Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Wat is de moutstort volgens Wheeler & Protz ook alweer?
Maar wat maakt het uit, elke bovengist zal wel ongeveer hetzelfde smaken onder de 20 °C. Of: hoe maak ik saai bier.
Ik overdrijf met mijn gistopmerking, natuurlijk, maar ik ben er toch van overtuigd dat de bieren die zo laag vergist zijn eerder strak (dus saai) dan interessant worden. Meer Duits dan Belgisch. Een lekker biertje mag toch wel karakter hebben? Anders kun je net zo goed een ondergister brouwen.
Hoezo flauwekul? Alleen als je kunt aantonen dat hetzelfde bier vergist bij 22 tot 24 °C veel minder goed smaakt, dan heb je een argument. Ik vind echt dat jij en een paar anderen overdrijven met het promoten van vergisten bij lage temperatuur.
Wyeast Schelde-ale gist 3555??
Die Scheldegist is zo'n gist die ze maar een korte periode per jaar hebben
Gezien het type kan je ook de Wyeast Schelde-ale gist 3555?? gebruiken?
Zal wel komen omdat Robin deze ooit heeft ingevroren, toch?
Dat zou fantastisch zijn ! Ik wil zaterdag de 24e gaan brouwen, dus opsturen zou inderdaad de voorkeur hebben boven afwachten op een andere gelegenheid.
Hmm.... dit is de eerste keer dat ik echt een groot concreet voordeel zie van een eigen gistbank. Boven een paar euro's winst dan, want daar ben ik te lui voor