Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Heren,

Tijd om over een nieuw recept na te denken. Het wordt een Belgische Pale Ale met een fijn (maar niet te overdreven) Belgisch gistkarakter en lekker wat nobele hop en moutigheid om wat tegenspel te bieden. Denk eerder aan de Koninck dan aan Palm. Ik zit duidelijk in een 'less is better' en 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' flow, dus het wordt lekker simpel. Ik denk aan de storting die Wheeler en Protz geven voor de Koninck en aan alleen Saaz op 90, 30 en 10 minuten. Maar nu de gist. Met het oog op het brouwsel erna (dat wordt een zwaardere) wil ik eigenlijk de Wyeast Chouffe gist gebruiken. Volgens de Wyeast site kan dat ook voor dezel stijl. Wat denken jullie? Als ik hem mooi op een graadje of 19 vergist? En zeker geen kruiden erbij, want ik heb deze gist tot nu toe altijd in combinatie met koreander gebruikt, en ik wil nu wel eens proeven waar ie zelf naar smaakt!

 :degroeten: JW.

ps heb deze naam al eens eerder gebruikt voor een Belgische pale ale, maar aangezien dit ooit eens is verwijderd van het forum (blijkbaar) recycle ik hem maar weer eens.

Oscar

De 3522 Belgian Ardennes geeft van zichzelf al wat kruidigheid dus die kan denk ik prima voor een Belgische pale ale. 18 a 19°C houd 'm dan redelijk clean en laag in de kruidigheid.

Adrie

De Chouffe gist lijkt me prima voor een BPA, maar inderdaad: houd hem koel. Die van mij met de Verboden Vrucht gist is ook prima gelukt en die gist ligt niet zo ver van de Chouffe gist af.

Wat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?

MO

Ik heb ook ooit een hele goede BPA gedronken met de Westmalle gist. Had jij die niet ooit gebrouwen, in de tijd voor De Grote Tijdelijke Brouwstop Van JW?

Maar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

JWVG

Citaat van: Adrie op 30-09-2009  20:58 uWat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?

Sorry, had ik er inderdaad even bij moeten zetten: 75% pils, 24% vienna, 1% chocolade.

Mooi dat deze gist volgens jullie ook past!

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:01 uMaar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

Ik had gedacht dat zo'n ervaren brouwer dit soort opmerkingen niet zou maken. Of zijn je smaakpapillen al zover afgestompt?   ::)

JWVG

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:01 uMaar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

Jij hebt de rust niet in je lijf om subtiel van saai te onderscheiden  >:D  ;).

Ik zal mijn brouwarchieven eens even naslaan. Maar volgens mij was jij toen een stuk minder kritisch dan nu op bier, dus misschien was het wel niet zo geweldig. Technisch gezien brouw ik nu in ieder geval een stuk beter dan toen.

 :degroeten: JW.

MO

Nee, nee, je vond hem zelf ook heel goed. En dat was hij ook, want je had de Westmalle goed onder controle gehouden.

Ik overdrijf met mijn gistopmerking, natuurlijk, maar ik ben er toch van overtuigd dat de bieren die zo laag vergist zijn eerder strak (dus saai) dan interessant worden. Meer Duits dan Belgisch. Een lekker biertje mag toch wel karakter hebben? Anders kun je net zo goed een ondergister brouwen.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:37 uIk overdrijf met mijn gistopmerking, natuurlijk, maar ik ben er toch van overtuigd dat de bieren die zo laag vergist zijn eerder strak (dus saai) dan interessant worden. Meer Duits dan Belgisch. Een lekker biertje mag toch wel karakter hebben? Anders kun je net zo goed een ondergister brouwen.

Nou, sorry, MO, dat is echt flauwekul. Ik heb een paar bieren vergist met een bovengist op 17 tot 19 graden, maar van een ondergistkarakter is nog lang geen sprake. Ik heb nu een BPA voor mijn neus die vergist is met de Verboden Vrucht gist op 18,5 graden en de fruitigheid van de gist komt mooi, maar niet overdreven door.

MO

Hoezo flauwekul? Alleen als je kunt aantonen dat hetzelfde bier vergist bij 22 tot 24 °C veel minder goed smaakt, dan heb je een argument. Ik vind echt dat jij en een paar anderen overdrijven met het promoten van vergisten bij lage temperatuur.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:52 uHoezo flauwekul? Alleen als je kunt aantonen dat hetzelfde bier vergist bij 22 tot 24 °C veel minder goed smaakt, dan heb je een argument. Ik vind echt dat jij en een paar anderen overdrijven met het promoten van vergisten bij lage temperatuur.

