Daaglijks brood - een Belgische Pale ale

Gestart door JWVG, 30-09-2009 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Heren,

Tijd om over een nieuw recept na te denken. Het wordt een Belgische Pale Ale met een fijn (maar niet te overdreven) Belgisch gistkarakter en lekker wat nobele hop en moutigheid om wat tegenspel te bieden. Denk eerder aan de Koninck dan aan Palm. Ik zit duidelijk in een 'less is better' en 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' flow, dus het wordt lekker simpel. Ik denk aan de storting die Wheeler en Protz geven voor de Koninck en aan alleen Saaz op 90, 30 en 10 minuten. Maar nu de gist. Met het oog op het brouwsel erna (dat wordt een zwaardere) wil ik eigenlijk de Wyeast Chouffe gist gebruiken. Volgens de Wyeast site kan dat ook voor dezel stijl. Wat denken jullie? Als ik hem mooi op een graadje of 19 vergist? En zeker geen kruiden erbij, want ik heb deze gist tot nu toe altijd in combinatie met koreander gebruikt, en ik wil nu wel eens proeven waar ie zelf naar smaakt!

 :degroeten: JW.

ps heb deze naam al eens eerder gebruikt voor een Belgische pale ale, maar aangezien dit ooit eens is verwijderd van het forum (blijkbaar) recycle ik hem maar weer eens.

Oscar

De 3522 Belgian Ardennes geeft van zichzelf al wat kruidigheid dus die kan denk ik prima voor een Belgische pale ale. 18 a 19°C houd 'm dan redelijk clean en laag in de kruidigheid.

Adrie

De Chouffe gist lijkt me prima voor een BPA, maar inderdaad: houd hem koel. Die van mij met de Verboden Vrucht gist is ook prima gelukt en die gist ligt niet zo ver van de Chouffe gist af.

Wat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?

MO

Ik heb ook ooit een hele goede BPA gedronken met de Westmalle gist. Had jij die niet ooit gebrouwen, in de tijd voor De Grote Tijdelijke Brouwstop Van JW?

Maar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

JWVG

Citaat van: Adrie op 30-09-2009  20:58 uWat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?

Sorry, had ik er inderdaad even bij moeten zetten: 75% pils, 24% vienna, 1% chocolade.

Mooi dat deze gist volgens jullie ook past!

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:01 uMaar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

Ik had gedacht dat zo'n ervaren brouwer dit soort opmerkingen niet zou maken. Of zijn je smaakpapillen al zover afgestompt?   ::)

JWVG

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:01 uMaar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.

Jij hebt de rust niet in je lijf om subtiel van saai te onderscheiden  >:D  ;).

Ik zal mijn brouwarchieven eens even naslaan. Maar volgens mij was jij toen een stuk minder kritisch dan nu op bier, dus misschien was het wel niet zo geweldig. Technisch gezien brouw ik nu in ieder geval een stuk beter dan toen.

 :degroeten: JW.

MO

Nee, nee, je vond hem zelf ook heel goed. En dat was hij ook, want je had de Westmalle goed onder controle gehouden.

Ik overdrijf met mijn gistopmerking, natuurlijk, maar ik ben er toch van overtuigd dat de bieren die zo laag vergist zijn eerder strak (dus saai) dan interessant worden. Meer Duits dan Belgisch. Een lekker biertje mag toch wel karakter hebben? Anders kun je net zo goed een ondergister brouwen.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:37 uIk overdrijf met mijn gistopmerking, natuurlijk, maar ik ben er toch van overtuigd dat de bieren die zo laag vergist zijn eerder strak (dus saai) dan interessant worden. Meer Duits dan Belgisch. Een lekker biertje mag toch wel karakter hebben? Anders kun je net zo goed een ondergister brouwen.

Nou, sorry, MO, dat is echt flauwekul. Ik heb een paar bieren vergist met een bovengist op 17 tot 19 graden, maar van een ondergistkarakter is nog lang geen sprake. Ik heb nu een BPA voor mijn neus die vergist is met de Verboden Vrucht gist op 18,5 graden en de fruitigheid van de gist komt mooi, maar niet overdreven door.

MO

Hoezo flauwekul? Alleen als je kunt aantonen dat hetzelfde bier vergist bij 22 tot 24 °C veel minder goed smaakt, dan heb je een argument. Ik vind echt dat jij en een paar anderen overdrijven met het promoten van vergisten bij lage temperatuur.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2009  21:52 uHoezo flauwekul? Alleen als je kunt aantonen dat hetzelfde bier vergist bij 22 tot 24 °C veel minder goed smaakt, dan heb je een argument. Ik vind echt dat jij en een paar anderen overdrijven met het promoten van vergisten bij lage temperatuur.

Nee, daar gaat het niet om. Jij beweert dat bovengisten onder de 19 graden geen karakter/fruitigheid geven. Dat is flauwekul.

RobinB

Gezien het type kan je ook de Wyeast Schelde-ale gist 3555?? gebruiken?
Schijnt de "de Koninck" gist te zijn...
Maar dan valt mogelijk je vervolgbrouwsel in het water?

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  22:26 uWyeast Schelde-ale gist 3555??

 ???  :weetniet:  Welke ??? die ken ik niet..en volgens Wyeast hebben ze die nu ff niet..wel de 3538 Leuven Pale Ale  :)

Wyeast adviseerd voor een BPA de 3522 - Belgian Ardennes of de 3942 - Belgian Wheat™

William

Die Scheldegist is zo'n gist die ze maar een korte periode per jaar hebben

Adrie

Precies. De Chouffe gist is perfect voor een BPA.

Herman

Ik ben zelf wel een fan van de Westmalle gist, die is met verschillende temperaturen toch in staat tot heel wat verschillende smaakjes (Achel, Westmalle, Westvleteren) en past ook goed bij een licht bier. Dus geeft ons heden ons Westmalle gist en vergist ons ons Wort, om in stijl met je biernaam te blijven ;)

Oscar

Citaat van: William op 30-09-2009  22:47 uDie Scheldegist is zo'n gist die ze maar een korte periode per jaar hebben

Eigenlijk best raar... net zoiets als bokbier voor de brouwerijen... alleen zie ik bij Wyeast het commerciële doel er niet van  :weetniet:

Herman

Zo gek is dat nog niet. Op deze manier kunnen ze de vraag peilen. Ook kan het zijn dat ze juist de verwachting hebben niet veel van een bepaalde gist om te kunnen zetten, dan verzorg je gewoon een batch en breng je dat als special op de markt. Kan ook nog eens een economische beslissing zijn, benut je productiecapaciteit ten volle, dan dalen de kosten per stuk. Zeg het maar.

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  22:26 uGezien het type kan je ook de Wyeast Schelde-ale gist 3555?? gebruiken?

Even gechecked....en compleet zinloos voorstel... Deze gist was bij Wyeast voor het laatst verkrijgbaar in september - December 2006  :D

Herman

Zal wel komen omdat Robin deze ooit heeft ingevroren, toch?

JWVG

Citaat van: Herman op 30-09-2009  23:09 uZal wel komen omdat Robin deze ooit heeft ingevroren, toch?

Robin, klopt dat en heb je hem nog? Ik zou dit brouwsel natuurlijk makkelijk kunnen opsplitsen om de twee gisten eens te vergelijken. Ik ben wel geinteresseerd in de Koninck gist, uiteraard!

 :degroeten: JW.

RobinB


RobinB

'T is wel een kleine hoeveelheid per cupje, dus je moet stapsgewijs opkweken.. Hij is rein van de plaat de cupjes ingegaan, en ik heb er vorig jaar rond deze tijd een aardige BPA mee gemaakt!

Ik kan je wel een cupje sturen?

JWVG

Dat zou fantastisch zijn  :groots:! Ik wil zaterdag de 24e gaan brouwen, dus opsturen zou inderdaad de voorkeur hebben boven afwachten op een andere gelegenheid.

Hmm.... dit is de eerste keer dat ik echt een groot concreet voordeel zie van een eigen gistbank. Boven een paar euro's winst dan, want daar ben ik te lui voor  ;D.

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: JWVG op 01-10-2009  08:11 uDat zou fantastisch zijn  :groots:! Ik wil zaterdag de 24e gaan brouwen, dus opsturen zou inderdaad de voorkeur hebben boven afwachten op een andere gelegenheid.

PB me maar ff en dan issie er denk ik nog wel voor het weekend?

