Isoleren elektrische Weck ketel

Gestart door Twonky, 17-09-2009 07:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Twonky

Hallo Isolatoren ;-)

Ik zag in het krantje van een lokale bouwmarkt dat er een aanbieding was van glaswol met zilver folie rug. Zou ik dit goed kunnen gebruiken voor het isoleren van mijn Weck ketel? Of zou de glaswol daar niet zo goed tegen kunnen?

Wel moet ik iets bedenken dat de bovenkant van het glaswol mooi dicht wordt, je wilt niet bij elke brouwsessie zich daar druppeltjes in gaan ophopen, maar misschien is dat wel goed af te dichten met van dat brede alu-plakband....

Wat denken jullie?

Zwaai
 :degroeten:

Erick

Ik heb radiatortape gebruikt en daaroverheen Ducttape.
Een bijzonder mens dat dat nog los krijgt  ;D

Twonky

Ja Radiator tape, dat is van die brede alu tape, die bedoelde ik ook!

Maar kan ducttape wel tegen warmte?
     Maar als het goed is wordt het niet warm, door de iso....
Maar kan je ducttape wel schoonmaken?
     Waarschijnlijk wel...

Goed idee, Eric!

Erick

Ik heb er nu minstens 12 brouwsels mee gemaakt en alles zit nog goed vast. Ook na alle reinigingsrituelen :)

wilko

Citaat van: Twonky op 17-09-2009  07:50 uHallo Isolatoren ;-)

Ik zag in het krantje van een lokale bouwmarkt dat er een aanbieding was van glaswol met zilver folie rug. Zou ik dit goed kunnen gebruiken voor het isoleren van mijn Weck ketel? Of zou de glaswol daar niet zo goed tegen kunnen?

Wel moet ik iets bedenken dat de bovenkant van het glaswol mooi dicht wordt, je wilt niet bij elke brouwsessie zich daar druppeltjes in gaan ophopen, maar misschien is dat wel goed af te dichten met van dat brede alu-plakband....

Wat denken jullie?

Zwaai
 :degroeten:

Gatverdamme... glaswol.  Wij hebben bubbeltjesisolatie met alu rug gebruikt.  Gewoon met tape vastplakken, blijft prima zitten.
Het zijn 2 lagen op elkaar.  Isoleert prima en geen gedonder met die glaswol rommel (de pest voor je handen, ik kan er slecht tegen nl.)

Wilko

Twonky

Mijn astmatische zwager houdt er ook niet zo van  >:D

Maar ik dacht, die plastic bubbeltjes vinden het vast niet lekker om warm te worden, dan gaan ze vast knappen...
Maar dat valt dus mee? je had wel dubbelzijdig... hmm ik had alleen enkelzijdig bekleed gezien toen ik er was.

Twonky
 :degroeten:

wilko

Citaat van: Twonky op 17-09-2009  11:45 uMijn astmatische zwager houdt er ook niet zo van  >:D

Maar ik dacht, die plastic bubbeltjes vinden het vast niet lekker om warm te worden, dan gaan ze vast knappen...
Maar dat valt dus mee? je had wel dubbelzijdig... hmm ik had alleen enkelzijdig bekleed gezien toen ik er was.

Twonky
 :degroeten:


Dit is ook enkelzijdig alu.  De bubbeltjes hebben er niks op tegen.  Ze kunnen tegen het gebruik van de ketel als kookketel.

Wilko

Twonky

Due je hebt die enkelzijdige bubbeltjes folie twee keer om je ketel gedraaid?
Met de bubbeltjes naar binnen of naar buiten?

En dan blijft hij aan de butien kant koel?

Cool ;-)

Bedankt voor de info!
 :degroeten:

wilko

2 lagen, met alu naar buiten.  De buitenkant wordt een beetje lauw.

Wilko

goom

Ik doe er een fleecedeken omheen.

VEMP

Ik gebruik radiator isolatie. Maar dat is niet genoeg. Nu gebruik ik ook een deken erom heen.

Oscar

Hebben al die elektrische weckketels nu zo weinig capaciteit dat ze de paninhoud niet eens op temperatuur kunnen houden? ??? en je
dus met isolatie moet gaan stoeien?

Oxhead

Nee maar om 26 liter wort aan de kook te krijgen met 1800 watt wel ;D
Ik gebruik al jaren een Westfalia met 2 lagen dubbelzijdig aluminium bubbel folie voor mijn kleine brouwsels. Deze heeft een entzapfer stand, dus blijf gewoon door koken zonder de thermostaat te hoeven  manipuleren.

Oscar

Ik heb er laatst een op marktplaats gekocht en die brengt een pan vol water prima aan de kook...en houd 'm redelijk stabiel..Oke een echte rollende kook zal ie niet geven. Maar die pan is waarschijnlijk niet bedoelt voor goed doorkoken... ;) Ik gebruik 'm voor mijn spoelwater, en daat is ie perfect voor  :)

RobinB

Citaat van: Oscar op 17-09-2009  19:17 uHebben al die elektrische weckketels nu zo weinig capaciteit dat ze de paninhoud niet eens op temperatuur kunnen houden ? ??? en je
dus met isolatie moet gaan stoeien..?

Ja en je wist het zelf al:
Citaat van: Oscar op 17-09-2009  20:32 uIk heb er laatst een op marktplaats gekocht en die brengt een pan vol water prima aan de kook...en houd 'm redelijk stabiel..Oke een echte rollende kook zal ie niet geven. Maar die pan is waarschijnlijk niet bedoelt voor goed doorkoken...

En dat willen de Weckbrouwers waarschijnlijk wel tijdens het hopkoken?  :weetbeter:

Wild Chocolate

Citaat van: RobinB op 17-09-2009  20:45 uEn dat willen de Weckbrouwers waarschijnlijk wel tijdens het hopkoken?  :weetbeter:

Inderdaad! En bovendien blijft de temperatuur veel constanter tijdens het maischen.

Groet,

Remco

koeneridder

Moet ik ook maar eens proberen dan. Het grootste probleem bij de vorige batch was dat de temperatuur zo moeilijk te meten was omdat als je even niet roerde de temperatuur gigantisch verschilde tussen bovenin en onderin de ketel. Zo kan je nooit lekker een maischschema afwerken.

ZzemutaHh

Ik heb een isolatiematje (slaapmatje) om mijn weckketel gedaan en vastgetapet. Voordeel is dat ier makkelijk af kan, goed schoon te maken is en goed isoleert.

Voor 5,95 bij de Decathlon gehaald.

koeneridder

Citaat van: ZzemutaHh op 03-02-2013  17:36 uIk heb een isolatiematje (slaapmatje) om mijn weckketel gedaan en vastgetapet. Voordeel is dat ier makkelijk af kan, goed schoon te maken is en goed isoleert.

Klinkt goed. Ik ga eens knutselen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.