Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Oeps  :o. Koud twee dagen verder, eerste dag op 18 ºC en daarna oplopend tot 20 ºC, en de vergisting zit er vrijwel op! De Koninck versie heeft een SG van 1.020 g cm-3, de Chouffe versie 1.016 g cm-3. Activiteit is grotendeels stilgevallen. Smaak nog erg hoofdgisterig. Toch maar een paar dagen wachten voor ik overhevel voor de nagisting?

Dit heb ik nog nooit zo snel gehad, zeker niet op deze vergistingstemperaturen. Het zal toch niet te snel zijn gegaan?

 :degroeten: JW.

William

Dat klinkt goed! En is die snelheid dankzij de magneetroerder, al dan niet met beluchten?

Ik heb doorgaans ook van de snelle hoofdvergisting maar hevel pas na 4 dagen om zo wat meer gist in het depot te krijgen. Ik hevel vooral om uiteindelijk een helderder bier te krijgen. De navergisting levert bij mij nooit meer dan een extra daling van zo'n 3 tot 5 sg punten op

JWVG

Dit heeft zeker te maken met de magneetroerder! Nog nooit meegemaakt zo snel, en de eerste keer met de magneetroerder. Ik durf de stelling wel aan dat er een oorzakelijk verband is, vooral omdat ik maar 1L starter had terwijl ik meestal tot 4L starter maakte. Ik heb alleen de starter belucht, het wort zelf niet. Wel 2 druppeltjes olijfolie.

Ik wacht nog een dagje of twee met overhevelen. Zou wel fijn zijn als het bier nog zakte tot zo'n 1.013 g cm-3.

 :degroeten: JW.

RobinB


Bij mij was de Koninck-gist in 4 dagen van 1050 naar 1016 gegaan, zal wel kloppen dus?
Is toen geeindigd op 1015 :)

JWVG

Voorlopig ruikt en smaakt de Koninck gist zeker niet verkeerd. Wel anders dan de Chouffe gist, maar dat mag natuurlijk! Ik baal wel een beetje dat ik aan het einde van de vergisting niet de temperatuur veel meer heb laten ophogen. Dat was mijn plan, maar het einde van de vergisting was al een feit voordat ik er erg in had  :verbergen:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 26-10-2009  19:54 uDat was mijn plan, maar het einde van de vergisting was al een feit voordat ik er erg in had  :verbergen:.

Tja, hier heb je dan toch weer een bellenteller voor nodig ;)

JWVG

Nou, vooral enige ervaringswijsheid. De volgende keer dat ik die starter maak met de magneetroerder, weet ik dat ik vaker een monstertje moet nemen de eerste dagen. Ook geen straf  ;).

 :degroeten: Jw.

JWVG

Leerzaam hoor, twee verschillende gisten en hetzelfde wort. De Ardennes gist versie is nu 1.014 g cm-3, de Koninck versie 1.019 g cm-3. Activiteit is vrijwel gestopt. Voor de Koninck versie is dat eigenlijk te weinig, al scheelt het ook weer niet zo heel veel met wat Robin hierboven rapporteerde. Het verschil in uiterlijk is ook verbluffend: de Chouffe is helemaal kraakhelder op kamertemperatuur, de Koninck is nog flink troebelig. Ze smaken ook heel verschillend, waarbij de Koninck versie zeker niet minder smaakt (wel iets strakker dan de Chouffe versie). Dit wordt vast lekker  :brouwen:.

Ik laat ze nog een weekje in de woonkamer staan. Dan doe ik een lagering (koud) van een weekje of twee, en dan ga ik fustelen/bottelen.

 :degroeten: JW.

JWVG

Nu een week later, op 19-20 ºC, en geen enkel verschil meer in SG tov vorige week. De Koninck versie is ook helemaal helder, waardoor er geen kleurverschil meer is. Dit is duidelijk het einde van de vergisting. Ik zet ze beiden een weekje in de koelkast voor een koude lagering op 2 ºC. Volgend weekend ga ik fustelen en bottelen.

Beiden worden het mooie bieren volgens mij. De Chouffe versie is zachter (tja, Chouffe aroma's en zo), de Koninck versie is strakker, maar je proef ook iets gistigs dat ik in de Koninck ook proef. Bovendien lijkt de geroosterde mout er bij de Koninck versie beter uit te komen.

 :degroeten: JW.

RobinB

Wel een epje oid van de  Koninck gist ingevroren/bewaard? ;)

JWVG

Uh, nee. Dan is het weer een generatie verder, ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien heb ik geen epjes en glycerine bij de hand. Ik kan evt wel de gistkoek nog een keer bewaren en daar in januari nog een keer iets van brouwen.

Weet iemand of die Schelde gist nog eens beschikbaar komt bij Wyeast?

 :degroeten: JW.

RobinB

Mwoa, dat valt wel mee.
Vooral als je een monster uitplaat en daarvan een mooie kolonie neemt, dan zijn ze wel weer gezond!
Misschien dat iemand van het WHO daar wel interesse in heeft om te doen? (Geert?)

Het is een VSS strain van Wyeast, dus óf en wanneer hij weer beschikbaar komt is maar afwachten...
:)

JWVG

Uitplaten etc zou prachtig zijn, maar kan ik momenteel zelf niet. Geert, heb je interesse? Dan kunnen we misschien het hele WHO voorzien.

 :degroeten: JW.

Adrie

Je kunt hem ook bestellen bij de Zeeuwse gistbank. De Koninck gist, ik weet niet of het de Wyeast variant is of de originele Koninck. Ik  heb ooit met deze gist gebrouwen en toen ging hij maar door en door en door. Het bier eindigde met een SG van 1002.  :o

JWVG

Goede tip, al klinkt het toch wat anders dan de gist waarmee ik nu gewerkt heb. Die eindigde op 1.017....