CiteerHmm.... dit is de eerste keer dat ik echt een groot concreet voordeel zie van een eigen gistbank. Boven een paar euro's winst dan, want daar ben ik te lui voor 

Ook precies de reden dat ik het doe (en op zoek ben naar interessante/zeldzamere gisten)!
'T is ook leuk natuurlijk! :D

JWVG

Misschien moet ik toch eens een crash course volgen bij iemand voor het aanleggen van zo'n bankje  :denken:.

Ik pb je!

 :degroeten: JW.

JWVG

Gist is inmiddels aangekomen, en ik ga hem langzaam wakker maken in 100 mL wort. Uiteindelijk moet het een starter worden van 4 L. De Chouffe wordt een starter van 2 L, want ik wil 20 L bier met de Koninck gist maken, en 10 L met de Chouffe gist. Het recept zoals ik het nu in mijn hoofd heb:

A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          33.00    Wort Size (L):    33.00
Total Grain (Kg):         6.35
Anticipated begin SG:          1.048    Plato:            11.86
Anticipated EBC:          14.9
Anticipated IBU:          24.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 74.9     4.76 kg.  Pilsener 3                    België         1.036      3
 24.2     1.53 kg.  Vienna Mout                   Duitsland      1.012      7
  1.0     0.06 kg.  Chocolade Mout (  900 )       België         1.000    800

Extract represented as SG.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 46.05 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80  16.2  90 min.
 23.02 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80   5.8  30 min.
 23.02 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.80   2.7  10 min.


Yeast
-----
20L: Wyeast Schelde gist uit Robins' gistbank. 10L: Wyeast Ardennes.

Vergisten op 19 ºC.
  


Zou ik zo met de hop een beetje goed zitten?

 :degroeten: JW.

Maarten

 :denken: Is een BPA ook niet typisch iets om karamelsmaak uit kandijsiroop te halen? (hoeft van mij niet hoor, maar kan wellicht)

JWVG

Nee hoor, het is een breed type. Voor een bier dat richting een Palm zou moeten gaan, zou ik een flinke stort caramouten overwegen, maar dit moet meer richting de Koninck. Die kun je zien als een soort Alt, vergist met een Belgische gist. Zo zie ik 'm althans  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: JWVG op 04-10-2009  10:45 uNee hoor, het is een breed type. Voor een bier dat richting een Palm zou moeten gaan, zou ik een flinke stort caramouten overwegen, maar dit moet meer richting de Koninck. Die kun je zien als een soort Alt, vergist met een Belgische gist. Zo zie ik 'm althans  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Okidoki... dan weet ik er verder niet genoeg van om nuttige opmerkingen te maken. Ik lees wel geinteresseerd mee...

JWVG

Nou, zo'n stomme vraag was het niet, hoor!  :duimop:

 :degroeten: JW.

JWVG

Hmm.... de Schelde gist van Robin gaat nog niet echt lekker. Op vrijdag heb ik hem in 100 mL wort gezaaid met een beetje nutrienten. Ik dacht te zien dat er gist in het flesje zat gisteravond (waas op de grond), dus opgeschaald naaar 1L en een paar uur belucht. Maar nu nog noppes nada activiteit. Misschien had ik langer moeten wachten met opschalen  :-\. Nou ja, ik heb netjes schoon gewerkt, dus we wachten nog een tijdje af. Bovendien heb ik de Ardennes gist sowieso bij de hand als ik het uiteindelijk niet vertrouw.

Zou wel jammer zijn, ik ben erg benieuwd naar deze gist!

 :degroeten: JW.

RobinB

Jammer, maar inderdaad: geduld is een schone zaak!

Wat een optie zou zijn voor de langere termijn is hiervan wat enten op een plaat.
Binnen een paar dagen moet je dan kolonies zien, waarvan je weer een nieuwe starter kan maken.

Deze starter is gewoon afwachten en hopen op zegen! ;)
Hij is bijna 2 jaar ingevroren geweest, maar was daarvoor wel een assertief gistje!

JWVG

Ha Robin,

Enten op een plaat is voor mij nog even niet weggelegd. Ik bedoel - ik heb wel eens een microbiologie practicum gehad, en zou zelfs wel bij een 'resident microbioloog' langs kunnen voor wat materiaal, maar ik wil toch eens bij iemand meekijken hoe het in bierverband precies gaat. En ik denk trouwens dat ik als eerste stap maar eens buisjes met glycerine in wil vriezen. Dat scheelt toch wel een hoop geld, denk ik. Gist is 1 van mijn grootste kostenposten.

 :degroeten: JW.

JWVG

Hmmm.... ik heb activiteit, maar of het nou de juiste is  :(. Het begint er gistig uit te zien, en het ruikt eigenlijk best aardig uit het waterslot, maar er drijven ook wat slierten in - beetje eiertruif achtig. Zou dat eiwit kunnen zijn? Ik heb op zich het wort vrij lang gekookt voor inzaaien.

Ik weet nog niet wat ik ga doen met deze gist. In ieder geval niet een volledig brouwsel mee inzaaien. Op zijn hoogst een deel.

En nee, ik heb geen microscoop. Helaas....

 :degroeten: JW.

De-Geert


Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-10-2009  18:55 uFoto?

Ja die ziet dan weer niet iedereen... ;D

RobinB

Jawel, gewoon een deftige site als picasa of photobucket gebruiken!

Klinkt al met al niet super, maar een foto zegt inderdaad wel meer! :)
Herken je kaam en lijkt dit er op?
Is het afschenkbaar?

Je kan natuurlijk je planning omgooien en de grote batch met chouffe doen en dan de proefbatch met deze?

JWVG

Foto is even lastig - Erna is weg met de camera  :). Maar het is volgens mij geen kaam - dat drijft toch? Het is aeroob, dus dat moet wel. Dit is meer een soort stof dat op de bodem ligt (niet afschenkbaar dus), en als je flink schudt gaat het samenklonteren tot wat slierten. Als je stop, zakt het weer naar beneden. Bovenop ligt nu mooi wit schuim, dat erg lijkt op gewone gistactiviteit. Het ruikt wel lekker, alhoewel misschien wel een beetje anders dan ik gewend ben.

Citaat van: RobinB op 08-10-2009  19:40 uJe kan natuurlijk je planning omgooien en de grote batch met chouffe doen en dan de proefbatch met deze?

Dat is inderdaad voorlopig het plan!

 :degroeten: JW.

RobinB

Ow!
Dat klinkt al een heel stuk beter!
Als het een flocculente gist is, kunnen ze best aan elkaar plakken. :)

Met een magneetroerder vallen zulke dingen minder op ;)

Maarten

Hmm, een infectie zou niet best zijn, maar gist trekt natuurlijk ook slierten. Ik denk alleen dat jij gist wel herkent, en als je denkt dat het geen gist is, zal dat wel haast niet. Wachten op het proefbrouwsel zal uitsluitsel geven.

Ben jij geen bodemdeskundige/onderzoeker/wetenschapper? Hebben die mensen geen magneetroerders? Over? Hier vallen ze constant van de vrachtwagen (al moet je eerst goed schudden)... Ik zal eens kijken wat ik voor de medebrouwer kan vangen.

Hopmans

Citaat van: Maarten op 09-10-2009  09:05 umaar gist trekt natuurlijk ook slierten.
Sorry hoor, ik brouw nu al heel wat jaartjes, maar gist trekt in mijn belevenis echt geen slierten.
Gist gaat in suspensie met het wort.
Als je slierten ziet, dan is er iets niet in de haak.


RobinB

Zo zijn er bij ons wat vervang-rondes geweest, waar ik 3 magneetroerders tussenuit heb kunnen halen! :)
Ik heb 1, René en Herman de anderen.

JWVG

Nog even kijken wat voor vlo ik nodig heb en zo, maar dat zal ik even gaan opzoeken op het forum. Zal mijn eigen draadje niet verder gaan vervuilen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Oscar heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar ik zou voor dat weinige geld ook gewoon nieuwe kopen.


JWVG

...anyway: ik begin steeds enthousiaster te worden over de giststarter. Het ziet er nu prima uit, en zo ruikt het ook. Die slierten zijn helemaal weg. Ik denk dat het inderdaad iets met eiwit te maken had, dat ik normaal gesproken niet zie omdat de gist meestal snel op gang komt. Dat duurde nu wat langer waardoor het meer opviel. Maar als het verdwijnt, kan het bijna geen infectie zijn denk ik.

