Zelfbouwtap

Gestart door midas00, 05-06-2004 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

midas00

Beste mensen,

Ik heb gehoord van de intrebrew fustenkast. Een koelkast waar een vat bier in staat en waar bovenop een tapkraan id gemonteerd. Dit systeem is voor de horeca met een lage bieromzet.

Het bier zou met dit systeem 3 weken houdbaar zijn. Naar analogie van dit principe heb ik een koelkast omgebouwd en daar een tapkraan bij gemonteerd. Aan de achterkant van de koelkast komet een dun slangetje wat naar de tapkraan gaat en een koolzuurleiding voor naar een koolzuurfles. So far so good. Een futsje Jupiler aangesloten en wat blijkt? Het bier is na anderhalve week al niet meer te drinken.

Hoe kan dit? Wie heeft ervaring met de interbrew fustenkast? Met name de volgende vragen spelen door mijn hoofd:

- moet je de bierleiding doospoelen voordat het vat leeg is?
- zo ja, hoe doe je dit zonder dat er zuurstof bijkomt?
- kan het feit dat er tussen de koelkast en de tapkraan de bierleding zo'n 20 centimeter ongeïsoleerd is kwaad?
- welke tips en tricks zijn er om de houdbaarheid van fusten te verlengen?

Alvast bedankt voor jullie reacties?

groet,

Midas

Eduard

Ik heb al lang met dit idee lopen spelen alhoewel ik niet verder ben gekomen dan het bouwen van een tapkast en het monteren van de tapkranen. Ik gebruik de ene kraan sporadisch voor een 5-liter fustje met CO2-patronen waarbij het bier in één avondje op gaat.

Voor een toekomstig scenario denk ik erover om een koelkast in de tapkast te bouwen en de leiding die uit de koelkast komt en de arm van de tapkraan in gaat te begeleiden door een dubbele waterslang die de bierleiding tot helemaal bovenin de tapkraan volgt en vanaf daar weer terugleidt tot in de koelkast. In de koelkast zelf zou dan een vloeistofreservoir gebouwd kunnen worden samen met een pompje (binnen of buiten de koelkast) die het 'koelwater' rondpompt. De 3 leidingen (1 bierleiding, 1 heengaande koelleiding, 1 teruggaande koelleiding) zou ik uiteraard zo goed mogelijk proberen te isoleren.

Verder lijkt het me een goed idee om het bierfust na elke gebruiksperiode weer af te sluiten op het fust zelf. Op die manier staat het bier in de leiding, en dus de leidingen zelf, niet in direct contact met de grote bierhoeveelheid in het fust. Het lijkt me dat het dan niet meer kan mislukken.

Is er wellicht iemand die al ideeën of ervaring heeft opgedaan met vergelijkbare systemen? Ik ben namelijk ook zeer geïnteresseerd in het verwezelijken van mijn plan.

midas00

Hallo Eduard,

Dat ga ik eens proberen om de bierkraan op de fustkoppleing voortaan af te sluiten. Ook het idee van de partyfusten lijkt me wel wat. Ik heb nu een Heineken fustkoppeling (voor 10, 30 en 50 litervaten) en een schuifkoppeling voor 20 litervaten. Bestaan er ook fustkoppelingen voor partyfusten waarop je normale bierslangen en koolzuurslangen kan monteren?

groet,

Midas

Arend

hallo Midas ,Eduard,

Kijk eens op de site van www.servise2bier.nl  hier kunnen jullie vast wel wat mee.


groet Arend

Arend

hoi



Het moet zijn www.drinktech.nl


groet Arend

willems

Dag Midas,

Je moet je leidingen na elke tap beurt door spoelen met leidingwater want, je bier wordt zuur in de leiding. Het doorspoelen van de leidingen gebeurd door de koppeling die in het vat past op een koppeling te steken met een water aan sluiting  en dan de tapkraan te openen. In kroegen wordt er om de paar maanden ook nog eens een spoeling met een balletje van schuim rubber gedaan. Dit voor een grondige reining van de leidingen.Een vat kan je altijd terug los koppelen en aangezien er een overdruk is in je vat kan er dus nooit zuurstof in. Maar als je het loskoppeld en laat staan dan moet je goed de aansluitkop uit spoelen.Dus om de houdbaarheid te verhogen na gebruik het vat los koppelen en uit spoelen maar wel koud laten staan

groeten
Bart

Bas

Hoi Midas,

In de horeca is het verplicht elk vat elke dag af te sluiten en de leidingen + kranen door te spoelen. Vandaar dat het erg duur is om bier op vat te hebben staan waarvan er maar eentje op een avond wordt getapt. Het bier dat uit de leiding komt, als er water op wordt gezet om te spoelen, mag niet verkocht worden. Ik heb als student in een kroeg gewerkt waar soms speciaalbier uit vat werd geschonken. Soms werden er maar 2 glazen getapt per avond. Toen we na sluitingstijd de leidingen moesten doorspoelen haalden we tot 13 (ons record) goede glazen bier uit een leiding, die maar "weggegooid" (:lekkerbier:, hips) moesten worden. Toen de kroegbaas doorhad dat er meer bier "weggegooid" moest worden dan verkocht kon worden was het helaas snel gedaan met speciaalbier van vat :'(.

Grt, Bas H.

Eduard

Het lijkt erop dat het dus zaak is om de leiding zo kort mogelijk te houden. Als je dan toch de leiding vaak moet doorspoelen raak je niet veel bier kwijt. Volgens een berekening die ik ooit deed zit er in een meter bierleiding eigenlijk vrij weinig bier, nog geen half fluitje, dit in tegenstelling tot de grote hoeveelheid bier die achterblijft als je een leidingkoeler hebt. En als je na het doorspoelen de tapslang naar beneden leeg laat lopen kun je in principe het eerste biertje bij de volgende tapbeurt al drinken.

Als ik zelf tijd en geld heb om ermee aan de gang te gaan zal ik verslag uitbrengen. Voorlopig loont het denk ik de moeite om Amerikaanse sites af te struinen. Daar zitten veel  hobbybrouwers die 'keggen' (bier op vat doen). Check eens www.byo.com

Herman

Bij professionele installaties heb je altijd te maken met een bierkoelspiraal. Hier blijft meer bier achter, dat uitgespoeld moet worden. Om nog maar te zwijgen inderdaad van de meters leiding.

Ik ben zelf ook nieuw op het tapvlak, heb net mijn eerste fust gevuld. Als je enkel een bierslang hebt uit je koelkast, lijkt me de hoeveelheid afvalbier mee te vallen.

Ik heb zelf 10l Heineken vaatjes en ben ook van plan deze in de koelkast te koelen. Ik heb overigens al wel een koelspiraal, maar die moet nog gereinigd worden. Ook mis ik daarvoor nog een aansluitkoppeling.

Tot die tijd denk ik mijn fustje koel te kunnen houden in een koelbox of grote emmer gevuld met water met evt wat ijs.

Herman

midas00

Herman,

Wat ben je van plan met de koelspiraal? Ik heb het Heineken fustje gewoon geheel in de koelkast staan.In de achterwand van de koelkast zat een gat voor de thermostaat.Hier kon ik een dop uithalen waardoor er ruimte kwam om een bierleiding en koolzuurleiding door te voeren.
Al het materiaal is professioneel 2e hands spul gekocht via marktplaats.

Nu heb ik begrepen dat je de Beertender ook niet hoeft door te spoelen. Voorlopig stel ik het spoelen dus maar uit totdat het vaatje leeg is.

groet,

Midas

Herman

De koelspiraal is voor BBQ's e.d., zodat je buiten een koud biertje uit een ongekoeld fust kunt tappen: koelspiraal door een bak met koud (ijs-)water en voila. Tappen is voor mij m.a.w. puur voor feestjes e.d.

Herman

Bas

Citaat van: Eduard Mollenkamp op 06-06-2004  21:46 uHet lijkt erop dat het dus zaak is om de leiding zo kort mogelijk te houden.
Pas op met de lengte van je bierleiding. Als die te kort is krijg je te veel koolzuur in je bier (ofwel schuim i.p.v. bier) doordat je bierleiding te weinig weerstand bied. Google eens op "line resistance keg beer" voor verdere details.

Grt, Bas H.

midas00

Bas,

Klopt! Oorspronkelijk had ik ook een normale bierleiding. Dat ging voor geen meter. Nu heb ik een dun slangetje en tapt die als een zonnetje.

groet,

MIdas

Eduard

Dat verklaart inderdaad waarom ik zo vaak schuimbier had. Welke soort leiding kan ik anders gebruiken? Bierleiding is toch van een speciaal soort plastic gemaakt?

midas00

De slang die ik heb is inderdaad originele bierleiding met een buitendiameter van een milimeter of 8 en is ongeveer een meter lang. Ik zou ook wel willen weten waar je een rol van die leiding kan kopen, want ik zit nu te denken om in plaats van zo nu en dan de leiding chemisch te reinigen dat het wel eens economischer kan zijn om de bierleidng van tijd tot tijd te vervangen. Het gaat ten slotte maar om een meter leiding. Weet iemand een goed adres?

groet,

Midas

Eduard

Gisteren stuurde ik een mailtje naar de webmaster van http://thegatesofdawn.ca/ die zelf een 'kegerator' heeft gebouwd. (Kijk op zijn site voor meer informatie).

Ik vroeg hem het volgende (ingekort):


The kegerator has for a long time been a project into which I want to engage myself. The only worry I have is that the beer may go bad. You mention that you made a hole big enough to facilitate cold air circulation all the way to the faucet. Now I wonder: what is your experience with this? How long can you leave the whole system stand by, that is: pouring yourself a glass of cold, well tasting homebrew, any time of day/night, without having to do anything more than touching the faucet? Does it really stay cold all the way to the faucet and do you inhibit ventilation by a fan or anything such?


en hij antwoordde als volgt:


I don't have a fan to circulate air in the tower, though I have considered it.  At this point, I don't think it's necessary.  It definitely serves beer at a good temperature.  It's not surprising, when you consider that the amount of beer in the lines inside the tower will be very small.  3/16" line, about 12" of it.  Let's see... pi*R^2*L... integrate over time... Planck's constant... carry the one... about 5.4mL.  Even if that 5.4mL was warm, your 500mL glass of lager won't be.

It is important to use narrow tubing.  Otherwise, the beer will blast out of the faucet too fast and get all foamy.  Especially if you're lagers at higher carbonation levels.  Many books talk about how to balance the system for carbonation level, temperature, beer line restriction, and elevation from keg to faucet.

As for beer going bad in the lines, I haven't had a problem.  And I often work through 5 gallons at a very leisurely pace.

But the faucet does stick if I don't use it often.  Sometimes I have to tug on it pretty hard.



Voor mij al met al een goede reden om mijn tapinstallatie de komende lente eens stevig onder handen te nemen met dunne leiding en hopelijk een koelsysteem.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.