Etiketten maken

Gestart door papa, 06-07-2002 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papa

Hallo allemaal

Zoals we in de andere thread konden lezen krijgen onze kinderen brouwsels ook namen.
Maar wie maak daar een etiketje voor?
En hoe doe je dat. Welk programma, lijm enz?

Ik gaf mijn brouwsels tot nu toe alleen maar nr's maar dat is ontzettend moeilijk te onthouden en er hangt dus altijd ook een lijstje in de kelder met de verklaring van deze nr's.
Hier wil ik vanaf en wil dus namen gaan geven maar dan ook met een leuk etiketje.
Ik moet toegeven dat ik nog niks geprobeerd heb en dus zelf nog wat moet zien uit te vogelen.
Ik dacht dat er al eerder hier in het forum over etiketen was gesproken, maar kan dit niet terug vinden.

Frank

Herman

Hoi Frank,

Ik maak alleen een etiket als ik het bier weggeef. Ik werk dan gewoon met WP. Ik heb eenmaal een opzet gemaakt: tekstkader, lettertype. Ik pas de kleuren aan en plaats een andere foto of tekst in het midden. Plakken gaat uitstekend met de bekende Pritt stiften.

Zie ook : http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Vragen&action=display&num=1015192660

:degroeten:
Herman

Gerb

Hallo

Ik maak altijd gebruik van het programma Ulead. Daarmee kan ik teksten over het plaatje heen zetten. Ik probeer dan altijd een leuk plaatje via google binnen te halen (bv een kasteel, patertjes, brouwketels, hopbellen, noem maar op) Daaromheen naam van het bier, botteldatum en alc. %. Ik probeer ook altijd een verhaaltje erbij te maken in de stijl van de vroegere Chouffe.
Ik print dan ook nog op papier met een speciale topcoating waardoor de print beter blijft als de fles in de koelkast gaat of toevallig nat wordt. Ik lijm altijd met Pritt.

Gerb

fritz

Hoi iedereen,

Ik heb nog maar 1 keer etiketten gemaakt: voor de twee versies van ons doopbier.  Ik heb toen photoshop gebruikt, alles afgedrukt met inktjet printer en op de flesjes gelijmd met Pritt.

Groeten,

Fritz

JWVG

Ik gebruik normaal gesproken alleen maar nummers (op de doppen), maar heb laatst eens gewone plaketiketten uitgeprint voor een bier t.g.v. het afstuderen van mijn broer, waar ik wat onzin op schreef ("dit bier symboliseert KJ's grote liefde voor bier"). Het afweken van dat soort etiketten kan echter een probleem zijn. Om dat te voorkomen, heb ik eens gelezen dat het plakken heel goed gaat met melk (sic!) Blijkbaar plakt dat goed, en weekt het ook goed af. Ik zal het eens proberen.

Jan Willem.

Gerb

Hoi

Het lijkt me dat melk gaat stinken en totaal niet plakt.
Pritt stift werkt erg goed en is makkelijk te verwijderen. Je zou ook behanglijm kunnen gebruiken of een papje maken van Maizena, dan heb je zeker weten een voedselveilig alternatief.

Gerb

JWVG

Ha die Gerb,

ja dat zou ik ook denken, maar het schijnt erg goed te werken en niet te stinken. Weet helaas niet meer precies waar ik het had gelezen - wel op een serieuze plek, waarschijnlijk HBD.

Groetjes, JW.

JWVG

Ik heb even met google gezocht, en het blijkt dat veel mensen melk gebruiken. 80% van de droge stof in melk is namelijk caseine, en laten veel professionele brouwerijen dat nu juist gebruiken om.... hun etiketten aan de flesjes te plakken.

Groetjes, JW.

Adrie

Ha etiketkunstenaars,

Ik maak soms etiketten (voornamelijk als ik bier maak voor speciale gelegenheden of als is ze weggeef) en dat doe ik op de computer met het programma CorelDraw. Plakken doe ik met fotolijm. De etiketten zijn heel gemakkelijk te verwijderen. Nadeel is dat als je het bier lang bewaart (enkele jaren) de etiketten spontaan loslaten. Gelukkig maakt veel bier het niet zo lang.

Groeten,

A3

Edwin

Hoi Bierminnenden  :proost:,

In mijn 'verre brouwverleden' toen ik nog etiketten maakte, kon ik een potje etiketlijm kopen. Dat had ik toen dus ook gedaan en dat spul was precies die plaklijm die ik op de kleuterschool ook gebruikte voor mijn plakwerkjes  ;D. Pritt wordt daar volgens mij ook van gemaakt. De laatste keer dat ik etiketjes heb staan plakken was met Pritt. Een nadeel is inderdaad dat ze weer loslaten na een paar jaar.

Ik tekende de etiketten en kopieerde ze vervolgens. Toen was zwart-wit nog redelijk gewoon. Nu hebben we kleurenprinters ed. wat alles wel wat mooier maakt.
Ik lijk wel een oude XXX, maar dit is nog niet eens zo lang geleden. :nut:

Edwin

papa

Hoi Allemaal

Ik heb inderdaad ook ooit eens gelezen dat het met melk gedaan werd, maar dit lijkt mij inderdaad niet zo fris.
Pritt is denk ik de oplossing

Bedankt voor jullie reacties.

