Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ik heb vanavond een paar glaasjes getapt uit beide vaatjes met mijn mooie nieuwe tapkraan. Verbluffend hoe verschillend de twee versies zijn. De Koninck versie is heerlijk: een heerlijke doordrinker met die typische gistige smaak die ik ook in echte Koninck proef. Misschien iets meer body dan de echte versie. De Chouffe, die veel verder is doorgegist, smaakt ook echt wat minder vol en de hop komt er beter uit. Daarnaast zit er een beetje een hard smaakje aan, waarvan ik hoop dat het nog wegtrekt. Goed te drinken, hoor, maar vergeleken met die Koninck versie een stuk minder. Ik vraag me een beetje af of ik deze gist wel zo fantastisch vind. Ik heb volgens mij vaker een biertje ermee gebrouwen dat een beetje tegenviel.

Ik ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Jeetje, merkwaardig.
In mijn ogen is Chouffe één van de beste gisten die ik kan bedenken.
Is het opkweken wel goed gegaan?


De-Geert

Citaat van: JWVG op 27-11-2009  23:28 uIk ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.
Geen dank.  ;)

Oscar

Citaat van: JWVG op 27-11-2009  23:28 uIk ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.

Ik denk dat we deze gist moeten koesteren en utwisselen indien gewenst... :gistsmile:

Hopmans


Oscar

Het bewaren en uitwisselen van gisten wordt de nieuwe hype van 2010. We hebben de kennis en de ervaring... :brouwen:

JWVG

Citaat van: Hopmans op 27-11-2009  23:43 uJeetje, merkwaardig.
In mijn ogen is Chouffe één van de beste gisten die ik kan bedenken.
Is het opkweken wel goed gegaan?

In alle bescheidenheid: ja, ik denk het wel  :). Het was een grote smackpack, nog heel nieuw, die ik maar een keer heb opgeschaald in een starter. Dat gaat eigenlijk vrijwel nooit verkeerd. Maar er zit ook geen fout in volgens mij- ik vind het gewoon wat minder lekker. Ik denk dat dit echt meer over persoonlijke smaak gaat.

Ik ga binnenkort maar eens een draadje openen over persoonlijke smaak, denk ik. Wat zijn op zich prima ingredienten waar je wat minder mee hebt? Voor mij Styrian Goldings (behalve in een Saison - in andere bieren denk ik dan steeds saison te proeven), Spalt Select (althans in ondergisters met moutigheid, zoals mijn Marx) en de Chouffe gist.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: Oscar op 28-11-2009  01:19 uHet bewaren en uitwisselen van gisten wordt de nieuwe hype van 2010. We hebben de kennis en de ervaring... :brouwen:

Dat geldt in ieder geval wel voor mijn, ik denk dat ik dit veel meer ga doen de komende tijd. Voor sommigen was dit natuurlijk al langer gewoon.

 :degroeten: JW.

RobinB


JWVG

Citaat van: RobinB op 28-11-2009  18:59 uOok nog graag gedaan!
;) ;D

Oeps, heb ik je niet vaak genoeg bedankt?  :D Jij bent natuurlijk de man die het allemaal mogelijk gemaakt heeft  :duimop:.

 :degroeten: JW.

RobinB

Hahaha!
Jawel hoor, maar vind het mooi dat hij ook zo goed uitpakt!
Vooral gezien het twijfelachtige begin (slierten en zo)
:)
:duimop:

JWVG

Ik heb gisteren weer eens een pintje getapt van elk van de twee versies, ter mentale voorbereiding op het feestje vandaag waar ik wat ga tappen. Het verschil is echt enorm - bijna niet te geloven dat alleen de gisten verschillend zijn. De Koninck versie is heerlijk. Kraakhelder, mooie kleur (beetje Palmachtig, en met de kleur van Palm is niets mis  ;)). Het bier is wel redelijk zoet wegens de hoge einddichtheid, maar de moutigheid en hop combineren daar mooi mee. Dit gaat bijna iedereen lekker vinden!

De Chouffe versie vind ik wat minder. Hij is wel lekker mooi doorvergist, waardoor hij wat makkelijker zal doordrinken. Maar ik vind het gistsmaakje niet zo goed passen bij een dergelijk bier. Ik denk dat ik deze gist liever combineer met wat kruiden, of een iets hoger SG, of wat tarwe. In zo'n redelijk subtiel bier vind ik 'm niet tot zijn recht komen. Desondanks prima te drinken, hoor!

In de Brouwvak ga ik precies hetzelfde bier nog eens brouwen, maar dan met de White Labs Koninck gist  :biersmile:. Mooie stijl, dit!

 :degroeten: JW.

JWVG

Nog even voor het nageslacht: het vaatje met de Koninck gist was er gisteren in 20 minuten door  :nut:. Serieuse drinkers, die vrienden van mijn schoonvader  :groots:. Echt een geslaagd biertje, maar voor een volgende versie wil ik proberen het bier iets langer te laten doorgisten.

