Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bewaren gistslurry

Gestart door heijligers, 06-09-2009 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

heijligers

De gist van mijn 9/4 heb ik opgevangen in een 5 liter fles met waterslot. Deze heeft tijdens onze vakantie mooi kunnen uitzakken in de koelkast. Nu ziet die er zo uit:

Deze wil ik bij mijn volgende brouwsel (over 3 weken) hergebruiken. Kan ik deze zo in de koeling laten staan tot dat moment en dan via Mr Malty uitrekenen hoeveel ik moet gebruiken? Of kan ik deze beter op een andere manier bewaren?

Als ik deze zo ga bewaren neem ik wel aan dat er voor hergebruik weer een beetje leven ingeblazen moet worden (beluchten) en wat voeding...

Nerro

De bovenste laag afhevelen en dan zo in de koelkast bewaren. Deze methode is niet ideaal maar voor een paar weekjes zal het wel loslopen. 2 dagen voor het brouwen wat simpele wort erop en dan even roeren en beluchten. Dan vreet de nog levende gist de doden op en kun je er als een kneiter mee vergisten. Let er wel op dat je dan heel veel gist gebruikt, iets in de trant van 75 - 100 mL slurry gaat al een heel eind mee!

Jacques

Voor het bewaren is het [edit] niet [/edit] nodig dat je de bovenste laag afgiet. Ik begrijp dat deze gist in een koeling staat. Gewoon laten staan is mijn advies.
Op welke temperatuur staat de koeling?

Als je de Mr. Malty's Pitching Rate Calculator gebruikt vergeet dan niet om aan te geven hoelang de gist in de koeling staat.
Uit microscoop-onderzoek is mij overigens gebleken dat de gist toch wat taaier is dan je op grond de calculator zou verwachten. Maar er moet wel rekening worden gehouden met het feit dat de hoeveelheid reservestoffen in de cel verminderen door het bewaren. Hoe kouder je de gist bewaard (niet onder de 4 ºC) des te beter de gist zijn levenskracht behoud. Mijn ervaring is dat je zonder problemen de gist koud bij het afgekoelde wort kunt doen. Langzaam laten opwarmen van de gist is mijn inziens nergens voor nodig. Degenen die daar anders over denken nodig ik graag uit voor het doen van een experimentje. In november kunnen we heel wat experimenten uitvoeren! Maar het mag natuurlijk ook eerder of later...

heijligers

Ik heb de bovenste laag eraf gegoten. De slurry is overigens een stevige koek geworden.

Hij staat weer in de koelkast waarin het ongeveer 6 ºC is.

EBC

Volgens mij is het absoluut noodzakelijk dat er vloeistof op de gist blijft staan tijdens het bewaren. Ik zou pas afgieten (liever nog hevelen) vlak voor gebruik.

Nerro

Nee dan kun je er beter schoon kraanwater op zetten. Op die manier verdroogt er geen gist en voorkom je tijdelijk al te erge autolyse.

EBC

Citaat van: Nerro op 06-09-2009  20:29 uNee dan kun je er beter schoon kraanwater op zetten. Op die manier verdroogt er geen gist en voorkom je tijdelijk al te erge autolyse.

Waar reageer je nu op? Op Jacques of op EBC of beide? Nee wat?

Nerro

Op EBC, volgens mij is het bier dat je er dan op laat staan te zuur om lange tijd gezond te zijn voor de gist. Eigenlijk zou je de gist dan wegzetten in zijn eigen afvalstoffen. Dan lijkt schoon water me beter voor de gist.

Jacques

Citaat van: heijligers op 06-09-2009  19:48 uIk heb de bovenste laag eraf gegoten. De slurry is overigens een stevige koek geworden.

Citaat van: EBC op 06-09-2009  19:59 uVolgens mij is het absoluut noodzakelijk dat er vloeistof op de gist blijft staan tijdens het bewaren. Ik zou pas afgieten (liever nog hevelen) vlak voor gebruik.

Oei, ik zie nu pas dat bij mijn reactie het woord "niet" per abuis niet is vermeld. Ik heb mijn reactie aangepast.

Sorry heijligers dat je daardoor op het verkeerde spoor heb gezet.

Zelf laat ik de vloeistof ook altijd gewoon boven de gistkoek. Dat is ook handig als je de koek wilt gebruiken. Dan giet ik het merendeel van de vloeistof af en met een restantje schud ik de koek los.

Schoon water kan er voor zorgen dat de cellen zich zelf "opblazen" door de lage osmotische waarde. Een zuur milieu is geen probleem voor gist maar wel voor allerlei andere micro-organismen. Tijdens het begin van de vergisting gaat de pH van het wort snel omlaag waardoor het jongbier beschermd wordt. Het is daarom dat je altijd moet zorgen dat de vergisting snel op gang komt. Dit doe je door wat meer gist toe te voegen die in een goede conditie is.

heijligers

@jacques: Bedankt voor je nieuwe reactie.
Wat zou je nu doen nu ik de gist koek droog heb gezet?
Beetje steriele wort erop gieten??

De vloeistof die erboven stond heb ik natuurlijk nog even geproefd, smaakte nog goed ook  :lekkerbier:.

Nerro

Citaat van: Jacques op 06-09-2009  22:38 uOei, ik zie nu pas dat bij mijn reactie het woord "niet" per abuis niet is vermeld. Ik heb mijn reactie aangepast.

Sorry heijligers dat je daardoor op het verkeerde spoor heb gezet.

Zelf laat ik de vloeistof ook altijd gewoon boven de gistkoek. Dat is ook handig als je de koek wilt gebruiken. Dan giet ik het merendeel van de vloeistof af en met een restantje schud ik de koek los.