 :degroeten: JW.

RobinB

Lijkt me ook een andere gist, die van mij ging tot 1015 en dat was het.
Heb em van Edgar overigens en hij als originele Wyeast! :)

Hopmans

Citaat van: JWVG op 07-11-2009  14:37 uUitplaten etc zou prachtig zijn, maar kan ik momenteel zelf niet.
Je weet niet wat je mist.
Met uitplaten leer je pas echt wat hygiëne is.
Deuren dicht, tafel afdoen met alcohol, handen desinfecteren, en onder een vlam werken (hetelucht paraplu).
 :biersmile:


JWVG

Ik heb zojuist gefusteld, en de rest gebotteld. Fustelen ging heerlijk, vooral met mijn nieuwe 2.5 gallon Cornelius vaatjes. Lekker handzaam  :brouwen:.

Maar het bottelen van een paar liter bier dat over is na het fustelen is nog een ramp  :echtboos:. Normaal gesproken hevel ik over in een bottelvat met een kraantje. Suikeroplossing er doorheen roeren en dan bottelen met een bottelhulpje. Gaat prachtig! Maar voor een paar liter vind ik dit niet zo'n goed idee omdat er dan weer extra bier achterblijf in het bottelvat. Dus hevel ik rechtstreeks van het nagistvat in de flesjes. Schepje suiker er van tevoren in met een gekalibreerde maatlepel. Maar dat gaat niet echt lekker. Bierballet  :bokser:. Ik denk dat ik maar eens een kleiner bottelvaatje ga in elkaar knutselen.

Nou ja - het bier smaakte heerlijk na een weekje op 2 ºC. Ik weet zeker dat dat uitstekend is voor de smaak!

We wachten af.

 :degroeten: JW.

JWVG

Oh ja, ik bewaar de beide gisten toch maar even in een fles. Gewoon de gistslurry in een bierfles gedaan, afgevuld met water, en een kroonkurk erop. Dat gaat toch wel goed in de koelkast zonders explosies?

Even kijken of ik er nog iets mee ga doen. Geert, nog steeds geen zin om de Koninck uit te platen?

 :degroeten: JW.

jelle

Citaat van: JWVG op 14-11-2009  10:38 uSchepje suiker er van tevoren in met een gekalibreerde maatlepel. Maar dat gaat niet echt lekker. Bierballet 

 :degroeten: JW.

Wat ik doe is suiker oplossen in water koken en afkoelen, uitkomen op 5 cc per fles en verdelen met een spuit
Werkt erg goed.
Alleen de fusten zijn gemakkelijker. ;)

Groet jelle

RobinB

Ha JW!

Mocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Gewoon wat slurry in een plastic buisje/flesje invriezen (liefst met glycerine, zonder kan ook) en je kan er de volgende keer weer mee aan de slag!

Of je moet iedereen met wie je dit bier ruilt verplichten uit de fles op te kweken :D
Zoals Boris zou zeggen: Keep the yeast alive!
;D

JWVG

Citaat van: jelle op 14-11-2009  10:47 uWat ik doe is suiker oplossen in water koken en afkoelen, uitkomen op 5 cc per fles en verdelen met een spuit

Ja, die spuit wordt het volgende verbeterpunt. Maar het hevelen is het grootste probleem. Ik kan dat niet combineren met een bottelhulpje, waardoor ik de slang moet afknijpen en dat gaat wat moeizaam. Ik moet het uiteinde van mijn hevel (ik heb zo'n hevelstarter) constant met 1 hand in het nagistvat vasthouden, anders gaat ie schuiven en dan komt er een boel gist mee. Met de andere hand probeer ik dan zo goed en kwaad als kan de slang af te knijpen.

Nou ja, het kan vast handiger, maar ik ziet het nog even niet.

Citaat van: RobinB op 14-11-2009  10:55 uHa JW!
mocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Gewoon wat slurry in een plastic buisje/flesje invriezen (liefst met glycerine, zonder kan ook) en je kan er de volgende keer weer mee aan de slag!

Of je moet iedereen met wie je dit bier ruilt verplichten uit de fles op te kweken :D
Zals Boris zou zeggen: Keep the yeast alive!
;D

Erg he - die Geert!  ;). Ik denk dat ik maar even op het aanbod van William in moet gaan, en een buisje met glycerine inzetten. Maar in de tussentijd ontploffen die gebottelde flesjes met gistkoek niet, toch?

RobinB

Neuh, in de koelkast issie vast niet actief. Vooral niet zonder suikers! :)

De-Geert

Citaat van: JWVG op 14-11-2009  10:39 uGeert, nog steeds geen zin om de Koninck uit te platen?
Citaat van: RobinB op 14-11-2009  10:55 uMocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Citaat van: JWVG op 14-11-2009  11:00 uErg he - die Geert!  ;).
Tjongejonge, als je ff niet oplet. Misschien moet je het ff vragen, je hebt mijn email-adres en telefoonnummer toch?  ;)

Alvast een gokje: waarschijnlijk wel. Ik ben tegenwoordig trotse eigenaar van zo'n "cryo-set" van Brouwland, en dit lijkt me nou een mooie gist om daar op te zetten.

Maar goed; eerst maar eens afwachten of ik uberhaupt een verzoek krijg.  :degroeten:

JWVG

Citaat van: De-Geert op 14-11-2009  12:06 uMaar goed; eerst maar eens afwachten of ik uberhaupt een verzoek krijg.  :degroeten:

Au pats boem. Ik ben weer op mijn plaats gezet. Geert - je hebt post!  ;)

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.