijn!

Dat is een "PC" gist (personal collection). Dat wil zeggen dat hij slecht af en toe verkrijgbaar is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.