 :degroeten: Jw.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 09-10-2009  21:24 uMaar als het verdwijnt, kan het bijna geen infectie zijn denk ik.
Ik zal voor je duimen.
 :biersmile:

JWVG

Ik ben de afgelopen dagen flink aan de starters gegaan, geholpen door mijn gloednieuwe oude magneetroerder  :dansen:. Die van de Ardennes gist (moet 20 L gaan vergisten) is al klaar, en hoeft zaterdagochtend alleen nog maar een half litertje verse wort om weer op gang te komen. Die van de Koninck gist (voor 10 L) is ook klaar, en staat nu te bezinken. Die starter ziet en ruikt prima, dus ik denk (hoop) dat mijn eerdere twijfel over een mogelijke infectie onterecht was. In het ergste geval ben ik 10 L kwijt.

Het valt me op dat die Koninck gist zeer traag bezinkt. Klinkt dat iemand bekend in de oren?

 :degroeten: JW.

Edgar

Gist trekt bij mij altijd slierten in de hergisting. Kan dus niet zeggen dat ik heel erg ontzettend achterover val van die slierten. 
Koninck gist bezonk bij mij normaal, dacht ik, maar tot een heel mooie witte creme.

JWVG

Zo, deze zit in het gistvat! Voorspoedige brouwdag, resulterende in bijna 35 L van 1.052 g cm-3. Een efficientie van 87%. Mooi kleurtje. 13 L zit bij de Koninck gist, de rest bij de Ardennes gist. Paar druppeltjes olijfolie erbij. Het bloept al een beetje. Het staat in het schuurtje, temperatuur is nu 20 ºC. Het doel is 18 ºC, als het daar onder komt, verwarm ik iets bij met verwarmingsfolie. Na een dag of twee op 18 ºC zet ik het in de woonkamer, en laat het op z'n beloop.

Hoog tijd voor weer eens een Belgische pale ale! Ik ben heel benieuwd.

 :degroeten: JW.

JWVG

Oeps  :o. Koud twee dagen verder, eerste dag op 18 ºC en daarna oplopend tot 20 ºC, en de vergisting zit er vrijwel op! De Koninck versie heeft een SG van 1.020 g cm-3, de Chouffe versie 1.016 g cm-3. Activiteit is grotendeels stilgevallen. Smaak nog erg hoofdgisterig. Toch maar een paar dagen wachten voor ik overhevel voor de nagisting?

Dit heb ik nog nooit zo snel gehad, zeker niet op deze vergistingstemperaturen. Het zal toch niet te snel zijn gegaan?

 :degroeten: JW.

William

Dat klinkt goed! En is die snelheid dankzij de magneetroerder, al dan niet met beluchten?

Ik heb doorgaans ook van de snelle hoofdvergisting maar hevel pas na 4 dagen om zo wat meer gist in het depot te krijgen. Ik hevel vooral om uiteindelijk een helderder bier te krijgen. De navergisting levert bij mij nooit meer dan een extra daling van zo'n 3 tot 5 sg punten op

JWVG

Dit heeft zeker te maken met de magneetroerder! Nog nooit meegemaakt zo snel, en de eerste keer met de magneetroerder. Ik durf de stelling wel aan dat er een oorzakelijk verband is, vooral omdat ik maar 1L starter had terwijl ik meestal tot 4L starter maakte. Ik heb alleen de starter belucht, het wort zelf niet. Wel 2 druppeltjes olijfolie.

Ik wacht nog een dagje of twee met overhevelen. Zou wel fijn zijn als het bier nog zakte tot zo'n 1.013 g cm-3.

 :degroeten: JW.

RobinB


Bij mij was de Koninck-gist in 4 dagen van 1050 naar 1016 gegaan, zal wel kloppen dus?
Is toen geeindigd op 1015 :)

JWVG

Voorlopig ruikt en smaakt de Koninck gist zeker niet verkeerd. Wel anders dan de Chouffe gist, maar dat mag natuurlijk! Ik baal wel een beetje dat ik aan het einde van de vergisting niet de temperatuur veel meer heb laten ophogen. Dat was mijn plan, maar het einde van de vergisting was al een feit voordat ik er erg in had  :verbergen:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 26-10-2009  19:54 uDat was mijn plan, maar het einde van de vergisting was al een feit voordat ik er erg in had  :verbergen:.

Tja, hier heb je dan toch weer een bellenteller voor nodig ;)

JWVG

Nou, vooral enige ervaringswijsheid. De volgende keer dat ik die starter maak met de magneetroerder, weet ik dat ik vaker een monstertje moet nemen de eerste dagen. Ook geen straf  ;).

 :degroeten: Jw.

JWVG

Leerzaam hoor, twee verschillende gisten en hetzelfde wort. De Ardennes gist versie is nu 1.014 g cm-3, de Koninck versie 1.019 g cm-3. Activiteit is vrijwel gestopt. Voor de Koninck versie is dat eigenlijk te weinig, al scheelt het ook weer niet zo heel veel met wat Robin hierboven rapporteerde. Het verschil in uiterlijk is ook verbluffend: de Chouffe is helemaal kraakhelder op kamertemperatuur, de Koninck is nog flink troebelig. Ze smaken ook heel verschillend, waarbij de Koninck versie zeker niet minder smaakt (wel iets strakker dan de Chouffe versie). Dit wordt vast lekker  :brouwen:.

Ik laat ze nog een weekje in de woonkamer staan. Dan doe ik een lagering (koud) van een weekje of twee, en dan ga ik fustelen/bottelen.

 :degroeten: JW.

JWVG

Nu een week later, op 19-20 ºC, en geen enkel verschil meer in SG tov vorige week. De Koninck versie is ook helemaal helder, waardoor er geen kleurverschil meer is. Dit is duidelijk het einde van de vergisting. Ik zet ze beiden een weekje in de koelkast voor een koude lagering op 2 ºC. Volgend weekend ga ik fustelen en bottelen.

Beiden worden het mooie bieren volgens mij. De Chouffe versie is zachter (tja, Chouffe aroma's en zo), de Koninck versie is strakker, maar je proef ook iets gistigs dat ik in de Koninck ook proef. Bovendien lijkt de geroosterde mout er bij de Koninck versie beter uit te komen.

 :degroeten: JW.

RobinB

Wel een epje oid van de  Koninck gist ingevroren/bewaard? ;)

JWVG

Uh, nee. Dan is het weer een generatie verder, ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien heb ik geen epjes en glycerine bij de hand. Ik kan evt wel de gistkoek nog een keer bewaren en daar in januari nog een keer iets van brouwen.

Weet iemand of die Schelde gist nog eens beschikbaar komt bij Wyeast?

 :degroeten: JW.

RobinB

Mwoa, dat valt wel mee.
Vooral als je een monster uitplaat en daarvan een mooie kolonie neemt, dan zijn ze wel weer gezond!
Misschien dat iemand van het WHO daar wel interesse in heeft om te doen? (Geert?)

Het is een VSS strain van Wyeast, dus óf en wanneer hij weer beschikbaar komt is maar afwachten...
:)

JWVG

Uitplaten etc zou prachtig zijn, maar kan ik momenteel zelf niet. Geert, heb je interesse? Dan kunnen we misschien het hele WHO voorzien.

 :degroeten: JW.

Adrie

Je kunt hem ook bestellen bij de Zeeuwse gistbank. De Koninck gist, ik weet niet of het de Wyeast variant is of de originele Koninck. Ik  heb ooit met deze gist gebrouwen en toen ging hij maar door en door en door. Het bier eindigde met een SG van 1002.  :o

JWVG

Goede tip, al klinkt het toch wat anders dan de gist waarmee ik nu gewerkt heb. Die eindigde op 1.017....

 :degroeten: JW.

RobinB

Lijkt me ook een andere gist, die van mij ging tot 1015 en dat was het.
Heb em van Edgar overigens en hij als originele Wyeast! :)

Hopmans

Citaat van: JWVG op 07-11-2009  14:37 uUitplaten etc zou prachtig zijn, maar kan ik momenteel zelf niet.
Je weet niet wat je mist.
Met uitplaten leer je pas echt wat hygiëne is.
Deuren dicht, tafel afdoen met alcohol, handen desinfecteren, en onder een vlam werken (hetelucht paraplu).
 :biersmile:


JWVG

Ik heb zojuist gefusteld, en de rest gebotteld. Fustelen ging heerlijk, vooral met mijn nieuwe 2.5 gallon Cornelius vaatjes. Lekker handzaam  :brouwen:.