Schoon water kan er voor zorgen dat de cellen zich zelf "opblazen" door de lage osmotische waarde. Een zuur milieu is geen probleem voor gist maar wel voor allerlei andere micro-organismen. Tijdens het begin van de vergisting gaat de pH van het wort snel omlaag waardoor het jongbier beschermd wordt. Het is daarom dat je altijd moet zorgen dat de vergisting snel op gang komt. Dit doe je door wat meer gist toe te voegen die in een goede conditie is.
Kijk zo leer je nog eens wat, ik was mijn gist telkens tot die mooi schoon en wit is maar dat moet ik dus eigenlijk helemaal niet doen! Zou het dan het beste zijn om de gist in een erlenmeier met wat bier erop in de koelkast te zetten onder waterslot?

Herman

Ik bewaar mijn slurry meestal in een 'ziplock' zakje. Deze zijn door hun productiewijze steriel genoeg.

Jacques

Citaat van: heijligers op 06-09-2009  23:29 u@jacques: Bedankt voor je nieuwe reactie.
Wat zou je nu doen nu ik de gist koek droog heb gezet?
Beetje steriele wort erop gieten??

De vloeistof die erboven stond heb ik natuurlijk nog even geproefd, smaakte nog goed ook  :lekkerbier:.

Als je wort er op zet gaat de zaak weer aan de gang en dat wil je niet want je wilt de gist bewaren en niet verder opkweken.

Je zou aangelegde pils op kunnen zetten (helft plis en de andere helft water).

Citaat van: Nerro op 06-09-2009  23:41 uKijk zo leer je nog eens wat, ik was mijn gist telkens tot die mooi schoon en wit is maar dat moet ik dus eigenlijk helemaal niet doen! Zou het dan het beste zijn om de gist in een erlenmeier met wat bier erop in de koelkast te zetten onder waterslot?

Waarom mensen hun gist wassen is mij een raadsel. Het is nergens voor nodig en verzwakt de gist eerder dan dat deze er beter van wordt. De eiwitten en hopharsen die in de gist zitten zijn niet schadelijk voor het volgende brouwsel. Het ziet er alleen wat minder mooi uit.

Jacques

Ik heb net een stukje gereden en realiseerde mij al rijdende dat ik ook verhalen gelezen heb over het bewaren van gist onder water.
Heel desastreus zal het bewaren onder water niet zijn. Mogelijk komt dit doordat er altijd autolyse plaats vindt waardoor het zoutgehalte van het water weer wordt verhoogd.

RobinB

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Vooral de al dode gisten zullen eerder lyseren, wat dan weer beschikbaar komt voor de nog levenden.
Als ik het weg zou zetten voor langere tijd zou ik:

- laten bezinken en wegzetten
of
- spoelen en wegzetten in suikerwater + gistvoeding.

Hierover hebben Basterdbrewer en ik ook een aardige discussie gehad.
Sinds het begin van dit jaar staat er nu dan ook een gistslurry in de koelkast.
Een dezer dagen zal ik daarmee mijn BONK-bok gaan brouwen. Als hij toch geïnfecteerd blijkt stuur ik em natuurlijk niet in! ;)

Kleine_Schriek

Dus als ik het goed begrijp kun je de gist plus wort wegzetten in de koelkast en dan 4 weken later gewoon gebruiken? Twee dagen ervoor wort eraf gieten, verse erop, beluchten en gaan met die banaan. We brouwen om de maand, dus klinkt interessant. Dat mag je me mooi uitleggen a.s. Geldropse bijeenkomst Maarten!
Antoinette

RobinB

Op zich moet dat inderdaad kunnen, al loop je wel een infectierisico.
Dat risico kan je deels beperken, deels moet je bereid zijn em te nemen.

Kleine_Schriek

Infectierisico, nee, voor die paar euro voor nieuwe korrelgist wil ik dat niet lopen. Ik houd het maar bij vers kopen ;-)
4 euro op al die moeite, zweet en tranen, nee, bedankt.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 07-09-2009  09:03 uDus als ik het goed begrijp kun je de gist plus wort wegzetten in de koelkast en dan 4 weken later gewoon gebruiken?

Jazeker en ik durf zelfs te zeggen dat je deze een jaar later nog kunt gebruiken (ervaring !), Echter moet je dan wel ff een nieuwe starter maken.

Ko

Citaat van: Kleine_Schriek op 07-09-2009  09:30 uInfectierisico, nee, voor die paar euro voor nieuwe korrelgist wil ik dat niet lopen. Ik houd het maar bij vers kopen ;-)
4 euro op al die moeite, zweet en tranen, nee, bedankt.

Even voor de duidelijkheid, is korrelgist ook een verse gist?

Is het infectiegevaar werkelijk zo veel groter met het bewaren van gist, dan bij het maken van een giststarter? Als de slurrie in de fles zit en deze is goed afgesloten dan kan het toch niet echt infecteren? Genoeg korrelgist enten direct op het wort geeft waarschijnlijk het laagste infectie risico, maar de smaakverschillen verklaren waarom je meer risico wilt lopen, toch? (Hiermee wil ik niet een discussie openen over korrel vs verse gist smaakjes)

gr. KO

RobinB

Het risico is additioneel, aangezien het een extra stap is in het werken met je gist. Een starter moet je nog staads maken, dus die risico's komen er gewoon bij.

Lees maar eens vanaf hier tot het einde van die draad over voors en tegens van het lange termijn bewaren van gist.

beermenke

Ik bewaar gistslurry max 2 weken in koelkast. Is het zinvol om gistslurry te bewaren in koelkast in een fles en die vacuum trekken met vacu vin dop waarmee je ook wijnfles mee vacuum trekt? Bewaard dat langer of stel ik nu een d.mme vraag? Te vormen koolzuur heeft dan nog ruimte.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.