Bier brouwen in de kelder

Gestart door Jokes, 22-09-2009 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jokes

Even een apart vraagje misschien, maar ben volop bezig met een nieuwbouw woning, met o.a. een grote kelder waar ik van plan ben om bier te brouwen. Wat kan/moet ik allemaal voorzien in de kelder om gemakkelijk bier te kunnen brouwen (150 liter installatie)? Uiteraard ergens water voorzien. Denken jullie nog aan iets, de meest exotische ideeën zijn welkom :)? Rechtstreekse tapkraan van de kelder naar de keuken is zelfs een optie...

Oscar

Hee Jokes,

Welkom hier. Wel goed dat je daar nu al rekening mee houd. Zorg voor een water toevoer en afvoer, stroom en afzuiging voor de damp, gasaansluiting. Koelkast (gecontroleerde vergisting). Oftewel een soort open keukentje.  :)

Liemingbrouwer

Hier kun je een boekje vol schrijven:
Water ja; maar als je een regen waterput hebt ook regenwater voorzien (voor de koeling)
Afvoer van de dampen bij het koken; onder dwang dus met en ventilator.
Afvoer van het water; afwas, vloerwater en overschotten van het brouwproces (inclusief gisting)
Een vloer die gemakkelijk reinigt tegen een stootje kan (je moest zomaar eens oxonia smossen) en waar een rioolrooster in aanwezig is.
Elektriciteit op de juiste plaatsen en een beetje veilig naturlijk.
Licht op de juiste plaatsen.
Een lift om de zware zakken mout naar beneden te brengen en het gebrouwen bier naar boven (je brouwt tenslotte 150 L.)
Een koelkamer voorzien, je kan misschien ééntje op de kop tikken voor een prikje.
Een warme kamer voorzien, gemakkelijk te brouwen met isolatie afval van de bouw en enkele bouwplaten osb
Een knus hoekje om uw lekkere biertjes te degusteren.
Dit zijn maar een paar ideetjes maar zorg vooral dat hééééél veel plaats hebt.

Gerb

Houd rekening met enorme hoeveelheden waterdamp. Dus zorg voor voldoende afzuiging. Let hierbij ook op condensatie van de waterdamp in het afzuigsysteem. Er bestaat een grote kans dat de damp condenseert en weer terugloopt in het wort.

JWVG

Mijn eerste reactie was ook: let op luchtafvoer voor waterdamp en verbrandingsgassen. Dat je water, electriciteit en gas nodig hebt, is eigenlijk wel logisch. Dat het goed schoon te maken moet zijn (dus tegels of zo en een putje) ook. Maar die afvoer zie je misschien in eerste instantie over het hoofd.

@Lieming - tjonge wat kun jij mooi dagdromen  :groots:  ;)

 :degroeten: JW.

ps een nieuwbouwhuis met een kelder  :o. Ik wou dat we dat hier hadden....

MO

Het is niet altijd even makkelijk in een kelder want je hebt vaak een pomp nodig voor de afvoer.

Albertus


Al enige tijd ben ik bezig in mijn kelder een brouwerij te maken.
Inmiddels ben ik zover dat ik aansluitingen heb voor gas, electra, warm en koud water.
Om de grote hoeveelheden waterdamp en verbrandingsgassen af te voeren heb ik een horeca afzuigkap van 2x1 meter gemonteerd met een forse motor.



De gasaansluiting wordt, net zoals in de horeca, gestuurd door het schakelunit op de afzuigkap: geen ventilatie, geen gas.
Onder de kap komt mijn brouwinstallatie te staan.


Bert

Jacques

Hoi Jokes,

Welkom hier op het forum!


De belangrijkste zaken zijn vooral door Liemingbrouwer gezegd.

Voor wat betreft het afvalwaterputje in de vloer raad ik je aan deze te voorzien van een afsluiting zodat langs die weg geen water in je brouwerij kan komen mocht onverhoopt de pomp voor het wegpompen van het water uitvalt.
Verder hoort het putje goed schoongemaakt kunnen worden. Het schijnt dat loze ruimten in waterafvoersystemen een risico op infecties vormen in professionele brouwerijen. Voor brouwerijen en andere levenmiddelenbedrijven zijn speciale gootsystemen en putje in de handel.

Liemingbrouwer

Citaat van: JWVG op 22-09-2009  16:42 u@Lieming - tjonge wat kun jij mooi dagdromen  :groots:  ;)

 ps een nieuwbouwhuis met een kelder  :o. Ik wou dat we dat hier hadden....

Als je dan toch een nieuw huis bouwt, met een kelder, dan kunnen je dromen niet groot genoeg zijn.
Natuurlijk speelt geld ook nog een rol...
Maar of je nu een stukje van je huis onderkelderd of het hele huis, dat zal het grote prijsverschil niet maken.
En soms kom je van die koopjes tegen... ik heb een perfect vernieuwde koelcel gekocht voor 1200 euro (van een installateur)
Dan moet je natuurlijk de plaats hebben om ze te zetten...

JWVG

Ja, OK - als je het zelf bepaalt. Ik dacht meer aan een nieuw huis kopen waarvan het ontwerp al vast staat. Dat is, in de wijk waar wij rondkijken althans, gebruikelijk, en daar zit nooit een kelder bij  :'(.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.