Maar het bottelen van een paar liter bier dat over is na het fustelen is nog een ramp  :echtboos:. Normaal gesproken hevel ik over in een bottelvat met een kraantje. Suikeroplossing er doorheen roeren en dan bottelen met een bottelhulpje. Gaat prachtig! Maar voor een paar liter vind ik dit niet zo'n goed idee omdat er dan weer extra bier achterblijf in het bottelvat. Dus hevel ik rechtstreeks van het nagistvat in de flesjes. Schepje suiker er van tevoren in met een gekalibreerde maatlepel. Maar dat gaat niet echt lekker. Bierballet  :bokser:. Ik denk dat ik maar eens een kleiner bottelvaatje ga in elkaar knutselen.

Nou ja - het bier smaakte heerlijk na een weekje op 2 ºC. Ik weet zeker dat dat uitstekend is voor de smaak!

We wachten af.

 :degroeten: JW.

JWVG

Oh ja, ik bewaar de beide gisten toch maar even in een fles. Gewoon de gistslurry in een bierfles gedaan, afgevuld met water, en een kroonkurk erop. Dat gaat toch wel goed in de koelkast zonders explosies?

Even kijken of ik er nog iets mee ga doen. Geert, nog steeds geen zin om de Koninck uit te platen?

 :degroeten: JW.

jelle

Citaat van: JWVG op 14-11-2009  10:38 uSchepje suiker er van tevoren in met een gekalibreerde maatlepel. Maar dat gaat niet echt lekker. Bierballet 

 :degroeten: JW.

Wat ik doe is suiker oplossen in water koken en afkoelen, uitkomen op 5 cc per fles en verdelen met een spuit
Werkt erg goed.
Alleen de fusten zijn gemakkelijker. ;)

Groet jelle

RobinB

Ha JW!

Mocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Gewoon wat slurry in een plastic buisje/flesje invriezen (liefst met glycerine, zonder kan ook) en je kan er de volgende keer weer mee aan de slag!

Of je moet iedereen met wie je dit bier ruilt verplichten uit de fles op te kweken :D
Zoals Boris zou zeggen: Keep the yeast alive!
;D

JWVG

Citaat van: jelle op 14-11-2009  10:47 uWat ik doe is suiker oplossen in water koken en afkoelen, uitkomen op 5 cc per fles en verdelen met een spuit

Ja, die spuit wordt het volgende verbeterpunt. Maar het hevelen is het grootste probleem. Ik kan dat niet combineren met een bottelhulpje, waardoor ik de slang moet afknijpen en dat gaat wat moeizaam. Ik moet het uiteinde van mijn hevel (ik heb zo'n hevelstarter) constant met 1 hand in het nagistvat vasthouden, anders gaat ie schuiven en dan komt er een boel gist mee. Met de andere hand probeer ik dan zo goed en kwaad als kan de slang af te knijpen.

Nou ja, het kan vast handiger, maar ik ziet het nog even niet.

Citaat van: RobinB op 14-11-2009  10:55 uHa JW!
mocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Gewoon wat slurry in een plastic buisje/flesje invriezen (liefst met glycerine, zonder kan ook) en je kan er de volgende keer weer mee aan de slag!

Of je moet iedereen met wie je dit bier ruilt verplichten uit de fles op te kweken :D
Zals Boris zou zeggen: Keep the yeast alive!
;D

Erg he - die Geert!  ;). Ik denk dat ik maar even op het aanbod van William in moet gaan, en een buisje met glycerine inzetten. Maar in de tussentijd ontploffen die gebottelde flesjes met gistkoek niet, toch?

RobinB

Neuh, in de koelkast issie vast niet actief. Vooral niet zonder suikers! :)

De-Geert

Citaat van: JWVG op 14-11-2009  10:39 uGeert, nog steeds geen zin om de Koninck uit te platen?
Citaat van: RobinB op 14-11-2009  10:55 uMocht Geert blijven verzaken, dan is er nog geen nood aan de man!
Citaat van: JWVG op 14-11-2009  11:00 uErg he - die Geert!  ;).
Tjongejonge, als je ff niet oplet. Misschien moet je het ff vragen, je hebt mijn email-adres en telefoonnummer toch?  ;)

Alvast een gokje: waarschijnlijk wel. Ik ben tegenwoordig trotse eigenaar van zo'n "cryo-set" van Brouwland, en dit lijkt me nou een mooie gist om daar op te zetten.

Maar goed; eerst maar eens afwachten of ik uberhaupt een verzoek krijg.  :degroeten:

JWVG

Citaat van: De-Geert op 14-11-2009  12:06 uMaar goed; eerst maar eens afwachten of ik uberhaupt een verzoek krijg.  :degroeten:

Au pats boem. Ik ben weer op mijn plaats gezet. Geert - je hebt post!  ;)

 :degroeten: JW.

JWVG

Ik heb vanavond een paar glaasjes getapt uit beide vaatjes met mijn mooie nieuwe tapkraan. Verbluffend hoe verschillend de twee versies zijn. De Koninck versie is heerlijk: een heerlijke doordrinker met die typische gistige smaak die ik ook in echte Koninck proef. Misschien iets meer body dan de echte versie. De Chouffe, die veel verder is doorgegist, smaakt ook echt wat minder vol en de hop komt er beter uit. Daarnaast zit er een beetje een hard smaakje aan, waarvan ik hoop dat het nog wegtrekt. Goed te drinken, hoor, maar vergeleken met die Koninck versie een stuk minder. Ik vraag me een beetje af of ik deze gist wel zo fantastisch vind. Ik heb volgens mij vaker een biertje ermee gebrouwen dat een beetje tegenviel.

Ik ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Jeetje, merkwaardig.
In mijn ogen is Chouffe één van de beste gisten die ik kan bedenken.
Is het opkweken wel goed gegaan?


De-Geert

Citaat van: JWVG op 27-11-2009  23:28 uIk ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.
Geen dank.  ;)

Oscar

Citaat van: JWVG op 27-11-2009  23:28 uIk ben blij dat Geert de Koninck gist heeft uitgeplaat  :groots:.

Ik denk dat we deze gist moeten koesteren en utwisselen indien gewenst... :gistsmile:

Hopmans


Oscar

Het bewaren en uitwisselen van gisten wordt de nieuwe hype van 2010. We hebben de kennis en de ervaring... :brouwen:

JWVG

Citaat van: Hopmans op 27-11-2009  23:43 uJeetje, merkwaardig.
In mijn ogen is Chouffe één van de beste gisten die ik kan bedenken.
Is het opkweken wel goed gegaan?

In alle bescheidenheid: ja, ik denk het wel  :). Het was een grote smackpack, nog heel nieuw, die ik maar een keer heb opgeschaald in een starter. Dat gaat eigenlijk vrijwel nooit verkeerd. Maar er zit ook geen fout in volgens mij- ik vind het gewoon wat minder lekker. Ik denk dat dit echt meer over persoonlijke smaak gaat.

Ik ga binnenkort maar eens een draadje openen over persoonlijke smaak, denk ik. Wat zijn op zich prima ingredienten waar je wat minder mee hebt? Voor mij Styrian Goldings (behalve in een Saison - in andere bieren denk ik dan steeds saison te proeven), Spalt Select (althans in ondergisters met moutigheid, zoals mijn Marx) en de Chouffe gist.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: Oscar op 28-11-2009  01:19 uHet bewaren en uitwisselen van gisten wordt de nieuwe hype van 2010. We hebben de kennis en de ervaring... :brouwen:

Dat geldt in ieder geval wel voor mijn, ik denk dat ik dit veel meer ga doen de komende tijd. Voor sommigen was dit natuurlijk al langer gewoon.

 :degroeten: JW.

RobinB


JWVG

Citaat van: RobinB op 28-11-2009  18:59 uOok nog graag gedaan!
;) ;D

Oeps, heb ik je niet vaak genoeg bedankt?  :D Jij bent natuurlijk de man die het allemaal mogelijk gemaakt heeft  :duimop:.

 :degroeten: JW.

RobinB

Hahaha!
Jawel hoor, maar vind het mooi dat hij ook zo goed uitpakt!
Vooral gezien het twijfelachtige begin (slierten en zo)
:)
:duimop:

JWVG

Ik heb gisteren weer eens een pintje getapt van elk van de twee versies, ter mentale voorbereiding op het feestje vandaag waar ik wat ga tappen. Het verschil is echt enorm - bijna niet te geloven dat alleen de gisten verschillend zijn. De Koninck versie is heerlijk. Kraakhelder, mooie kleur (beetje Palmachtig, en met de kleur van Palm is niets mis  ;)). Het bier is wel redelijk zoet wegens de hoge einddichtheid, maar de moutigheid en hop combineren daar mooi mee. Dit gaat bijna iedereen lekker vinden!

