Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwland ketel  (gelezen 13931 keer)

PaulS

• Gast
Brouwland ketel
« Gepost op: 05-06-2004 17:56 u »
Brouwland heeft een elektrische Inox 29 liter ketel met termostaat voor 149,- euro. Deze is in de emaille uitvoering "slechts" 109,- euro. En ook nog in een variant met tijdklok (eigenlijk voor wecken).

Ik heb genoeg gedaan met de kitjes en wil nu aan "het echte werk" beginnen, dit lijkt me een mooie start en overweeg dus de aanschaf. Heeft iemand hier inmiddels ervaring mee of wellicht een tip.

Groet,
Paul
 :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:Brouwland ketel
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2004 19:11 u »
Ik zou de RVS pan kopen die op een gaspit moet. Kost je wel een brander en een gasfles maar scheelt aanbrand en lange verwarmtijden en temperatuur doorschiet frustaties. Die pan zou wel eens een eurootje of 200 kunnen zijn.
gr
MO

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2004 21:10 u »
Ik gebruik al 4 brouwsels een soort weckketel van ook 29 liter waarvan het warmteelement niet in de vloeistof steekt en tot nu toe heb ik nog geen enkele aanbranding gehad, ondanks het feit dat ik tijdens het koken vrij weinig roer. Hoe het met de echte 'Weck'-ketels zit weet ik niet, maar de ervaring met die ketel van mij, met 2000 Watt, werkt prima voor brouwsels tot zo'n 22-25 liter.

De opwarming duurt trouwens wel even. 1 graad per 1 of 2 seconden, afhankelijk van de huidige temperatuur.

Dus, vind je 22-25 liter genoeg, dan zou ik gewoon voor zo'n elektrische Weckketel (of anders de gasvariant) gaan. Wil je grotere hoeveelheden maken, dan zul je naar wat minder voor de hand liggende oplossingen moeten zoeken.

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2004 23:53 u »
Ook ik ben erg tevreden met mijn twee elektrische ketels, 1 van weck. Nooit aanbranden gehad, je moet echter wel even isoleren om warmteverlies te verm,ijden tijdens de rust en sneller op te kunnen warmen, maar verder erg handig. Mijn ketels zijn van emaille, maar rvs is natuurlijk beter want dat kan niet beschadigen.
Ik heb trouwens een kochstar van VdKooij/jubbega euro 88 van 27 liter voor het maischen en dus een 29li weck voor het koken zodoende kom je niet in de knel met teveel wort.

Ik hoorde op een brouwdag van t wort wat dat die gasflessen eigenlijk niet vaker dan drie brouwsels meegaan en dan weer hervuld moeten worden, plus dat een grote brander geld kost, maar daar staat dan weer tegenover dat electriciteit duurder is. Voor mij met niet al te groot startkapitaal te besteden en een vrij klein huis was de keuze snel gemaakt.

:degroeten:

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2004 21:50 u »
Eduard,
1 graad per minuut denk ik, niet per seconden?
gr
MO

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2004 08:56 u »
Ja het zal wel per minuut zijn. Wij hebben ook de weck ketels, en daar verwarmen wij met brander ongeveer 1 graden per 1-1,5 min.
De ketels die wij hebben zijn niet geisoleerd. Ondanks dat werkt het perfect.
Tijdens de rust periodes zakt de temperatuur per 30 minuten 2 graden.
De elektrische ketels (mijn mening) vreten veel stroom, en dat is relatief duurder dan gas. Gas heeft ook wel iets, je bent dan "echt" aan het koken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2004 10:27 u »
Gas uit de muur is wel goedkoper, maar of dat ook zo is met een gasfles, betwijfel ik. Een vulling kost 22 euro en daar kun je mar 7-10 keer mee brouwen. Om nog maar niet te spreken over de eenmalige aanschafkosten.
gr
MO

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2004 11:15 u »
... Een vulling kost 22 euro
Ahum! Dan zou ik echt maar een andere gasboer zoeken of andere soorten gasflessen gebruiken. Ik laat mijn (groene camping) 5 kg flessen tegen 3 tot 4 euro per fles vullen. Meestal doe ik minstens zo'n 6 brouwsels per 5 kg fles.