Nee, daar gaat het niet om. Jij beweert dat bovengisten onder de 19 graden geen karakter/fruitigheid geven. Dat is flauwekul.

RobinB

Gezien het type kan je ook de Wyeast Schelde-ale gist 3555?? gebruiken?
Schijnt de "de Koninck" gist te zijn...
Maar dan valt mogelijk je vervolgbrouwsel in het water?

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  22:26 uWyeast Schelde-ale gist 3555??

 ???  :weetniet:  Welke ??? die ken ik niet..en volgens Wyeast hebben ze die nu ff niet..wel de 3538 Leuven Pale Ale  :)

Wyeast adviseerd voor een BPA de 3522 - Belgian Ardennes of de 3942 - Belgian Wheat™

William

Die Scheldegist is zo'n gist die ze maar een korte periode per jaar hebben

Adrie

Precies. De Chouffe gist is perfect voor een BPA.

Herman

Ik ben zelf wel een fan van de Westmalle gist, die is met verschillende temperaturen toch in staat tot heel wat verschillende smaakjes (Achel, Westmalle, Westvleteren) en past ook goed bij een licht bier. Dus geeft ons heden ons Westmalle gist en vergist ons ons Wort, om in stijl met je biernaam te blijven ;)

Oscar

Citaat van: William op 30-09-2009  22:47 uDie Scheldegist is zo'n gist die ze maar een korte periode per jaar hebben

Eigenlijk best raar... net zoiets als bokbier voor de brouwerijen... alleen zie ik bij Wyeast het commerciële doel er niet van  :weetniet:

Herman

Zo gek is dat nog niet. Op deze manier kunnen ze de vraag peilen. Ook kan het zijn dat ze juist de verwachting hebben niet veel van een bepaalde gist om te kunnen zetten, dan verzorg je gewoon een batch en breng je dat als special op de markt. Kan ook nog eens een economische beslissing zijn, benut je productiecapaciteit ten volle, dan dalen de kosten per stuk. Zeg het maar.

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  22:26 uGezien het type kan je ook de Wyeast Schelde-ale gist 3555?? gebruiken?

Even gechecked....en compleet zinloos voorstel... Deze gist was bij Wyeast voor het laatst verkrijgbaar in september - December 2006  :D

Herman

Zal wel komen omdat Robin deze ooit heeft ingevroren, toch?

JWVG

Citaat van: Herman op 30-09-2009  23:09 uZal wel komen omdat Robin deze ooit heeft ingevroren, toch?

Robin, klopt dat en heb je hem nog? Ik zou dit brouwsel natuurlijk makkelijk kunnen opsplitsen om de twee gisten eens te vergelijken. Ik ben wel geinteresseerd in de Koninck gist, uiteraard!

 :degroeten: JW.

RobinB


RobinB

'T is wel een kleine hoeveelheid per cupje, dus je moet stapsgewijs opkweken.. Hij is rein van de plaat de cupjes ingegaan, en ik heb er vorig jaar rond deze tijd een aardige BPA mee gemaakt!

Ik kan je wel een cupje sturen?

JWVG

Dat zou fantastisch zijn  :groots:! Ik wil zaterdag de 24e gaan brouwen, dus opsturen zou inderdaad de voorkeur hebben boven afwachten op een andere gelegenheid.

Hmm.... dit is de eerste keer dat ik echt een groot concreet voordeel zie van een eigen gistbank. Boven een paar euro's winst dan, want daar ben ik te lui voor  ;D.

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: JWVG op 01-10-2009  08:11 uDat zou fantastisch zijn  :groots:! Ik wil zaterdag de 24e gaan brouwen, dus opsturen zou inderdaad de voorkeur hebben boven afwachten op een andere gelegenheid.

PB me maar ff en dan issie er denk ik nog wel voor het weekend?

CiteerHmm.... dit is de eerste keer dat ik echt een groot concreet voordeel zie van een eigen gistbank. Boven een paar euro's winst dan, want daar ben ik te lui voor 

Ook precies de reden dat ik het doe (en op zoek ben naar interessante/zeldzamere gisten)!
'T is ook leuk natuurlijk! :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.