De Chouffe versie vind ik wat minder. Hij is wel lekker mooi doorvergist, waardoor hij wat makkelijker zal doordrinken. Maar ik vind het gistsmaakje niet zo goed passen bij een dergelijk bier. Ik denk dat ik deze gist liever combineer met wat kruiden, of een iets hoger SG, of wat tarwe. In zo'n redelijk subtiel bier vind ik 'm niet tot zijn recht komen. Desondanks prima te drinken, hoor!

In de Brouwvak ga ik precies hetzelfde bier nog eens brouwen, maar dan met de White Labs Koninck gist  :biersmile:. Mooie stijl, dit!

 :degroeten: JW.

JWVG

Nog even voor het nageslacht: het vaatje met de Koninck gist was er gisteren in 20 minuten door  :nut:. Serieuse drinkers, die vrienden van mijn schoonvader  :groots:. Echt een geslaagd biertje, maar voor een volgende versie wil ik proberen het bier iets langer te laten doorgisten.

Ik ga als laatste bier van de brouwvak op 10 januari weer een Daaglijks brood maken. Snel weer twee fustjes er mee vullen, want dit moet ik gewoon op de tap hebben! Overigens zag ik dat Brouwland gesloten is (althans de verzendafdeling) tot 8 januari, dus als iets anders (Brouwmarkt?) niet open is, zal ik moeten improviseren met het recept. Geen Vienna en  bijna geen Saaz meer, namelijk.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  16:04 uNog even voor het nageslacht: het vaatje met de Koninck gist was er gisteren in 20 minuten door  :nut:.

Een 19 litervaatje? Da's bijna 1 liter per minuut.  :proost2: Pffft.

JWVG

Nou nee, een 2.5 gallon vaatje. Maar nog steeds sneller dan ik had gedacht!

Ze zijn trouwens fantastisch, die kleine vaatjes. Veel handzamer.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  17:28 uNou nee, een 2.5 gallon vaatje.

 :nut: We leven hier niet in de VS. 2,5 gallon is 9,4 liter. Nou, dat is nog snel. Een halve liter per minuut. Dat krijg ik niet weg. Hoeveel man?

JWVG

Citaat van: Adrie op 26-12-2009  17:32 u:nut: We leven hier niet in de VS. 2,5 gallon is 9,4 liter. Nou, dat is nog snel. Een halve liter per minuut. Dat krijg ik niet weg. Hoeveel man?

Hee, gaan we de Jacques uit hangen? 2.5 gallon klinkt gewoon logischer, dat is namelijk de reden dat het vaatje zo groot is. Niet 9.4 L. Als het je niet bevalt, verander je het maar.  :).

Er waren maar een paar drinkers, maar die gingen er dan ook volledig voor. Rare jongens, kerels van rond de 65....

 :degroeten: JW.


JWVG

He, wat onaardig eigenlijk van mij, en dat tijdens kerst  :neenee:. En tegen de man die ons BrouwHulp heeft gegeven (vanmiddag even gestoeid met het water samenstelling blad - fantastisch  :groots:).

Daarom, speciaal voor jou: het was een 9.46 L vaatje  :).

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  16:04 uOverigens zag ik dat Brouwland gesloten is (althans de verzendafdeling) tot 8 januari, dus als iets anders (Brouwmarkt?) niet open is, zal ik moeten improviseren met het recept.
Van der Kooy?

JWVG

Ik heb het al besteld bij Brouwmarkt

 :degroeten: JW.

De-Geert

Kan ook, ook goede service. Behalve dan dat de gist soms oud is.

Bovenstaand verhaal betekent toch niet dat dit bier op is, he. Wil 'm nog wel graag proeven op de WHO-avond.   :biersmile:

JWVG

Nee, de Chouffe versie zit nog in het fust. Ik heb wel een paar flessen over met de Koninck gist, maar daar heb ik wat koolzuur-issues. Ik heb een beetje stuntelig gebotteld met suiker rechtstreeks in het flesje gedaan. Het schuimde soms, en ik ben bang dat er aardig wat suikerkorreltjes uigeschuimt zijn  :verbergen:. Ik heb een paar spuitjes aangeschaft, zodat ik in de toekomst (als de hoeveelheid te klein is voor een bottelvat) een suikeroplossing toe kan dienen.

Misschien valt het mee. Ik heb in ieder geval flessen versies van beide gisten, zodat vergelijkingen mogelijk zijn.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: EBC op 31-12-2009  21:03 uProbeer het eens. 30 min op 60, 30 min op 66, 30 min op 73.

U vraagt, wij draaien  :brouwen:. Ik ga volgende week zondag de Daaglijks Brood nogmaals brouwen (wordt toch een beetje mijn huisbier, vermoed ik), en was een beetje ontevreden met de vergistingsgraad (62 en 72% voor de Koninck en Chouffe gisten, resp.) Dus ik wil het recept op een aantal aspecten aanpassen. Ik denk er over om bovengenoemde schema te hanteren, plus een eiwitrust van 30 minuten op 50 ºC (die zat er al in). Stort en hopgift blijft precies hetzelfde, maar ik ga vergisten met de White Labs 515 Antwerp Ale.

Ik wil ook met brouwzouten werken. Wat zou het meest optimale profiel zijn voor een Belgische Pale Ale met zowel een lekker mout- als hopprofiel? Het Antwerpse kraanwater ziet er nog niet zo gek uit (heeft een sulfaat / cl ratio van rond de 1).

 :degroeten: JW.

JWVG

Geen grote gedachten over dit waterprofiel? Dan ga ik voor Antwerps water!

De brouwvak gaat verder, ik ben nu de starter aan het maken voor dit bier - 2 L overgebleven wort van mijn Megalomane Hopproject. Zondag weer brouwen  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Misschien heb je het al eens gezegd, maar wat is de gedachte achter de (totaal overbodige) 30 minuten eiwitrust?

JWVG

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  09:41 uMisschien heb je het al eens gezegd, maar wat is de gedachte achter de (totaal overbodige) 30 minuten eiwitrust?

Op die basis lijkt een discussie me zinloos. Als ie totaal overbodig is, zit er geen gedachte achter natuurlijk. Althans geen goede. Dus waarom zou je er geinteresseerd in zijn?

 :degroeten: JW.

Edgar

Tggggggssssss! Daar is de eiwitrustbestrijdingsbrigade! Kijk uit!  ;)


Antwerps water klinkt goed, heb ik ook ooit eens voor een Koninck-achtige gebruikt. Het belang niet overschattend, leek het aardig in de richting.


Trouwens, één voordeel van een eiwitrust is, dat je mout lekker nat is als je aan de versuikering begint.

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  09:46 uOp die basis lijkt een discussie me zinloos. Als ie totaal overbodig is, zit er geen gedachte achter natuurlijk. Althans geen goede. Dus waarom zou je er geinteresseerd in zijn?

 :degroeten: JW.

Oeioei. Smiley vergeten. Sorry JW. Ik ben oprecht geïnteresseerd waarom je een 30 minuten eiwitrust zou willen toepassen.

JWVG

Nou, vooruit dan maar  ;). Het antwoord is natuurlijk dat ik denk dat ie wel zin heeft. Al heb ik daar geen harde data voor, dat geef ik meteen toe (nog even wachten op mijn Megalomane Eiwitrust Experiment  :brouwen:). Ik weet vrij zeker dat de maisch in ieder geval verandert door die eiwitrust (ik krijg een dikkere prutkoek bovenop na afloop). Dat is voor mij een sterke aanwijzing dat een eiwitrust wel degelijk iets doet, en dan is het al snel onwaarschijnlijk dat het geen effect zal hebben op het uiteindelijke bier. Daarnaast heb ik gewoon de indruk dat met dit soort bieren (geen pale mout) de bieren er wat beter uitkomen. Ik heb de laatste tijd wat problemen met vergistbaarheid en body van het bier, en dit bier moet mooi licht worden. Tenslotte heeft Edgar ook gelijk dat het een mooie opstap is naar de amylase rusten.

Misschien maak ik er 15-20 minuten van. Maar niet minder.