Frank

Pjotr

Hai,

Melk schijnt als nadeel te hebben dat ondanks afvegen van de buitenkant het toch een lichte waas geeft op het flesje. Een papje van maizena heeft dat niet.

Zelf werk ik niet met etiketten (de inhoud van het flesje is belangrijker  ;) ). Met m'n DYMO labelmaker maak ik labeltjes met de naam van het bier. Het labeltje is na bijknippen zodanig klein dat het op het dopje past.

Ciao,

Peter.

Brouwmeester

Hallo:Mijn ervaring met het lijmen van etikketen, is dat behangplaksel perfekt werkt:
Laat geen vlekken achter
overtollig mat verwijder je eenvoudig
na het plakken heb je nog even de tijd (net als bij behang) om je etiket juist te schuiven.
M. I. is het goedkoper om bij een kantoorboekhandel oid je print-out te kopieren, dan je eigen dure kleuren cartridge op te offeren, tenzij je een zw/w tekst hebt.


satan

hallo
in mijn vorig leven als wijnmaker kleefde ik etiketten met melk .gaat prima
misschien gaat het ook met een gekookte aardappel
 :elifant: satan

Gerb

Hoi

Ik zat wat op internet te surfen en toen zag ik een labelwedstrijd van Brew Your Own. Je vindt daar de meest fantastische etiketten en het heeft mij in ieder geval veel ideeen opgeleverd.

http://byo.com/labels/

GerB

Adrie

Ik las gisteren in de krant, dat in navolging van de waarschuwingen op sigarettenpakjes, in de toekomst de bieretiketten er ook aan moeten geloven. Dit volgens welingelichte bronnen in Brussel. Al die prachtige ontwerpen in 1 keer overboord. Nu maar vast sparen dus.
Dan komt het op ons aan, makkers. Dan dienel wij het ontwerpen van bieretiketten tot een kunst te verheffen.

Zijn er ook onder jullie die je brouwerij een naam hebben gegeven en hiervoor een passend logo hebben ontworpen? Ik ben hier de laatste weken mee bezig geweest en ben best tevreden met het resultaat. De brouwerij heb ik 'De Vier Broeders' genoemd, omdat wij meestal met z'n vieren brouwen en het verwijst zo leuk naar paters. Als logo heb ik een wapen gemaakt dat in vier vlakken is verdeeld met in elk vlak een monnik met in z'n ene hand een glas en in de andere een roerstok. Geinig! Zo'n wapen staat ook erg leuk op een etiket.

Groeten,

A3

JWVG

Ha A3,

wat een flauwekul zeg, dat die etiketten moeten veranderen. Laten ze dat dan ook doen bij alle vette troep die je kunt kopen. Gematigd alcoholgebruik is tenminste nog goed tegen hart- en vaat ziekten. Maar ja...

Nee, ik ben nog niet begonnen aan etiketten, ik vind dat teveel gedoe voor mijn huis- tuin- en keuken brouwsels. Voor het betere weggeef-werk is het natuurlijk wel leuk. Met mijn Brouwerij Calvijn  ('Zwaar Bier, Verboden Plezier') moet er iets goeds te maken zijn. Mijn vrouw is wat dat betreft wat creatiever aangelegd, dus die moet nog eens aan de slag.

 :degroeten: Jan Willem.

Adrie

Ha Jan Willem,

Ik denk dat die Calvijn bieren van jou het goed zouden doen op de Veluwe.  ;D Toch maar eens op grotere schaal gaan brouwen? Vergeet vooral niet eens een Calvijn Alcoholvrij te maken voor de echte puristen.

Groeten,

A3

JWVG

I'm waaaay ahead of you, A3! Het desbetreffende bier heet Blauwe Knoop.

JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Bingo! Had ik kunnen verwachten. Wij hadden ook al eens een leuke naam bedacht voor alcoholvrij: Droogstoppel. Geheel tegen onze bedoelingen in hebben we die een keer gemaakt, toen een schimmelinfectie de alcohol uit ons bier vrat. Overigens hebben we hem maar niet gebotteld, niet de moeite waard.

Groeten,

A3

Wimke

Zijn er ook onder jullie die je brouwerij een naam hebben gegeven en hiervoor een passend logo hebben ontworpen? Ik ben hier de laatste weken mee bezig geweest en ben best tevreden met het resultaat. De brouwerij heb ik 'De Vier Broeders' genoemd, omdat wij meestal met z'n vieren brouwen en het verwijst zo leuk naar paters. Als logo heb ik een wapen gemaakt dat in vier vlakken is verdeeld met in elk vlak een monnik met in z'n ene hand een glas en in de andere een roerstok. Geinig! Zo'n wapen staat ook erg leuk op een etiket.

Groeten,

A3

Jawel ik heb mijn brouwerij Wimkes Bier genoemd en heb als logo een ovaal waarop de tekst sinds 1993 en in het ovaal de letters WB in een speels lettertype. Ben zelfs nog verder gegaan en heb een stempel van mijn logo laten maken zodat ik op de kroonkurken mijn eigen logo kan stempelen.

Biergroet  :proost2:
Wimke

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.