Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Robins druppelkweekmethode voor giststarters  (gelezen 9083 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Robins druppelkweekmethode voor giststarters
« Gepost op: 19-01-2009 21:20 u »
Niet gebrouwen, wel mijn starter opgezet!
Deze keer een nieuwe aanpak:
Tijdens het beluchten en roeren doe ik aan continue voeding.
Aan de hand van mijn suikeropname-experiment geef ik 0.5Brix/uur via een infuus-druppelsysteem met geconcentreerde suikeroplossing!  :D
Eens zien wat dat wordt ;)
 :gistsmile:

De druppelkweekmethode lijkt alvast een succes! Nog niet eerder zo'n snelle kleuromslag gezien!
Ondertussen tweede zakje aangehangen, ik herhaal dit tot en met woensdag. Donderdag nog een kleine "shot" en dan de koelkast in.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2009 21:36 u »
Heb je nog voedingsstoffen naast suiker in de suikeroplossing zitten?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2009 21:40 u »
Ja, ik was begonnen met een standaard starterwort van extract met Wyeast-voeding en olijfolie. Het eerste druppelzakje (=hervulbaar) zat alleen suiker in, heb er nu weer wat voedingszout bij gedaan.
Naar mijn idee zijn sporenelementen slechts in kleine hoeveelheden nodig, maar bulkbouwstoffen heb je natuurlijk meer van nodig :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2009 22:38 u »
Heb je een foto van je infuuszakjes opstelling. Lijkt me interessant.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2009 10:35 u »
Kun je zo'n zak ook zelf vullen met moutextractoplossing of wort aangereikt met gistvoeding?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2009 10:58 u »
Yep!
Dat doe ik dan ook :)
Je kan de zak vullen (nagenoeg steriel) via een doorprikrubber en een injectienaald. Ik vul met de nog hete geconcentreerde suikeroplossing, waarvan ik denk dat er geen bacterien in kunnen groeien.
Vantevoren uiteraard het rubbertje schoonmaken met alcohol en de rest (spuit en naald) goed doorspoelen met kokend water.

Na deze opkweekronde ga ik nog een microbiologische check uitvoeren, of ik de zak nog een keer kan gebruiken...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2009 11:34 u »
Na deze opkweekronde ga ik nog een microbiologische check uitvoeren, of ik de zak nog een keer kan gebruiken...

Volgens mij is jou dat wel toevertrouwd.

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2009 13:36 u »
Geweldig Robin! Dit is echt een mooi systeem.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2009 18:50 u »
De niewste rage op hobbybrouwgebied... infuuszakjes. Brouwerijen beginnen op ziekenhuizen te lijken... ;D ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2009 20:29 u »
Hier de beloofde fotootjes:

Zakje aan de kast bevestigd voor het vereiste hoogteverschil

Het draaischuifje om de druppelsnelheid te regelen (een echte infuuspomp of slangenpomp zou mooier zijn).

De fles op magneetroerde in zij-aanblik, hierin kan je voornamelijk de luchtslang zien.

Van schuin boven ingeschoten, hierin kan je het druppelslangetje een beetje zien.

:D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Robins druppelkweekmethode voor giststarters
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2009 08:05 u »
Prachtig! Ik heb er een nieuw onderwerp voor aangemaakt.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2009 08:30 u »
Robin, bedankt voor de foto's. Dit is een mooie en redelijk simpele oplossing om gedoseerd continue voedingsstoffen toe te voegen.

Ik heb ook wel eens aan een slangenpomp zitten te denken voor dit doel. Hierbij zou je de pomp iedere zoveel tijd een paar tiende van een seconde kunnen aansturen.

Of een ander idee was om een zakje ingevroren wort geisoleerd in te pakken en opkop hangen en wat smelt via een slangetje in het wort laten lopen.

Maar je oplossing met een infuuszakje is lekker simpel en de dosering is eenvoudig in te stellen. Een heel mooi idee. :groots:

SiriS

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2009 18:45 u »
Robin,

Het aantal vitale gistcellen dat je kunt kweken met de Fed-batch methode is veel groter dan met een single batch. De Fed-batch methode met een infuus voor het toevoegen van voeding is dan wel nu voor het eerst op het forum te zien maar wordt al enkele jaren, met veel succes, door andere brouwers toegepast.

Van welk materiaal is het infuus gemaakt (PVC + weekmakers)?

Groet, SiriS

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2009 19:25 u »
Het aantal vitale gistcellen dat je kunt kweken met de Fed-batch methode is veel groter dan met een single batch. De Fed-batch methode met een infuus voor het toevoegen van voeding is dan wel nu voor het eerst op het forum te zien maar wordt al enkele jaren, met veel succes, door andere brouwers toegepast.

Da's de zoveelste keer dat we je over fed batch horen, maar de eerste keer dat je deze :lessmile: wijsheid met ons deelt.

Schitterend idee Robin. Verwacht je geen problemen met verstopping als je gekookt moutextract zou gebruiken?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2009 20:05 u »
Dit is inderdaad een schitterend idee, maar niet voor iedereen weggelegd met het oog op infecties.
Ik neem aan dat het infuus niet van PVC is gemaakt gezien het originele doel van zo'n infuus.

:degroeten:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2009 20:10 u »
Robin,

Klopt, ik had alleen een poosje zitten denken over de toepassing hiervan in een niet al te technische hobbysetting. Dit lijkt een aardige tussenweg :)

Citaat
Van welk materiaal is het infuus gemaakt (PVC + weekmakers)?