 :degroeten: JW.

Adrie

Interessant. De consensus op dit forum is onderhand dat een eiwitrust overbodig is, vandaar mijn opmerking.

Dat van die prut heb ik trouwens bij mijn installatie niet opgemerkt. Voorheen hield ik altijd een eiwitrust van 15 minuten, omdat het water dat uit mijn kraan kwam precies heet genoeg was om na de stort op eiwitrusttemperatuur uit te komen. Dan liet ik een kwartier het filterbed vormen en begon dan rond te pompen en op te warmen naar versuikeringstemperaturen. In totaal zat mijn beslag dan ook een minuut of 20 op eiwitrusttemperaturen.

In de nieuwe brouwerij doe ik dat niet meer, omdat het water uit de geiser te koud daarvoor is, zeker in de winter. Nu warm ik de hele boel eerst op naar een paar graden boven de gewenste versuikeringstemperatuur en stort dan de mout. De eiwitrust sla ik dus helemaal over (behalve als ik veel ongemoute granen stort of een Weizen maak).

Met deze verandering heb ik geen verschil gemerkt in mijn bieren. De vergistbaarheid en body zijn niet beter of slechter geworden. Een en ander kan en zal installatieafhankelijk zijn, dus ik vind het wel interessant en opmerkelijk dat jij wel verschil merkt.

De-Geert

Ik merk de laatste tijd een wat moeizame filtering bij de bieren met pilsmout, dat is met 1-staps maisch.
Wellicht dat bij een eiwitrust ook wat beta-glucaan wordt afgebroken.



JWVG

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  10:13 uInteressant. De consensus op dit forum is onderhand dat een eiwitrust overbodig is, vandaar mijn opmerking.

Tja, ben ik dan reactionair of juist visionair? Beiden waarschijnlijk. Over een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet. En dan is iedereen het ermee eens. Wacht maar af  ;).

Ik denk dat het logisch is dat jij die neerslag niet ziet, omdat jij een HERMS hebt. Als je niet roert kunnen die deeltjes zich niet mengen en neerslaan naar dichtheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

 :degroeten: JW.

Edgar

Goed punt, die lichtere zweefdeeltjes vormen zich vermoedelijk niet bij zo'n vroeg filterbed. Nog een goede reden voor een eiwitrust: het kan geen kwaad, je krijgt er geen slecht schuim of 'leeg' bier door en er zijn her en der recepten inclusief eiwitrust die lekker bier opleveren *kijkt fluitend omzich heen*. Ik heb trouwens ook meestal een laag drab van een centimeter of 2 op mijn filterbed liggen. Beter daar, dan in het filterbed, denk ik dan.

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uOver een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet.

Over een jaar? 5 dagen geleden!

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uTja, ben ik dan reactionair of juist visionair? Beiden waarschijnlijk. Over een jaar post iemand een berichtje in de trend van dat de mout de laatste tijd sterk is veranderd, en dat eiwitrust nu opeens weer moet. En dan is iedereen het ermee eens. Wacht maar af  ;).

Wie weet. Mout is natuurlijk elk jaar toch weer net even anders.

Citaat van: JWVG op 06-01-2010  10:17 uIk denk dat het logisch is dat jij die neerslag niet ziet, omdat jij een HERMS hebt. Als je niet roert kunnen die deeltjes zich niet mengen en neerslaan naar dichtheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Dat klopt, maar ook met de Vier Broeders installatie zag ik nooit verschil tussen wel of geen eiwitrust.

Trouwens, bedoel je dat je met eiwitrust meer of minder body en vergistbaarheid krijgt?

JWVG

Citaat van: Edgar op 06-01-2010  10:25 uOver een jaar? 5 dagen geleden!

Ja, daar doelde ik ook op. Maar dat ging meer over amylase rusten, toch?

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  10:28 uTrouwens, bedoel je dat je met eiwitrust meer of minder body en vergistbaarheid krijgt?

Ik hoop op meer vergistbaarheid (ook in combinatie met het verder uitgebreidere maischschema ipv de vorige keer) en minder body.

 :degroeten: JW.

JWVG

Morgen is het zo ver. Ik ben benieuwd hoe koud mijn tenen zullen worden  ::).

De starter van deze Antwerp Ale ruikt echt uitgesproken rotte eierig. Toch wel opmerkelijk bij een bovengister, toch? Ik ben benieuwd!

 :degroeten: JW.

Oxhead

Is het toch geen Westmallegist ? Westmalle ligt in de provincie Antwerpen. :denken:

JWVG

Volgens mij niet hoor. Ik heb ergens gelezen dat het van Koninck kwam (weet even zo snel niet meer waar), maar de beschrijving op de White Labs site doet ook niet meteen aan Westmalle denken:

CiteerClean, almost lager like Belgian type ale yeast. Good for Belgian type pales ales and amber ales, or with blends to combine with other Belgian type yeast strains. Biscuity, ale like aroma present. Hop flavors and bitterness are accentuated. Slight sulfur will be produced during fermentation, which can give the yeast a lager like flavor profile.

Dat had ik daarnet nog niet gelezen - grappig dat het in ieder geval overeen komt met mijn waarneming!

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: Oxhead op 09-01-2010  20:31 uIs het toch geen Westmallegist ? Westmalle ligt in de provincie Antwerpen. :denken:

Nee, dat is al een andere.
Op zich zou je gewoon verwachten dat het de Koninck gist is.

Misschien hebben ze per ongeluk de Palm gist te pakken?
Zit ook altijd een zwaveltje in?

Zou ook wel cool zijn! :D

JWVG

Brrrrr... Palm. Dat zou echt niet grappig zijn!

Maar gelukkig is Mr Malty het met mij eens! De Koninck, volgens hem.

Worden jullie al nieuwsgierig naar deze gist?  ;)

 :degroeten: Jw.

RobinB

Jazeker!
Dat zou op zich al een reden zijn om dit bier te willen ruilen! ;D
(net als de weast coaster!)

EBC

Ach nee joh, je ruikt een starter die op haar eind is. Dan kunnen ze stinken. Tijdens echte gisting rook ze veel meer naar brood.

JWVG

Ondanks jouw alwetendheid op vrijwel elk aspect van het hobbybrouwen en de intimiderend hoge kwaliteit van al je brouwsels en apparatuur (;)) weet ik gelukkig echt wel hoe een starter hoort te ruiken. En deze ruikt een stuk zwaveliger dan ik ze gewend ben bij bovengisters. Die opmerking op de White Labs site bevestigt me in die waarneming. Hoe het ruikt tijdens de hoofdvergisting zullen we morgen wel zien.

Wat had jij met deze gist gebrouwen? Ik kon niets op het forum vinden, maar jij post niet zo vaak recepten dus dat zou kunnen kloppen.

 :degroeten: JW.

JWVG

Zojuist in gemaischt. Ei-wit-rust  ;).

 :degroeten: Jw.

Oscar


JWVG

Zeker weten  :D.

Net het eerste wort de ketel in gepompt. Heb er maar first wort hopping van gemaakt. Daar is nog nooit een bier slechter van geworden!

 :degroeten: JW.

Edgar

Over die zwavelstank: ik herinner me van de Schelde-Ale (volgens Wyeast de Koninck gist) geen zwavelstank, maar dat is al een tijdje geleden. Wel een bijzonder mooi wit bezinksel in de starter.

JWVG

Klopt, die heb ik in het vorig brouwsel gebruikt (van Robin gekregen). Zeker geen zwavel stank. Geinig, twee gisten waarvan geclaimd wordt dat ze van Koninck komen.

 :degroeten: Jw.

RobinB

Die van mij kwam weer van Edgar, dus (hopelijk) dezelfde! :D

Edgar

Aaahhh... ben blij dat die nog leeft (leeft die nog?). Ik heb 'm niet meer, dus ik zou 'm best binnenkort weer eens willen terugscoren, als mijn cryopareltjes binnen zijn (15 jan naar verluidt).

RobinB

Naja, leven... in stasis zal ik maar zeggen! ;D

Ik heb nog een enkele, misschien 2 in gevroren in cupjes? (met schroefdopje, je kent ze wel  :clownsmile: )
Dus als ik er weer eens aan begin moet ik eerst een voorraadje nieuwe stocks aanleggen!

Maar als het goed is heeft Geert die van JW ook uitgeplaat en ingevroren?
Ze gaan dus wel goed rond! :D

De-Geert

Citaat van: RobinB op 10-01-2010  15:49 uMaar als het goed is heeft Geert die van JW ook uitgeplaat en ingevroren?
Check!

