Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  09:41 uMisschien heb je het al eens gezegd, maar wat is de gedachte achter de (totaal overbodige) 30 minuten eiwitrust?

Op die basis lijkt een discussie me zinloos. Als ie totaal overbodig is, zit er geen gedachte achter natuurlijk. Althans geen goede. Dus waarom zou je er geinteresseerd in zijn?

 :degroeten: JW.

Edgar

Tggggggssssss! Daar is de eiwitrustbestrijdingsbrigade! Kijk uit!  ;)


Antwerps water klinkt goed, heb ik ook ooit eens voor een Koninck-achtige gebruikt. Het belang niet overschattend, leek het aardig in de richting.


Trouwens, één voordeel van een eiwitrust is, dat je mout lekker nat is als je aan de versuikering begint.

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  09:46 uOp die basis lijkt een discussie me zinloos. Als ie totaal overbodig is, zit er geen gedachte achter natuurlijk. Althans geen goede. Dus waarom zou je er geinteresseerd in zijn?

 :degroeten: JW.

Oeioei. Smiley vergeten. Sorry JW. Ik ben oprecht geïnteresseerd waarom je een 30 minuten eiwitrust zou willen toepassen.

JWVG

Nou, vooruit dan maar  ;). Het antwoord is natuurlijk dat ik denk dat ie wel zin heeft. Al heb ik daar geen harde data voor, dat geef ik meteen toe (nog even wachten op mijn Megalomane Eiwitrust Experiment  :brouwen:). Ik weet vrij zeker dat de maisch in ieder geval verandert door die eiwitrust (ik krijg een dikkere prutkoek bovenop na afloop). Dat is voor mij een sterke aanwijzing dat een eiwitrust wel degelijk iets doet, en dan is het al snel onwaarschijnlijk dat het geen effect zal hebben op het uiteindelijke bier. Daarnaast heb ik gewoon de indruk dat met dit soort bieren (geen pale mout) de bieren er wat beter uitkomen. Ik heb de laatste tijd wat problemen met vergistbaarheid en body van het bier, en dit bier moet mooi licht worden. Tenslotte heeft Edgar ook gelijk dat het een mooie opstap is naar de amylase rusten.

Misschien maak ik er 15-20 minuten van. Maar niet minder.

 :degroeten: JW.

Adrie

Interessant. De consensus op dit forum is onderhand dat een eiwitrust overbodig is, vandaar mijn opmerking.

Dat van die prut heb ik trouwens bij mijn installatie niet opgemerkt. Voorheen hield ik altijd een eiwitrust van 15 minuten, omdat het water dat uit mijn kraan kwam precies heet genoeg was om na de stort op eiwitrusttemperatuur uit te komen. Dan liet ik een kwartier het filterbed vormen en begon dan rond te pompen en op te warmen naar versuikeringstemperaturen. In totaal zat mijn beslag dan ook een minuut of 20 op eiwitrusttemperaturen.

In de nieuwe brouwerij doe ik dat niet meer, omdat het water uit de geiser te koud daarvoor is, zeker in de winter. Nu warm ik de hele boel eerst op naar een paar graden boven de gewenste versuikeringstemperatuur en stort dan de mout. De eiwitrust sla ik dus helemaal over (behalve als ik veel ongemoute granen stort of een Weizen maak).

Met deze verandering heb ik geen verschil gemerkt in mijn bieren. De vergistbaarheid en body zijn niet beter of slechter geworden. Een en ander kan en zal installatieafhankelijk zijn, dus ik vind het wel interessant en opmerkelijk dat jij wel verschil merkt.

De-Geert

Ik merk de laatste tijd een wat moeizame filtering bij de bieren met pilsmout, dat is met 1-staps maisch.
Wellicht dat bij een eiwitrust ook wat beta-glucaan wordt afgebroken.



JWVG

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  10:13 uInteressant. De consensus op dit forum is onderhand dat een eiwitrust overbodig is, vandaar mijn opmerking.

Tja, ben ik dan reactionair of juist visionair? Beiden waarschijnlijk. Over een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet. En dan is iedereen het ermee eens. Wacht maar af  ;).

Ik denk dat het logisch is dat jij die neerslag niet ziet, omdat jij een HERMS hebt. Als je niet roert kunnen die deeltjes zich niet mengen en neerslaan naar dichtheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

 :degroeten: JW.

Edgar

Goed punt, die lichtere zweefdeeltjes vormen zich vermoedelijk niet bij zo'n vroeg filterbed. Nog een goede reden voor een eiwitrust: het kan geen kwaad, je krijgt er geen slecht schuim of 'leeg' bier door en er zijn her en der recepten inclusief eiwitrust die lekker bier opleveren *kijkt fluitend omzich heen*. Ik heb trouwens ook meestal een laag drab van een centimeter of 2 op mijn filterbed liggen. Beter daar, dan in het filterbed, denk ik dan.

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uOver een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet.

Over een jaar? 5 dagen geleden!

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uTja, ben ik dan reactionair of juist visionair? Beiden waarschijnlijk. Over een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet. En dan is iedereen het ermee eens. Wacht maar af  ;).

