Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Misschien moet ik toch eens een crash course volgen bij iemand voor het aanleggen van zo'n bankje  :denken:.

Ik pb je!

 :degroeten: JW.

JWVG

Gist is inmiddels aangekomen, en ik ga hem langzaam wakker maken in 100 mL wort. Uiteindelijk moet het een starter worden van 4 L. De Chouffe wordt een starter van 2 L, want ik wil 20 L bier met de Koninck gist maken, en 10 L met de Chouffe gist. Het recept zoals ik het nu in mijn hoofd heb:

A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          33.00    Wort Size (L):    33.00
Total Grain (Kg):         6.35
Anticipated begin SG:          1.048    Plato:            11.86
Anticipated EBC:          14.9
Anticipated IBU:          24.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 74.9     4.76 kg.  Pilsener 3                    België         1.036      3
 24.2     1.53 kg.  Vienna Mout                   Duitsland      1.012      7
  1.0     0.06 kg.  Chocolade Mout (  900 )       België         1.000    800

Extract represented as SG.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 46.05 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80  16.2  90 min.
 23.02 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80   5.8  30 min.
 23.02 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80   2.7  10 min.


Yeast
-----
20L: Wyeast Schelde gist uit Robins' gistbank. 10L: Wyeast Ardennes.

Vergisten op 19 ºC.
  


Zou ik zo met de hop een beetje goed zitten?

 :degroeten: JW.

Maarten

 :denken: Is een BPA ook niet typisch iets om karamelsmaak uit kandijsiroop te halen? (hoeft van mij niet hoor, maar kan wellicht)

JWVG

Nee hoor, het is een breed type. Voor een bier dat richting een Palm zou moeten gaan, zou ik een flinke stort caramouten overwegen, maar dit moet meer richting de Koninck. Die kun je zien als een soort Alt, vergist met een Belgische gist. Zo zie ik 'm althans  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: JWVG op 04-10-2009  10:45 uNee hoor, het is een breed type. Voor een bier dat richting een Palm zou moeten gaan, zou ik een flinke stort caramouten overwegen, maar dit moet meer richting de Koninck. Die kun je zien als een soort Alt, vergist met een Belgische gist. Zo zie ik 'm althans  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Okidoki... dan weet ik er verder niet genoeg van om nuttige opmerkingen te maken. Ik lees wel geinteresseerd mee...

JWVG

Nou, zo'n stomme vraag was het niet, hoor!  :duimop:

 :degroeten: JW.

JWVG

Hmm.... de Schelde gist van Robin gaat nog niet echt lekker. Op vrijdag heb ik hem in 100 mL wort gezaaid met een beetje nutrienten. Ik dacht te zien dat er gist in het flesje zat gisteravond (waas op de grond), dus opgeschaald naaar 1L en een paar uur belucht. Maar nu nog noppes nada activiteit. Misschien had ik langer moeten wachten met opschalen  :-\. Nou ja, ik heb netjes schoon gewerkt, dus we wachten nog een tijdje af. Bovendien heb ik de Ardennes gist sowieso bij de hand als ik het uiteindelijk niet vertrouw.

Zou wel jammer zijn, ik ben erg benieuwd naar deze gist!

 :degroeten: JW.

RobinB

Jammer, maar inderdaad: geduld is een schone zaak!

Wat een optie zou zijn voor de langere termijn is hiervan wat enten op een plaat.
Binnen een paar dagen moet je dan kolonies zien, waarvan je weer een nieuwe starter kan maken.

Deze starter is gewoon afwachten en hopen op zegen! ;)
Hij is bijna 2 jaar ingevroren geweest, maar was daarvoor wel een assertief gistje!

JWVG

Ha Robin,

Enten op een plaat is voor mij nog even niet weggelegd. Ik bedoel - ik heb wel eens een microbiologie practicum gehad, en zou zelfs wel bij een 'resident microbioloog' langs kunnen voor wat materiaal, maar ik wil toch eens bij iemand meekijken hoe het in bierverband precies gaat. En ik denk trouwens dat ik als eerste stap maar eens buisjes met glycerine in wil vriezen. Dat scheelt toch wel een hoop geld, denk ik. Gist is 1 van mijn grootste kostenposten.

 :degroeten: JW.

JWVG

Hmmm.... ik heb activiteit, maar of het nou de juiste is  :(. Het begint er gistig uit te zien, en het ruikt eigenlijk best aardig uit het waterslot, maar er drijven ook wat slierten in - beetje eiertruif achtig. Zou dat eiwit kunnen zijn? Ik heb op zich het wort vrij lang gekookt voor inzaaien.

Ik weet nog niet wat ik ga doen met deze gist. In ieder geval niet een volledig brouwsel mee inzaaien. Op zijn hoogst een deel.

En nee, ik heb geen microscoop. Helaas....

 :degroeten: JW.

De-Geert


Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-10-2009  18:55 uFoto?

Ja die ziet dan weer niet iedereen... ;D

RobinB

Jawel, gewoon een deftige site als picasa of photobucket gebruiken!