JWVG

De Daaglijks Brood staat al weer een uurtje in het gistvat. Weinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal. 1.047 g cm-3, dus bijna op doel. Ik vergist gewoon in onze huiskamer, omdat ons schuurtje nu wel erg koud en vochtig is, en dan vertrouw ik de UT 100 niet meer. Gelukkig is onze woonkamer extreem goed geisoleerd - zelfs 's nachts koelt het maar een graadje af. Dus 19-20 ºC moet prima haalbaar zijn.

Hehe, na 8 brouwsels in 2 weken heb ik het wel een beetje gehad  :P. Morgen lekker weer werken!

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 10-01-2010  17:13 uWeinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal.

Grappig, als één van de voordelen van een eiwitrust wordt vaak een hoger rendement genoemd.

Citaat van: JWVG op 10-01-2010  17:13 uHehe, na 8 brouwsels in 2 weken heb ik het wel een beetje gehad  :P. Morgen lekker weer werken!

Dat wordt dus even uitrusten na harde arbeid.  :D

Maarten

Citaat van: JWVG op 10-01-2010  17:13 uDe Daaglijks Brood staat al weer een uurtje in het gistvat. Weinig problemen, al sloeg het filterbed aan het einde dicht (met eiwitrust heb ik volgens mij wel sneller een erg dichte koek) waardoor mijn efficientie iets lager is dan normaal. 1.047 g cm-3, dus bijna op doel. Ik vergist gewoon in onze huiskamer, omdat ons schuurtje nu wel erg koud en vochtig is, en dan vertrouw ik de UT 100 niet meer. Gelukkig is onze woonkamer extreem goed geisoleerd - zelfs 's nachts koelt het maar een graadje af. Dus 19-20 ºC moet prima haalbaar zijn.

Hehe, na 8 brouwsels in 2 weken heb ik het wel een beetje gehad  :P. Morgen lekker weer werken!

 :degroeten: JW.
Ik ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen, ik begin bij mezelf te denken dat de gushers die ik gemaakt heb daardoor komen. Houd ons daarvan (en van de smaak van Daaglijs Brood natuurlijk) op de hoogte!

Ik mag morgen ook eindelijk weer aan het werk, al had ik geen 2 weken vrij, en had ik geen tijd, zin en mogelijkheid om te brouwen. Dat wel kunnen rond deze tijd moet machtig mooi zijn... Komende dagen even de losse eindjes op het werk oppakken, 3 tellen vasthouden, dan weer vastknopen, en dan ga ik meteen weer een week op vakantie. ;D Maar alweer niet brouwen :'(. Ook al veel te weinig tijd om te schaatsen waarschijnlijk... tis niet goed. Dan maar een biertje om te compenseren. (sorry voor het vervuilen van je draad!)

JWVG

Citaat van: Maarten op 10-01-2010  17:35 uIk ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen, ik begin bij mezelf te denken dat de gushers die ik gemaakt heb daardoor komen. Houd ons daarvan (en van de smaak van Daaglijs Brood natuurlijk) op de hoogte!

Dat moet je me eens uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om woonkamer of niet, maar om temperatuurscontrole of niet. En ik heb wel een UT100 aan mijn gistvat, aan de hand waarvan ik evt de temperatuur in de kamer aan pas. Dat zit dus wel goed.

Citaat van: Jacques op 10-01-2010  17:33 uGrappig, als één van de voordelen van een eiwitrust wordt vaak een hoger rendement genoemd.

Ja, dat is wel ironisch. Overigens is het wel mijn ervaring dat het rendement hoger is, als het filterbed niet dichtslaat. Maar dat was nu dus niet het geval. Overigens nog steeds 81% (2% minder dan normaal)

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: Maarten op 10-01-2010  17:35 uIk ben benieuwd naar je woonkamer ervaringen

???
90% van mijn brouwsels zijn "woonkamer" brouwsels...
Het aantal gushers dat ik heb gehad is op één (evt verminkte) hand te tellen?

Ergo: ik denk niet dat het daar aan ligt, maar daarover misschien maar niet verder in dit draadje discussieren inderdaad...

Hopmans

Ik vergist al mijn bieren in de woonkamer.
Ik heb nog nooit een gusher gehad.
Gushers zijn gewoon infecties.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 10-01-2010  19:19 uIk vergist al mijn bieren in de woonkamer.

Ik soms ook. Laatst eens een termometer op de grond gelegd bij het gistvat..De kamer thermostaat staat op 18/19°C. De thermometer op de grond gaf toch echt 11°C aan  :o :o

EBC

Citaat van: Oscar op 10-01-2010  19:26 uIk soms ook. Laatst eens een termometer op de grond gelegd bij het gistvat..De kamer thermostaat staat op 18/19°C. De thermometer op de grond gaf toch echt 11°C aan  :o :o

Ik geloof het.

Ik heb beneden vloerverwarming, bij mij zal het al gauw 30 ºC zijn...maar boven is het aan de vloer een stuk kouder.

Dus, woonkamervergistingen moeten iets van de grond af, op een krat of zo, op een deken om directe invloed tegen te gaan.

JWVG

Of je meet gewoon met een sensor de temperatuur van het gistvat, zoals ik. De temperatuur zit bij ons een graad of 2 lager dan de kamertemperatuur (erg goede isolatie). Zo nodig kan ik het evt inderdaad van de grond af halen. Het is zeker waar dat je niet van de gewone kamerthermostaat uit kan gaan voor de temperatuur van het vergistende jongbier.

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 10-01-2010  17:49 uEn ik heb wel een UT100 aan mijn gistvat, aan de hand waarvan ik evt de temperatuur in de kamer aan pas. Dat zit dus wel goed.

Op deze manier heb je een erg grote gecontroleerde vergistingskast, je kan er zelfs in wonen.  :D

Maarten

Citaat van: RobinB op 10-01-2010  18:28 uIk denk niet dat het daar aan ligt, maar daarover misschien maar niet verder in dit draadje discussieren inderdaad...

Deze discussie was zeker niet de bedoeling. Ik denk dat de manier zoals JW zijn woonkamertemperatuur controleert niet vergelijkbaar is bij mijn situatie, einde verhaal.

JWVG

Citaat van: Henielma op 10-01-2010  20:15 uOp deze manier heb je een erg grote gecontroleerde vergistingskast, je kan er zelfs in wonen.  :D

Het gaat allemaal om prioriteiten stellen, Herman!  ;)

(Maar dit werkt toevallig goed voor bieren die ik relatief clean wil vergisten, zoals Amerikaanse bieren en ook dit brouwsel. Voor een bier met een spetterend Belgisch gistkarakter zal ik mijn kamer echt niet meer gaan opstoken....)

Jacques

Citaat van: Hopmans op 10-01-2010  19:19 uGushers zijn gewoon infecties.

Gushers zijn:
- vuile flessen
- niet goed uitgegiste bieren
- te veel suiker bij het bottelen
- een schimmeltje op de mout

JWVG

Zoals Maarten al zei:

Citaat van: Maarten op 10-01-2010  20:23 uDeze discussie was zeker niet de bedoeling. Ik denk dat de manier zoals JW zijn woonkamertemperatuur controleert niet vergelijkbaar is bij mijn situatie, einde verhaal.

Plaats zat op het forum (ook in bestaande draadjes) om verder te filosoferen over de gushers van Maarten. Ik heet geen Maarten, en heb geen gushers!

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: JWVG op 09-01-2010  21:00 uHoe het ruikt tijdens de hoofdvergisting zullen we morgen wel zien.

PUTLUCHT! Tjongejonge. Nodigt nog niet echt uit tot drinken. Jasper, was het echt deze gist die lekker rook?

Nou ja - wat er uit komt, zit er niet meer in, zullen we maar zeggen  :-\. Temperatuur van het jongbier is mooi 19.5 ºC.

 :degroeten: JW.

Henielma

Hierbij een proefnotitie van de Chouffe versie van van dit bier versie december 2009.

Visueel: Mooie blijvende romige schuimkraag. Lichtbruine kleur. Helder.

geur: kruidig, banaan

smaak: brood, koekjes smaak. Kruidig. Redelijke body. Bitterheid is goed in balans met de overige smaken.

Een heel smaakvol en lekker 5% doordrink bier. Mooi in balans.

