Een bier commercieel laten brouwen

Gestart door Brouwbedrijf, 19-09-2009 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwbedrijf

Brouwgenoten,

Door een bevriend theater/muziekgroep (Blue Dew). is mij gevraagd om een bier te brouwen dat geschonken en weggegeven (als relatiegeschenk) kan worden bij optredens. Om aan de wet- en regelgeving te voldoen wil k het bier brouwen bij een commerciële brouwerij die ook de mogelijkheden heeft om het bier te bottelen.

Over het bier
Voor de zomer heb ik (met Adrie en Albertus) een Russian Imperial Smoked Stout gemaakt die alles in zich heeft waaraan het bier zou moeten voldoen, alleen van alles een beetje te veel. Het heeft te veel body, is te bitter ( 70 IBU), is te sterk (9 %) iets te zoet, zelfs de kleur is iets te zwart (ca 20 % donkere moutsoorten). Alleen de rokerigheid is prima (50 % rookmout). Voordat ik het commercieel laat brouwen, maak ik nog wel wat proefbrouwsels.
De naam van het bier is al bekend, het gaat Roasted Barley heten. Dit is de gelijknamige naam van een programma van de groep. Veel van de verhalen gaan over bier, whiskey en het oude Ierland.

Wie weet bij welke brouwerij ik het beste commercieel een bier kan brouwen in kleine hoeveelheden (zo'n 100 liter), het liefst in de buurt van Zutphen? (Hanze-stadsbrouwerij kan niet want daar mag niet gebotteld worden vanwege vergunning.

Jeroen Mulder

RobinB

Brouwerij Rodenburg in Rha
Erve Kots in Lievelde (zie topic Oscar)

Dat zijn de dichtsbijzijnde als ik op Google Earth met BeerMe kijk?

JWVG

Hoe duur is zo iets? Wel erg leuk!

 :degroeten: Jw.

Jacques

100 liter is wel erg weinig voor een brouwerij. Ik denk toch dat je een iets grotere hoeveelheid moet laten brouwen wil het een beetje interessant zijn voor een brouwerij.

Johannes

Bij de Kemphaan in Almere hebben ze een (te) kleine brouwinstallatie. Die zou je eens kunnen benaderen. Er wordt gebrouwen door de plaatselijke brouwclub.

Liemingbrouwer

Bestaat er bij jullie niet zoiets als in België:
Een éénmalige toelating, van de accijnzen, om een bier bier te brouwen voor een vereniging?

Je kan bij ons één keer in een jaar deze toelating bekomen, het bier mag dan zelfs verkocht worden, als de winst maar ten goede komt van de vereniging of een goed doel.

Natuurlijk moet je dan nog een brouwer zoeken die minsten 100 L. kan brouwen en dit wil doen.

Brouwbedrijf

In Nederland hebben we niet zo iets, tenminste ik heb er nog nooit van gehoord. Dat zou wel heel erg leuk zijn. Ik denk dat veel biergildes hiervan gebruik zouden maken.

Menno

Forum-lid Niels heeft zojuist zijn spullen verkocht, maar heeft inmiddels met een maatje een houtgestookte installatie gebouwd. Capaciteit van, ik meen, 150 liter. Als het goed is hebben ze dit weekend er voor de 2e maal mee gebrouwen (B-Day). ;)

Misschien dat je met Niels eens kan gaan praten?  :weetniet:

Adrie

Misschien dat er met de vier broeders ook iets te regelen valt.

Ronnie

Citaat van: Liemingbrouwer op 20-09-2009  09:40 uJe kan bij ons één keer in een jaar deze toelating bekomen, het bier mag dan zelfs verkocht worden, als de winst maar ten goede komt van de vereniging of een goed doel.

Marc, staat dat ergens in een KB of ministrieel besluit ?
Of is dat een persoonlijk te regelen overeenkomst?
want bij mijn weten is met proeverijen, degustaties en dergelijke, zelfs voor gildes/clubs heel wat minder flexibel dan met wijn en schuimwijn.

Jacques

Citaat van: Menno op 20-09-2009  11:28 uForum-lid Niels heeft zojuist zijn spullen verkocht, maar heeft inmiddels met een maatje een houtgestookte installatie gebouwd. Capaciteit van, ik meen, 150 liter. Als het goed is hebben ze dit weekend er voor de 2e maal mee gebrouwen (B-Day). ;)

Misschien dat je met Niels eens kan gaan praten?  :weetniet:

Citaat van: Adrie op 20-09-2009  12:00 uMisschien dat er met de vier broeders ook iets te regelen valt.

Volgens mij is het de bedoeling accijns over het bier te betalen om zo geen problemen te krijgen...

Caspar

Als je het door een commerciele brouwerij laat brouwen ben jij alleen een weder-verkoper. De brouwerij regelt het accijns en zo. Bier brouwen in een ketel van 150 liter en zelf verkopen mag niet.

Had Brouwerij Klein Duimpje geen capaciteit van 250 liter?

Wel een gewaagd bier om mee te geven aan "normale" mensen... zo'n 70 IBU Imperial Stout wat ook nog rookmout bevat :nut:, ik ken werkelijk niemand buiten ons brew-nerds die dat lust ::).

Brouwbedrijf

Citaat van: Caspar op 20-09-2009  13:29 uWel een gewaagd bier om mee te geven aan "normale" mensen... zo'n 70 IBU Imperial Stout wat ook nog rookmout bevat :nut:, ik ken werkelijk niemand buiten ons brew-nerds die dat lust ::).

Het is dan ook de bedoeling dat het bier van alles wat minder heeft. Dan nog is het natuurlijk de vraag of mensen het slikken.

