1ste brouwsessie

Gestart door j3r03nq, 13-09-2009 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03nq

Mijn brouwerij(tje) begint langzaam vorm te krijgen en mijn eerste 'volmout' brouwdag komt dan ook in zicht.
Ik heb al wat uurtjes in BrouwVisie rond zitten klikken en vraag me nu eigenlijk af wat een redelijk percentage
is om als brouwzaalrendement in te stellen voor mijn aller eerste recept.
Is de standaard 75% een representatief gemiddelde of kan ik beter een ander percentage gebruiken om
mijn eerste brouwsel door te rekenen?

Herman

Ik zou zeggen, ga uit van 70%, dan kan het alleen maar meevallen.

Oscar

Klopt... 75% is een redelijk gemiddelde, maar bij 70% kom je in het begin wel goed uit. En als je rendement toch hoger blijkt zit je met een bier dat iets meer alcohol heeft.  samenvol

j3r03nq

Ik heb het op 70% gezet, even de stortingen bijgesteld en hopen op het beste :)

Bedankt.

Oscar

Wat wordt je eerste recept?

j3r03nq

Ik had een blonde in gedachte (ik val op blond  :clownsmile:).
Ben begonnen met het sjabloon van Ben Jacobs en daarna wat rond gerommeld totdat ik op dit recept kwam.
De brouwdag is pas over een paar weken (als ik tenmisten mijn spullen kompleet heb) dus
waarschijnlijk zal het nog wel wat bijgesteld worden, aangezien ik van het hele recept bij gebrek aan ervaring
niks kan onderbouwen  :pan:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptOktober blond
Brouwdatum10/04/2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1059 (6.4 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24.36 liter
Maischdikte3.56 l/kilo
Maischwater16.00 liter
Spoelwater8.36 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur16 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC77.8 %3500 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC22.2 %1000 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5.5 %15 gram90 min.14 EBU
Hallertauer Perle5.5 %20 gram15 min.9 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander4 gram15 min.
Sinaasappelschillen8 gram15 min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C20 minuten3.56 l/kg
263°C20 minuten3.56 l/kg
372°C40 minuten3.56 l/kg
478°C1 minuten3.56 l/kg


Oscar

Citaat van: Sonoride op 14-09-2009  00:10 uwaarschijnlijk zal het nog wel wat begesteld worden, aangezien ik van het hele recept bij gebrek aan ervaring
niks kan onderbouwen  :pan:

Recept is prima... Een paar kleine dingetjes:

* Je kunt de 53°C stap overslaan en meteen op 63°C inmaischen
* De sinaasappelschillen kun je de volledige tijd mee laten koken (Optioneel)

Verder niet veel veranderen...

j3r03nq

Bedankt voor je advies. Kan je het ook toelichten?

Oscar

Die 53°C is nog uit de tijd dat de pilsmout van mindere kwaliteit was tegenwoordig is een eiwitrust niet echt meer nodig (hoewel ik het soms nog wel doe hoor...). Bij tarwebieren wordt deze stap vaak nog wel meegenomen, maar bij een blonde en/of een tripel is het totaal overbodig

En die kooktijd v/d sinaasappelschillen is gewoon ervaring. In een blond kan dat prima... geeft een lekkere frisse smaak.

Hoeze

Ik heb ook al meer gehoord om de 53°C stap over te slaan. Er zitten namelijk meer dan genoeg aminozuren in het wort voor de gistcellen.

weed

Citaat van: Sonoride op 13-09-2009  23:54 uIk heb het op 70% gezet, even de stortingen bijgesteld en hopen op het beste :)

Bedankt.

Je geeft spoelwater aan, dan is 70 % inderdaad een goede waarde om mee te beginnen.
Indien je niet gaat spoelen dan zou ik 65% aanhouden.

Wild Chocolate

Citaat van: Oscar op 14-09-2009  00:31 u* De sinaasappelschillen kun je de volledige tijd mee laten koken (Optioneel)


Even een vraagje tussendoor:
Haal je bij bierbrouwen het wit van de schil? Zeker met lang koken krijg je anders denk ik veel bitterstoffen in je bier. Of is dat juist gewenst?

EDIT: Kook je ook niet juist heel veel van de etherische sinaasappelolie uit je bier door het lang mee te koken?

Groet,

Remco

RobinB

Ik zou de sinaasschil ook maar 15 min koken of zo...

Liemingbrouwer

Als je de stap 53° overslaan te drastisch vindt (wat Oscar voorsteld) kan je ook bij 52° storten en direct doorverwarmen naar 63°.
Ik sla de stap +-53° soms ook over en dat geeft met de huidige mouten geen enkel probleem.

j3r03nq

Citaat van: Wild Chocolate op 14-09-2009  18:15 uEven een vraagje tussendoor:
Haal je bij bierbrouwen het wit van de schil? Zeker met lang koken krijg je anders denk ik veel bitterstoffen in je bier. Of is dat juist gewenst?

EDIT: Kook je ook niet juist heel veel van de etherische sinaasappelolie uit je bier door het lang mee te koken?