P.s: Nog goedkoper kan, maar dan moet je ze stiekem (illegaal) met LPG (is precies hetzelfde propaan / butaan mengsel) vullen bij het tankstation (zal geen tankstation aan meewerken i.v.m. het risico om hun vergunning te verliezen).

Grt, Bas H.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2004 13:53 u »
Mijn 11 liter gasfles kost inderdaad ook maar 11 euro of zo.
Daarbij kan ik hem vullen ookal is hij halfvol. Ik betaal naar rato van het gewicht.
Best voordelig. Ik brouw met 1 fles 11 keer, dus 1 euro per brouwsel.

Offline glaasjebier

• Vol lid
Re: Brouwland ketel
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2007 19:11 u »
Hallo, aangezien dit toch een behoorlijk oud topic is wil ik opnieuw dezelfde vraag stellen, alleen dan met een nieuwere variant. Ik ben op zoek naar een brouwketel, en nu vond ik een elektrische variant op http://www.brouwparadijs.nl/ (brouwketel 29 ltr INOX, electr.+thermostaat):

Een revolutie in hobby-brouwerland : Eindelijk een degelijke EN betaalbare brouwketel !

* INOX ketel = robuust, hygiënisch en perfect te onderhouden.
* Krachtig verwarmingselement (2000 watt).
* Degelijke, traploos instelbare thermostaat 30 - 100°C.
* Ruime inhoud : 29 liter = voldoende om brouwsels van 20 liter te maken.

Is Inox nou een type metaal of is dat een merknaam in dit geval? En wat is het verschil in dit geval dan met RVS? Heeft iemand persoonlijk ervaring met deze variant? Warmt deze goed op en is het geschikt om je hop mee te koken (m.a.w. is deze krachtig genoeg om met gemak een temperatuur van 100+ graden te halen?). Ik weet dat het duurder is dan gas, maar ik brouw gemiddeld 20 liter en in mijn situatie is een alles in één brouwketel wel erg handig. Alvast bedankt voor de reacties!

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2007 19:21 u »
Is Inox nou een type metaal of is dat een merknaam in dit geval? En wat is het verschil in dit geval dan met RVS?

Inox is het Belgisch voor het franse woord inoxidable. Wat een directe vertaling voor roest vrij staal is. Geen merknaam maar gewoon een Belgische benaming voor RVS.
Maar met de ketel kan ik niet helpen, sorry.

Offline D. Verdijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 22-02-2007 10:11 u »
Warmt deze goed op en is het geschikt om je hop mee te koken (m.a.w. is deze krachtig genoeg om met gemak een temperatuur van 100+ graden te halen?).

Ik heb een dergelijke ketel van Weck, die zien er exact hetzelfde uit en hebben dezelfde specificaties. Ik gebruik hem zowel voor het maischen en het koken. Ik heb hem geïsoleerd met radiatorfolie wat je bij elke bouwmarkt kunt kopen. Gewoon er omheen draaien en vast zetten met stevig plakband. Tijdens het maischen blijft de temperatuur erg constant, hoef weinig bij te verwarmen.

Het duurde de eerste keer erg lang voordat ik de kook temperatuur bereikt had. Dit kwam door het feit dat ik de deksel er niet op geplaatst had. Als je dat wel doet ben je vrij vlot op de kook temperatuur. Ik heb nu de deksel aangepast. In het "handvat" (die uitstulping in het midden van de deksel) heb ik een gat geboord. Er ontstaat nu een soort van schoorsteen effect. Het water verdampt prima tijdens het koken en de hitte blijft onder de deksel "gevangen" en daardoor is een rolling boil totaal geen probleem. Het volume is maximaal een liter of 20.

Hmmm, ik zie nu dat het een heel verhaal is geworden maar ik geloof dat ik al je vragen wel beantwoord heb.