Wie weet. Mout is natuurlijk elk jaar toch weer net even anders.

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uIk denk dat het logisch is dat jij die neerslag niet ziet, omdat jij een HERMS hebt. Als je niet roert kunnen die deeltjes zich niet mengen en neerslaan naar dichtheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Dat klopt, maar ook met de Vier Broeders installatie zag ik nooit verschil tussen wel of geen eiwitrust.

Trouwens, bedoel je dat je met eiwitrust meer of minder body en vergistbaarheid krijgt?

JWVG

Citaat van: Edgar op 06-01-2010  10:25 uOver een jaar? 5 dagen geleden!

Ja, daar doelde ik ook op. Maar dat ging meer over amylase rusten, toch?

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  10:28 uTrouwens, bedoel je dat je met eiwitrust meer of minder body en vergistbaarheid krijgt?

Ik hoop op meer vergistbaarheid (ook in combinatie met het verder uitgebreidere maischschema ipv de vorige keer) en minder body.

 :degroeten: JW.

JWVG

Morgen is het zo ver. Ik ben benieuwd hoe koud mijn tenen zullen worden  ::).

De starter van deze Antwerp Ale ruikt echt uitgesproken rotte eierig. Toch wel opmerkelijk bij een bovengister, toch? Ik ben benieuwd!

 :degroeten: JW.

Oxhead

Is het toch geen Westmallegist ? Westmalle ligt in de provincie Antwerpen. :denken:

JWVG

Volgens mij niet hoor. Ik heb ergens gelezen dat het van Koninck kwam (weet even zo snel niet meer waar), maar de beschrijving op de White Labs site doet ook niet meteen aan Westmalle denken:

CiteerClean, almost lager like Belgian type ale yeast. Good for Belgian type pales ales and amber ales, or with blends to combine with other Belgian type yeast strains. Biscuity, ale like aroma present. Hop flavors and bitterness are accentuated. Slight sulfur will be produced during fermentation, which can give the yeast a lager like flavor profile.

Dat had ik daarnet nog niet gelezen - grappig dat het in ieder geval overeen komt met mijn waarneming!

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: Oxhead op 09-01-2010  20:31 uIs het toch geen Westmallegist ? Westmalle ligt in de provincie Antwerpen. :denken:

Nee, dat is al een andere.
Op zich zou je gewoon verwachten dat het de Koninck gist is.

Misschien hebben ze per ongeluk de Palm gist te pakken?
Zit ook altijd een zwaveltje in?

Zou ook wel cool zijn! :D

JWVG

Brrrrr... Palm. Dat zou echt niet grappig zijn!

Maar gelukkig is Mr Malty het met mij eens! De Koninck, volgens hem.

Worden jullie al nieuwsgierig naar deze gist?  ;)

 :degroeten: Jw.

RobinB

Jazeker!
Dat zou op zich al een reden zijn om dit bier te willen ruilen! ;D
(net als de weast coaster!)

EBC

Ach nee joh, je ruikt een starter die op haar eind is. Dan kunnen ze stinken. Tijdens echte gisting rook ze veel meer naar brood.

JWVG

Ondanks jouw alwetendheid op vrijwel elk aspect van het hobbybrouwen en de intimiderend hoge kwaliteit van al je brouwsels en apparatuur (;)) weet ik gelukkig echt wel hoe een starter hoort te ruiken. En deze ruikt een stuk zwaveliger dan ik ze gewend ben bij bovengisters. Die opmerking op de White Labs site bevestigt me in die waarneming. Hoe het ruikt tijdens de hoofdvergisting zullen we morgen wel zien.

Wat had jij met deze gist gebrouwen? Ik kon niets op het forum vinden, maar jij post niet zo vaak recepten dus dat zou kunnen kloppen.

 :degroeten: JW.

JWVG

Zojuist in gemaischt. Ei-wit-rust  ;).

 :degroeten: Jw.

Oscar


JWVG

Zeker weten  :D.

Net het eerste wort de ketel in gepompt. Heb er maar first wort hopping van gemaakt. Daar is nog nooit een bier slechter van geworden!

 :degroeten: JW.

Edgar

Over die zwavelstank: ik herinner me van de Schelde-Ale (volgens Wyeast de Koninck gist) geen zwavelstank, maar dat is al een tijdje geleden. Wel een bijzonder mooi wit bezinksel in de starter.

JWVG

Klopt, die heb ik in het vorig brouwsel gebruikt (van Robin gekregen). Zeker geen zwavel stank. Geinig, twee gisten waarvan geclaimd wordt dat ze van Koninck komen.

 :degroeten: Jw.

RobinB

Die van mij kwam weer van Edgar, dus (hopelijk) dezelfde! :D

Edgar

Aaahhh... ben blij dat die nog leeft (leeft die nog?). Ik heb 'm niet meer, dus ik zou 'm best binnenkort weer eens willen terugscoren, als mijn cryopareltjes binnen zijn (15 jan naar verluidt).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.