PS: de gist in dit flesje probeer ik op te kweken voor een volgend brouwsel. Dit omdat ik deze gist al een maand in bestelling heb bij een distributeur en deze gist er nog niet is. Ik ben benieuwd of dit opkweken lukt.

JWVG

Dank je wel voor de notities, Herman! Ik moet zeggen dat dit bier naar verloop van tijd een stuk beter werd, in het begin ws ik er hierboven nogal negatief over. Desalniettemin vond ik de Koninck versie wel lekkerder. Eens kijken wat de White Labs gist er van maakt!

Hoop dat het opkweken lukt! Yoz heeft ook al de gistkoek van dit brouwsel hergebruikt voor zijn tripel, dus het is een vruchtbare gistbodem gebleken  ;).

 :degroeten: Jw.

JWVG

Een nadeel van een brouwvak is dat je een paar weken daarna ook een bottelvak hebt  :P. Vanavond is dit brouwsel aan de beurt, wat heerlijk fris en hoppig smaakt en tot 1.011 g cm-3 is gedaald. Ik ben bijna door mijn flesjes, en met het dubbele ESB brouwsel van a.s. zondag in aantocht (die zal ik flink moeten bottelen ivm de proeverij) wil ik er niet meer gebruiken. Ik bottel dus 4 half liter flesjes hiervan voor mezelf en het WHO, en de rest gaat in het fust. Lekker snel klaar ook!

 :degroeten: JW.

MO

Je weet dat ik altijd te veel lege flessen hebt, toch?

JWVG

Nee, dat wist ik niet, maar nu je het zegt klink het heel logisch  :D. Bedoel je serieus dat je wat over hebt, dat ik zou kunnen overnemen?

 :degroeten: JW.

MO

Ja, ik heb dat een tijd geleden op het prikbord gezet. Neem meteen even de hop van Geert voor me mee dan.

JWVG

Ha Martin,

ik neem het aanbod graag aan, maar dit weekend lukt niet meer helaas  :-\. Ik pb je nog wel!

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: MO op 11-02-2010  12:55 uJa, ik heb dat een tijd geleden op het prikbord gezet. Neem meteen even de hop van Geert voor me mee dan.

Begrijp ik dat Geert morgen jouw hoppen niet aan mij hoeft mee te geven  ??? ;D
Geert, tot morgen.

MO

Nou, als jij weer beter bent en misschien ook volgende week de fles komt leveren, neem jij de hoppies dan maar mee.

De-Geert

Ok, bij geen tegenbericht ga ik er vanuit dat ik de hop morgen aan William meegeef.


JWVG

Ik heb eergisteren een vaatje aangeslagen met de laatste versie van de Daaglijks Brood - die met de White Labs Koninck gist. Het is een heel fijn bier geworden! Echt een enorme wegdrinker, heel smooth. Het valt vooral op dat het moutige karakter van het bier sterk wordt geaccentueerd. Ik denk dat ik een volgende versie nog iets meer ga hoppen in de laatste minuten om het iets pittiger te maken. Maar niet zeuren: dit is behoorlijk goed bier!

Robin, MO, William en Adrie: als we nog dorst hebben na de Amerikaanse hopsels, kunnen we hier denk ik prachtig mee aftanken  samenvol. Ik heb nog een liter of 25 staan op fust, dus daar houden we jullie net tevreden mee hoop ik  ;).

 :degroeten: JW.

Adrie


RobinB


William


JWVG

Ik heb zojuist het laatste vaatje Daaglijks Brood aangeslagen - even checken voor een feestje a.s. zaterdag (picknikken met tapbier!) En het is echt een heel geslaagd bier. Een heerlijke Belgische pale ale, net wat caramel en een klein beetje hop om het leuk te houden. Deze ga ik echt vaker brouwen, en aan het recept verander ik weinig meer. Met recht het basisbier van Brouwerij Calvijn! (Alleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\)

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  21:35 u(Alleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\)

 ??? :weetniet: Als je de gist eenmaal hebt hoef je deze toch niet meer te kopen?  ;)  :brouwen:

JWVG

Ik doe niet aan gistbanken, Oscar. Ieder zijn hobby. Jij doet geen megalomane hopexperimenten  ;).

RobinB

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  21:35 uAlleen lastig dat de gist altijd uit de VS moet komen  :-\

Als je snel bent kan je nog wat pakjes Wyeast schelde-ale inslaan?
Ze hebben em nu toch...


En als je er dan een écht daaglijks brood van maakt, kan je de slurry continu doorgebruiken! ;)

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  22:47 uIk doe niet aan gistbanken, Oscar.

Weet ik, maar als je een bier definitief op regelamtige basis gaat brouwen en daarbij de zelfde (moeilijk verkrijgbare) gist gaat gebruiken loont het wel de  moeie om deze "huisgist" te cultiferen.

Welicht kun jet het principe v/e kettingroker overnemen en het depot van je laatste bier opkweken voor je volgende brouw... :idea: :idea:

Hopmans

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  22:47 uIk doe niet aan gistbanken, Oscar. Ieder zijn hobby.
Alhoewel ik er best wel handig in ben, is het mijn hobby ook niet.
Ik vind het ook een beetje teveel gepiel.

 

JWVG

Ha Oscar,

Met regelmatig bedoel ik jaarlijks, ongeveer. Aangezien ik jaarlijks zeker eenmaal, vaak meermalen, in de VS kom kan dat prima. En als het echt een keertje misgaat dan neem ik dat Wyeast Schelde.

:degroeten: JW.

RobinB

Tja, die schelde ale is ook maar tijdelijk, dus misschien dat effectief gezien voor jou de whitelabs versie nog wel beter verkrijgbaar is?

Je experimenteert natuurlijk al vrij veel, maar heb je al eens een batch gesplitst om wat beter deze 2 gisten te vergelijken?

JWVG

Nee, dat heb ik nog nooit gedaan, want ik heb nog nooit met een verse Schelde ale gewerkt. Alleen met jouw vriesversie waarvan jezelf al aangaf dat hij wat ouder was. Ik ga het zeker een keertje doen. Maar nu even niet  :nut:.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik zit nu aan de Chouffe versie van de (vorige?) Daaglijks brood, mogelijk een beetje een slechte keuze na een dag ESB's proeven?
Hier de notities:

Uiterlijk: mooi helder, goede kleur en flink wat schuim.
Geur: chouffe-gist
Smaak: weinig moutigheid/wat dun, vrij droog, weinig bitterheid
Nasmaak: weinig.

Ik denk dat deze gist het wort geen goed recht gedaan heeft? Het bier is wat leeg.
Ik heb de andere gist-versie niet geproefd, maar heb het idee dan de chouffe-gist meer bedoeld is voor zwaardere bieren.
Verder nergens brouwfouten of iets dergelijks, maar ook niet echt inspirerend. MIsschien ook al wat te oud?

JWVG

Dank je wel. Ja, heel oud. Ik vond de versie met de white labs gist, die daarna kwam, een stuk beter. Ik ben geen fan van deze gist.

 :degroeten: JW.

RobinB

Met de "andere gist-versie" bedoel ik uiteraard de "schelde-ale" van hetzelfde wort.
De white-labs versie van tap was vele malen beter inderdaad!  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 30-09-2009  20:58 uDe Chouffe gist lijkt me prima voor een BPA, maar inderdaad: houd hem koel. Die van mij met de Verboden Vrucht gist is ook prima gelukt en die gist ligt niet zo ver van de Chouffe gist af.

Wat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?
Een oud bericht, maar vandaag de Verboden Vrucht gist die ik had gekregen geproefd. Deed me gelijk denken aan de La Chouffe. Blijkbaar was dat Adrie ook al opgevallen zo lang geleden. Iemand anders ervaringen hiermee? Gist is niet meer verkrijgbaar, maar ik heb hem nu op schuine buis.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2020  00:44 uEen oud bericht, maar vandaag de Verboden Vrucht gist die ik had gekregen geproefd. .... Gist is niet meer verkrijgbaar, maar ik heb hem nu op schuine buis.

Staat nog gewoon op de Wyeast website... https://wyeastlab.com/yeast-strain/forbidden-fruit    :brouwen:  dus moet verkrijgbaar zijn!

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-10-2020  22:06 uStaat nog gewoon op de Wyeast website... https://wyeastlab.com/yeast-strain/forbidden-fruit    :brouwen:  dus moet verkrijgbaar zijn!

Dat is een "PC" gist (personal collection). Dat wil zeggen dat hij slecht af en toe verkrijgbaar is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.