Ik ga als laatste bier van de brouwvak op 10 januari weer een Daaglijks brood maken. Snel weer twee fustjes er mee vullen, want dit moet ik gewoon op de tap hebben! Overigens zag ik dat Brouwland gesloten is (althans de verzendafdeling) tot 8 januari, dus als iets anders (Brouwmarkt?) niet open is, zal ik moeten improviseren met het recept. Geen Vienna en  bijna geen Saaz meer, namelijk.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  16:04 uNog even voor het nageslacht: het vaatje met de Koninck gist was er gisteren in 20 minuten door  :nut:.

Een 19 litervaatje? Da's bijna 1 liter per minuut.  :proost2: Pffft.

JWVG

Nou nee, een 2.5 gallon vaatje. Maar nog steeds sneller dan ik had gedacht!

Ze zijn trouwens fantastisch, die kleine vaatjes. Veel handzamer.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  17:28 uNou nee, een 2.5 gallon vaatje.

 :nut: We leven hier niet in de VS. 2,5 gallon is 9,4 liter. Nou, dat is nog snel. Een halve liter per minuut. Dat krijg ik niet weg. Hoeveel man?

JWVG

Citaat van: Adrie op 26-12-2009  17:32 u:nut: We leven hier niet in de VS. 2,5 gallon is 9,4 liter. Nou, dat is nog snel. Een halve liter per minuut. Dat krijg ik niet weg. Hoeveel man?

Hee, gaan we de Jacques uit hangen? 2.5 gallon klinkt gewoon logischer, dat is namelijk de reden dat het vaatje zo groot is. Niet 9.4 L. Als het je niet bevalt, verander je het maar.  :).

Er waren maar een paar drinkers, maar die gingen er dan ook volledig voor. Rare jongens, kerels van rond de 65....

 :degroeten: JW.


JWVG

He, wat onaardig eigenlijk van mij, en dat tijdens kerst  :neenee:. En tegen de man die ons BrouwHulp heeft gegeven (vanmiddag even gestoeid met het water samenstelling blad - fantastisch  :groots:).

Daarom, speciaal voor jou: het was een 9.46 L vaatje  :).

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  16:04 uOverigens zag ik dat Brouwland gesloten is (althans de verzendafdeling) tot 8 januari, dus als iets anders (Brouwmarkt?) niet open is, zal ik moeten improviseren met het recept.
Van der Kooy?

JWVG

Ik heb het al besteld bij Brouwmarkt

 :degroeten: JW.

De-Geert

Kan ook, ook goede service. Behalve dan dat de gist soms oud is.

Bovenstaand verhaal betekent toch niet dat dit bier op is, he. Wil 'm nog wel graag proeven op de WHO-avond.   :biersmile:

JWVG

Nee, de Chouffe versie zit nog in het fust. Ik heb wel een paar flessen over met de Koninck gist, maar daar heb ik wat koolzuur-issues. Ik heb een beetje stuntelig gebotteld met suiker rechtstreeks in het flesje gedaan. Het schuimde soms, en ik ben bang dat er aardig wat suikerkorreltjes uigeschuimt zijn  :verbergen:. Ik heb een paar spuitjes aangeschaft, zodat ik in de toekomst (als de hoeveelheid te klein is voor een bottelvat) een suikeroplossing toe kan dienen.

Misschien valt het mee. Ik heb in ieder geval flessen versies van beide gisten, zodat vergelijkingen mogelijk zijn.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: EBC op 31-12-2009  21:03 uProbeer het eens. 30 min op 60, 30 min op 66, 30 min op 73.

U vraagt, wij draaien  :brouwen:. Ik ga volgende week zondag de Daaglijks Brood nogmaals brouwen (wordt toch een beetje mijn huisbier, vermoed ik), en was een beetje ontevreden met de vergistingsgraad (62 en 72% voor de Koninck en Chouffe gisten, resp.) Dus ik wil het recept op een aantal aspecten aanpassen. Ik denk er over om bovengenoemde schema te hanteren, plus een eiwitrust van 30 minuten op 50 ºC (die zat er al in). Stort en hopgift blijft precies hetzelfde, maar ik ga vergisten met de White Labs 515 Antwerp Ale.

Ik wil ook met brouwzouten werken. Wat zou het meest optimale profiel zijn voor een Belgische Pale Ale met zowel een lekker mout- als hopprofiel? Het Antwerpse kraanwater ziet er nog niet zo gek uit (heeft een sulfaat / cl ratio van rond de 1).

 :degroeten: JW.

JWVG

Geen grote gedachten over dit waterprofiel? Dan ga ik voor Antwerps water!

De brouwvak gaat verder, ik ben nu de starter aan het maken voor dit bier - 2 L overgebleven wort van mijn Megalomane Hopproject. Zondag weer brouwen  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Misschien heb je het al eens gezegd, maar wat is de gedachte achter de (totaal overbodige) 30 minuten eiwitrust?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.