Een discussie over brouwen volgens biertypes

Gestart door Muldermans, 02-09-2009 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Als er dan echt een winnaar moet zijn, zorg dan dat er een duidelijke opdracht is, die goed te beoordelen valt.

De kloonklasse is hier uitermate geschikt voor. Desnoods meerdere kloonbieren definieren, om variatie mogelijk te maken en meerdere brouwers aan te trekken. Sommige bieren zijn nu eenmaal niet aantrekkelijk om te brouwen voor sommige brouwers.

Albertus

Citaat van: EBC op 04-09-2009  12:35 uAls er dan echt een winnaar moet zijn, zorg dan dat er een duidelijke opdracht is, die goed te beoordelen valt.

Het voorbeeld was een duidelijke opdracht, je moet het ook niet vergelijken met de huidige brouwwedstrijden.
Beoordelen moet ook een jury doen niet een enkele keurmeester. De jury kan zich ook heel goed voorbereiden omdat de eisen bekend zijn.

Variatie is bij de organisatie van een dergelijke wedstrijd makkelijk aan te brengen door meerdere opdrachten te geven. Inzenden bij maar één, of juist meerdere, van de opdrachten is dan mogelijk.

Er worden door hobbybrouwers nu ook al themabieren gebrouwen zoals bijvoorbeeld een Kerstbier. Je kunt prima een wedstrijd organiseren voor het beste Kerstbier zonder in biertypen te vervallen.

Bert

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-09-2009  10:26 uMisschien moeten we wedstrijden maar afschaffen

Tot op heden is er nog geen ONK gepland na 2010 en geen BONK na 2009..Dus na ONK 2010 staan er tot op heden nog geen landelijke wedstrijden op de agenda... Wellicht een jaartje zonder... ::)

EBC

Bert, onze posts hebben gekruisd. Ik vind jouw voorstel ook prachtig.

Jacques

Tjonge, wat een mooie ideeën bloeien hier op.

Het idee van Jasper om met waarderingen als goud, zilver en brons te werken bij keuringen, spreekt mij wel aan. Zelf heb ik ooit deelgenomen aan een keuring van vleeswaren tijdens de nationale slagersvakbeurs in Utrecht. Via mijn plaatselijke slager kwam ik in de jury te zitten als vertegenwoordiger van consumenten. De vraag die daar steeds naar voren kwam was: "is dit product goed genoeg voor goud of is het toch zilver". De vraag was dus of het product een goede kwaliteit had en niet of het precies paste in een bepaald hokje. Op deze manier waren er veel winnaars voor een variëteit aan producten en werd niemand te kort gedaan.

Laten we alsjeblief eens ophouden steeds weer de meetlat van de Biertypengids langs elk bier te leggen dat we te drinken krijgen van een collega hobbybrouwer. Je doet de brouwer veel meer recht door te kijken naar de creativiteit en de brouwtechnische kwaliteit. Bij wedstrijden voor kunstenaars (iets waar een echte kunstenaar van gruwelt) wordt ook vooral hiernaar gekeken.

Goed bier brouwen is een kunst!

Muldermans

Citaat van: Jacques op 04-09-2009  23:11 uGoed bier brouwen is een kunst!

Je haalt me de woorden uit de mond! Ik vind brouwen op zich al een kunst.

RobinB

Maar zoals Jasper ook aangaf, zijn biertypen wel een middel om de communicatie te verbeteren.
Vooral als "we" dezelfde typen aanhouden?

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2009  23:55 uMaar zoals Jasper ook aangaf, zijn biertypen wel een middel om de communicatie te verbeteren.
Vooral als "we" dezelfde typen aanhouden?

Als het alleen wordt gebruikt om een smaakrichting aan te duiden is daar niet zo veel mis mee.
Maar het zou volgens mij goed zijn als we ophouden met opmerken dat een bier niet helemaal past binnen een bepaald biertype. Ook in het geval dat de brouwer er niet bijgeschreven heeft dat hij niet de intentie heeft gehad conform een beschreven biertype te brouwen.

RobinB

En wat als hij dat wel heeft?
Of je vraagt ernaar en hij geeft het aan?

Ik stop nooit een bier zomaar in een hokje, maar probeer te achterhalen wat de brouwer zn doel was...

Albertus

Citaat van: Jacques op 04-09-2009  23:11 uGoed bier brouwen is een kunst!

Citaat van: Muldermans op 04-09-2009  23:41 uJe haalt me de woorden uit de mond! Ik vind brouwen op zich al een kunst.

Men maakt een onderscheid tussen bouwkunde en bouwkunst.

Brouwen doen we al, laten we ons op de brouwkunst richten.

Bert


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.