Groet,

Remco

Ik dacht zelf aan gedroogde schillen,
voor mijn eerste brouwsel wil ik niet te veel on-verworven vaardigheden in 1 keer uit de hoge hoed moeten toveren  :merlin:
Vandaar hoppellets, korrel gist, gedroogde sinaasappelschillen, daar kan allemaal weinig mis aan denk ik.

Nerro

Hoppellets bestaan uit zulke fijne hopdeeltjes dat dat met filteren nog wel eens problematisch is. Bloemen zijn veel makkelijker.

Wild Chocolate

Citaat van: Sonoride op 14-09-2009  21:48 uIk dacht zelf aan gedroogde schillen,
voor mijn eerste brouwsel wil ik niet te veel on-verworven vaardigheden in 1 keer uit de hoge hoed moeten toveren  :merlin:
Vandaar hoppellets, korrel gist, gedroogde sinaasappelschillen, daar kan allemaal weinig mis aan denk ik.


Ik weet eerlijk gezegd niet wat gebruikelijk is in bier, maar voor elke andere toepassing zou ik geen gedroogde schillen gebruiken. De etherische olien kunnen me niet "vers" genoeg zijn. Op zich is het niet heel moeilijk om zelf een sinaasappel te ontleden: Men neme een onbespoten (biologisch bijv.) sinaasappel, ontdoet hem van de schil en vervolgens "fileer" je hem zo dat er geen wit aan de stukken schil meer zit. Je houdt dan dus alleen het dunne oranje laagje over. Daarin zitten de aroma's.

Vriendelijke groet,

Remco

Adrie

Je kunt de sinaasappel prima schillen met een dunschiller. Je schilt dan uitsluitend het oranje eraf en geen wit. Je kookt de sinaasappelschillen een minuut of 10 mee. Per 10 tot 15 liter bier gebruik je de schil van 1 sinaasappel.

Wild Chocolate

Hey, das een goeie tip, Adrie! Nog nooit aan gedacht...

Groet,

Remco

j3r03nq

Citaat van: Nerro op 15-09-2009  01:54 uHoppellets bestaan uit zulke fijne hopdeeltjes dat dat met filteren nog wel eens problematisch is. Bloemen zijn veel makkelijker.

Dat kan je denk ik met een kaasdoek oplossen toch?

Citaat van: Wild Chocolate op 15-09-2009  19:52 uMen neme een onbespoten (biologisch bijv.) sinaasappel, ontdoet hem van de schil en vervolgens "fileer" je hem zo dat er geen wit aan de stukken schil meer zit.

En waarvandaan nemen men die dan? Bij de appie heb ik ze nog niet kunnen ontdekken.

Citaat van: Adrie op 16-09-2009  09:03 uJe kunt de sinaasappel prima schillen met een dunschiller. Je schilt dan uitsluitend het oranje eraf en geen wit. Je kookt de sinaasappelschillen een minuut of 10 mee. Per 10 tot 15 liter bier gebruik je de schil van 1 sinaasappel.

Ik denk dat ik het op die manier ga proberen, als ik ergens onbespoten sinaasappeltjes kan krijgen.
Jij zegt 10 minuten meekoken, Oscar had het over de volledige tijd meekoken, wat is wijsheid/lekkerder?

Adrie

Citaat van: Sonoride op 16-09-2009  20:41 uEn waarvandaan nemen men die dan? Bij de appie heb ik ze nog niet kunnen ontdekken.

Bij een natuurvoedingswinkel natuurlijk.

j3r03nq

Citaat van: Adrie op 16-09-2009  20:43 uBij een natuurvoedingswinkel natuurlijk.

Oeoeoeoeow, enge mensen vind ik dat altijd, macrobioten  :clownsmile:

Adrie

Macrobiotiek heeft niets met natuurvoedingswinkels te maken, maar dat terzijde.

Albertus

Citaat van: Sonoride op 16-09-2009  20:41 u
CiteerHoppellets bestaan uit zulke fijne hopdeeltjes dat dat met filteren nog wel eens problematisch is. Bloemen zijn veel makkelijker.
Dat kan je denk ik met een kaasdoek oplossen toch?

Daar zou ik niet direct van uit gaan. Onder meer vanwege het verstoppen van kaasdoek gebruik ik alleen maar bloemen. En in plaats van kaasdoek gebruik in neteldoek, dat iets minder snel verstopt raakt.

Bert

Derob

Citaat van: Adrie op 16-09-2009  09:03 uJe kunt de sinaasappel prima schillen met een dunschiller. Je schilt dan uitsluitend het oranje eraf en geen wit. Je kookt de sinaasappelschillen een minuut of 10 mee. Per 10 tot 15 liter bier gebruik je de schil van 1 sinaasappel.

Misschien een tip uit de kookwereld: de 'zestentrekker' wordt gebruikt om heel fijne laagjes van o.m. citroenen en dergelijke te halen om ergens in te verwerken. Misschien volstaat dit ook voor een sinaasappelschil in bier? Het levert in elk geval een heel fijn resultaat op, wat m.i. dus meer smaak met minder materiaal zou moeten geven...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.