Klinkt al met al niet super, maar een foto zegt inderdaad wel meer! :)
Herken je kaam en lijkt dit er op?
Is het afschenkbaar?

Je kan natuurlijk je planning omgooien en de grote batch met chouffe doen en dan de proefbatch met deze?

JWVG

Foto is even lastig - Erna is weg met de camera  :). Maar het is volgens mij geen kaam - dat drijft toch? Het is aeroob, dus dat moet wel. Dit is meer een soort stof dat op de bodem ligt (niet afschenkbaar dus), en als je flink schudt gaat het samenklonteren tot wat slierten. Als je stop, zakt het weer naar beneden. Bovenop ligt nu mooi wit schuim, dat erg lijkt op gewone gistactiviteit. Het ruikt wel lekker, alhoewel misschien wel een beetje anders dan ik gewend ben.

Citaat van: RobinB op 08-10-2009  19:40 uJe kan natuurlijk je planning omgooien en de grote batch met chouffe doen en dan de proefbatch met deze?

Dat is inderdaad voorlopig het plan!

 :degroeten: JW.

RobinB

Ow!
Dat klinkt al een heel stuk beter!
Als het een flocculente gist is, kunnen ze best aan elkaar plakken. :)

Met een magneetroerder vallen zulke dingen minder op ;)

Maarten

Hmm, een infectie zou niet best zijn, maar gist trekt natuurlijk ook slierten. Ik denk alleen dat jij gist wel herkent, en als je denkt dat het geen gist is, zal dat wel haast niet. Wachten op het proefbrouwsel zal uitsluitsel geven.

Ben jij geen bodemdeskundige/onderzoeker/wetenschapper? Hebben die mensen geen magneetroerders? Over? Hier vallen ze constant van de vrachtwagen (al moet je eerst goed schudden)... Ik zal eens kijken wat ik voor de medebrouwer kan vangen.

Hopmans

Citaat van: Maarten op 09-10-2009  09:05 umaar gist trekt natuurlijk ook slierten.
Sorry hoor, ik brouw nu al heel wat jaartjes, maar gist trekt in mijn belevenis echt geen slierten.
Gist gaat in suspensie met het wort.
Als je slierten ziet, dan is er iets niet in de haak.


RobinB

Zo zijn er bij ons wat vervang-rondes geweest, waar ik 3 magneetroerders tussenuit heb kunnen halen! :)
Ik heb 1, René en Herman de anderen.

JWVG

Nog even kijken wat voor vlo ik nodig heb en zo, maar dat zal ik even gaan opzoeken op het forum. Zal mijn eigen draadje niet verder gaan vervuilen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Oscar heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar ik zou voor dat weinige geld ook gewoon nieuwe kopen.


JWVG

...anyway: ik begin steeds enthousiaster te worden over de giststarter. Het ziet er nu prima uit, en zo ruikt het ook. Die slierten zijn helemaal weg. Ik denk dat het inderdaad iets met eiwit te maken had, dat ik normaal gesproken niet zie omdat de gist meestal snel op gang komt. Dat duurde nu wat langer waardoor het meer opviel. Maar als het verdwijnt, kan het bijna geen infectie zijn denk ik.

 :degroeten: Jw.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  21:24 uMaar als het verdwijnt, kan het bijna geen infectie zijn denk ik.
Ik zal voor je duimen.
 :biersmile:

JWVG

Ik ben de afgelopen dagen flink aan de starters gegaan, geholpen door mijn gloednieuwe oude magneetroerder  :dansen:. Die van de Ardennes gist (moet 20 L gaan vergisten) is al klaar, en hoeft zaterdagochtend alleen nog maar een half litertje verse wort om weer op gang te komen. Die van de Koninck gist (voor 10 L) is ook klaar, en staat nu te bezinken. Die starter ziet en ruikt prima, dus ik denk (hoop) dat mijn eerdere twijfel over een mogelijke infectie onterecht was. In het ergste geval ben ik 10 L kwijt.

Het valt me op dat die Koninck gist zeer traag bezinkt. Klinkt dat iemand bekend in de oren?

 :degroeten: JW.

Edgar

Gist trekt bij mij altijd slierten in de hergisting. Kan dus niet zeggen dat ik heel erg ontzettend achterover val van die slierten. 
Koninck gist bezonk bij mij normaal, dacht ik, maar tot een heel mooie witte creme.

JWVG

Zo, deze zit in het gistvat! Voorspoedige brouwdag, resulterende in bijna 35 L van 1.052 g cm-3. Een efficientie van 87%. Mooi kleurtje. 13 L zit bij de Koninck gist, de rest bij de Ardennes gist. Paar druppeltjes olijfolie erbij. Het bloept al een beetje. Het staat in het schuurtje, temperatuur is nu 20 ºC. Het doel is 18 ºC, als het daar onder komt, verwarm ik iets bij met verwarmingsfolie. Na een dag of twee op 18 ºC zet ik het in de woonkamer, en laat het op z'n beloop.

Hoog tijd voor weer eens een Belgische pale ale! Ik ben heel benieuwd.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.