Groet, SiriS

De zak/pak is van LD-PE, hierin laat ik het wel ff afkoelen voor het door het systeem gaat.
Het druppelsysteem is een "gewoon voor patienten bedoeld" infuus systeem uit de kliniek dus bedoeld voor intraveneus gebruik. Zal mogelijk van PVC zijn, maar de temps bij gebruik zijn ruim < 50 ºC, dus daar maak ik me geen zorgen om! :)
Hier komt ie vandaan:
http://www.codan.de/products.asp?ProductID=38&language=ENG

Verwacht je geen problemen met verstopping als je gekookt moutextract zou gebruiken?

Ja dat kan een probleem zijn inderdaad. Als je moutextract gebruikt zo ik alleen het heldere supernatant proberen te gebruiken, maar met een normale suikeroplossing is ook niks mis?
De "rijke" gistvoeding voeg ik in het begin toe als basis, wat in de zak gaat is totnogtoe alleen helder geweest!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2009 20:50 u »
Misschien zou je een systeem voor sondevoeding (of is het zondevoeding  :pan:) kunnen gebruiken om verstopping te voorkomen. Dit is doorgaans iets viskeuser en mag ook kleine deeltjes bevatten

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2009 21:06 u »
Hey, misschien ook nog een optie inderdaad.
Maar die hebben vaak ook een (infuus-)pomp toch?

Maar de mijne heeft een zeefje en dat zal de sondevoedingvariant vast niet hebben!
Ach, ik hou het eerst bij suiker+voedingszout in het infuus en de rest in de fles :D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 22-09-2009 09:15 u »
Robin,
Ik werd getriggerd door een ander onderwerp waarin je dit noemde. Dit idee van jou spreekt mij zeer aan. Vroeger heb ik wel eens met zulke ideen rondgelopen, maar nooit uitgevoerd. misschien kun je nog iets met het volgende:
Gist in de logfase kweekt zeer snel op. De gistconcentratie kun je in principe zien via de toebeling. troebeling kun je meten via een lichtsensor die door een dun laagje vloeistof meet. Op die manier kun je regelen op een constante troebeling (= constante concentratie gist) als je nu continue belucht (via jou roerder) en het druppelsysteem aanzet zodra de troebeling boven een bepaalde waarde komt, en weer uitzet iets daaronder, dan kan het niet anders dan dat de hoeveelheid giststarter exponentieel toeneemt met de tijd onder gelijkblijvende omstandigheden (concentratie zuurstof en voeding, immers dat is via de beluchting en worttoevoer geregeld). Dat lijkt mij redelijk ideaal om gist op te kweken.
HansH

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-09-2009 09:29 u »
Hey Hans!

Dat zijn inderdaad mooie ideeën, echter ontbreek het mij aan de benodigde technische kennis en apparatuur.
Zou je die sensor van in de vloeistof moeten hangen? Zoals je ziet is er in mijn fles niet makkelijk een dun (of gestandaardiseerd) laagje vloeistof voorhanden voor een OD meting.

Wat misschien nog wel een optie is, is een afgeleide van de OD, aan de hand van de reflectie?
Een dergelijke sensor zou je op de fles kunnen plakken en daar aan de aanvoer regelen.
Maar zoals gezegd, ik heb geen slangenpomp, dus de aanvoer is passief en hierdoor niet te regelen.

Ik heb nu gestuurd op vooraf (weliswaar met een andere gist) gemeten suikeropname in een continu geroerd vat (niet belucht).
Hiermee heb ik een soort minimale basiswaarde, zodat ik niet te snel teveel voeding geef. (Zie crabtree)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-09-2009 11:13 u »
Prachtig! Ik heb er een nieuw onderwerp voor aangemaakt.

Is dit een vervolg op een eerder onderwerp? Zo ja, waar staat dan het begin?

Mijn opstelling is deze: http://xs343.xs.to/xs343/09392/gist_vermeerdering496.jpg  maar meestal doe ik het simpeler. Rechtsmidden op de foto is het aquariumpompje met sterielfiltertje. In de kolf hangt het bruismetaaltje boven de vloeistof die flink geroerd wordt om lucht op te nemen. Via de doseertrechter (met steriele wattenprop) kan alles wat er bij moet, langzaam toegevoegd worden. Inhoud kolf kan op temperatuur gehouden worden als via de rechter opening een thermokoppel wordt geplaatst.

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 22-09-2009 12:06 u »
Volgens mij is het destijds afgesplitst uit "is er nog iemand aan het brouwen" zie citaat uit de eerste post.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 22-09-2009 16:15 u »
Hey Hans!
Wat misschien nog wel een optie is, is een afgeleide van de OD, aan de hand van de reflectie?
Inderdaad via reflectie lijkt mij simpelste zodat je je huidige opstelling kunt gebruiken. Ik dacht aan een klein spiegeltje in de kolf ca 0.5 cm vanaf de rand van het glas gemonteerd. Daarop schijn je met een lasertje (van een laserwaterpas, 2 euro bij de Action, je moet daar even het glazen deeltje uithalen wat de streep veroorzaakt). het lichtstraaltje reflecteert dan via het spiegeltje en gaat 2x door de vloeistof. Dat licht vang je op met een schemerschakelaar (5 euro bij de Gamma) als het straaltje zwakker wordt dan gaat de schemerschakelaar aan en kun je daarmee een klepje besturen. Eventueel kun je voor de sensor nog een filter hangen om het nivo in te stellen. een en ander kan ook met een fotodiode, bijvoorbeeld BPW34, maar dan moet er nog wat elektronica omheen.

Tags: