Interessant. De consensus op dit forum is onderhand dat een eiwitrust overbodig is, vandaar mijn opmerking.
Dat van die prut heb ik trouwens bij mijn installatie niet opgemerkt. Voorheen hield ik altijd een eiwitrust van 15 minuten, omdat het water dat uit mijn kraan kwam precies heet genoeg was om na de stort op eiwitrusttemperatuur uit te komen. Dan liet ik een kwartier het filterbed vormen en begon dan rond te pompen en op te warmen naar versuikeringstemperaturen. In totaal zat mijn beslag dan ook een minuut of 20 op eiwitrusttemperaturen.
In de nieuwe brouwerij doe ik dat niet meer, omdat het water uit de geiser te koud daarvoor is, zeker in de winter. Nu warm ik de hele boel eerst op naar een paar graden boven de gewenste versuikeringstemperatuur en stort dan de mout. De eiwitrust sla ik dus helemaal over (behalve als ik veel ongemoute granen stort of een Weizen maak).
Met deze verandering heb ik geen verschil gemerkt in mijn bieren. De vergistbaarheid en body zijn niet beter of slechter geworden. Een en ander kan en zal installatieafhankelijk zijn, dus ik vind het wel interessant en opmerkelijk dat jij wel verschil merkt.