Bewaren bottelgist

Gestart door Caspar, 18-09-2009 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag heren,

Al jaren bottel ik zware bieren en ondergisters met korrelgist. De bieren zijn goed, maar toch heb ik het gevoel dat ik de korrelgist terug proef in het bier. Ik heb bij Wesley wel eens gezien dat hij een beetje gist van de primaire vergisting bewaart in de koelkast en hiermee bottelt. Ik wil dit ook eens gaan proberen bij mijn Barley Wine en ik zat te denken aan de volgende procedure:

- Bier overhevelen naar lagerfles.
- Een schep gistkoek "wassen met water".
    -> Ik meng de gistkoek met water en laat de trub en dode gist bezinken.
- De troebele vloeistof met levende gist giet ik over in een erlemeyer en laat ik bezinken in de koelkast onder een stop.
- Na twee weken bewaren in de koelkast gebruik ik de gistkoek als bottelgist.  

Heeft iemand wel eens een soortgelijke procedure doorlopen?

Groet Caspar

JWVG

Ha Caspar,

is geen gist toevoegen geen optie? Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met carbonatie. Misschien dat is er met superzware bieren een keer aan zal gaan, maar ook bij mijn Abraham de Geweldige (10%) had ik nog geen enkel probleem. Ook bij lagers nog nooit problemen.

 :degroeten: JW.

Caspar

Ik heb wel vaak problemen gehad, daarom gebruik ik bottelgist ;). Weet je, het vervelendste van trage hergisting op de fles is het feit dat deze bieren veel sneller oxideren... zo heb ik behoorlijk wat Barley Wines en Quadrupels verprutst :-\.

MO

Met zware bieren doe ik het ook wel eens, maar als je binnen een week of drie bottelt, dan is ook bij zware bieren geen gist nodig.

Ik ga helemaal niet met je mee dat bottelen met korrelgist een korrelgist smaak zou geven. Het is maar zo'n kleine smaakbijdrage die die gist kan geven.

De Broeder Everardus en de Zuster Agatha smaken meer dan uitstekend (al zeg ik het zelf) en die hebben ook een bottel-korrelgist meegekregen.

Caspar

Het kan zeker tussen de oren zitten MO, maar ik ben dan wel zo iemand die dat in de praktijk wilt testen.

De-Geert

Hoeveel bottelgist gebruik je dan, Caspar?
En hydrateer je het eerst, of niet?

De procedure zoals jij die beschrijft heb ik wel eens gedaan, met goede resultaten. Maar aangezien ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met hergisting vind ik het amper de moeite waard. Het gaat wel wat sneller met bottelgist.

Ik zou met een andere (korrel-)gist eerder bang zijn dat'ie andere suikers opsnoept dan de hoofdgist en dat je daardoor te veel CO2 krijgt. Of die angst terecht is weet ik niet.

Citaat van: Caspar op 18-09-2009  10:31 uHet kan zeker tussen de oren zitten MO, maar ik ben dan wel zo iemand die dat in de praktijk wilt testen.
Is makkelijk te doen: gewoon de helft bottelen en dan bottelgist toevoegen. Misschien ga ik dat ook maar eens proberen.  :idea:

RobinB

Citaat van: De-Geert op 18-09-2009  10:33 uIs makkelijk te doen: gewoon de helft bottelen en dan bottelgist toevoegen. Misschien ga ik dat ook maar eens proberen.  :idea:

En dan blind proeven (driehoekstest)! Anders heb je er nog niks aan!

Met betrekking tot de bottelgist:
Ik zou een (klein) deel van je starter(slurry) in de koelkast bewaren en enkele dagen voor het bottelen opstarten.
Dan heb je denk ik betere bottelgist, dan van een gist die net een zware vergisting achter de rug heeft?
+ het scheelt je weer wat was stappen enz.

De-Geert

Citaat van: RobinB op 18-09-2009  11:25 uMet betrekking tot de bottelgist:
Ik zou een (klein) deel van je starter(slurry) in de koelkast bewaren en enkele dagen voor het bottelen opstarten.
Dan heb je denk ik betere bottelgist, dan van een gist die net een zware vergisting achter de rug heeft?
+ het scheelt je weer wat was stappen enz.
Ja, dat is natuurlijk nog veel makkelijker. Gewoon 100 ml of zo apart houden en opstarten met een beetje wort/suiker.


Caspar

Jullie brengen me op ideeën, heel goed! Ik ga maar eens een proef doen inderdaad!

Jacques

Mijn ervaring is dat als je bottelgist gebruikt de hergisting wel sneller op gang komt maar ook dat je veel eerder een gistsmaak aan je bier krijgt.

Door niet te lang na te gisten / lageren blijft er voldoende gist in het bier voor een doeltreffende hergisting. Gist toevoegen is dan niet noodzakelijk. Ook niet bij zware bieren.

Caspar

Misschien is het inderdaad geen korrel-smaak die ik proef, maar een gistsmaak in het algemeen. Ik denk dat ik toch maar een proef ga doen binnenkort.

Een batch op drie verschillende manieren bottelen:

- met korrelgist
- met eigen gist
- zonder gist

Ik denk dat ik hier eerst maar eens een proefbrouwseltje aan ga wagen :brouwen:.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.