Het brouwen moet wel gebeuren in op een accijnslocatie. Ik wil het wel naast brouwtechnisch gezien, ook wettelijk gezien goed doen. Dan zullen de installaties van Niels en van de 4 gebroeders niet voldoen. Tenzij ze ermee eenmalig in België willen brouwen natuurlijk. ;) ;D

Robertw

Grappig, "bierbrouw-bedrijf" zoekt bierbrouwbedrijf  :denken:

Kleine_Schriek

Ik weet dat de 3 Horne (Kaatsheuvel) in opdracht brouwt. Zou je Sjef (de eigenaar) kunnen vragen hoe dat zit.


MO

Sjef brouwt ook veel meer dan 100 liter. Er bestaan in Nederland nauwelijks zulke kleine brouwerijen met een accijnsvergunning. Ik kom zo even alleen op Brouwerij Hettinga Bier en Dorpsbrouwerij De Maar.

Brouwbedrijf

Hettinga Bier kende ik nog niet. Ik zie dat het een Zwolse (Zwollerkerspelse) brouwerij is. Nou wil het geval dat de groep voor wie ik het bier wilgaan brouwen ook uit Zwolle komt. Ik zal Hettinga bier als eerste benaderen om de mogelijkheden te bekijken. Wellicht zit er een leuk brouwuitje in voor de muziekanten.

Voor zover bedankt alle reageerders voor de tips. De voortgang is in deze draad te volgen.

Jeroen

Adrie

Mocht dat niet lukken, dan kun je natuurlijk altijd een etiketbier bij een brouwerij nemen. Eigen etiket op een bier dat in een groter volume wordt gebrouwen en klaar.

Brouwbedrijf

Citaat van: Adrie op 20-09-2009  20:40 uMocht dat niet lukken, dan kun je natuurlijk altijd een etiketbier bij een brouwerij nemen. Eigen etiket op een bier dat in een groter volume wordt gebrouwen en klaar.

Dat is geen gek idee, maar het is natuurlijk ook leuk om je eigen bier te verkopen. Dat zal ik in mijn achterhoofd houden.

Liemingbrouwer

Citaat van: Ronnie op 20-09-2009  12:21 uMarc, staat dat ergens in een KB of ministrieel besluit ?
Of is dat een persoonlijk te regelen overeenkomst?
want bij mijn weten is met proeverijen, degustaties en dergelijke, zelfs voor gildes/clubs heel wat minder flexibel dan met wijn en schuimwijn.
Rudy van de brouwerij van Vissenaken was vroeger hobbybrouwer en die deed dat elk jaar voor de toneelvereniging, later is Rudy een (kleine) professionele brouwerij gestart.  Ik weet dat hij dit steeds aanvroeg, maar hoe hij het deed weet ik niet. Ik zal er eens navraag naar doen.
http://bierfestival.wordpress.com/2009/03/14/brouwerij-vissenaken/
Lees deze tekst al maar eens hier is het beschreven...

Oscar

Citaat van: Brouwbedrijf op 19-09-2009  22:05 uDoor een bevriend theater/muziekgroep (Blue Dew). is mij gevraagd om een bier te brouwen dat geschonken en weggegeven (als relatiegeschenk) kan worden bij optredens. Om aan de wet- en regelgeving te voldoen wil k het bier brouwen bij een commerciële brouwerij die ook de mogelijkheden heeft om het bier te bottelen.
..
Wie weet bij welke brouwerij ik het beste commercieel een bier kan brouwen in kleine hoeveelheden (zo'n 100 liter), het liefst in de buurt van Zutphen? (Hanze-stadsbrouwerij kan niet want daar mag niet gebotteld worden vanwege vergunning.

Zoals al gemeld is 100 liter een te klein volume voor vrijwel iedere commercele brouwerij. Echter is de vraag : Wat is de regelgeving v.w.b het weggeven van bier ? Er wordt niets verkocht en als je van die 100 --> 99 maakt, dat zit je nog onder het volume dat je zelf mag brouwen per maand.

En 100 liter..er zijn voldoende thuisbrouwers die dat zelf brouwen.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 20-09-2009  21:41 uZoals al gemeld is 100 liter een te klein volume voor vrijwel iedere commercele brouwerij. Echter is de vraag : Wat is de regelgeving v.w.b het weggeven van bier ? Er wordt niets verkocht en als je van die 100 --> 99 maakt, dat zit je nog onder het volume dat je zelf mag brouwen per maand.

En 100 liter..er zijn voldoende thuisbrouwers die dat zelf brouwen.

Waar staat dat je 100 liter mag brouwen per maand? En met 99 liter weggeven ontduik je ook de accijnzen.

Hopbier

Menno

Hazeburg te Ermelo? Zie ook Burg Bieren... :idea:

M.b.t. etiketbier zou je al kunnen proeven aldaar. Heb je zélf recept-wensen, dan zal je Jan even moeten bellen! ;)

oranjeboombiertje

Houd er rekening mee dat je niet zomaar ongestraft een recept kan opschalen. Als je in een andere installatie brouwt zal het een ander bier worden, dit verschil kan heel groot of wat kleiner zijn. Ik weet in ieder geval dat ik op commerciele schaal heel andere vergistingsgraden, bitterwaarden en rendementen haal. Het heeft mij meer dan 10 brouwsels gekost om het een beetje onder controle te krijgen. Als je dus een kleine hoeveelheid bier nodig hebt is het misschien niet zo verstandig om hier eenmalig een brouwseltje van te (laten) maken.

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 20-09-2009  22:37 uIk weet in ieder geval dat ik op commerciële schaal heel andere vergistingsgraden, bitterwaarden en rendementen haal.

Wesley, van het rendement weet ik dat ie op grotere schaal hoger zit. Wat zijn jou ervaringen m.b.t de bitterwaarden en vergistingsgraden dan?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.