Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Daaglijks brood - een Belgische Pale ale  (gelezen 43201 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Daaglijks brood - een Belgische Pale ale
« Reactie #125 Gepost op: 10-01-2010 15:49 u »
Naja, leven... in stasis zal ik maar zeggen! ;D

Ik heb nog een enkele, misschien 2 in gevroren in cupjes? (met schroefdopje, je kent ze wel  :clownsmile: )
Dus als ik er weer eens aan begin moet ik eerst een voorraadje nieuwe stocks aanleggen!

Maar als het goed is heeft Geert die van JW ook uitgeplaat en ingevroren?
Ze gaan dus wel goed rond! :D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #126 Gepost op: 10-01-2010 15:58 u »
Maar als het goed is heeft Geert die van JW ook uitgeplaat en ingevroren?
Check!

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #127 Gepost op: 10-01-2010 17:13 u »
De Daaglijks Brood staat al weer een uurtje in het gistvat. Weinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal. 1.047 g cm-3, dus bijna op doel. Ik vergist gewoon in onze huiskamer, omdat ons schuurtje nu wel erg koud en vochtig is, en dan vertrouw ik de UT 100 niet meer. Gelukkig is onze woonkamer extreem goed geisoleerd - zelfs 's nachts koelt het maar een graadje af. Dus 19-20 C moet prima haalbaar zijn.

Hehe, na 8 brouwsels in 2 weken heb ik het wel een beetje gehad  :P. Morgen lekker weer werken!

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #128 Gepost op: 10-01-2010 17:33 u »
Weinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal.

Grappig, als n van de voordelen van een eiwitrust wordt vaak een hoger rendement genoemd.

Hehe, na 8 brouwsels in 2 weken heb ik het wel een beetje gehad  :P. Morgen lekker weer werken!

Dat wordt dus even uitrusten na harde arbeid.  :D

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 10-01-2010 17:35 u »
De Daaglijks Brood staat al weer een uurtje in het gistvat. Weinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal. 1.047 g cm-3, dus bijna op doel. Ik vergist gewoon in onze huiskamer, omdat ons schuurtje nu wel erg koud en vochtig is, en dan vertrouw ik de UT 100 niet meer. Gelukkig is onze woonkamer extreem goed geisoleerd - zelfs 's nachts koelt het maar een graadje af. Dus 19-20 C moet prima haalbaar zijn.

Ik ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen, ik begin bij mezelf te denken dat de gushers die ik gemaakt heb daardoor komen. Houd ons daarvan (en van de smaak van Daaglijs Brood natuurlijk) op de hoogte!

Ik mag morgen ook eindelijk weer aan het werk, al had ik geen 2 weken vrij, en had ik geen tijd, zin en mogelijkheid om te brouwen. Dat wel kunnen rond deze tijd moet machtig mooi zijn... Komende dagen even de losse eindjes op het werk oppakken, 3 tellen vasthouden, dan weer vastknopen, en dan ga ik meteen weer een week op vakantie. ;D Maar alweer niet brouwen :'(. Ook al veel te weinig tijd om te schaatsen waarschijnlijk... tis niet goed. Dan maar een biertje om te compenseren. (sorry voor het vervuilen van je draad!)

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #130 Gepost op: 10-01-2010 17:49 u »
Ik ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen, ik begin bij mezelf te denken dat de gushers die ik gemaakt heb daardoor komen. Houd ons daarvan (en van de smaak van Daaglijs Brood natuurlijk) op de hoogte!

Dat moet je me eens uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om woonkamer of niet, maar om temperatuurscontrole of niet. En ik heb wel een UT100 aan mijn gistvat, aan de hand waarvan ik evt de temperatuur in de kamer aan pas. Dat zit dus wel goed.

Grappig, als n van de voordelen van een eiwitrust wordt vaak een hoger rendement genoemd.

Ja, dat is wel ironisch. Overigens is het wel mijn ervaring dat het rendement hoger is, als het filterbed niet dichtslaat. Maar dat was nu dus niet het geval. Overigens nog steeds 81% (2% minder dan normaal)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #131 Gepost op: 10-01-2010 18:28 u »
Ik ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen

???
90% van mijn brouwsels zijn "woonkamer" brouwsels...
Het aantal gushers dat ik heb gehad is op n (evt verminkte) hand te tellen?

Ergo: ik denk niet dat het daar aan ligt, maar daarover misschien maar niet verder in dit draadje discussieren inderdaad...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #132 Gepost op: 10-01-2010 19:19 u »
Ik vergist al mijn bieren in de woonkamer.
Ik heb nog nooit een gusher gehad.
Gushers zijn gewoon infecties.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #133 Gepost op: 10-01-2010 19:26 u »
Ik vergist al mijn bieren in de woonkamer.

Ik soms ook. Laatst eens een termometer op de grond gelegd bij het gistvat..De kamer thermostaat staat op 18/19C. De thermometer op de grond gaf toch echt 11C aan  :o :o

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #134 Gepost op: 10-01-2010 19:58 u »
Ik soms ook. Laatst eens een termometer op de grond gelegd bij het gistvat..De kamer thermostaat staat op 18/19C. De thermometer op de grond gaf toch echt 11C aan  :o :o

Ik geloof het.

Ik heb beneden vloerverwarming, bij mij zal het al gauw 30 C zijn...maar boven is het aan de vloer een stuk kouder.

Dus, woonkamervergistingen moeten iets van de grond af, op een krat of zo, op een deken om directe invloed tegen te gaan.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 10-01-2010 20:03 u »
Of je meet gewoon met een sensor de temperatuur van het gistvat, zoals ik. De temperatuur zit bij ons een graad of 2 lager dan de kamertemperatuur (erg goede isolatie). Zo nodig kan ik het evt inderdaad van de grond af halen. Het is zeker waar dat je niet van de gewone kamerthermostaat uit kan gaan voor de temperatuur van het vergistende jongbier.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #136 Gepost op: 10-01-2010 20:15 u »
En ik heb wel een UT100 aan mijn gistvat, aan de hand waarvan ik evt de temperatuur in de kamer aan pas. Dat zit dus wel goed.

Op deze manier heb je een erg grote gecontroleerde vergistingskast, je kan er zelfs in wonen.  :D

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 10-01-2010 20:23 u »
Ik denk niet dat het daar aan ligt, maar daarover misschien maar niet verder in dit draadje discussieren inderdaad...

Deze discussie was zeker niet de bedoeling. Ik denk dat de manier zoals JW zijn woonkamertemperatuur controleert niet vergelijkbaar is bij mijn situatie, einde verhaal.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #138 Gepost op: 10-01-2010 20:33 u »
Op deze manier heb je een erg grote gecontroleerde vergistingskast, je kan er zelfs in wonen.  :D

Het gaat allemaal om prioriteiten stellen, Herman!  ;)

(Maar dit werkt toevallig goed voor bieren die ik relatief clean wil vergisten, zoals Amerikaanse bieren en ook dit brouwsel. Voor een bier met een spetterend Belgisch gistkarakter zal ik mijn kamer echt niet meer gaan opstoken....)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #139 Gepost op: 10-01-2010 20:45 u »
Gushers zijn gewoon infecties.

Gushers zijn:
- vuile flessen
- niet goed uitgegiste bieren
- te veel suiker bij het bottelen
- een schimmeltje op de mout

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 10-01-2010 20:50 u »
Zoals Maarten al zei:

Deze discussie was zeker niet de bedoeling. Ik denk dat de manier zoals JW zijn woonkamertemperatuur controleert niet vergelijkbaar is bij mijn situatie, einde verhaal.

Plaats zat op het forum (ook in bestaande draadjes) om verder te filosoferen over de gushers van Maarten. Ik heet geen Maarten, en heb geen gushers!

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 11-01-2010 17:26 u »
Hoe het ruikt tijdens de hoofdvergisting zullen we morgen wel zien.

PUTLUCHT! Tjongejonge. Nodigt nog niet echt uit tot drinken. Jasper, was het echt deze gist die lekker rook?

Nou ja - wat er uit komt, zit er niet meer in, zullen we maar zeggen  :-\. Temperatuur van het jongbier is mooi 19.5 C.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #142 Gepost op: 20-01-2010 20:44 u »
Hierbij een proefnotitie van de Chouffe versie van van dit bier versie december 2009.

Visueel: Mooie blijvende romige schuimkraag. Lichtbruine kleur. Helder.

geur: kruidig, banaan

smaak: brood, koekjes smaak. Kruidig. Redelijke body. Bitterheid is goed in balans met de overige smaken.

Een heel smaakvol en lekker 5% doordrink bier. Mooi in balans.

PS: de gist in dit flesje probeer ik op te kweken voor een volgend brouwsel. Dit omdat ik deze gist al een maand in bestelling heb bij een distributeur en deze gist er nog niet is. Ik ben benieuwd of dit opkweken lukt.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 20-01-2010 22:34 u »
Dank je wel voor de notities, Herman! Ik moet zeggen dat dit bier naar verloop van tijd een stuk beter werd, in het begin ws ik er hierboven nogal negatief over. Desalniettemin vond ik de Koninck versie wel lekkerder. Eens kijken wat de White Labs gist er van maakt!

Hoop dat het opkweken lukt! Yoz heeft ook al de gistkoek van dit brouwsel hergebruikt voor zijn tripel, dus het is een vruchtbare gistbodem gebleken  ;).

:degroeten: Jw.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 10-02-2010 20:47 u »
Een nadeel van een brouwvak is dat je een paar weken daarna ook een bottelvak hebt  :P. Vanavond is dit brouwsel aan de beurt, wat heerlijk fris en hoppig smaakt en tot 1.011 g cm-3 is gedaald. Ik ben bijna door mijn flesjes, en met het dubbele ESB brouwsel van a.s. zondag in aantocht (die zal ik flink moeten bottelen ivm de proeverij) wil ik er niet meer gebruiken. Ik bottel dus 4 half liter flesjes hiervan voor mezelf en het WHO, en de rest gaat in het fust. Lekker snel klaar ook!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #145 Gepost op: 10-02-2010 22:11 u »
Je weet dat ik altijd te veel lege flessen hebt, toch?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 11-02-2010 07:58 u »
Nee, dat wist ik niet, maar nu je het zegt klink het heel logisch  :D. Bedoel je serieus dat je wat over hebt, dat ik zou kunnen overnemen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #147 Gepost op: 11-02-2010 12:55 u »
Ja, ik heb dat een tijd geleden op het prikbord gezet. Neem meteen even de hop van Geert voor me mee dan.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 11-02-2010 17:40 u »
Ha Martin,

ik neem het aanbod graag aan, maar dit weekend lukt niet meer helaas  :-\. Ik pb je nog wel!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #149 Gepost op: 11-02-2010 18:08 u »
Ja, ik heb dat een tijd geleden op het prikbord gezet. Neem meteen even de hop van Geert voor me mee dan.

Begrijp ik dat Geert morgen jouw hoppen niet aan mij hoeft mee te geven  ??? ;D
Geert, tot morgen.

Tags: